تحلیل سوالات کنکور تجربی در سال 1401

فهرست مطالب

مقدمه

هر سال، کنکوری ها به دنبال تحلیل و بررسی سوالات کنکور سراسری سال های گذشته به منظور اصلاح روند تحصیلی خود هستند.

بررسی سوالات کنکور سال های گذشته از این جهت مهم است که باعث آشنایی داوطلب با بخش های مهم و پرسوال درس ها می شود، نقاط قوت و ضعف داوطلب نمایان شده و با یک برنامه ریزی صحیح برای کنکور آماده می شود. چراکه در چندین دهه اخیر شاهد طراحی سوالات کنکور تجربی بر مبنای یک قاعده کلی هستیم.

یکی دیگر از مزایای استفاده از تحلیل کنکور، آشنایی با مباحث پرتکرار و نحوه طراحی سوالات این آزمون است، همچنین تسلط داوطلب در جلسه آزمون بیشتر می شود، مقاله زیر بررسی سوالات کنکور سراسری سال های 98 تا 1401 است زیرا سوالات آن بر مبنای نظام تحصیلی جدید (نظام 3-3-6) می باشد اما با توجه به حذف دروس عمومی، بررسی سوالات دروس اختصاصی تجربی را خدمت شما قرار خواهیم داد.

تحلیل سوالات تخصصی دفترچه کنکور تجربی

ابتدا قبل از آغاز بحث تحلیل سوالات کنکور تجربی باید خاطر نشان کرد که سختی و آسانی سوالات هر کنکور بسته به سطح توان علمی هر دانش آموز در هر درس متفاوت است اما به طور کلی قابل بررسی می باشد.

قابل توجه است که تاکنون سازمان سنجش تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به هر درس را اعلام نکرده است. در طی سال های برگزاری کنکور سراسری تا کنون، هر گروه آزمایشی دارای چند زیرگروه بوده است. هر درس متناسب با زیرگروهی که در آن قرار می گرفت دارای ضریب مخصوصی بوده و داوطلب به ازای هر زیرگروه نمره ای بدست می آورد. اما در کنکور سال 1402 چنین نبوده و داوطلبان بر مبنای یک نمره، تعیین رشته خواهند کرد.

تحلیل سوالات کنکور تجربی در سال 1401

تحلیل سوالات زمین شناسی کنکور تجربی

اولین درس از دفترچه اختصاصی سوالات کنکور تجربی در سال های گذشته با 25 سوال و 20 دقیقه مدت زمان پاسخگویی، به درس زمین شناسی اختصاص دارد.

معمولا سوالات کنکور تجربی در درس زمین شناسی ساده هستند و داوطلب با خواندن متن کتاب درسی قادر به پاسخگویی سوالات خواهد بود، همچنین شکل های کتاب اهمیت ویژه ای در طراحی سوالات کنکور داشته اند.

تحلیل سوالات ریاضیات کنکور تجربی

این درس شامل 30 سوال و 47 دقیقه زمان پاسخگویی بوده است، در سال های اخیر سوالات در سطح نرمال و سخت طرح شده اند و سوالات نسبتا آسان زیادی برای داوطلبان طرح نشده بود. تست زنی زیاد در طول سال تحصیلی به شکل آموزشی، تسلط و زماندار برای مفهومی تر شدن مسایل ریاضی بسیار مهم است.

با وجود اینکه دروس مهم تری در رشته تجربی مانند زیست و شیمی وجود دارد اما به علت ضعف داوطلبان تجربی در درس ریاضیات، درصد بالا در این درس کمک شایانی به رتبه کل داوطلب خواهد کرد.

 بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک های تست زنی

تحلیل سوالات زیست کنکور تجربی

نوبت به تحلیل اصلی ترین درس در سوالات کنکور تجربی رسید. این درس شامل 50 سوال بود که با توجه به ماهیت و اهمیت آن 36 دقیقه مدت زمان پاسخگویی برایش در نظر گرفته شده بود.

یادگیری روش های تستی و سرعت پاسخگویی بالا کمک شایانی به داوطلبان برای پاسخگویی خواهد کرد زیرا طراحی سوال از تصاویر موجود در کتاب و همچنین سوالات شمارشی باعث شد تا داوطلبان با کمبود زمان مواجه شوند.

سوالات این درس ما را به سمت تحلیل و برقراری ارتباط بین موضوع های مختلف می برد. دیگر سوال های محاسباتی دیده نمی شود ولی به جای آن می توان وقت بیشتری روی سوالات مفهومی گذاشت.

در این مقاله قصد داشتیم به بررسی سوالات کنکور تجربی بپردازیم، همانطور که اشاره شد مزایای تحلیل درس به درس دروس حداقل 2 کنکور سراسری اخیر برای داوطلبان کنکور 1402 ضروری است.

 جهت مشاوره کنکور 1402 با ما در ارتباط باشید

مشاوره کنکور 1402

تحلیل سوالات فیزیک کنکور تجربی

این درس شامل 30 سوال و 37 دقیقه زمان پاسخگویی بوده است حفظ کردن فرمول های مادر و اصلی هر فصل و نحوه اثبات سایر فرمول ها باعث می شود تا داوطلبان مباحث کمتری را حفظ کنند زیرا ماهیت درس فیزیک مفهومی محاسباتی است و دارای فرمول های بسیاری برای حفظ کردن، می باشد.

 بررسی سوالات فیزیک کنکور تجربی پارسال، بیانگر طراحی سوالات در سطح متوسط و قابل پیش بینی در دفترچه اختصاصی سوالات کنکور تجربی بوده است.

پس با کمی تسلط می توانید از پس حل مسایل فیزیک برآیید، با توجه به تمرینی بودن درس فیزیک مانند درس ریاضی تست زنی بالا در طول سال تحصیلی اهمیت دارد.

تحلیل سوالات شیمی کنکور تجربی

تحلیل سوالات شیمی کنکور تجربی نشان دهنده مفهومی تر شدن این سوالات می باشد پس برای رسیدن به پاسخ صحیح وقت بیشتری صرف می شود، بنابراین تمرین کردن و تسلط روی این درس امر مهمی است همچنین از حجم سوالات حفظی این درس کم و به مسایل آن افزوده شده است تعداد سوالات شمارشی همچون درس زیست در آن بالا رفته و ریسک پاسخ دهی را بیشتر کرده است.

با توجه به مفهومی تر شدن سوالات کنکور تجربی این سوالات نیز بیشتر به سمت مفهومی شدن رفته است. از آن جه مباحث دروس شیمی به صورت دنباله دار هستند، مطالعه سوالات ادغام شده هر فصل میتواند کمک شایانی به شما بکند.

با توجه به اینکه این درس در انتهای دفترچه اختصاصی قرار دارد مدیریت زمان برای رسیدن به پاسخ دهی سوالات وقت گیر شیمی لازم است.

 

تحلیل آماری سوالات کنکور تجربی 1401

در جدول زیر سطح سوالات دروس به صورت درصدی آمده است:

سطح سوالات اختصاصی کنکور تجربی
دشوار متوسط ساده نام درس/ سطح سوالات
10 22 68 زمین شناسی
83 10 7 ریاضیات
29 41 30 زیست شناسی
33 42 25 فیزیک
42 36 22 شیمی

در این مقاله قصد داشتیم به بررسی سوالات کنکورتجربی بپردازیم، همانطور که اشاره شد مزایای تحلیل درس به درس دروس حداقل 2 کنکورسراسری اخیر برای داوطلبان کنکور 1402 ضروری است.

البته با توجه به تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی سال دوازدهم مطالعه دروس عمومی برای امتحانات نهایی نیز باید جدی گرفته شود

برگزاری دو آزمون کنکور در سال، حذف دروس عمومی از کنکور، تاثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه ها از جمله تغییرات اخیر است، داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند، باید به خوبی از تمام اخبار و تغییرات اعلام شده از سوی سازمان سنجش مطلع باشند این مقاله با توجه به آخرین اطلاعیه ها از سوی سازمان سنجش نوشته شده است.

 

 چنانچه نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر در رابطه با کنکور 1402 داشتید می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تماس بگیرید.

 سوالات رایج

اصلی ترین دروس در کنکور تجربی چیست؟

به ترتیب زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک

در کنکور تجربی مطالعه کدام درس بیشتر از همه نیاز به مهارت در ادغام سوالات هر بخش دارد؟

 شیمی

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 چقدر است؟

40 درصد

5/5 - (7 امتیاز)