رتبه در سهمیه چیست

فهرست مطالب

مقدمه

رتبه در سهمیه یکی از مهمترین فاکتورهایی می باشد که باید در کارنامه سراسری به آن توجه شود. این مورد در زیرگروه های متفاوت می تواند مختلف باشد. سازمان سنجش از این پارامتر برای ارزیابی داوطلبان و تعیین رتبه نهایی آنها استفاده می نماید. سهمیه ها می توانند متفاوت باشند. ایثارگری، جانبازی، خانواده شهدا و منطقه تنها برخی از سهمیه هایی هستند که تاثیر مثبت در رتبه نهایی و قبولی داوطلبان دارند. داوطلبان در هر سهمیه با توجه به رتبه ای که کسب نموده اند با سایر داوطلبان سنجیده می شوند. از همین رو پس از اینکه کارنامه اولیه کنکور ارائه می شود، در آن گزینه ای با نام رتبه در سهمیه نیز وجود دارد که ملاک اصلی برای انتخاب رشته می باشد. با توجه به اهمیتی که این مورد دارد، در مقاله فعلی کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی قصد دارند تا تمام نکات سهمیه ها و رتبه های کسب شده در هر سهمیه را بیان داریم.

منظور از رتبه در سهمیه چیست؟

برای اینکه با مفهوم رتبه در سهمیه آشنا شوید، لازم است تا ابتدا بررسی نماییم که چند نوع سهمیه وجود دارد. این مورد هر ساله توسط سازمان سنجش در فرم اینترنتی مربوطه اطلاع رسانی می شود. از همین رو توصیه می شود تا فرم را با دقت مطالعه کرده و نسبت سهمیه هایی که به شما مربوط می شوند، اطلاعات لازم را به دست آورید. سهمیه ها می توانند از نوع مناطق، خانواده شهدا، ایثارگری 25 درصد و ایثارگری 5 درصد باشند. این مورد بر اساس تصویر زیر در کارنامه هر داوطلب نیز نمایش داده می شود.

رتبه در سهمیه چیست

زمانی که داوطلبان در کنکور سراسری شرکت می کنند، تراز آنها بر اساس درصد ها و رتبه ای که به دست آورده اند، مشخص می شود. این مورد در هر گروه آزمایشی و زیرگروه آن گروه متفاوت است. تراز یک پارامتر یکپارچه بوده و وضعیت داوطلب را نسبت به سایر رقبا نشان می دهد. در نظر داشته باشید که منظور از رتبه در سهمیه، رتبه داوطلب در قیاس با سایر افرادی است که همگی دارای یک سهمیه مشابه می باشند. در ادامه تصویر کارنامه یک داوطلب رشته تجربی درج شده است که توضیحاتی پیرامون آن ارائه می شود.

رتبه در سهمیه چیست

  • در خط سوم این کارنامه مشاهده می نمایید که رتبه در سهمیه بین 102653 نفر بیان شده است. در واقع 102653 نفر دارای سهمیه منطقه 1 بوده اند که رتبه کاربر نیز در این جامعه آماری بیان شده است.
  • داوطلب فوق دارای سهمیه منطقه 1 است. لذا رتبه بیان شده او نیز بین داوطلبان شرکت کننده در این سهمیه سنجیده می شود.
  • باید توجه نمود که گروه علوم تجربی دارای 5 زیرگروه است لذا رتبه فرد نیز در هر یک از 5 زیرگروه متفاوت است. داوطلب باید با توجه به رشته ای که مایل است در آن ادامه تحصیل نماید، رتبه و تراز خود را در زیر گروه مربوطه بررسی نماید.
  • برای سنجیدن رتبه در سهمیه، تراز داوطلبان در هر گروه از سهمیه ها با هم بررسی می شود. لذا داوطلبی که بیشترین تراز را به دست آورد، رتبه 1 را کسب خواهد کرد. رتبه سایر داوطلبان با تراز نفر اول سنجیده می شود.
  • با توجه به تصویر فوق می توان دریافت که این داوطلب با سهمیه منطقه 1 در زیرگروه یک از گروه علوم تجربی رتبه 4754، در زیرگروه دو 4990 در زیرگروه سه 6509 در زیرگروه چهار 5354 و در زیرگروه پنج 5695 را به دست آورده است.

کلیک کنید: راهنمای تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

چرا رتبه در سهمیه دارای اهمیت است؟

همانگونه که می دانید رتبه های هر زیر گروه با توجه به ضریب درس ها در آن زیرگروه تعیین می گردند. از همین رو میانگین وزنی تراز ها به دست آمده متفاوت است. خاطرنشان می شود که ضریب دروس تخصصی حدود 3 برابر بیشتر از ضریب دروس عمومی در هر یک از زیرگروه ها می باشد. از همین رو آنچه که می تواند در هر زیر گروه تفاوت ایجاد نماید، سهمیه است. رتبه در سهمیه شانس شما را برای قبولی در زیرگروه مد نظر افزایش می دهد.

برای درک بهتر تاثیر رتبه در سهمیه به مثال زیر توجه کنید:

برای اینکه یک داوطلب بتواند در رشته پزشکی قبول شود باید رتبه خود را در زیرگروه یک ملاک قرار دهد زیرا رشته پزشکی در این زیرگروه قرار دارد و ضریب درس ها در آن نیز با سایر زیرگروه ها متفاوت می باشد. حال اگر شخصی بخواهد در رشته داروسازی قبول شود، رتبه و نمره او در زیرگروه 2 مد نظر قرار داده می شود. پس باید به ضرایب دروس در هر زیرگروه توجه ویژه ای نمود.

انتخاب بهترین مرکز مشاوره تهران

منظور از رتبه کل در سهمیه نهایی چیست؟

این پارامتر، از نمره کل همه زیرگروه ها استفاده می نماید. از همین رو بالاترین تراز یا نمره کل زیرگروه های متفاوت استخراج می شوند و در هر سهمیه به صورت نزولی مرتب می شوند. در گام بعد به تراز ها رتبه دهی می شود. به این مورد رتبه کل در سهمیه نهایی اطلاق می شود. اگر دو داوطلب دارای نمره برابری باشند، رتبه یکسانی نیز خواهند داشت. این مورد به صورت زیر در کارنامه نمایش داده می شود:

رتبه در سهمیه چیست

چالش اغلب داوطلبان در کنکور 1401 انتخاب رشته خوب است. از همین رو باید به آمار سال گذشته توجه ویژه ای نمایند تا بر اساس علایق خود در رشته محل هایی که شانس بیشتر دارند، قبول شوند. این کار نیاز به آمار و اطلاعات اصولی دارد. در حال حاضر نرم افزارهای متفاوتی برای انتخاب رشته تهیه شده اند که دارای جامعه آماری گسترده ای می باشند لذا بر اساس رتبه و تراز داوطلب می توانند شانس قبولی را سنجیده و اقدام به انتخاب رشته مطمئن نمایند.

کلیک کنید: انتخاب رشته کنکور سراسری با پوردستمالچی 

منظور از آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی چیست؟

در کنکور 1401 انواع سهمیه ها اعم از مناطق، بهیاران، خانواده شهدا، سیل زده ها، ایثارگران 25 درصدی و 5 درصدی، رزمندگان و … وجود دارد. این بین تمام داوطلبان شامل سهمیه منطقه می شوند. منظور از آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی، رتبه و تراز آخرین داوطلبی است که در هر یک از سهمیه های فوق مجاز به انتخاب رشته شده است. قطعا رتبه آخرین فرد مجاز در سهمیه داخل گروه های آزمایشی متفاوت، گوناگون است.

اگر به عنوان داوطلب کنکور 1401 مایل هستید تا تفاوت خود را با آخرین نفر مجاز برای انتخاب رشته در هر زیرگروه متوجه شوید، می توانید از رتبه آخرین نفر مجاز در سهمیه نهایی بهره ببرید. اما به صورت کلی توصیه می شود تا برای یک انتخاب رشته خوب و اصولی حتما از کمک مشاوران تحصیلی استفاده نمایید. زیرا این افراد تجربه زیادی در انتخاب رشته موفق دارند.

تمام داوطلبان که مایل هستند اقدام به انتخاب رشته اصولی نمایند باید با مفاهیم، رتبه در سهمیه، رتبه مجاز در سهمیه نهایی و مواردی از این قبیل که در کارنامه درج می شوند، آشنایی داشته باشند.

سوالات رایج

سهمیه هر داوطلب در کنکور چگونه مشخص می شود؟

در طی ثبت نام اینترنتی داوطلبان نوع سهمیه هر فرد مشخص می شود که نیاز است در فرم اینترنتی مربوطه درج گردد. سهمیه ها تاثیر بسزایی در رتبه نهایی دارند.

چرا رتبه در سهمیه دارای اهمیت می باشد؟

به طور کلی می توان بیان نمود که هر اندازه جامعه آماری کوچکتر شود، به همان اندازه شانس قبولی فرد بیشتر است. به همین دلیل رتبه در سهمیه می تواند شانس قبولی افراد را افزایش دهد. رتبه در سهمیه همیشه از رتبه کشوری هر داوطلب کمتر می باشد.

کدام رتبه در انتخاب رشته مهم می باشد؟

برای یک انتخاب رشته خوب باید به رتبه در زیرگروه توجه ویژه ای نمود. این مورد بر اساس ضریب هر درس در آن زیرگروه تعیین می گردد. لذا شانس قبولی داوطلبان را در رشته های آن زیرگروه افزایش می دهد. به همین دلیل باید با ضرایب دروس هر زیرگروه آشنا باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *