تکنیک های حرفه ای برای جلوگیری از حواس پرتی در جلسه امتحان

حواس پرتی در جلسه امتحان

فهرست مطالب

مقدمه

حواس پرتی در جلسه امتحان و کنکور یکی از رایج ترین اشتباهات کاهش نمره دانش آموزان و داوطلبان است. بسیار اتفاق افتاده که پاسخ سوالی را میدانید اما به دلایل مختلف که در این مقاله عنوان میکنیم نهایتا پاسخ اشتباه به سوال میدهید. این مورد به خصوص در میان داوطلبان کنکور که امتحانات آن ها به صورت گزینه ای است شایع تر است. با مشاوران کنکور پوردستمالچی همراه باشید تا علل و راهکارهای این مشکل را بررسی کنیم.

در مجموع برای موفقیت در چالش امتحانات و کنکور فقط درس خواندن و به اصطلاح بلد بودن سوالات کافی نیست در این جا بررسی میکنیم که علل حواس پرتی در جلسه آزمون چه مواردی است:

بررسی دقیق کلمه دقت

فرض کنید به شما گفته میشود تعداد دانش آموزان یک کلاس را بشمارید و در پایان به ما اطلاع دهید. اگر در پایان از شما خواسته شود که  تعداد کتاب های  روبروی هر دانش آموز را نیز بگویید قطعا نمیتوانید به این سوال پاسخ سریعی بدهید. به احتمال زیاد پاسخ شما اشتباه است. در حالت اول شما برای به خاطر سپردن تعداد دانش آموزان توجه ارادی داشتید. این کار از نظر لغوی تمرکز است. یعنی حواستان را جمع کردید تا بتوانید تعداد را بشمارید.  در حالی که در حالت دوم توجهتان به تعداد کتاب های روی میز هر دانش آموز نبود. دقت یعنی توجه غیر ارادی به مسائل.

نتیجتا برای افزایش دقت باید میزان توجه غیر ارادی خود را بالا ببریم تا دچار حواس پرتی در جلسه امتحان نشویم.

حواس پرتی در جلسه امتحان معمولا به دلایل زیر رخ میدهد:

عجله داشتن

در اکثر موارد بیشترین عامل بی دقتی است. برای بسیاری از افراد پیش آمده است که برای مطالعه یا پاسخ به یک سوال بسیار عجله میکنند و علی رغم اینکه جواب سوال را میدانند اشتباه پاسخ میدهند. این مورد در میان داوطلبان کنکور شایع تر است.

بنابراین سعی کنید با وجود دانستن یک سوال نیز با حوصله و سر فرصت به سوالات پاسخ دهید.

اضطراب داشتن

استرس نیز از یکی از عوامل حواس پرتی در جلسه امتحان است. ترس از نام آزمون گاهی باعث میشود نتوانیم به سوالات پاسخ درستی بدهیم حتی دیده شده که دانش آموز سوال را اشتباه میخواند یا در محاسبات اشتباه میکند. نتیجتا پاسخ اشتباه به سوالات حاصل استرس بیش از حد است.

  کاهش غیر ارادی توجه

زمانی که در جلسه امتحان با یک سوال خیلی ساده مواجه میشویم اعتماد بنفس بالایی به طور غیر ارادی پیدا میکنیم. بسیار پیش آمده که مغز به دلیل ساده انگاشتن سوال شما را به سمت سوال بعد نیز هدایت میکند! یعنی در عین حال که پاسخ سوال ساده را میدهید چشم شما به طور غیر ارادی به سمت سوال بعد نیز میچرخد. این ساده انگاشتن باعث حواس پرتی در جلسه امتحان و کاهش دقت میشود.

گم کردن خطوط برای پاسخگویی

بارها ممکن است برای شما پیش آمده باشد که موقع پاسخ دهی به یک سوال خطوط را گم کرده باشید. یعنی چشم بین خطوط سرگردان شود و یا گاهی چند کلمه عقب تر را نگاه کرده باشد. همین امر نیز باعث افزایش بی دقتی میشود و احتمال پاسخ اشتباه را بالا میبرد.

 روش های گفته شده در بالا برای افزایش دقت است. چون یکی از مواردی که باعث میشود راه ورود به حافظه بلند مدت باز شود همین دقت کردن است. پس چیزی که بیشتر به آن دقت و توجه شود سریعتر وارد حافظه بلند مدت میشود.

 راهکارهایی برای افزایش دقت در امتحانات

 حتما  حتما سوالات را به دقت بخوانید

 حتی اگر پاسخ سوال را میدانید حتی اگر فکر میکنید مفهوم سوال را متوجه شدید از روی سوال نگذرید. یک بار خود را مجبور به خواندن کامل سوال کنید. این کار ناخودآگاه دقت شما را به سمت سوال میبرد. این کار یک نوع روش برای افزایش و بالا بردن دقت و جلوگیری از حواس پرتی نیز است.

حواس پرتی در جلسه امتحان

 سعی کنید هوشیاری خود را در مواجه با سوال تحریک کنید!

این چطور ممکن است! وقتی با یک سوال ساده مواجه میشوید حاللت جسمی و فیزیکی خود را تغییر دهید طوری که ناخودآگاه شما گول بخورد! از ان جا که ناخوداگاه شبیه یک بچه نوپاست هر چیزی را سریع باور میکند و پاسخ میدهد. یعنی وقتی حالت خطر به خود بگیرید موضوع را خطرناک و مهم می انگارد و دقت شما را به سوال معطوف میکند.

 تصور نکنید در برگه یا جلسات امتحان زمانی که برای پاسخ دهی به سوالات در نظر گرفته شده است عنوان میشود خیر! این زمان برای خواندن و پاسخ دهی به سوال است. پس سعی کنید سوالات را با دقت و در عین حال با سرعت مشخص بخوانید. به جملات و کلمات منفی مانند: نیست، نمیباشد، شامل نمیشود و.. بسیار دقت کنید.

 بیشتر بخوانید: وسواس فکری مطالعاتی چیست؟

برای کاهش حرکت چشم بین خطوط این کار را تمرین کنید. کتاب را برعکس کنید و با انگشت از بالاترین خط شروع کنید و زیر آن ها شروع به حرکت کنید. این تمرین را چندین بار انجام دهید . با این تمرین چشم را مقید میکنید که از خطوط پیروی کند. این تمرین مانع از حواس پرتی در سر جلسه امتحان میشود.

 برای جلوگیری از استرس و تنظیم زمان و کاهش بی دقتی سعی کنید هر روز یا شب به مدت نیمساعت تست های زمان دار بزنید. این گونه مدیریت زمان در تست زدن را یاد میگیرد. کمک میکند تمرکز و دقت بیشتر برای مدیریت زمان پیدا کنیم.

جمع بندی

در این بخش به دلیل اشتباهات مکرری که دانش آموزان و داوطلبان در جلسه امتحانات با آن مواجه بودند درباره مقوله حواس پرتی در امتحان و راهکارهای افزایش دقت و تمرکز صحبت کردیم. چنان چه این مطلب برای شما مفید بود در قسمت کامنت ها با ما در ارتباط باشید و نظرات سازنده خود را با ما در میان بگذارید.

مشاوره کنکور 1402

 سوالات رایج

بهترین راهکار مقابله با حواس پرتی در جلسه کنکور چیست؟

خواندن کامل سوالات حتی در صورت تسلط به پاسخ

عامل اصلی بی دقتی در جلسه امتحان چیست؟

عجله کردن، عدم هماهنگی چشم با خطوط سوال ، کاهش غیر ارادی دقت

آیا علاوه بر مشاوره کنکور مشاوره روانشناسی نیز در مرکز پوردستمالچی انجام میشود؟

این مرکز در جهت بهبود هرچه بیشتر نتایج داوطلبان علاوه بر ویدیوهای رایگان آموزشی به داوطلب و خانواده راهکارهای روانشناختی نیز ارائه میدهد.

4.6/5 - (9 امتیاز)