درباره برگزاری المپیاد دانش آموزی

المپیاد دانش آموزی

فهرست مطالب

مقدمه

قطعا تا کنون نام المپیاد های علمی دانش آموزی به گوشتان خورده است و اگرنه، به دانستن درباره ی آنها کنجکاوید. المپیاد دانش آموزی، مجموعه آزمون هایی است که باشگاه دانش پژوهان جوان(تحت نظارت سازمان آموزش و پرورش)، با هدف رشد علمی، آشنایی با علوم روز و پیدا کردن دانش آموزان نخبه دوره ی دوم متوسطه،  جهت اعزام آنها به المپیاد های جهانی برگزار میکند. این المپیاد ها به نوعی بزرگ ترین و مهم ترین مسابقه ی علمی میان دانش آموزان دبیرستانی در سراسر جهان اهستند که در مرحله ی کشوری و جهانی برگزار میشوند و هر ساله دانش آموزان بسیاری جهت شرکت در این المپیاد ها اقدام میکنند.

 المپیاد دانش آموزی در چه مراحل و شاخه هایی برگزار میشود؟

المپیاد های علمی دانش آموزی ، در پنج مرحله و در 12 شاخه ی ( المپیاد دانش آموزی فیزیک – شیمی- ریاضی- کامپیوتر-نجوم و اختر فیزیک – زیست شناسی- سلول های بنیادی و پزشکی بازشناختی – ادبی- علوم زمین- اقتصاد و مدیریت- جغرافیا و تفکر و کارآفرینی ) برگزار میشود.

  مراحل المپیاد ها

  • مرحله ی اول المپیاد دانش آموزی که هر ساله در بهمن یا اسفندماه در استان های سراسر کشور برگزار میشود.
  • مرحله ی دوم المپیاد دانش آموزی با سطح علمی بالاتر از مرحله ی قبل که اردی بهشت ماه برگزار شده و در نهایت در حدود 30 دانش آموز از هر رشته ی المپیادی را به مرحله ی بعد می رساند.
  • مرحله ی سوم المپیاد دانش آموزی یا اردوی تابستانی که مرحله ی مهمی است ، دانش آموزان را تحت آموزش های معتبر و سپس آزمون هایی قرار میدهد تا حدود 8 الی 18 نفر را صاحب مدال طلا کند.
  • در مرحله ی چهارم المپیاد دانش آموزی که پاییز برگزار خواهد شد، دانش آموزان را پس از یک دوره ی آموزشی و چندین آزمون به عنوان اعضای تیم ملی المپیاد ایران انتخاب می کنند.
  • در مرحله ی پنجم المپیاد دانش آموزی ، برای محک زدن سطح علمی شان در سطح جهان ، به کشور های میزبان این المپیاد ها اعزام خواهند کرد.

رشته هایی که داوطلبین شرکت در المپیاد میتوانند در آنها رقابت کنند

  • المپیاد دانش آموزی ادبی ، ریاضی  و فیزیک که دانش آموزان پایه ی یازدهم را به طور رسمی و پایه ی دهم را به طور آزمایشی میپذیرد.
  • المپیاد دانش آموزی زیست شناسی که دانش آموزان پایه های دهم تا دوازدهم را به شرط نداشتن وقفه ی تحصیلی ، پذیراست.
  • المپیاد های کامپیوتر، سلولهای بنیادی و نجوم و اختر فیزیک که دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم را پذیرا هستند.
  • المپیاد دانش آموزی جغرافیا که دانش آموزان پایه ی دهم و یازدهم رشته ی انسانی را به شرط معدل بالای17 درس زبان ، میپذیرد.
  • المپیاد دانش آموزی علوم زمین که برای دانش آموزان دهم و یازدهم رشته های ریاضی، تجربی یا فنی و حرفه ای برگزار خواهد شد.

ثبت نام در سامانه ی المپیاد دانش آموزی

زمان ثبت نام در مرحله ی اول المپیاد دانش آموزی ، معمولا اواخر آذر یا اوایل دی ماه می باشد که  داوطلبین شرکت در المپیاد های علمی دانش آموزی ، باید از طریق مراجعه به سامانه ی المپیاد های علمی دانش آموزی به آدرسoly.medu.ir  اقدام به ثبت نام اینترنتی کنند. دانش آموزان برای ثبت نام، به کد ملی و رمز عبور همگام ( که میتوانند از مدرسه خود دریافت کنند) نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی سایت ثبت نام مدارس تیزهوشان

مراحل ثبت نام در سامانه ی المپیاد های دانش آموزی

دریافت دفترچه ی ثبت نام

پرداخت آنلاین هزینه ی مربوط به ثبت نام

بارگذاری مدارک مورد نیاز

تکمیل فرم تقاضانامه ی ثبت نام

که تمامی این مراحل با ورود به سامانه ی ثبت نام المپیاد های علمی دانش آموزی ، امکان پذیر خواهد بود.

