9 عامل که سبب احساس رضایت از شغل میشود

احساس رضایت از شغل

فهرست مطالب

مقدمه

خیلی از مردم از شغل خود راضی نیستند

در این بخش با شماییم تا علت این موضوع را واکاوی کنیم. چرا احساس رضایت از شغل وجود ندارد؟ کسب رضایت شغلی چگونه ممکن است؟ چطور میتوان با شغل فعلی خود کنار آمد؟

دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که افراد به شغل خود بی‌علاقه باشند و شب‌ها با کوله باری از فشار روحی و استرس به خانه بروند. استرس موجب بی‌حوصلگی و بدخلقی فرد می‌شود همچنین باعث میشود فرد نتواند رابطه‌ی خوبی با خانواده خود برقرار کند.

احساس رضایت از شغل

این روزها یافتن فرصت‌های شغلی از همیشه دشوارتر شده است. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد در کاری که اصلاً دوست ندارند باقی بمانند. واقعیت این است که کنار آمدن با مشکلاتی مثل فقر و گرسنگی بسیار دشوارتر از انجام کاری است که به آن علاقه نداریم.

بعضی دیگر از مردم هم به خاطر بی‌صبری و بی‌قراری از شغل خود رضایت ندارند. آن‌ها به خاطر کمبود تحرک و جنب‌وجوش در محل کار، از شغل خود خسته می‌شوند.

البته راه‌حل‌هایی برای این مشکلات وجود دارد، راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید علاقه و اشتیاق را به کار، در خود حفظ کنید. در این مقاله به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

همیشه به جنبه‌های مثبت کار نگاه کنید

اکثر ما عادت داریم که همیشه جوانب منفی را ببینیم. گاهی احساس رضایت از شغل با یک کار ساده به دست میآید. یعنی گاهی یک استراحت کوتاه، یا شاید هم یک مسافرت، بتواند به شما این فرصت را بدهد تا در مورد مسائل کاری خود بهتر فکر کنید. باید رفتارهای خودتان را در برابر کارتان خوب بررسی کنید. گاهی اوقات استرس باعث می‌شود نتوانید همه‌ی جوانب را به‌خوبی بسنجید.

برخورد مثبت به همه‌چیز، زندگی شما را راحت‌تر و خوشایندتر می‌کند. پس همیشه به آینده خوش‌بین باشید. شاید بخشی از احساس رضایت از شغل مربوط به دید ما از زندگی نیز باشد.

با همکارانتان صمیمیت برقرار کنید

یکی از دلایلی که گاهی اوقات باعث می‌شود فرد احساس رضایت از شغل نداشته باشد، این است که رابطه‌ی خوبی با همکاران خود ندارد. مردم معمولاً تلاش می‌کنند تا در محل کار جدی باشند، چون کمال‌گرا هستند، اما نمی‌دانند که این مسئله دلیل بر این نیست که تنها وگوشه گیر باشند.

یکی از دلایلی که می‌تواند شما را سال‌های سال به شغلی مشغول و پایبند کند، همکارانتان هستند. شما تا زمانی میتوانید احساس رضایت از شغل داشته باشید، که بتوانید رابطه‌ی خوبی با همکارانتان برقرار کنید.

احساس رضایت از شغل

با بالادستان خود گفتگو کنید

وقتی تنها هدفتان گرفتن ترفیع باشد، علاقه و اشتیاقتان به کار کمتر خواهد شد. اگر می‌خواهید برخی سیاست‌های شرکت را برای خود روشن‌تر کنید، باید بتوانید آزادانه با بالادستانتان گفتگو کنید و آن‌ها را از نقطه نظرات خودآگاه کنید. این یکی از بهترین راه‌ها برای سرعت بخشیدن به تغییر وضع موجود و احساس رضایت از شغل است.

اگر این کار را نداشتید چه می‌شد؟

وقتی علاقه و اشتیاقتان را به کار از دست می‌دهید، یکی از بهترین سوالاتی که  می‌توانید از خودتان بپرسید این است که اگر اینجا کار نمی‌کردید، چه می‌شد؟ مردم معمولاً فکر می‌کنند که خوب اگر این کار را نداشتند حتماً جای دیگری مشغول کار دیگری بودند. اما واقعیت را باید بپذیرید. باید بپذیرید که کارتان این است و اگر این کار را نداشتید ممکن بود حتی بیکار بمانید! البته این طرز تفکر گاهی باعث ناامیدی و درجا زدن در زندگی نیز میشود؛ مهم این است که چطور با مسائل کاری خود کنار بیاییم طوری که بتوانیم زندگی و مشکلات روحی خود را مدیریت کنیم.

  بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز رشته حقوق

در سایر فعالیت‌های شرکت هم همکاری کنید

از دیگر عواملی که سبب احساس رضایت از شغل میشود این است که برای کارها و رویدادهای فوق‌العاده شرکت داوطلب شوید. ترتیب دادن مهمانی برای تنوع می‌تواند ایده جالبی باشد که هم خستگی شما را درآورد و هم علاقه‌تان را به کار کردن بیشتر ‌کند.

مشاوره کنکور 1402

محل کارتان را زیبا کنید

برای زیباتر کردن محل کارتان می‌توانید از گل و گیاه، تابلو و اشیاء تزئینی دیگر استفاده کنید. زیبا بودن محل کار، شمارا به کار کردن مشتاق‌تر می‌کند. می‌توانید تصاویری از اعضای خانواده‌تان را روی میز کارتان بگذارید، تا همیشه یادتان ماند که فقط برای خودتان کار نمی‌کنید. در طاین صورت ممکن است ناخودآگاه احساس رضایت از شغل نیز در شما زنده شود.

خوشبختی و خوشحالی به دیدگاه و درک شما برمی‌گردد. مشتاق و علاقه‌مند بودن به کار، بستگی به رفتارهای خود شما دارد. پس مثبت فکر کنید، مثبت عمل کنید و شادتر زندگی کنید.

هدف گذاری دقیق و مشخص داشته باشید

هدف خویش را از کار در سررسید کاری خود یادداشت کنید. اگر اهداف در کاغذ نوشته شود شانس دست یابی به آنها صدچندان می شود.

منافع کار را برای خود مشخص کنید

هرکاری در دنیا دارای مزیت و منفعت است و اگر این منافع در میان نباشد هیچ فردی دل به کار نمی دهد. منافع خود را برای کسب احساس رضایت از شغل در گروه های روانی، جسمی، عاطفی، اجتماعی، خانوادگی و ذهنی دسته بندی کنید.

و

اخرین و مهم مورد…

از ابتدا هدفمند درس بخوانید

یکی از مهم ترین مسائلی که موجب نزدیکترین ارتباط با شغلتان میشود این است از ریشه انتخاب درستی داشته باشید. برای حل این مساله باید از ابتدا وارد زمینه مورد علاقه تان شوید. علاقه به کاری باعث میشود تا حد زیادی با آن هماهنگ شویم و احساس راحتی داشته باشیم. حتما برای شما نیز پیش آمده که گاهی با وجود تمام مسائلی که برایتان ایجاد میشود به دلیل علاقه ای که دارید هرگز جا نمیزنید و مسیر را با قدرت ادامه میدهید. بنابراین انتخاب درست از ابتدا تاثیر زیادی روی احساس رضایت از شغلی که به تبع در آینده وارد آن میشوید دارد.

انتخاب رشته کنکور سراسری

پس برای مسیری که دوست دارید در آینده ان را دنبال کنید بجنگید.

جمع بندی

در این مقاله درباره راهکارهای احساس رضایت از شغل با هم صحبت کردیم. امید است که هرگز در دسته افراد ناراضی از نوع و محیط کاری که با آن درگیر هستید نباشید. اگر چنان چه این نارضایتی وجود دارد با موارد گفته شده سعی کنید ان را مدیریت کنید. در صورتی که سوالی داشتید نیز با همکاران ما در انتهای این پست در ارتباط باشید.

اگر چنانچه در این زمینه نیاز به توضیحات بیشتری داشتید حتما با کارشناسان ما در مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی در ارتباط باشید.

سوالات رایج

بهترین راه برای کسب رضایت شغلی چیست؟

اینکه با علاقه به کاری ورود پیدا کنیم.

آیا در مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی راهنمایی برای هدایت مسیر شغلی وجود دارد؟

بله با استفاده از بسته های هدایت شغلی و تحصیلی از همان اول مسیر شغلی خود را درست انتخاب و مجسم میکنید.

 علت اصلی اینکه بسیاری از مردم از شغل خود راضی نیستند چیست؟

علاقه به شغل خود ندارند

5/5 - (2 امتیاز)