تحلیل کارنامه سبز کنکور سراسری

فهرست مطالب

مقدمه

یکی از مهم ترین مسائل بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری کارنامه سبز کنکور سراسری است. کارنامه سبز کنکور سراسری کلمه ای است که احتمالا بعد از ورود به دانشگاه نیز بارها و بارها از زبان هم ورودی های خود خواهید شنید. در این بحث قصد داریم کارنامه سبز کنکور سراسری را با هم کمی تحلیل کنیم و بیشتر با آن آشنا شویم.

کارنامه سبز کنکور سراسری چیست

مدتی بعد از اعلام نتایج نهایی سازمان سنجش کارنامه ای را بری هر داوطلب روی پنل شخصی منتشر میکند. این کارنامه نشان میدهد داوطلب بعد از رشته ای که در حال حاضر در آن قبول شده در چه رشته های دیگری بعد از این انتخاب نیز پذیرفته شده است.

کارنامه سبز فقط مختص آن دسته از افرادی است که در کنکور سراسری پذیرفته شده اند. چرا که با یک مقایسه سر انگشتی برآورد میکنند که آیا در رشته های دیگری جز مورد فعلی خود نیز پذیرفته شده اند یا خیر.

دقت کنید افرادی که در کنکور قبول نشده اند فقط باید به دنبال مسائلی مانند تکمیل ظرفیت ها، دانشگاه های آزاد و کنکور سال بعد باشند.

 زمان انتشار کارنامه سبز

زمان دقیقی برای انتشار این کارنامه وجود ندارد. ما به صورت خلاصه این کارنامه همان فرم انتخاب رشته شماست که در آن تمامی کدهای انتخاب رشته شما به همراه رتبه آخرین نفر قبول شده مشخص گردیده. در مورد زمان انتشار کارنامه سبز کنکور سراسری میتوان تا اواسط مهر را زمان بسیار محتملی دانست. البته برخی مواقع نیز این کارنامه همان هفته اول مهر منتشر میشود. برای دیدن کارنامه سبز نیز نیاز به اطلاعاتی مانند شماره داوطلبی، شماره پرونده و کد ملی دارید.

برای مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری باید به سایت سازمان سنجش به ادرس sanjesh.org وارد شوید. سپس از قسمت “سراسری” بر روی” کارنامه نهایی آزمون” کلیک کنید.

در این مرحله دو روش ورود وجود دارد:

شماره پرونده، شماره شناسنامه و سال تولد

شماره داوطلبی، شماره شناسنامه و سال تولد

با ورود میتوانید کارنامه خود را مشاهده نمایید.

 کارنامه سبز کنکور سراسری در واقع حاوی اطلاعات محرمانه ایست که مربوط به هر داوطلب است.

در این کارنامه همان طورکه گفتیم و در شکل نیز مشاهده میکنید تمامی اطلاعات مربوط به کد رشته های انتخابی شما و آخرین نفر قبول شده در آن کد رشته را میبینید. چنانچه شما مردود نشده باشید میتونید از سایر کدهای خود برای انتخاب های بعدی استفاده کنید.

تحلیل کارنامه سبز کنکور سراسری

مساله انتخاب رشته براساس علاقه و رتبه بسیار مهم است. این مورد نیز زمانی اتفاق می افتد که به طور مثال شما در الویت سوم خود قبول شده اید اما رشته و دانشگاه الویت بیستم مد نظر شماست. این یعنی همان در نظر نگرفتن معایر و ملاک های انتخاب رشته کنکور سراسری.

برای انتخاب رشته دقیق تر کلیک کنید:

مشاوره کنکور 1402

 تحلیل دقیق تر کارنامه سبز کنکور سراسری

در این کارنامه تعدادی ستون وجود دارد. در ستون اول از سمت راست شماره ردیف، ستون دوم کد رشته های انتخابی داوطلب، ستون سوم رتبه داوطلب، ستون چهارم رتبه آخرین فرد قبول شده در آن کد رشته و ستون ششم نتیجه است.

مقایسه رتبه داوطلب با رتبه آخرین فرد قبولی در قسمت نتیجه اختلاف میزان رتبه برای پذیرفته شدن را نشان میدهد.

بررسی مفهوم تمامی کدهای کارنامه سبز

✅ کد 1: مفهوم این کد در کارنامه سبز کنکور سراسری این است که داوطلب از لحاظ شرایطی مانند عدم رعایت جنسیت و ضوابط پذیش آن رشته واجد شرایط نمیباشد.

✅ کد2: مفهوم دعوت به مصاحبه در آن کد رشته خاص را دارد.

✅ کد 3: نشان دهنده این است که داوطلب علی رغم کسب نمره لازم در یک سهمیه به جز سهمیه مناطق قبول شده است. مثل داوطلبان دارای سهمیه ایثارگری که از سهمیه مناطق استفاده کرده اند.

✅ کد 4: نشان دهنده وضعیت داوطلبان در رشته های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی است.

✅ کد 5: نشان دهنده عدم داشتن صلاحیت در رشته های دانشگاهی فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی است.

پس از نتایج در صورت قبولی افرا به مدت 2 ماه فرصت دارند با مدارک درخواستی به هسته گزینش آموزش پرورش مراجعه کنند.

✅ کد7: به معنی عدم آودن نمره لازم بنا به دلایل مختلف در رشته مورد نظر است.

✅ کد 9: یعنی وضعیت شما در کد رشته های دانشگاهی دارای مصاحبه در حال بررسی است.

شرایط تغییر رشته با استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری

در ابتدا توجه داشته باشید که برای تغییر رشته باید در زمان مورد نظر به سایت سازمان سنجش درخواست ارسال کنید. زمان این درخواست نباید بیش از یک ماه باشد. آن دسته از افرادی که تمایل به تغییر دانشگاه خود با استفاده از کارنامه سبز دارند باید حتما با استفاده از کارنامه به مرکز دانشگاهی مورد نظر درخواست دهند. درخواست آن ها بررسی و نتیجه اعلام میشود. اکثریت درخواست ها برای تغییر رشته معمولا در ترم اول بررسی نمیشود و بررسی برای ترم آتی باقی میماند.

برای تغییر رشته با استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری فرد باید:

✅ رتبه ای برابر یا بالاتر از آخرین فرد قبول شده داشته باشد.

✅ حتما این تغییر رشته باید مورد موافقت دانشگاه مقصد قرار بگیرد.

 اعتراض به کارنامه سبز کنکور سراسری

در صرت برگزار نشدن تکمیل ظرفیت و در صورتی که افراد در هیچ کدام از کد رشته ها در کارنامه سبز قبول نشدند باید برای سال بعد اقدام کنند. در صورتی که به نتیجه کارنامه سبز خود معترض باشید باید از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به اعتراض نمایید.

 مشاوره برای تغییر رشته از طریق کارنامه سبز کنکور سراسری

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی به شما توصیه اکید میکند انتخاب های خود را حتما براساس الویت بندی مناسب انجام دهید. زمانی به این مشکل برمیخورید که انتخاب های شما بر اساس الویت بندی های واقعی علاقه و رتبه ای نباشد. برای یک انتخاب رشته عالی باید حتما با مشاوران متخصص در زمینه انتخاب رشته کنکور مشورت نمایید. کنکور سراسری بحث بسیار حساس و مهمی است وبه تنهایی نمیتوان برای آن اقدام کرد.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 جمع بندی

در این مقاله تحلیل مفصلی در مورد کارنامه سبز کنکور سراسری انجام شد. امید است که با مطالعه این مقاله به بخش اعظمی از سوالات شما کنکوری های عزیز پاسخ داده شده باشد. در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید حتما با همکاران ما در مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی در ارتباط باشید.

 

سوالات رایج

✅ اطلاعات کارنامه سبز کنکور سراسری چه مزیتی دارد؟

تغییر رشته دانشگاهی در محل هایی بعد از اولویت قبول شده در آن.

✅ اعتراض به کارنامه سبز از چه طریق ممکن است؟

سازمان سنجش آموزش

✅ کد 3 در کارنامه سبز نشان دهنده چیست؟

نشان دهنده این است که داوطلب علی رغم کسب نمره لازم در یک سهمیه به جز سهمیه مناطق قبول شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *