دلایل افت تحصیلی دانش آموز

فهرست مطالب

مقدمه

افت تحصیلی کلمه ای است که در طول سال هایی که درس میخوانیم بارها و بارها شنیدیم. میشنویم که به طور مثال فلان دانش آموز دچار افت تحصیلی شدید شده است یا حتی خودمان نیز ممکن است بارها آن را تجربه کرده باشیم. در این بخش ما قصد داریم مفهوم افت تحصیلی را به طور کامل برای شما باز کنیم.

این مقاله حاصل تلاش کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی است. با ما همراه باشید:

مفهوم اصلی افت تحصیلی

افت تحصیلی از نظر لغوی یعنی مدت زمانی که فاصله قابل توجهی بین استعدادها و توانای بالقوه و توانایی بالفعل دانش آموز بیوفتد. این یعنی به همان زبان خودمانی دانش آموز تمایلی به درس خواندن نداشته باشد. گاهی توانایی و پتانسیلی در دانش آموز نیست و گاهی نیز دانش آموز توانایی دارد اما تمایلی نشان نمیدهد.

مهم ترین بحث در این زمینه این است که افت تحصیلی چیزی نیست که برای هرکسی خوشایند باشد چون شکست از عواقب آن است. شکست مساله ناخوشایندی است که حتی برای برخی افاد قابل پذیرش نیست.

عوامل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان

عدم تمرکز کافی و آشنایی با مطالعه صحیح

یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان نداشتن تمرکز و ندانستن شیوه صحیح مطالعه است. ممکن است در اطراف خود دیده باشید افرادی را که برای اتمام سریع کار خود میخواهند مطالب را پشت سرهم بخوانند تا تمام شود. یا در مقابل افرادی هستند که به شیوه های مختلف بین مطالعه خود وقفه ایجاد میکنند.

مهم است که بدانید بسیاری از افراد روش مطالعه اصولی را نمیدانند. این باعث میشود در عین داشتن استعداد شاید بیشتر از همکلاسی های دیگر خود از قافله پیروزی جا بمانند.

 تنبلی

به نظر من این واژه خیلی جای تفکر دارد. بسیاری از افراد حتی نمیتوانند تنبلی خود را قبول کنند. علت شکست و افت تحصیلی بالغ بر 50 درصد افراد نیز در همین یک کلمه خلاصه میشود! ابتدا بیایید کمی این واژه را بررسی کنیم. برخی افراد وقت کافی برای مطالعه و کارهای ضروری را دارند اما تمایلی به انجام آن ندارند. این مفهوم اصلی تنبلی است. در مقابل افرادی هستند که مشغله های بسیار باعث میشود از انجام کارهای دیگر باز بمانند. این مفهوم تنبلی را نمیرساند.

البته حتی زمانی که شما مشغله زیادی نیز داشته باشید این مساله از طریق برنامه ریزی و مدیریت زمانی قابل حل است. بنابراین اگر بهانه هایی مانند تنبلی عامل افت تحصیلی شما هستند با یک برنامه ریزی یا مشاوره تحصیلی به راحتی قابل حل هستند.

 ترس

بالاخره سراغ عاملی میرویم که در طول زمان مانع موفقیت بسیاری از افراد شده است. بسیرای از این افراد هوش و توانایی زیادی داشتند اما ترس مانع از پیروزی آن ها شد. این یک واقعیت است چه آن را بپذیرید چه نپذیرید.

ترس دو جنبه بسیار مهم دارد:

ترس از شکست و ترس از پیروزی

ترس از شکست که در مقالات قبلی درباره آن توضیح دادیم عامل اصلی افت تحصیلی است. وجود این نوع ترس محتمل تر از ترس از پیروزی است. این نوع ترس بیشتر در افراد کمال گرا مشاهده میشود. این افراد برای رسیدن به اهداف خود راهی جز پیروزی نمی بینند. برای این افراد دید دیگران و نظرات آن ها بسیار مهم است. گاهی نیز هدف آن ها اثبات مداوم خودشان به خودشان است و فکر میکنند تنها راه این اثبات پیروزی مداوم است.

ترس از پیروزی این ترس نیز به نوبه خود میتواند عامل اصلی افت تحصیلی دانش آموز باشد چطور؟ این گونه که دانش آموز از کسب نمرات بالا و موفق شدن میترسد. چون میترسد در دید عموم قرار بگیرد. این نوع ترس ها ریشه در مشکلات و اختلالات روانی اجتماعی دارد و به سادگی با مشاوره گرفتن از یک مشاور تحصیلی حل خواهد شد. باور به خود و استعداد های خود و این موضوع که لیاقت موفقیت را دارد تا حد زیادی میتواند این حس را در وی کمرنگ کند.

 عدم وجود انگیزه کافی

از دیگر دلایل افت تحصیلی دانش آموز انگیزه نداشتن است. به بیان ساده دانش آموز دلیل یا هدفی ندارد که برای آن تلاش کند یا درس بخواند. البته ریشه این مساله کاملا متفاوت است. بعضی اوقات مشکلات خانوادگی، گاهی اوقات نیز مشکلات فردی و شخصیتی است.

اما در مجموع نتیجه مساوری است. یعنی فرد انگیزه کافی برای درس خواندن را ندارد. در نتیجه دچار افت تحصیلی میشود. این مشکل نیز از طریق صحبت و جلسات مشاوره به سادگی قابل حل است فقط باید برای آن زمان گذاشت و اهمیت داد.

 جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم درمورد دلایل افت تحصیلی و راهکارهای مقابله با آن صحبت کنیم. بیشترین دلایل افت تحصیلی مشکلات خانوادگی و شخصیتی دانش آموز است و درصد کمی از این عوامل به مشغله های کاری برمیگردد. شما چه تجربیاتی از افت تحصیلی در مورد خود یا سایر افراد محصل اطراف خود دارید؟ با ما در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

 سوالات رایج

✅ عامل اصلی افت تحصیلی دانش آموز چیست؟

عواملی در این قضیه دخیلند مانند ترس ها، نداشتن انگیزه، تنبلی و…

✅ ترسی که عامل افت تحصیلی است چند نوع است؟

دو نوع : ترس از شکست و پیروزی

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *