فهرست مطالب

مقدمه

در حالی که بسیاری فکر میکنند تنها راه ورود به دانشگاه ها آزمون سراسری میباشد؛ باید بگوییم که این طور نیست! در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت مدرک رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه ها صحبت کنیم؛ چون ورود به دانشگاه ها غیر از کنکور سراسری هم ممکن است. در حال حاضر پذیرش 85 درصد از رشته ها بدون کنکور سراسری مقدور است. با ما همراه باشید تا در این مورد کامل صحبت کنیم:

اهمیت بحث رشته های بدون کنکور و با کنکور آزمون سراسری در مورد مقاطع کاردانی و کارشناسی بسیار پررنگ تر است. دانشگاه های ارائه دهنده رشته های این مقاطع نیز : برخی دانشگاه های دولتی، پیام نور، پردیس های خود گردان، شبانه ، فنی و حرفه ای، دانشگاه های جامع علمی کاربردی میباشند.

انتخاب رشته کنکور

زمان ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور

ثبت نام این دانشگاه ها صرفا براساس سوابق تحصیلی انجام میپذیرید. زمان ثبت نام معمولا در نیمسال های اول و دوم تحصیلی یعنی در مهر و دی ماه است. برای ثبت نام به دو مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی داوطلب نیاز است. در بخش بعد درباره نحوه تفاوت مدرک رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه ها نیز با شما صحبت خواهیم کرد:

بیشتر بخوانید: موارد ممنوعیت شرکت در آزمون سراسری

 تفاوت مدرک رشته های بدون کنکور و با کنکور

اولین نکته حائز اهمیت این است که افرادی که صرفا براساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه میشوند باید بدانند که عنوان “بدون کنکور” در مدرک آن ها ذکر نخواهد شد.

 با توجه به این نکته از بابت ذکر نشدن این عنوان در مدرک خود مطمئن باشید و بدانید تفاوتی بین شما و افرادی که از طریق آزمون وارد دانشگاه میشوند وجود ندارد یعنی هر دو مدرک مورد تایید وزارت علوم و سایر ارگان ها میباشند. البته مساله خاصی که در مورد تفاوت رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه ها وجود دارد این است که به لحاظ موقعیت های کاری و اجتماعی برای مدارک دانشگاه های سراسری با کنکور ارزش بیشتری قائل هستند. پس این مدارک به لحاظ وجهه اجتماعی و کاری سطح بالاتری در اجتماع دارند.

بیشتر بخوانید: شرایط ترمیم معدل کنکور

 جذب رشته های بدون کنکور چگونه انجام میگیرد

اطلاع رسانی در مورد رشته های بدون کنکور و با کنکور

اطلاع رسانی در مورد کلیه رشته های بدون کنکور و با کنکور در سایت سنجش (sanjesh.org) صورت میگیرد. همان طور که گفته شد جذب دانشجو بدون کنکور در دانشگاه های آزاد و سراسری نیز انجام شده، لیست رشته های بدون کنکور در سایت دانشگاه موجود است و شما میتوانید با مراجعه به سایت رشته های موجود را پیدا کنید. برخی رشته ها نیز نیاز به ثبت نام حضوری دارند که در این صورت مجددا اطلاعیه های لازم در دفترچه مربوطه قید میگردد. لازم به ذکر است که رشته های بدون کنکور فقط در مقاطع کاردانی و کارشناسی وجود ندارند. شما در صورتی که حائز شرایط زیر نیز باشید میتوانید براساس اطلاعات دفترچه برای ثبت نام اقدام کنید:

📌 سهمیه استعداد های درخشان کارشناسی ارشد

📌 سهمیه استعدادهای درخشان دکتری

 

سوالات رایج

✅ تفاوت رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه ها از نظر پذیرش در ارگان ها چیست؟

هیچ تفاوتی بین این دو مدرک وجود ندارد.

✅ تفاوت رشته های بدون کنکور و با کنکور از لحاظ پذیرش کاری و اجتماعی چیست؟

رشته های با کنکور ارزش بیشتری به لحاظ اجتماعی دارند.

✅ پذیرش بدون کنکور در مقاطع ارشد و دکتری چگونه است؟

از طریق سهمیه استعدادهای درخشان امکان پذیر است.

5/5 - (1 امتیاز)