تاثیر معدل در کنکور سراسری

فهرست مطالب

مقدمه

همانطور که میدانید و با توجه به تغییرات اساسی در کنکور سراسری 1402 تاثیر معدل در کنکور سراسری بسیار مهم است و نقش آن نیز روز به روز پر رنگ تر میشود. برای اینکه بدانید نهایتا معدل شما چقدر در کنکورتان تاثیر دارد باید با فرمول تاثیر معدل در کنکور سراسری آشنا باشید. در این بخش از مقالات مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی این موضوع را محوریت قرار داده و پیرامون آن بحث میکنیم:

فرمول تاثیر معدل در کنکور سراسری

برای بررسی تاثیر معدل در کنکور سراسری مانند محسابات معدل دبیرستان نمره اخذ شده هر درس در تعداد واحدهای آن درس ضرب میشود. نهایتا برای محاسبه معدل کلی تمامی اعداد به دست آمده در هر درس با هم جمع و بر تعداد واحدها تقسیم میشود.

 به طور مثال :

عربی 18.30(1)

ریاضی 19.50(4)

   19.26 =5/(18.30*1+19.50*4) : معدل نهایی

تاثیر معدل در کنکور سراسری

حال که فرمول محاسبه معدل در کنکور سراسری را بیان کردیم بیایید تا با نحوه تاثیر معدل در کنکور سراسری نیز آشنا شویم.

همانند سال های قبل کنکور درکنکور امسال نیز تاثیر معدل به صورت مثبت در نظر گرفته شد. اما با این تفاوت که در کنکور امسال تاثیر معدل در کنکور سراسری از 10 به 40 درصد رسید! تاثیر معدل در کنکور سراسری مستقیما روی تراز داوطلب است. در صورتی که داطلب در نظام جدید درس خوانده باشد و امتحان نهایی خود رادر پایه دوازدهم داده باشد نمرات پایه دهم و یازدهم او در کنکور سراسری بی تاثیر است. نمره تراز داوطلب نیز یعنی تبدیل نمرات داوطلب در امتحان نهایی و رتبه ای که در کنکور به دست آورده.

بر اساس بخشنامه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر معدل در کنکور سراسری برای تمامی رشته ها به صورت مثبت و مساوی است.

نکته:

داوطلبانی که معدل پایینی دارند باید تلاش کنند تا با درصدهای خوب در کنکور سراسری این کمبود را جبران کنند.

تاثیر معدل در کنکور سراسری برای داوطلبان نظام قدیم نیز به این صورت است:

اگر پیش از دوره نظام جدید امتحان داده باشید در دسته داوطلبین نظام آموزشی قدیم قرار میگیرید. در این صورت از تاثیر 40 درصدی معدل در کنکور نیز میتوانید استفاده کنید. در صورتیکه بخشی از امتحانات خود را به صورت نهایی گذرانده باشید و معدل بالایی داشته باشید از تاثیر 40 درصدی به شکل مثبت بهره مند خواهید شد.

این قضیه برای داوطلبین تمامی رشته های نظام قدیم صادق است.

بیشتر بخوانید:

تخمین رتبه کنکور سراسری بر اساس درصد

تاثیر معدل در کنکور سراسری برای داوطلبین نظام جدید

در مورد داوطلبان نظام جدید نیز که بیشترین تعداد داوطلبان کنکور را تشکیل میدهند شرایط مانند نظام قدیم است. تاثیر معدل در کنکور سراسری 40 درصد و مثبت است. برای افرادی که معدل پایینی دارند تاثیر معدل منفی نیست اما شرایط سختی دارند. چون داوطلبان رقیب آنها که دارای معدل بالاتر هستند به سادگی گوی سبقت را از آن ها میگیرند.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری روی تراز نهایی

 بسیاری از افراد دوست دارند بدانند نحوه تاثیر مثبت معدل روی تراز و یا رتبه نهایی کنکور آن ها در نهایت به چه شکل است. این مورد را میتوان با مثالی برای شما عزیزان توضیح داد پس با ما همراه باشید:

اگر داوطلبی در امتحانات نهایی از درسی مانند ریاضی نمره 19.5 بگیرد. سپس در امتحانات مربوط به کنکور سراسری در این درس ترازی مانند 8000 بگیرد این جا به دلیل نمره بالای مربوط به این درس تاثیر مثبت معدل وارد عمل میشود. همان طور که گفتیم این تاثیر اخیرا به 40 درصد افزایش یافته پس در صورتی که تراز نمره نهایی شما چیزی مانند 9000 شود داریم:

8400=9000*40%+8000*60%

همان طور که دیدید تاثیر مثبت معدل در اینجا باعث شد تراز داوطلب در آن درس از 8000 به 8400 برسد.

 

بیشتر بخوانید:

تحلیل کارنامه سبز کنکور سراسری

حداقل معدل لازم برای تاثیر مثبت در کنکور سراسری

این سوال نیز جز سولات پر تکرار کنکور سراسری است که ممکن است برای هرکسی پیش آمده باشه. در مورد پاسخ آن نیز باید بگوییم هیچ معیار مشخصی برای جواب آن وجود ندارد. در حالت کلی میتوان گفت در صورتی که تراز مربوط به معدل یا نمرات شما از تراز درس در کنکور بیشتر باشد تاثیر آن نیز به صورت مثبت اعمال خواهد شد. برای حداقل معدل  یا نمره جهت تاثیر کثبت در کنکور نیز معیار خاصی وجود ندارد اما در جدول زیر لیستی از حداقل معدل ها برای اعمال تثیر در کنکور آمده ست که میتواند تاثیر مثبت خود را روی میانگین نمره داوطلب بگذارد یا نگذارد.

معدل
میانگین معدل رشته
11.50 الی 13.50 تجربی
12.50 الی 14.50 ریاضی
8.50 الی 11.50 انسانی

جمع بندی

در این مقاله در مورد میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری صحبت کردیم. تاثیر معدل در کنکور امسال و سال آینده افزایش یافته است. اما برای کلیه داوطلبان تاثیری مثبت دارد به این معنی که در صورتی که ترازی بیش از رتبه کنکورشان از معدل حاصل شود باعث تاثیر مثبت روی تراز نهایی آن ها خواهد شد.

سوالات رایج

✅ تاثیر معدل در کنکور سراسری جدید به چه شکل است؟

با افزایش درصد تاثیر ، به گونه ای است که تاثیر آن مثبت است.

✅ میزان تاثیر در کنکور 1401 چقدر بوده است؟

40 درصد.

✅ تاثیر نهایی معدل روی چه بخشی از کنکور سراسری است؟

تراز نهایی

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *