اهمیت مشاوره تحصیلی

فهرست مطالب

مقدمه

یکی از عواملی که سبب تمایز بین افراد موفق و سایر افراد عادی در تحصیل میشود؛ نحوه برنامه ریزی و مطالعه تحصیلی است. مشاوره تحصیلی میتواند یکی از جنبه های مهم در برنامه ریزی تحصیل هر فرد موفقی باشد. در این مطلب میخواهیم درباره اصول و پایه مشاوره تحصیلی صحبت کنیم. چه عواملی باعث میشود مشاوره تحصیلی افراد را به سمت و سوی موفقیت بکشاند؟ مشاوره تحصیلی در چه مقاطعی نیازی مهم و ضروری است؟ با ما باشید تا این مساله را بیشتر بررسی کنیم.

مشاوره تحصیلی چیست

یکی از اشتباهات دانش آموزان علی الخصوص داوطلبان کنکور این است که فکر میکنند با ساعت ها مطالعه، حبس کردن خود در یک اتاق در بسته و محرومیت از همه تفریحات میتوانند موفق شوند. نکته بدتر این است که بسیاری فکر میکنند باید با این شیوه موفق شوند و اگر جز این باشد حتما مشکل از خود آنها است! نکته اینجاست که تمامی مشکلات از شیوه غلط برنامه ریزی و انتخاب غلط یا نداشتن مشاوره تحصیلی است.

مشاوره تحصیلی به این دلیل میتواند شما را به موفقیت برساند که تجربیات بسیاری از افراد را در دل یک فرد نهفته است. یک مشاوره تحصیلی آگاهانه میتواند زمینه ساز موفقیت صد درصدی شما شود چون برنامه مطالعاتی مستمر و راهنمایی های 24 ساعته دارد. شما به کمک یک مشاور درسی یاد میگیرید چطور زمان را مدیریت کنید؟ چطور مطالعه کنید؟ در طول مطالعه تفریح کنید، استراحت داشته باشید و چگونه بازه های مطالعه و زمان های استراحت را برای نتیجه گیری هرچه بیشتر هماهنگ کنید.

 ضرورت استفاده از مشاوره تحصیلی

با رشد جمعیت و تغییر باورها به خصوص والدین، نمیتوانیم بگوییم شیوه قبولی در آزمون سراسری مانند سال های قبل است. در سال های قبل تعداد کمتری داوطلب وجود داشت، سوالات به شدت سال های کنونی مفهوم محور و بر پایه درک دانش آموز مطرح نمیشد. همچنین خانواده ها نیز توقعات کمتری از فرزند خود داشتند. امروزه با تغییر تمامی این موارد و سطح رقابت بالای داوطلبان باید تغییراتی در نحوه مطالعه و برنامه ریزی داوطلبان ایجاد شود. بنابراین خواه ناخواه یکی از عواملی که به تایید وجود مشاوره تحصیلی کمک میکند همین موارد عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: موارد ممنوعیت شرکت در آزمون سراسری

 یک مشاوره تحصیلی موفق چه خصوصیت بارزی دارد

مشاوره تحصیلی جریانی دو طرفه است. مشاور برنامه ریز و داوطلب صادقانه و در کمال اصول حرفه ای مسائل و نکات مهم تحصیلی را مطرح میکنند.  داوطلب باید تمامی سوالات خود را شفاف و اصولی با مشاور در میان بگذارد. در صورت هرگونه ابهام یا پرسش سوال کند. مشاور درسی باید با دلسوزی تمام صورت گیرد. مشاور باید تمامی نکات و نقاط ضعف و قدرت ، وضعیت روحی و حساسیت های داوطلب را بداند. با داوطلب یکی شود، هدف نهایی داوطلب را بداند و در مسیر رسیدن به این هدف تا پایان همراه او باشد.

 بررسی نقش مشاوره تحصیلی در مقاطع مختلف

مشاوره تحصیلی در مقاطع ابتدایی

شاید فکر کنید وجود یک مشاور تحصیلی نیاز ضروری یک دانش آموز پایه نیست این در حالی است که بسیاری مسائل وجود دارند که سبب شکست تحصیلی و ضعف ریشه ای دانش آموز در آینده تحصیلی او میشود. شاید بسیاری از افراد گمان کنند که وجو مشاوره تحصیلی در مقطع ابتدایی واقعا ضرورتی ندارد اما این تفکر بسیار اشتباه است. زیرا یکی از عواملی که سبب زندگی و آینده تحصیلی موفق در دانش آموز میشود نحوه تحصیل او در پایه ابتدایی است. با توجه به تغییراتی که امروزه در نحوه تدریس مقاطع ابتدایی انجام گرفته والدین توانایی کافی برای کمک و مشورت تحصیلی فرزندان را ندارند. بنابراین وجود یک برنامه و مشاوره تحصیلی به نیازهای دانش آموز بدل شده است.

 

مشاوره تحصیلی در مقاطع متوسطه

میتوان گفت از نیازهای مشاوره و یکی از سخت ترین مراحل برای مشاوره است. با توجه به تغییر مقطع دانش آموزان و انتخاب رشته در مقطع نهم و از طرفی ورود دانش آموز به مرحله بلوغ، نیاز به مشاوره تحصیلی برای این مقطه احساس میشود. در این مقطع دانش آموز و والدین دچار تعارضاتی در نحوه تحصیل، نوع و ساعات مطالعه نیز میشوند. با توجه به تجربیاتی که مشاوران تحصیلی دارند به بهترین نحو میتوانند هم ساعات مطالعه دانش آموزان را تنظیم کنند و البته به طور غیر مستقیم شکافی که بین والدین و دانش آموز بر سر این مسائل ایجاد شده را نیز جبران کنند.

 مشاوره تحصیلی در کنکور سراسری

حساس ترین مراحل زندگی هر فردی شرکت در آزمون سراسری است. خانواده ها و دانش آموزان روزهای سختی را سپری میکنند و این یک مساله کاملا طبیعی است زیرا به دنبال دریافت نتیجه از چند سال تحصیل و تلاش و حتی سرمایه گذاری خود و فرزندانشان هستند.

با توجه به این که امسال و احتمالا سال های آینده با کنکورهای دو مرحله ای طرف هستیم؛ میتوان گفت اهمیت نحوه مطالعه بسیار برجسته میشود. چرا که ما برای کنکور مرحله اول که دی ماه برگزار میشود زمان زیادی نداریم. از طرفی نیاز به مشاوره تحصیلی در این مرحله تنها صرف به دو مرحله ای بودن کنکور نیست. برای هیچ یک از داوطلبان نمیتوان یک نسخه پیچید. چون هرکدام با مسائل و مشکلات و نقاط ضعف متفاوتی مواجه اند. این چیزی نیست که به صرف والدین بودن بتوان از پس آن برآمد. نیاز به تجربه و مواجهه با انواع دانش اموزان با شرایط متفاوت است.

بیشتر بخوانید: موارد ممنوعیت شرکت در آزمون سراسری

وجود یک مرکز مشاوره تحصیلی چه مواردی را میتواند در این مرحله از تحصیل داوطلب مدیریت کند:

ویژگی های اصلی مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی

✅ کنترل زمان و مدیریت

✅ آشنایی با نحوه تست زنی اصولی

✅ نحوه مطالعه اصولی و مستمر که شرط اصلی موفقیت در کنکور است

✅ معرفی منابع و راهنمایی دانش آموز برای شرکت در آزمون های آزمایشی هدفمند

به خاطر داشته باشید درست است که حتی با وجود یافتن منابع و مطالعه میتوان گام بزرگی در جهت نیل به اهداف برداشت؛ اما هیچ کدام از این موارد بدون استفاده از یک مشاوره تحصیلی خوب میسر نمیشود.

بیشتر بخوانید: شرایط ترمیم معدل کنکور

مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته کنکور سراسری

پایان مراحل سخت و طاقت فرسای کنکور سراسری با یک انتخاب رشته صحیح و اصولی تکمیل میشود. این نکته نیز مهم است که در صورت خطا در انتخاب رشته دیگر مهم نیست که چه رتبه ای کسب کردید فقط یک چیز اهمیت دارد آن هم این است که شما به دانشگاه راه پیدا نکردید!!

بنابراین ضرورت مشورت با یک مشاوره تحصیلی خوب در این جا پدیدار میشود. شانس موفقیت شما با کمک گرفتن از مرکز مشاوره تحصیلی خوب، انتخاب رشته های تخصصی، استفاده از نرم افزار انتخاب رشته براساس میزان علاقه و رتبه و ترازهای کسب شده بسیار افزایش میابد.

انتخاب رشته کنکور

جمع بندی

در این مقاله در مورد اهمیت مشاوره تحصیلی در مراحل مختلف تحصیلی ( از دبستان تا کنکور) صحبت کردیم. با توجه به برجسته شدن مساله تحصیل و مطالعه در میان خانواده ها، رقابت شدید بین داوطلبان، تغییر نحوه و نوع برگزاری آزمون های نهایی و سراسری اهمیت مشاوره تحصیلی در جهت رسیدن به اهداف تحصیلی بلند و کوتاه مدت بسیار افزایش یافته است. بحث مشاوره تحصیلی فقط به کنکور ختم نمیشود بلکه در تمامی مراحل حتی دانشگاه نیز نیاز به یک مشاور درسی خوب است. برای ادامه این فرآیند خطیر در کنار شما هستیم. با کارشناسان مشاوره تحصیلی پوردستمالچی در ارتباط باشید:

سوالات رایج

✅ یکی از مهم ترین مراحل در مشاوره درسی کدام است؟

آشنایی با روحیات اخلاقی و نقاط ضعف و قوت داوطلب به طور کامل

✅ از مهم ترین بخش های آزمون کنکور سراسری چیست؟

مدیریت و کنترل زمان

✅ نقش اصلی مشاور تحصیلی در رسیدن به اهداف دانش آموز چیست؟

برنامه ریزی مناسب تحصیلی متناسب با روحیات و نیاز دانش آموز

✅ بهترین نوع استفاده از مشاوره کنکوری برای داوطلبان پشت کنکوری چیست؟

مشاوره سالانه

5/5 - (1 امتیاز)