۹ استراتژی برای کاهش اضطراب کنکور

استرس کنکور

فهرست مطالب

مقدمه

اضطراب کنکور تا حد خاصی طبیعی است این استرس می‌تواند شما را برانگیخته کند و به سطح بهینه‌ای از عملکرد منجر می‌شود و می تواند به تیزتر شدن ذهن و تمرکز توجه شما کمک کند. اما با افزایش غیرطبیعی اضطراب کنکور، احساس نگرانی و شک به خود باعث میشود عملکرد شما در آزمون مختل شود .استرس آزمون می‌تواند بر هر کسی تأثیر بگذارد، پس در هر مقطع تحصیلی که هستید این مقاله میتواند برای شما مفید باشد. .

اضطراب کنکور

در اینجا چند استراتژی وجود دارد که ممکن است به کاهش اضطراب کنکور شما کمک کند.

 

 استراتژی های کاهش استرس

یاد بگیرید چگونه کارآمد مطالعه کنید.

با یادگیری تکنیک‌های مطالعه و استراتژی‌های تست‌زنی شما میتوانید با بازده بالاتری مطالعه کنید و بر إحساس استرس خود غلبه کنید به این ترتیب به دانش خود برای آزمون اطمینان بیشتری داشته باشید و اضطراب کنکور خود را کاهش دهید.

(اینجا میتونیم ارجاع بدیم به یه مقاله دیگه که توش تکنیک‌های تست‌ژنی و مطالعه دروس توضیح داده شده)

اگر به طور سیستماتیک مطالبی را که در آزمون قرار می گیرد مطالعه و در بازه‌های درست مرور کنید، احساس استرس کمتری خواهید کرد و اضطراب کنکور شما کاهش می‌یابد.
اضطراب امتحان وروردی دانشگاه

 

به صورت واحدی و در مکان های مشابه مکان آزمون مطالعه کنید.

برای کاهش اضطراب کنکور خیلی بهتر است که در طول زمان و واحدهای مشخص مطالعه کنید تا اینکه یک باره مطالعه خود را فشرده کنید. همچنین، صرف وقت خود برای مطالعه در مکان‌های مشابهی که در آزمون خود شرکت می‌کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را در زمان آزمون بهتر به خاطر بیاورید.

یک روال پیش آزمون ثابت ایجاد کنید.

بیاموزید که چه چیزی برای شما مفید است و هر بار که برای آزمون آماده می شوید همان مراحل را دنبال کنید این روتین میتواند شامل خوراکی‌‌هایی که قبل از آزمون میخورید باشد تا ترتیب پاسخگویی به سوال‌ها و… این روتین سطح اضطراب کنکور شما را کاهش می دهد و به شما کمک می کند که به خوبی آماده باشید و نظم ذهنی حاصل از آن استرس شما را کاهش می‌دهد.

از آمار آزمون‌های قبلی استفاده کنید

مطمئن شوید که متوجه شده اید که در هر آزمون چه چیزی قرار است وجود داشته باشد و چه مطالبی مهم‌تر و پرسوال‌تر است به این ترتیب می دانید که چگونه باید آماده شوید و به وسیله این چارچوب ذهنی اضطراب کنکور کاهش می‌یابد.

(اینجا میتونیم ارجاع بدیم به یه جدولی که میانگین تست‌های هر مبحث تو کنکور ۱۰ سال اخیر رو داره)

تکنیک های ریلکسیشن و مدیتیشن را یاد بگیرید

برای کمک به حفظ آرامش و اعتماد به نفس درست قبل و در طول آزمون، تکنیک‌های مدیتیشن مانند تنفس عمیق، شل کردن ماهیچه‌های خود را یکی یکی یا بستن چشم‌ها و تصور نتیجه مثبت انجام دهید. این تکنیک‌های علمی می‌تواند استرس شما را تا حد خوبی کنترل کند.

 

خوردن و نوشیدن را فراموش نکنید

مغز شما برای عملکرد به سوخت نیاز دارد. روز آزمون صبحانه بخورید و آب فراوان بنوشید. از نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه که می‌تواند باعث به حداکثر رسیدن قند خون و سپس کاهش آن شود، یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا قهوه که می‌توانند اضطراب کنکور را افزایش دهند، خودداری کنید.

ورزش کنید

ورزش هوازی منظم و ورزش در روز آزمون می تواند استرس را از بین ببرد. ورزش با تاثیر بر گیرنده‌های ناقل عصبی سبب افزایش سروتونین و اپی نفرین و در نهایت موجب کاهش اضطراب کنکور میشود.

به اندازه کافی بخوابید

خواب رابطه مستقیمی با عملکرد تحصیلی دارد. نوجوانان به ویژه نیاز به خواب منظم دارند.  ناحیه‌ای از مغز موسوم به قشر پیش‌پیشانی پس از یک بی‌خوابی شبانه غیرفعال می‌شود. نتایج مطالعات حاکی از آن است این ناحیه از مغز باعث کاهش اضطراب کنکور و استرس می‌شود.

اختلالات زمینه‌ای را نادیده نگیرید.

گاهی اختلالات زمینه‌ای که در توانایی یادگیری و تمرکز مشکل ایجاد میکنند (مانند اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی یا نارساخوانی) میتواند باعث افزایش اضطراب کنکور شود.

اضطراب امتحان وروردی دانشگاه

در صورت لزوم به یک مشاور حرفه ای مراجعه کنید. روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان می تواند به شما کمک کند تا از طریق احساسات، افکار و رفتارهایی که باعث ایجاد یا بدتر شدن اضطراب کنکور می شوند، استرس خود را کنترل کنید.

با مشاورین مرکز مشاوره پوردستمالچی در ارتباط باشید.

 

نتیجه گیری

در نتیجه برای کاهش اضطراب کنکور شما می‌توانید از طریق اصلاح عادات مطالعاتی غلط و یادگیری شیوه‌های درست آن، ایجاد روال ثابت برای هر آزمون، اصلاح سبک زندگی و ایجاد عادات صحیح برای فعالیت بدنی و تغذیه و انجام تکنیک‌های علمی مثل مدیتیشن عمل کنید.

 

آیا شیوه مطالعه بر میزان استرس آزمون اثرگذار است؟

بله با کاهش یا افزایش بازده مطالعه میتواند بر میزان اطمینان شما به دانسته‌هایتان و درنتیجه کنترل استرس موثر باشد.

آیا تغذیه میتواند باعث ایجاد اضطراب کنکور یا افزایش آن بشود؟

بله نوشیدنی‌های کافیین دار مثل نوشابه، انر‌‌ژی‌زا ها، قهوه میتوانند سبب تشدید اضطراب کنکور بشوند.

آیا روانشناس می‌تواند برای کنترل استرس کنکور به من کمک کند؟

بله از طریق آموزش تکنیک‌های کنترل استرس و یا تشخیص و درمان اختلالات مرتبط ایجادکننده استرس میتواند کمک کند.

تاثیر ورزش بر اضطراب کنکور چیست؟

ورزش با تاثیر بر گیرنده‌های ناقل عصبی سبب افزایش سروتونین و اپی نفرین و در نهایت موجب کاهش اضطراب کنکور میشود.

اگر مطلب مورد پسند شما بود با این ستاره ها به آن امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *