استفاده از مغز طوریکه باعث افزایش بازده مطالعه شود

مغز و افزایش بازده مطالعه

فهرست مطالب

مقدمه

افزایش بازده مطالعه به معنی یادگیری بهتر و سریعتر در یک واحد زمانی مشخص است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به یک اندازه یا شاید بیشتر از همکلاسی خود مطالعه کنید ولی نتیجه شما از او بهتر نباشد در این مقاله میخواهیم راهکارهایی برای افزایش بازده مطالعه به شما بدهیم. یکی از ملزومات افزایش بازده مطالعه استفاده بهتر از مغز است. شاید شما هم این افسانه را که ما فقط از ده درصد مغز خود استفاده می کنیم (که نود درصد از نبوغ بالقوه را بی بهره می گذاریم) شنیده باشید که درست نیست. بنابراین، هدف شما هنگام مطالعه در واقع این است که استفاده بهتر از مغز خود بکنید. خوشبختانه، با آماده‌سازی و تمرکز، استفاده حداکثری از زمان مطالعه و حمایت از سلامت مغز خود، می‌توانید شانس خود را برای افزایش بازده مطالعه و استفاده بهتر از مغز خود افزایش دهید.

مطالعه خود را موثرتر کنید

سرکلاس حواس خود را جمع کنید.

عادات خوب مطالعه و افزایش بازده مطالعه  قبل از اینکه کلاس را ترک کنید شروع می شود. با دقت به آنچه معلم در مورد موضوع می گوید گوش دهید. سوال بپرسید و به سوالات معلم پاسخ دهید. به سرنخ‌ها (یا اظهارات مستقیم) معلم در مورد اینکه فلان مطلب مهمتر است ، توجه زیادی داشته باشید و به خصوص در مورد این موضوعات یادداشت برداری کنید.

مغز و افزایش بازده مطالعه

از تمام منابعی که برای مطالعه در دسترس شماست استفاده کنید.

برای افزایش بازده مطالعه فصل تدریس شده در کتاب درسی را بخوانید و یادداشت ها، جزوه ها یا سایر مطالبی که به شما داده شده است را بخوانید. منبع اصلی طراحی سوالات در کنکور کتاب درسی است و شما با خواندن دقیق کتاب درسی از پیشرفتی که در درصدهای خود خواهید داشت، شگفت زده خواهید شد.

برای افزایش بازده مطالعه کتاب درسی را بدون فکر نخوانید، فعالانه با آن درگیر شوید. کلمات مهم را هایلایت کنید.مقدمه‌ها، نتیجه‌گیری‌ها، بخش‌های مرور، و پرسش‌هایی را که در فصل‌های کتاب درسی پیدا می‌کنید به دقت بررسی کنید.

اطلاعات را به زبان خود بیان کنید.

بهتر است برای افزایش بازده مطالعه تمام اطلاعات مهم را با کلمات خود بیان کنید. یک دفترچه یادداشت و خودکار نزدیک خود داشته باشید و نکات کلیدی را که مطالعه می کنید بنویسید. اگر یادداشت های شخص دیگری را دارید(درسنامه یا جزوه دبیر)، خودتان آنها را بازنویسی کنید. حتی بهتر است یادداشت های کلاس خود را بازنویسی کنید. این یک ترفند اثبات شده برای کمک به مغز شما در درگیر شدن بیشتر با مطالب و استفاده بهتر از مغز است.

پردازش کنید، سپس اطلاعات را خلاصه کنید.

مغز ما مطالبی را که در حال مطالعه آن هستیم در چندین سطح به طور همزمان درگیر می کند. در حالی که ما آگاهانه مطالبی را که مطالعه می‌کنیم می‌پذیریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را درک کنیم، لایه‌های ناخودآگاه مغز ما در پشت صحنه کار می‌کنند تا مطالب را سازمان‌دهی و معنا کنند.

  • برای افزایش بازده مطالعه مدت زمان معقولی (مثلاً نیم ساعت) به طور جدی روی مطالب مطالعه خود تمرکز کنید، سپس یک قدم به عقب بردارید، یک ورق کاغذ بیرون بیاورید و سعی کنید آنچه را که به تازگی آموخته اید با کلمات خود خلاصه کنید. . ممکن است از میزان مطالبی که واقعاً به یاد می آورید و درک می کنید شگفت زده شوید.

اطلاعات را عملی کنید

برای افزایش بازده مطالعه آنچه را که به صورت تئوری یاد می گیرید با یک مثال عملی یا ملموس تر مرتبط کنید. به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه تاریخ هستید، سعی کنید داستانی مرتبط با موضوع بسازید. یا از موزه، میدان جنگ و غیره مرتبط با آن دیدن کنید.

  • اگر در مورد چگونگی انجام یک آزمایش علمی ساده می خوانید، آزمایش واقعی را انجام دهید.
  • بازی ها، آهنگ ها، تصاویربسازید تا به شما کمک کند اطلاعات را مرتبط کرده و به خاطر بیاورید.

متمرکز بمانید

برای شروع مطالعه معطل نکنید و هر چه زودتر مطالعه را شروع کنید

به محض شروع ساعت برنامه مطالعه خود ، همه چیزهایی را که نیاز دارید جمع آوری کنید و واحد مطالعه خود را شروع کنید. خواندن دروسی که همان روز در مدرسه به شما آموزش داده شده در همان روز باعث افزایش بازده مطالعه شما میشود چون عوامل فراموشی احتمالی قبل از اینکه فرصتی برای تأثیرگذاری بر شما داشته باشند حذف میشوند.

مغز و افزایش بازده مطالعه

فضای مطالعه خود را مرتب نگه دارید

شاید فکر می کنید که می توانید با یک میز نامرتب به همان خوبی که می توانید با یک میز مرتب مطالعه کنید. با این حال، در واقعیت، داشتن تنها چیزهایی که نیاز دارید در جایی که نیاز دارید، حواس‌پرتی‌ها را از بین می‌برد و باعث افزایش بازده مطاله شما میشود.

  • مدادها، دفترچه یادداشت، پوشه ها، کتاب درسی و سایر مواد مطالعه مهم دیگر را در دسترس قرار دهید تا هنگام نیاز به آنها تمرکز خود را از دست ندهید.

عوامل حواس پرتی را از بین ببرید

برای استفاده بهتر از مغز یک مکان ساکت برای فضای مطالعه خود انتخاب کنید.به خانواده اطلاع دهید که در حال مطالعه هستید تا مزاحمتان نشوند. برای افزایش بازده مطالعه میتوانید از هدفون های حذف کننده نویز استفاده کنید تا در صورت لزوم از صداهای مزاحم جلوگیری کنید. عوامل حواس‌پرتی‌ معمولی مانند تلفن‌های همراه را دور از دسترس قرار دهید و خاموش کنید.

آرام باشید

قبل از شروع مطالعه و در طول واحد مطالعه خود برای افزایش بازده مطالعه، چند تمرین تنفس عمیق انجام دهید، مدیتیشن یا دعا کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید، یا هر کار دیگری که به آرامش شما کمک می کند انجام دهید. استرس زیاد باعث از دست دادن تمرکز شما می شود.

استراحت کنید

برای استفاده بهتر از مغز خود به طور کلی، بیش از یک ۹۰ دقیقه بدون استراحت مطالعه نکنید، زیرا مغز شما خسته می شود و نمی تواند توجه کامل به موضوع داشته باشد. در زمان استراحت یک نوشیدنی بنوشید، کمی ورزش کنید، از حمام کنید، یک تمرین مدیتیشن سریع انجام دهید یا چیزی مشابه.

مغز خود را تقویت کنید

برای تقویت مغز خود آن را فعال نگه دارید

مغز انسان با ایجاد ارتباطات عصبی عمل می کند. هنگامی که مغز خود را به طور منظم به کار می گیریم، ارتباطات جدید ایجاد می شود و ارتباطات موجود تقویت می شود. وقتی این کار را نکنیم، اتصالات خاموش یا پوسیده می شوند. فعال نگه داشتن مغز به آن کمک می کند که اوج عملکرد خود را حفظ کند.

  • چیزهای جدید را امتحان کنید. ساختن چیزهای جدید، بحث و گفتگو درمورد مسایل، رویاپردازی و…باعث استفاده بهتر از مغز میشود و زمانی که برای مطالعه به آن نیاز دارید بهتر کار خواهد کرد.

ذهن خود را با پازل ها، بازی ها و فعالیت ها به چالش بکشید

اگر بخواهید عضله بسازید، باید کم کم وزن وزنه‌ای که بلند میکنید را افزایش دهید و اگر استفاده بهتر از مغز میخواهید باید ذهن خود را به چالش بکشید. به چالش کشیدن ذهن شما با پازل ها، بازی ها، فعالیت های جدید و موضوعات دشوار می تواند به افزایش عملکرد ذهنی و افزایش بازده مطالعه کمک کند.

برای سلامت بدن و مغز به طور منظم ورزش کنید

مغز شما بخشی از بدن شماست، بنابراین منطقی است که هر چه به طور کلی سالم تر باشید، مغز شما سالم تر خواهد بود و به استفاده بهتر از مغز منتهی میشود. ورزش منظم باعث ایجاد کارایی بیشتر در تامین اکسیژن و مواد مغذی مغز می شود و می تواند خلق و خو و سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهد.

  • هنگامی که ورزش می کنید، فوایدی که به مغز میرسانید را به حداکثر برسانید مثلا هنگام پیاده روی، به شدت بر محیط اطراف تمرکز کنید و سعی کنید وقتی به خانه برگشتید، آن را از نظر ذهنی بازسازی کنید.

مغز و افزایش بازده مطالعه

از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید

مغز انسان برای عملکرد به مقدار باورنکردنی انرژی (نسبت به اندازه) نیاز دارد و شما برای استفاده بهتر از مغز خود باید به آن سوخت برسانید. درست مانند ورزش منظم، یک رژیم غذایی سالم برای مغز و بقیه بدن شما مفید است. روی خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید و قندهای تصفیه شده، چربی های ناسالم و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

  • برای افزایش بازده مطالعه با شکم خالی یا پرمطالعه نکنید. هر دو این شرایط حواس‌پرت کننده است.

نواختن یک ساز موسیقی را بیاموزید یا تمرین کنید

در حالی که درک رایج این است که سمت چپ مغز انسان تفکر منطقی را کنترل می کند و سمت راست خلاقیت ما را فراهم می کند، واقعیت بسیار پیچیده تر است. با این حال، درست است که فعالیت‌هایی که خلاقیت و جزئیات منطقی را به طور همزمان تحریک می‌کنند، بخش‌های بیشتری از مغز شما را به طور همزمان تقویت می‌کنند و نواختن ساز جز همین فعالیت هاست که میتواند باعث افزایش یازده مطالعه شود.

  • نواختن یک آلت موسیقی یکی از واضح ترین و لذت بخش ترین راه ها برای تحریک هر دو جنبه خلاق و منطقی قدرت مغز شما است.
  • انجام کارهایی مانند شعبده بازی، بازی‌های خلاقانه یا انجام فعالیت‌های ساده با دست غیرمسلط قطعاً باعث تمرین مغز شما و استفاده بهتر از مغز میشود.

نتیجه‌گیری

برای افزایش بازده مطالعه خود باید بتوانید از مغز خود بهتر استفاده کنید و استفاده بهتر از مغز راهکارهایی همچون فعال نگهداشتن آن، رژیم غذایی سالم، ورزش، نواختن موسیقی و… دارد. همچنین برای افزایش بازده مطالعه خود باید راهکارهای مطالعه موثر همچون گوش دادن فعال سر کلاس، خلاصه‌نویسی، عملی کردن مطالب با دنیای واقعی و… دارد. همچنین درصورتی که تمرکزتان هنگام مطالعه از طریق راه هایی مثل مطالعه درس روز، تمیز نگهداشتن میز مطالعه،حذف عوامل حواسپرتی، انجام ریلکسیشن و… بالا باشد میتوانید باعث افزایش بازده مطالعه خود شوید.

سوالات رایج

✅ از طریق چه راه هایی مغز خود را فعال نگه داریم؟

چیزهای جدید را امتحان کنید. ساختن چیزهای جدید، بحث و گفتگو درمورد مسایل، رویاپردازی و…باعث استفاده بهتر از مغز میشود و زمانی که برای مطالعه به آن نیاز دارید بهتر کار خواهد کرد.

چگونه بدون افزایش ساعت مطالعه نمرات بهتری بگیرم؟

برای افزایش بازده مطالعه خود باید بتوانید از مغز خود بهتر استفاده کنید و استفاده بهتر از مغز راهکارهایی همچون فعال نگهداشتن آن، رژیم غذایی سالم، ورزش، نواختن موسیقی و… دارد. همچنین برای افزایش بازده مطالعه خود باید راهکارهای مطالعه موثر همچون گوش دادن فعال سر کلاس، خلاصه‌نویسی، عملی کردن مطالب با دنیای واقعی و… دارد. همچنین درصورتی که تمرکزتان هنگام مطالعه از طریق راه هایی مثل مطالعه درس روز، تمیز نگهداشتن میز مطالعه،حذف عوامل حواسپرتی، انجام ریلکسیشن و… بالا باشد میتوانید باعث افزایش بازده مطالعه خود شوید.

چگونه درسی که میخوانم را به دنیای واقعی ربط دهم؟

اگر در مورد چگونگی انجام یک آزمایش علمی ساده می خوانید، آزمایش واقعی را انجام دهید.بازی ها، آهنگ ها، تصاویربسازید تا به شما کمک کند اطلاعات را مرتبط کرده و به خاطر بیاورید.

ورزش چه تاثیری بر بازده مطالعه دارد؟

مغز شما بخشی از بدن شماست، بنابراین منطقی است که هر چه به طور کلی سالم تر باشید، مغز شما سالم تر خواهد بود و به استفاده بهتر از مغز منتهی میشود. ورزش منظم باعث ایجاد کارایی بیشتر در تامین اکسیژن و مواد مغذی مغز می شود و می تواند خلق و خو و سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهد.

با مشاورین مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی در ارتباط باشید.

2.5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *