راهکارهای افزایش هوش

فهرست مطالب

مقدمه

افزایش هوش مقوله ای است که این روزها تمام خانواده ها را درگیر نموده است. در واقع افراد برای موفقیت و پیشرفت به هوش نیاز دارند. لذا می توان به کمک روش هایی میزان هوش را بالا برد. برای اینکه هوش خود را افزایش دهید، نیاز نیست تا کار خاصی انجام دهید بلکه تنها کافی است از چند تکنیک ساده بهره ببرید. به عنوان یک قانون کلی در نظر داشته باشید که مغز اشخاص هنگام تجربه اتفاقات جدید حس های فیزیکی نظیر لامسه، بینایی، شنوایی و بویایی را با حس های عاطفی ترکیب می نماید. همین کار موجب می گردد تا مغز سالم باقی بماند. به این شکل حافظه قدرت فوق العاده ای می یابد و سلول های اطراف آن نیز به همان اندازه قوی تر می شوند. در نتیجه فاکتور سن کمرنگ تر می گردد.

در نظر داشته باشید که یک سری تمرین ساده وجود دارد که باعث افزایش هوش می شود. این موارد در ادامه لیست شده اند.

راهکارهای افزایش هوش

14 تکنیک ساده برای افزایش هوش

برای افزایش هوش خود سعی کنید با دست غیر غالب مسواک بزنید:

این تمرین بیان می دارد که اگر به طور مثال راست دست هستید، از دست چپ خود برای مسواک زدن استفاده نمایید. با این تمرین پوسته خارجی مغز که داده های اعصاب لامسه را دریافت می نماید سریعا گسترش می یابد. استفاده از دست غیر غالب، بخش مخالف مغز را وادار به تکامل و رشد می کند. یک تمرین برای افزایش هوش، استفاده از دست غیر غالب برای در دست گرفتن مسواک و خمیردندان می باشد.

سعی کنید در زمان دوش گرفتن چشم های خود را ببندید:

تمرین دیگر برای افزایش هوش، دوش گرفتن با چشم های بسته است. در این صورت حس لامسه شما بسیار قوی تر خواهد شد. لذا بافت ها و قسمت های متفاوت بدن خود را بهتر درک می کنید. نتایج دریافتی از حس لامسه به مغز ارسال می شوند و مغز سعی می کند سریع آنها را پردازش نماید. در زمان انجام این تمرین باید مراقب باشید تا لیز نخورید. هنگام دوش گرفتن، تلاش نمایید تا شستن، تنظیم دمای آب و مواردی از این قبیل را با چشمان بسته انجام دهید.

راهکارهای افزایش هوش

برای افزایش هوش، از انجام کارهای تکراری در ابتدای هر روز و بعد از بیدار شدن پرهیز نمایید:

بر اساس تحقیقات محققان، مشخص شده است که انجام فعالیت های نو و جدید موجب می شوند که بخش خارجی مغز به سرعت تکامل یابد. با انجام کارهای جدید فعالیت مغز بیشتر می شود و با کارهای تکراری فعالیت مغز نیز کمتر خواهد شد. تمرینی که برای افزایش هوش می توانید انجام دهید، تغییر روال های روزانه خود است. به طور مثال اگر همیشه پس از صبحانه لباس به تن می نمودید، این بار قبل از صبحانه لباس بپوشید. همچنین می توانید مسیر رفت و آمد خود به محل کار را تغییر دهید یا در کانال های تلویزیونی که مشاهده می نمایید، تجدید نظر کنید.

وارونه نمودن اشیای آشنا:

برای افزایش هوش تلاش کنید عادات را برهم بزنید. اگر یک شی همیشه در یک مکان قرار گیرد، بخش فوقانی از قسمت چپ مغز، آن را درک می کند. حال اگر مکان آن را تغییر دهید یا شی را وارونه نمایید، مغز درگیر می شود. از همین رو توصیه می شود که هر چند وقت یکبار اجسامی مثل قاب عکس یا ساعت را وارونه نمایید.

برای افزایش هوش، محل نشستن خود را پشت میز تغییر دهید:

شاید شما نیز در آن دسته از خانواده هایی زندگی می کنید که برای صرف شام و … محل خاصی برای نشستن دور میز دارند. جهت افزایش هوش توصیه می شود جای خود را تغییر دهید تا تحرک مغز بیشتر شود. با این کار به بخش های مختلف میز و المان موجود روی آن از زوایای مختلف دسترسی خواهید داشت. همچنین زاویه دیدتان نیز تغییر می یابد.

ارتباط با بینی باعث افزایش هوش می شود:

برای افزایش هوش خود تلاش نمایید تا یک عطر جدید را به فعالیت خاصی نسبت دهید. به طور مثال برای اغلب افراد عطر قهوه یا چای نویده دهنده شروع یک روز جدید است. با این تکنیک می توانید مسیر های عصبی خود را فعال نگه دارید. به عنوان یک تمرین توصیه می شود تا یک عطر جدید خریداری نموده و بعد از بیدار شدن یا دوش گرفتن مقداری از آن را استنشاق نمایید. در این صورت مغز شما شرطی خواهد شد.

  • سعی کنید پنجره ماشین پایین باشد:

برای افزایش هوش همیشه پنجره ماشین خود را پایین نگه دارید. در این صورت هیپوکامپ به درستی در مغز فعالیت می نماید و عطرها، بوها، صداها، تصاویر و … را ضبط می کند. این بخش در مغز وظیفه پردازش اطلاعات را دارد. به عنوان یک تمرین می توانید پنجره ماشین را پایین کشیده و سعی کنید صداها، بوها، مسیر ها و … را به خاطر بسپارید. با پایین بودن پنجره هیپوکامپ اطلاعات بیشتری دریافت می نماید. البته خاطرنشان می شود که پیاده روی و جمع آوری اطلاعات نیز تاثیر زیادی می تواند داشته باشد.

بازی با پول خردها برای افزایش هوش:

روش دیگر برای افزایش هوش، بازی نمودن با پول خردها می باشد. دقت داشته باشید مغز برای اینکه بتواند بین موارد مختلف تفاوت قائل شود، باید نشانه های بصری را از هم تفکیک نماید. در همین راستا از حس لامسه نیز برای به دست آوردن اطلاعات جدید استفاده می نماید. دیتای به دست آمده از حس لامسه به غشای مغز ارسال می گردد تا پردازش شوند. هر اندازه دیتاها بیشتر شوند، سیناپس ها نیز قوی تر خواهند شد. با این توضیح می توان دریافت چرا افرادی که در سن بالا بینایی خود را از دست می دهند، خط بریل را سریع تر می آموزند. زیرا مغز این اشخاص پردازش های بیشتری برای درک خطوط طی کرده است.

به عنوان یک تمرین برای افزایش هوش توصیه می شود تا مقداری پول خرد در جیب خود نگه دارید و در زمان بیکاری تلاش کنید تا به کمک حس لامسه، مبلغ آنها را محاسبه نمایید. شما می توانید تمرین فوق را هر زمان که مایل بودید، انجام دهید.

بازی ده سوالی برای افزایش هوش عالی است:

برای افزایش هوش تلاش نمایید که مغز خود را روی گزینه های متفاوت متمرکز نمایید. در همین راستا می توانید از بازی 10 سوالی استفاده کنید. به عنوان مثال شخصی به شما یک شی می دهد. در گام بعد باید تلاش نمایید که 10 کار مختلف برای آن شی بیان دارید. به طور مثال یک مگس کش می تواند راکت تنیس، بادبزن، چوب گلف و مواردی از این قبیل باشد.

بررسی کالاهای داخل قفسه های یک فروشگاه:

به صورت کلی در یک فروشگاه تلاش می شود تا کالا ها به نحوی چیدمان شوند که موارد سودآور در برابر چشم خریداران قرار گیرند. با این حال در برخی موارد افراد نمی توانند کالاهای مورد نیاز خود را بیابند. توصیه می شود، اجسام داخل قفسه ها را وارسی نمایید. اگر مورد جدید پیدا نمودید باید آن را بردارید و مواد تشکیل دهنده کالا را مطالعه نمایید. دقت داشته باشید که نیازی به خرید کالا نمی باشد. بلکه شما با این کار یک تجربه جدید به دست می آورید.

انجام پروژه های گروهی برای افزایش هوش مفید هستند:

با انجام کارهای هنری بخش خارجی مخچه و قسمت عاطفی مغز شروع به فعالیت می نماید. زمانی که کار هنری انجام می دهید، مغز بسیار درگیر فرم ها، ترکیب ها و رنگ ها می شود. از همین رو پردازش های زیادی انجام می دهد. کارهای هنری روال متفاوتی با کارهای منطقی روزانه دارند. از همین رو مغز بسیار درگیر خواهد شد. به عنوان یک تمرین برای تفکر بیشتر، یک گروه تشکیل دهید و از هر نفر بخواهید که شکل خاصی را در مورد یک موضوع به خصوص ترسیم نماید. در این صورت احساسات و رویدادهای متفاوتی را می توانید مشاهده نمایید.

بیشتر بخوانید: دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

ارتباطات اجتماعی بیشتر، باعث افزایش هوش می شوند:

افراد درونگرا یا اشخاصی که از ارتباطات اجتماعی به دور هستند، هوش کمتری نیز دارند. این انزوا می تواند تاثیر منفی روی توانایی های مغز داشته باشد. از همین رو به عنوان یک تمرین توصیه می شود، زمانی که در جمع هستید، به طور مثال به یک سوپر مارکت می روید، تلاش نمایید با دیگران ارتباط برقرار نمایید.

کتاب ها را با روشی متفاوت مطالعه نمایید:

یکی دیگر از تکنیک های افزایش هوش، مطالعه با روشی متفاوت است. به طور مثال زمانی که به کتاب خواندن شخص دیگر گوش می دهید یا با صدای بلند کتاب می خوانید، مغز شما از سیگنال متفاوتی برای پردازش اطلاعات استفاده می نماید و همین مورد نیز آن را درگیر می نماید. به عنوان تمرین، می توانید برای همسر خود گهگاه کتاب بخوانید. حتی می توانید جای شنونده و خواننده را تغییر دهید تا مغز از مدارهای متفاوتی استفاده نماید. درست است که سرعت مطالعه با این تمرین کم می شود اما بازخورد خوبی خواهد داشت.

انتخاب بهترین مرکز مشاوره تهران

از غذاهای جدید و ناآشنا برای افزایش هوش استفاده کنید:

در داخل بینی گیرنده های بویایی زیادی وجود دارند که می توانند میلیون ها بو را تشخیص دهند. این گیرنده ها در ارتباط مستقیم با مراکز احساسی مغز هستند و از همین رو گاها برخی از بوها احساسات غیر قابل پیش بینی را به همراه دارند. به عنوان یک تمرین جهت افزایش هوش در این حوزه توصیه می شود تا یک دستور غذایی جدید را برای تهیه غذا استفاده نمایید. همچنین می توانید از فروشنده ها بخواهید تا به شما مواد غذایی جدید را پیشنهاد دهند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای قبولی در رشته پزشکی بدون دردسر!

چند توصیه مهم برای افزایش هوش:

  • تمرکز نموده و آرامش داشته باشید:

استرس یا اضطراب موجب می شود تا افراد فرصت های زیادی را از دست بدهند. در این مواقع تحلیل های ذهنی به شدت کاهش می یابند.

  • با افراد باهوش در ارتباط باشید:

دوستی با افراد نابغه موجب می شود تا خلاقیت و استعداد افراد بهتر و بیشتر شکوفا شود. هوش و دانش افراد در گرو ایده پردازی خلاقانه است.

  • از مکمل های غذایی افزایش هوش بهره ببرید:

مکمل های غذایی و مواد طبیعی چون عسل، خرما، توت، کافئین، شکلات تلخ، آجیل و امگا3 نقش بسزایی در افزایش هوش افراد دارند.

کدام خوراکی ها بر عملکرد مغز تاثیر منفی دارند؟

فست فودها، غذاهای بسیار شیرین یا چرب می توانند تاثیر منفی روی عملکرد مغز و به خصوص کودکان داشته باشد. همچنین زندگی در محیط آلوده و استشمام گرد و غبار نیز باعث مرگ سلول های مغز می شود.

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

سوالات متداول

چه مواد غذایی هوش را بالا می برند؟

اسید های چرب، آجیل ها، خرما، عسل و … می توانند برای افزایش هوش مفید باشند.

آیا افراد مسن راحت تر خط بریل را فرا می گیرند یا کودکان:

سرعت یادگیری افراد مسن بیشتر است.

چه خوراکی هایی برای هوش مضر هستند:

فست فود ها، غذاهای شیرین، اسید های چرب و … تاثیر منفی روی عملکرد مغز دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *