شرایط تحصیل همزمان در دو رشته

فهرست مطالب

مقدمه

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی از بسیاری جهات خوب است. زیرا در زمانی که دانشجویان باید برای تحصیل سپری نمایند، بسیار صرفه جویی می شود. اما باید در نظر داشته باشید که وزارت علوم برای تحصیل همزمان در دو رشته شرایط خاصی در نظر گرفته است. البته این ضوابط در دانشگاه های آزاد، پیام نور و حتی برای دانشجویان ممتاز متفاوت است.

مشاهده شده است که گاهی دانشجویان برتر دانشگاه های آزاد، پیام نور و … به فکر تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی می افتند. از همین رو سوالات زیادی برای آنها ایجاد می شود.  از آنجا که پاسخ این سوالات ممکن است مبهم باشد، از همین رو در این مقاله قصد داریم تا شرایط و ضوابط مربوطه را بررسی نماییم.

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که تحصیل همزمان در دو رشته از بسیاری جهات زمینه موفقیت و پیشرفت را برای دانشجویان فراهم می آورد. اما باید در نظر داشته باشید که آشنایی با شرایط و ضوابط نیز در این راستا بسیار مهم است. برای اینکه یاد بگیرید از چه روشی و با چه شرایطی می توانید در این رشته ها تحصیل نمایید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته

تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجویان برتر

اگر شما نیز جزو دانشجویان برتر دانشگاه می باشید و به فکر تحصیل همزمان در دو رشته هستید، قطعا برای اینکه سریع تر به اهداف خود برسید، باید به پاسخ سوالات زیادی دست یابید. شما برای تحصیل همزمان نیاز است تا شرایط خاصی داشته باشید و از آئین نامه هایی که وزارت علوم در این مورد منتشر نموده است، پیروی نمایید. قطعا اولین و  مهمترین سوالی که در این حوزه مطرح می شود، شرایط تحصیل در دو رشته است. از همین رو در گام اول باید به این سوال پاسخ داد که چه زمانی می توان در رشته دوم تحصیل کرد؟

اگر شما جزو یکی از سه دسته زیر باشید، می توانید اقدام به تحصیل همزمان در دو رشته کنید:

  • افراد ممتاز و برگزیده کنکور سراسری که توسط سازمان سنجش معرفی می شوند.
  • افراد ممتاز و برگزیده المپیادهای علمی که توسط آموزش و پرورش معرفی می شوند.( بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این افراد می توانند بدون کنکور در دانشگاه ها پذیرش شوند.)
  • افراد برگزیده جشنواره علمی خوارزمی که توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران معرفی می شوند.

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته

اگر جزو دانشجویان دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد باشید برای تحصیل همزمان در دو رشته، لازم است که از تحصیل در رشته اول، دو نیمسال گذشته باشد و معدل شما نیز حداقل 17 باشد. درخواست مذکور حتما باید توسط استاد مشاور و معاونت دانشجویی تایید شده باشد. در صورت تایید، معاونت آموزشی دانشجوی مذکور را به دانشکده مربوطه معرفی می نماید تا مراتب ثبت نام را به عمل آید.

سوال: آیا دانشجویانی که مشمول آیین نامه فوق می شوند، می توانند در رشته پزشکی نیز به عنوان رشته دوم تحصیل نمایند؟

این آیین نامه تنها برای تحصیل در مقطع کارشناسی می باشد. لذا رشته هایی نظیر پزشکی، داروسازی، دامپزشکی یا دکترای عمومی را نمی توان به عنوان رشته دوم تحصیلی انتخاب نمود.

سوال: آیا دانشجویان برگزیده جهت تحصیل همزمان در دو رشته باید برای رشته دوم هزینه پرداخت نمایند؟

اگر دانشجویان ممتاز در دوره روزانه تحصیل می نمایند، رشته دوم آنها نیاز به پرداخت هزینه ندارد. اما اگر ایشان در دانشگاه  های شبانه یا غیرانتفاعی تحصیل می نماید، لازم است تا مطابق با قوانین دانشکده رشته دوم هزینه پرداخت کنند.

سوال: آیا دانشجویان ممتاز می توانند برای تحصیل همزمان در دو رشته، دانشگاه دیگری را انتخاب نمایند؟

این مورد امکان پذیر است اما باید در نظر داشته باشید که اولویت با رشته های موجود در دانشگاه محل تحصیل است. این مورد نیز باید حتما در گروه آموزشی رشته دوم تایید شده باشد.

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته

بیشتر بخوانید: راهکارهای قبولی در رشته پزشکی بدون دردسر!

سوال: دانشجویان برتر برای تحصیل همزمان در دو رشته، کدام رشته ها را می توانند انتخاب نمایند؟

آیین نامه اعلام شده توسط وزارت علوم محدودیتی را در این خصوص بیان نکرده است. اما به صورت کلی رشته های گروه هنر، علوم پایه و علوم انسانی، رشته های مکمل رشته اول در اولویت می باشند. به طور مثال رشته شیمی و رشته زیست شناسی برای دانشجویان گروه تجربی جزو رشته های مکمل هستند. این مورد درباره ریاضی در رشته های مهندسی و زبان نیز صادق است.

سوال: زمان تحصیل همزمان در دو رشته به چه صورت محاسبه می شود؟

افرادی که اقدام به تحصیل همزمان در دو رشته می نمایند، به صورت کلی می توانند 30 واحد انتخاب کنند. که این مورد به مجموع واحد های دو رشته دلالت دارد. انتخاب واحد نیز باید به نحوی باشد که این دو رشته در مدت زمان مقرر به اتمام برسند. البته تبصره ای نیز وجود دارد که شورای آموزشی رشته دوم در صورت تمام نشدن واحد ها در مدت مقرر می تواند، نهایتا 2 نیمسال تحصیلی به مدت زمان تحصیل دانشجو اضافه نماید. در این صورت لازم است تا حتما دانشکده اول از این بحث آگاه شود.

سوال:  آیا دانشجویان دوره دکترا می توانند به طور همزمان در دوره کارشناسی از رشته دیگر شرکت نمایند؟

خیر، رشته دکترای پیوسته جزو رشته های خاص می باشد و افراد نمی توانند به طور همزمان در دو رشته تحصیل کنند.

باید در نظر داشته باشید داوطلبان آقا که دارای معافیت هستند اما مشغول به تحصیل می باشند شرایط خاصی شامل آنها می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با رشته های بدون کنکور سراسری

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد:

تحصیل همزمان در دو رشته تنها مربوط به دانشگاه سراسری نمی باشد. از آنجا که این مورد علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب نموده ؛ دانشگاه آزاد نیز شرایط ویژه ای جهت تحصیل برای دانشجویان فراهم کرده است. در ادامه می توانید با ضوابط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد بیشتر آشنا شوید.

در دانشگاه آزاد شما می توانید در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته به صورت همزمان تحصیل نمایید. البته توجه نمایید که دانشجویان می توانند رشته دوم خود را در همان مقطع تحصیلی یا در مقطع پایین تر انتخاب نمایند. واحد دانشگاهی این دو رشته لزوما نباید یکسان باشد.

در خصوص رشته دکتری دانشگاه آزاد نیز باید بیان نمود که چون این رشته جزو رشته های خاص می باشد لذا شما نمی توانید به طور همزمان در دو رشته دکتری شرکت نمایید. اما قادر خواهید بود یک رشته در مقطع پایین تر را به عنوان رشته دوم خود برگزینید. در خصوص مدت مجاز تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد نیز باید بیان داشت که در رشته دوم می توان به اندازه مدت مجاز تحصیل در رشته اول، تحصیل کرد.

برخی از دانشجویان آقا دارای معافیت نظام وظیفه ای می باشند. در صورتی که این اشخاص حین تحصیل در رشته اول، انصراف دهند یا اخراج گردند، قادر خواهند بود در رشته دوم تا اتمام مدت زمان معافیت در رشته اول، تحصیل کنند. همچنین به عنوان یک نکته در خصوص تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد، باید این مورد را نیز در نظر داشته باشید که اگر دانشجویی فعلا در یکی از رشته های دانشگاه سراسری یا موسسات آموزش عالی تحصیل می نماید، می تواند رشته دوم را از دانشگاه آزاد در همان شهر یا واحد الکترونیک انتخاب نماید.

 

کلیک کنید: رتبه در سهمیه چیست؟

نکاتی که باید بدانید:

گاها مشاهده شده است که هنگام تحصیل همزمان در دو رشته، برخی از واحد های درسی از لحاظ عنوان و محتوا در بین دو رشته یکسان هستند. اگر دانشجو هر دو رشته را در یک دانشگاه انتخاب نموده باشد، تنها نیاز است که یک بار درس مد نظر را پشت سر بگذارد. در این صورت نمره آن درس در کارنامه هر دو رشته ثبت خواهد شد.

اگر دو رشته ای که فرد برای ادامه تحصیل انتخاب می نماید در دو دانشگاه متفاوت باشند اما بر طبق رتبه بندی اداره کل تعالی سازمانی دارای یک رتبه و تراز باشند، می توان دروس مشترک رشته ها را در یکی از دو دانشگاه سپری نمود. در این صورت نمره آن در کارنامه هر دو رشته ثبت خواهد شد. در غیر این صورت نمره ای که فرد در دانشگاه تراز بالاتر به دست آورده است قابل اعمال در دانشگاه رتبه پایین تر است. اما عکس این مورد امکان پذیر نمی باشد.

به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید که دانشگاه آزاد در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته اقدام به جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی می نماید. شرایط و ضوابط تحصیل همزمان در دو رشته برای این دانشجویان متفاوت می باشد.

ضوابط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور:

دانشگاه پیام نور نیز جزو دانشگاه های دولتی محسوب می شود که از طریق کنکور و بدون آزمون اقدام به جذب دانشجو می کند. تحصیل همزمان در دو رشته یکی از ویژگی های بارز این دانشگاه می باشد. لذا به تمام دانشجویان از دانشگاه های مختلف در مقاطع گوناگون این شانس داده می شود که رشته دوم را از بین رشته های این دانشگاه انتخاب کنند. ضوابطی که برای رشته دوم در این دانشگاه در نظر گرفته شده است به قرار زیر است:

  • رشته دوم از دانشگاه پیام نور می تواند در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد باشد.
  • برای پذیرش در رشته دوم این دانشگاه می توان از طریق آزمون سراسری یا بر اساس سوابق تحصیلی اقدام نمود.
  • اگر دانشجوی آقایی دارای معافیت باشد، برای تحصیل در رشته دوم نیز می تواند بر اساس معافیت در رشته تحصیلی اول اقدام نماید.
  • اگر دروسی بین رشته اول و دوم یکسان باشند، می توان آنها را معادل سازی نمود.

تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاه تهران:

در دانشگاه تهران شرایط خاصی در نظر گرفته شده است تا افرادی که مایل به تحصیل همزمان در دو رشته هستند بتوانند به هدف خود برسند. این اشخاص می توانند از گزینه “تحصیل در رشته فرعی” استفاده نمایند. این مورد تنها برای دانشجویان مقطع کارشناسی صادق می باشد. رشته دوم نیز باید جنبه کارآفرینی داشته یا مهارت محور باشد. البته گفتنی است، افرادی می توانند در این طرح شرکت نمایند که ورودی سال 98 به بعد باشند. ضمنا این دانشجویان با گذراندن 15 الی 51 واحد درسی می توانند فارغ التحصیل شوند. افرادی که دوره فوق را به اتمام برسانند می توانند گواهی مربوط به رشته فرعی را دریافت نمایند.

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که تحصیل همزمان در دو رشته دارای تبصره های متفاوتی می باشد و در دانشگاه های مختلف نیز شرایط متفاوتی دارد. از همین رو باید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی قبل از اقدام به ثبت نام مشورت نمایید تا اطلاعات لازم را در خصوص شرایط و ضوابط به شما بدهند.

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

سوالات متداول

آیا دانشجویان برگزیده قادر هستند در دوره شبانه اقدام به تحصیل همزمان در دو رشته کنند؟

تحصیل همزمان در دو رشته مختص به دانشجویان روزانه می باشد اما در صورت تایید واحد آموزشی و درخواست دانشجو، این مورد ممکن خواهد بود.

آیا در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد می توان در همان مقطع اقدام به تحصیل همزمان در دو رشته نمود؟

تحصیل همزمان در دو رشته تنها برای مقاطع کارشناسی و کاردانی دانشگاه آزاد ممکن می باشد.

طول دوران تحصیل برای تحصیل همزمان در دو رشته که رشته دوم از دانشگاه پیام نور می باشد، چقدر است؟

طول دوره تحصیلی مطابق با مدت مجاز برای تحصیل در رشته اول است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *