معرفی رشته پرتودرمانی

فهرست مطالب

تعریف

پرتودرماني يا راديوتراپي يکي از مهم‌ترين شاخه‌هاي فيزيک پزشکي است که به درمان بيماري با استفاده از پرتوهاي نافذ نظير پرتوهاي ايکس و آلفا و بتا و گاما مي‌پردازد. در این بخش قصد داریم تعریف کاملی از پرتودرمانی یا رادیوتراپی و ماهیت آن ارائه دهیم. پس با مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی همراه باشید:

هدف از پرتو درماني، از بين بردن حداکثر سلول‌هاي سرطاني با حداقل آسيب به بافت‌هاي سالم است که عمدتاً در معالجه و يا تقليل امراض سرطاني به کار مي‌رود.

گفتني است تفاوت اين رشته با تکنولوژي پرتوشناسي (راديولوژي) در اين است که متخصص راديولوژي با استفاده از دستگاه‌هاي تصويربرداري، از اعضاي مختلف بدن تصويربرداري مي‌کند اما متخصص راديوتراپي، از اشعه براي درمان بيماري استفاده مي‌کند و اجراي عمليات درماني را برعهده دارد.

توانایی های لازم برای رشته پرتودرمانی 

رشته پرتودرمانی  نيازمند دقت و ظرافت فراوان است زيرا همان اشعه‌اي که مي‌تواند بهبود بيمار را رقم بزند، در صورت استفاده‌ي نابه‌جا جان وي را مي‌گيرد. پرتو درمانی بيشتر با افرادي که با مشکل سرطان دست و پنجه نرم مي‌کنند سر و کار دارد. بنابراين داشتن مهارت کلامي و شرايط روحي رواني مناسب لازم است. همچنين تسلط بر درس رياضي و فيزيک دبيرستان، به خصوص آشنايي کامل با قوانين فيزيک نور و همچنين درس زيست شناسي لازمه‌ي موفقيت در اين رشته است.

دروس تخصصي پرتودرمانی

  • آناتومی سطحی بدن
  • بافت‌شناسی
  • رادیوگرافی
  • فیزیولوژی انسانی
  • کمک‌های اولیه و مراقبت از بیمار
  • فیزیک عمومی

طرح ویژه اردوی مطالعاتی نوروز 1402

گرایش‌های کارشناسی پرتودرمانی

رشته پرتودرمانی در کارشناسي گرايشي ندارد.

مقاطع بالاتر رشته رادیوتراپی

امکان ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد رشته پرتودرمانی براي گرايش‌هاي زير فراهم است:
رشته‌ي مهندسي پزشکي (زیست مواد یا بیوالکتریک)، رشته‌ي نانوتکنولوژي پزشکي، رشته‌ي راديوبيولوژي و حفاظت پرتويي، رشته‌ي زيست‌فناوري پزشکي، رشته‌ي ارزيابي فناوري سلامت، رشته‌ي انفورماتيک پزشکي، رشته‌ي مديريت خدمات بهداشتي درماني – رشته‌ي  اپیدمیولوژی – رشته‌ي  اقتصاد بهداشت – رشته‌ي  آمار زیستی، رشته‌ي فیزیک پزشکی، رشته‌ي فناوری اطلاعات سلامت، رشته‌ي  کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، رشته‌ي نانوتکنولوژی پزشکی، رشته‌ي رفاه اجتماعی

رشته تاریخ علوم پزشکی و رشته علوم داروهای پرتوزا

در حال حاضر پرتودرمانی دکترا ندارد.

 

با تغییرات کنکور 1402 چه کنم؟

موقعيت شغلي رشته پرتو درمانی در کشور ایران

فارغ‌التحصيلان رشته پرتو درمانی مي‌توانند در مراکز پرتودرماني بيمارستان‌ها و مراکز تحقيقاتي به پرتودرماني‌هاي ساده و تخصصي بپردازند.

 تفاوت رشته پرتودرمانی یا رادیوتراپی با رادیولوژی

گفتني است تفاوت پرتودرمانی با تکنولوژي پرتوشناسي(راديولوژي) در اين است که متخصص راديولوژي با استفاده از دستگاه‌هاي تصويربرداري، از اعضاي مختلف بدن تصويربرداري مي‌کند اما متخصص راديوتراپي، از اشعه براي درمان بيماري استفاده مي‌کند و اجراي عمليات درماني را برعهده دارد.

یکی از تصورات اشتباه این است که بعضی افراد گمان میکنند رشته پرتودرمانی و رشته های رادیولوژی یکی هستند. این تصور اشتباه است. در رشته رادیولوژی با استفاده از اشعه های ایکس ، گاما و… بدن را تحلیل و بیماری را تشخیص میدهند. این در حالی است که در رادیوتراپی از همین اشعه ها برای درمان بیماری استفاده میشود. یعنی بیماری از قبل تشخیص داده شده است. ضمن این که این دو رشته از نظر میزان درآمد و نوع دروس و مکان هایی که کار میکنند با هم اختلاف دارند.

مشاوره کنکور 1402

دروس رشته رادیوتراپی

رشته پرتودرمانی در هر دو مقطع کاردانی و کارشناسی قابلیت ادامه تحصیل دارد. طول دوره مقطع کاردانی دو سال و طول دوره مقطع کارشناسی چهار ساله است. دروس عمومی این رشته که در مقطع کارشناسی دارابی 130 واحد است و 22 واحد دروس عمومی و 84 واحد دروس اختصاصی و 24 واحد کارآموزی است عبارتند از:

دروس عمومی رشته پرتو درمانی

تربیت بدنی 1

دروس آشنایی با مبانی اسلامی ( یک درس)

جمعیت و تنظیم خانواده

انقلاب اسلامی

زبان انگلیسی عمومی

مبانی نظری اسلام ( دو درس)

ادبیات فارسی

اخلاق اسلامی ( یک درس)

تربیت بدنی 2

دروس پایه رشته پرتو درمانی

آناتومی

آسیب شناسی

بافت شناسی

فیزیک عمومی

کمک های اولیه

اصطلاحات پزشکی

فیزیک انسانی

 دروس اختصاصی رشته پرتودرمانی

تکنیک های رادیو تراپی

دستگاه های رادیو تراپی

فیزیک تشعشع و مواد رادیواکتیو

اصول محاسبات و برنامه ریزی در رادیوتراپی

آناتومی سطحی بدن

رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یون ساز

تکنیک رادیوگرافی

تکنیک پزشکی هسته ای

کارورزی

کارآموزی بیمارستانی

 قبولی در رشته رادیوتراپی یا پرتودرمانی

 افراد بعد از قبولی در رشته پزشکی این دغدغه را دارند که آیا میتوانند بدون کنکور هم در رشته پرتودرمانی شرکت کنند یا خیر؟

پاسخ به این سوال مثبت است. در حال حاضر بدون کنکور نیز میتوان به رشته پرتو درمانی ورود کرد. البته دقت داشته باشید که این رشته برای افرادی که در مقطع کاردانی هستند شرایط پذیرش بدون کنکور را دارد در غیر این صورت باید آزمون داد.

برای اطلاع از شرایط جذب این رشعه میتوانید با سایر مقالات ما همراه باشید.

بازار کار رشته پرتو درمانی در خارج از کشور

در این بخش میخواهیم در مورد بازار کار رشته پرتودرمانی در خارج از کشور صحبت کنیم:

این رشته در کشورهایی مانند آمریکا بازار کار خوبی دارد به طوریکه افراد فارغ التحصیل میتوانند در شرکت های دانش بنیان، مراکز فیزیک هسته ای، مراکز رادیو ایزوتوپ و بخش های ارزیابی و طراحی و کنترل و بهره گیری از دستگاه های پرتو نگاری مشغول به کار شوند. برخی هم میتوانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مشغول به کار شوند. و البته با توجه به نوع کار انجام شده در آمد نیز متفاوت است.

 

سوالات رایج

ایا رشته پرتودرمانی با رادیولوژی یکی است؟

خیر رشته رادیو تراپی بیماری تشخیص داده شده را درمان میکند حال آن که رادیولوژی بیماری را تشخیص میدهد.

ایا میتوان رادیو تراپی را بدون کنکور نیز شرکت کرد؟

بله اما تنها در مقطع کاردانی

رشته رادیوتراپی چه مقاطعی را ندارد؟

در حال حاضر این رشته مقطع دکترا ندارد.

5/5 - (2 امتیاز)