شرایط ثبت نام در المپیاد دانش آموزی

تمامی دانش آموزان پایه دهم و یازدهم ، در صورت نداشتن وقفه در تحصیل و ترک تحصیل نکردن، میتوانند  در این المپیادها شرکت کنند.

-دفترچه  ی ثبت نام المپیاد دانش آموزی:

این دفترچه همزمان با آغاز مهلت ثبت نام المپیاد های دانش آموزی ، در سامانه ی المپیاد های دانش آموز oly.medu.ir منتشر میشود. در این دفترچه ، شرایط و ضوابط ثبت نام در المپیاد های علمی دانش اموزی تمامی رشته ها و تسهیلات و امتیازات برگزیدگان هر مرحله به تفکیک بیان شده است.

-المپیاد علمی دانش آموزی علوم و فناوری نانو

المپیاد های علمی دانش آموزی به تازگی در شاخه ی نو علوم و فناوری نانو نیز برگزار میشود که ثبت نام در این المپیاد ، متفاوت از سایر المپیاد های دانش آموزی ، در سایت باشگاه نانو به آدرس nanoclub.ir انجام میشود.

 

بیشتر بخوانید: روش جادویی مطالعه انیشتین

-اعلام نتایج المپیاد دانش آموزی

نتایج هر کدام از مراحل المپیاد ها به صورت جداگانه در سامانه ی ثبت نام المپیاد دانش آموزی اعلام می شود.

زمان اعلام نتایج مرحله ی اول ، معمولا در هفته ی دوم اسفندماه خواهد بود.

انتخاب رشته کنکور

شرکت در المپیاد های علمی دانش آموزی چه مزایایی دارد

تمامی شرکت کنندگان المپیاد های علمی دانش آموزی که مدال های طلا، نقره و برنز به دست آورده اند ، عضو بنیاد ملی نخبگان خواهند بود و از امتیازات مادی و معنوی این بنیاد بهره مند خواهند شد.

امتیازاتی مثل: هزینه های تحقیقاتی و تحصیلی، جایگزین شدن خدمت سربازی آقایان با پروژه های تحقیقاتی، امکان تحصیل همزمان در دو رشته ی دانشگاهی(طرح کهاد)، سهمیه ی نخبگان هنگام استخدام در مشاغل دولتی و…

ضمنا دارندگان مدال طلا المپیاد های علمی دانش آموزی در رشته های فیزیک ، شیمی ، کامپیوتر، ریاضی،زیست شناسی، نجوم و اخترفیزیک و ادبی از امتیاز معافیت از شرکت در کنکور و تحصیل در رشته و دانشگاه خودشان برخوردار هستند.

 دارندگان مدال طلای المپیاد ادبی ، امکان تحصیل در رشته های علوم انسانی و هنر و مدال های کامپیوتر، ریاضی و فیزیک درگروه های پزشکی را دارا خواهند بود. سایر برگزیدگان در رشته های دیگر نیز از تسهیلاتی جهت ورود به دانشگاه بهره مند خواهند شد.

جمع بندی 

 امیدواریم که خواندن این نوشته شما را به شرکت در المپیاد دانش آموزی یا برنامه ریزی برای شرکت در آن تشویق کرده باشد؛ چرا که المپیاد های علمی دانش آموزی فرصت بی نظیری برای دانش آموزان برجسته ی متوسطه ی دوم خواهد بود تا با شرکت در آنها ، ضمن به چالش کشیدن  توانمندی های علمی ، سطح خود را بالا برده و در رقابت های جهانی شرکت کنند و البته از شیرینی جوایز نقدی و غیرنقدی و خداحافظی با آزمون سراسری نیز لذت ببرند.

 

سوالات رایج

✅ مراحل ثبت نام در المپیاد دانش آموزی چگونه است؟

داوطلبانی باید با به همراه داشتن کد ملی و رمز عبور همگام خود، به سامانه ی المپیاد دانش آموزی به آدرس: oly.medu.ir مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را طی کنند.

✅ آیا شرکت کنندگان در المپیاد از معافیت در آزمون سراسری بهره مند می شوند؟

دارندگان مدال طلا در برخی از شاخه های المپیاد های دانش آموزی ، میتوانند بدون کنکور، در رشته و دانشگاه دلخواه خود تحصیل کنند.

✅ آیا شرکت در المپیاد دانش آموزی شرایط به خصوصی دارد؟

دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه در صورتی که وقفه یا ترک تحصیل نکرده باشند، میتوانند در این المپیاد ها شرکت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)