فهرست مطالب

مقدمه

دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان اغلب در نیمه اول مرداد ماه و پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری در دسترس داوطلبان قرار می گیرد. از همین رو داوطلبی که در کنکور 1401 مجاز شده است، می تواند با ورود به سایت سازمان سنجش (sanjesh.org) اقدام به دانلود دفترچه مذکور کند.

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که در کنکور زبان افراد زیادی شرکت می کنند لذا این رشته محبوبیت بالایی بین داوطلبان دارد. از همین رو برای اینکه انتخاب خوب و تاثیرگذاری داشته باشید باید دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان را به صورت کامل و دقیق مطالعه نمایید تا در دانشگاه خوبی پذیرش گردید. در این دفترچه تمام شرایط و ضوابط انتخاب رشته عنوان شده است.

 دانلود نمونه دفترچه کنکور زبان و هنر 1401

چنانچه پس از دریافت کارنامه اولیه کنکور 1401 داوطلبان در صورتی که مجاز شده باشند و این مورد در کارنامه آنها نیز بیان شده باشد، می توانند دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان را دانلود کنند تا با کد رشته های مختلف و شرایط قبولی در دانشگاه های گوناگون آشنا گردند. این دفترچه دارای بخش های متفاوتی است و در انتهای دفترچه نیز یک فرم وجود دارد. داوطلب می تواند کد رشته های مد نظر خود را در این فرم وارد کند تا در زمان انتخاب نهایی رشته اینترنتی به مشکلی برنخورد.

با توجه به اینکه اطلاعات مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان دارای اهمیت بالایی می باشد از همین رو در ادامه قصد داریم تا بخش های مختلف دفترچه مذکور را خدمتتان شرح دهیم.

آشنایی با نحوه دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان 

دفترچه ثبت نام کنکور زبان 1401 پس از اعلام نتایج اولیه کنکور در دسترس داوطلبان قرار می گیرد. لذا هر داوطلبی که مجاز شده باشد، می تواند با انواع دانشگاه ها مانند روزانه، شبانه، پیام نور و ….، انواع کد رشته ها، رشته های بدون کنکور، شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش، سهمیه ها و مواردی از این قبیل در این دفترچه آشنا گردد. خاطرنشان می شود که دفترچه ثبت نام کنکور زبان به صورت رایگان از سایت سنجش به آدرس sanjesh.org قابل دانلود می باشد.

 بیشتر بخوانید: راهنمای دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1401

انتخاب رشته کنکور سراسری

افرادی که دفترچه ثبت نام کنکور زبان را به صورت کامل مطالعه نمودند، می توانند از بین کد های درج شده در جداول این دفترچه، نهایتا 150 مورد را انتخاب کنند. کد رشته ها باید بر اساس علاقه، محل دانشگاه و … اولویت بندی شوند. البته امروزه نرم افزار های زیادی نیز وجود دارند که می توانید نمره ها و تراز های خود را با توجه به کارنامه اولیه به آنها بدهید. این نرم افزار ها بر اساس نتایج قبول شدگان سال های قبل به شما شانس قبولی در هر رشته و دانشگاه را بیان دارند.

در بررسی فرم انتخاب نهایی رشته توسط سازمان سنجش، اولین کد رشته ای که متناسب با نمره و تراز شما باشد، به عنوان رشته قبولی در نظر گرفته خواهد شد. از همین رو برای اولویت بندی کد رشته ها باید بسیار دقت داشته باشید. در همین راستا توصیه می شود تا از تجربه و دانش مشاوران مجرب نیز استفاده نمایید تا شانس خود را برای قبولی در دانشگاه های خوب افزایش دهید.

در دفترچه ثبت نام کنکور زبان چه اطلاعاتی درج شده است؟

دفترچه ثبت نام کنکور زبان 1401 دارای اطلاعات مفیدی می باشد. از همین رو مطالعه دقیق آن برای تمام داوطلبان الزامی است. برای اینکه داوطلبان مجاز شده با اطلاعات مهم این دفترچه بیشتر و بهتر آشنا شوند، این موارد در زیر به صورت دسته بندی قرار داده شده اند که می توانید مطالعه نمایید.

فصل اول:

در این فصل اطلاعات کامل و ضوابط کلی پذیرش در دانشگاه های مختلف ارائه می شود

فصل اول از دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان دارای بخش های متفاوتی است. در قسمت اول آن یک راهنمای علمی برای انتخاب رشته در دسترس داوطلبان قرار داده می شود. لذا فرد می آموزد که چگونه کارنامه اولیه کنکور خود را دانلود نموده و تفسیر کند. در این قسمت همچنین در خصوص سهمیه ها، تراز ها، نمره های کسب شده و نمره آخرین فرد قبولی در هر زیرگروه اطلاعات کامل در اختیار داوطلبان قرار داده می شود. لذا مطالعه این قسمت از دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان بسیار مهم است.

در قسمت دوم از فصل اول شما با مقررات و شرایط انتخاب نهایی رشته دانشگاه های متفاوت آشنا می شوید.

در قسمت دوم از این بخش دفترچه ثبت نام کنکور زبان شرایط الزامی برای انتخاب نهایی رشته، نحوه انتخاب دانشجو از بین سهمیه ها، نحوه بومی گزینی و مواردی از این قبیل مطرح شده است. لذا اگر مایلید تا از سهمیه ها بهره ببرید لازم است تا با این قسمت به صورت کامل آشنا شوید. در کارنامه اولیه کنکور 1401 شما با جدولی روبرو می شوید که دارای زیرگروه های متفاوت می باشد. در هر زیر گروه نمره و تراز شما درج شده است. با توجه به این نمرات می توانید در زیر گروه های مربوطه انتخاب رشته نمایید. اگر خواهان انتخاب دانشگاه فرهنگیان نیز باشید، شرایط پذیرش در این دانشگاه در بخش مذکور ذکر شده است.

فصل دوم:

در این فصل از دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان شما می توانید در خصوص کد رشته های مختلف، توضیحات لازم را به دست آورید.

در این بخش از دفترچه ثبت نام کنکور زبان گروه های مختلف بیان شده اند که در مورد هر یک از آنها توضیحات کامل ارائه شده است. داوطلبان می توانند با توجه به رتبه و تراز خود از بین دانشگاه های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور و … رشته های مد نظر خود را برگزینند. همچنین باید دقت داشته باشید که رشته های بدون کنکور نیز در این بخش لیست شده اند که داوطلبان بر اساس علاقه و اولویت خود می توانند در زمان انتخاب نهایی رشته، کد آنها را نیز وارد نمایند. در انتهای این قسمت یک فرم انتخاب رشته قرار دارد. داوطلبان می توانند به صورت تستی کد رشته های مد نظر خود را در این بخش وارد نمایند. در این صورت در زمان انتخاب نهایی رشته اینترنتی به مشکل بر نخورند و زمان کمتری صرف شود.

نکته: برخی از داوطلبان که مایل هستند از سهمیه مربوط به بلایای طبیعی و مناطق سیل زده استفاده نمایند، لازم است تا فرم مربوط به این مورد را از بخش مذکور در دفترچه ثبت نام کنکور زبان جدا نمایند و به صورت کامل پر کنند. سپس باید آن را به مراجع ذیصلاح ارائه دهند تا این مورد توسط آنها تایید گردد.

بررسی دفترچه ثبت نام کنکور و انتخاب رشته کنکور زبان 1401:

دفترچه ثبت نام کنکور زبان دارای اطلاعات مهم و کاربردی می باشد که تمام داوطلبان لازم است تا نسبت به آنها آگاهی داشته باشند. جزئیات درج شده در این دفترچه بسیار زیاد است از همین رو توصیه می شود تا قبل از انتخاب نهایی رشته حتما با افراد آگاه و کاربلد مشورت نمایید تا بر اساس شرایط، به شما کمک نمایند. مشاوران در این خصوص می توانند اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهند. برخی از شرایط مهم داوطلبان برای انتخاب رشته به قرار زیر هستند:

  • داوطلب باید حتما باید با توجه به نتایج کارنامه اولیه مجاز شده باشد.
  • اگر داوطلبی قصد دارد تا شانس قبولی خود را افزایش دهد، می تواند از نرم افزار های انتخاب رشته بهره ببرد. این نرم افزار ها اغلب دارای آمار دقیق و کاملی می باشند.
  • اگر مایل به انتخاب در دانشگاه آزاد هستید باید حتما کد دسترسی به این بخش را در کارنامه اولیه نتایج خود مشاهده نمایید. البته خاطرنشان می شود که برای انتخاب دانشگاه آزاد دفترچه مجزایی در اختیار شما قرار داده می شود.

در نظر گرفتن تمام این موارد و جزئیات از دفترچه ثبت نام کنکور زبان قطعا کار دشواری است. از همین رو توصیه می شود تا برای یک انتخاب اصولی و خوب حتما با مشاوران تحصیلی مجرب مشورت نمایید تا توضیحات لازم را به شما ارائه دهند.

سوالات متداول:

✅ آیا در دفترچه ثبت نام کنکور زبان 1401، داوطلب به کد رشته های دانشگاه آزاد نیز دسترسی دارد؟

هر چند که آزمون دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری به صورت همزمان برگزار می شود اما دفترچه انتخاب رشته آنها با یکدیگر متفاوت است. این دفترچه ها توسط دو نهاد جداگانه در دسترس داوطلبان قرار می گیرد.

✅ در زمان انتخاب نهایی رشته کنکور سراسری زبان 1401 چند کد رشته را می توان انتخاب نمود؟

برای انتخاب نهایی رشته کنکور زبان 1401 هر داوطلب مجاز است تا نهایتا 150 کد رشته را بر اساس اولویت انتخاب نماید.

✅ در دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان آیا اطلاعات کد رشته ها نیز درج شده است؟

در دفترچه فوق شما می توانید اطلاعات کاملی در خصوص کد رشته های مختلف، شرایط قبولی در دانشگاه های خاص، رشته های بدون کنکور، ضوابط عمومی و اختصاصی انتخاب رشته و مواردی از این قبیل را به دست آورید.

اگر مطلب مورد پسند شما بود با این ستاره ها به آن امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *