بهترین دانشگاه های مهندسی ایران

فهرست مطالب

مقدمه

مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی در این مقاله قصد دارد چشم اندازی از بهترین دانشگاه های مهندسی ایران برای داوطلبان عزیز فراهم آورد. این چشم انداز هم باعث ترغیب شما عزیزان برای تلاش هدفمند بیشتر خواهد بود هم به تقویت اطلاعات عمومی سایر دانش آموزان و دانشجویان عزیز کمک میکند. یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث میشود یک دانشگاه به دانشگاه دیگر برتری داشته باشد عبارتست از : کیفیت تدریس و پیشینه اساتید، کیفیت مکان و وسایل آموزشی و رفاهی دانشگاه، زیر ساخت و برنامه های آموزشی مناسب. بنابراین تلاش حداکثر تمامی دانش آموزان باید در جهتی باشد که با کسب رتبه های مناسب کرسی بهترین دانشگاه های مهندسی ایران را نیز از آن خود کنند.

انتخاب رشته کنکور سراسری

بهترین دانشگاه های مهندسی در ایران

یکی از بزرگترین آرزوهای هر داوطلبی قبولی در دانشگاه های تاپ ایران است. مطابق با گزارشی که از سمت ICT منتشر شده تعداد 13 دانشگاه کشور دارای رتبه ای بالاتر از سایر دانشگاه ها هستند.

همچنین رتبه زیر براساس تعداد مقالات داخلی و خارجی منتشر شده در این دانشگاه هاست.

 دانشگاه تهران

دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه تبریز

دانشگاه شیراز

دانشگاه اصفهان

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه علم وصنعت ایران

دانشگاه محقق اردبیلی

دانشگاه ارومیه

دانشگاه شهید چمران اهواز

دانشگاه مازندران

دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانشگاه فنی و حرفه ای

دانشگاه گیلان

دانشگاه قم

دانشگاه یزد

طرح کلاس های جمع بندی پوردستمالچی

بهترین دانشگاه های مهندسی ایران در جهان

این رتبه بندی دانشگاه هایی را نشان میدهد که صرفا دارای دانشکده های مهندسی هستند. از میان میتوان به :

دانشگاه تهران

دانشگاه علم وصنعت ایران

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه امیرکیبیر

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه شیراز

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی

اشاره کرد.

از معیارهای مورد بررسی مهمی که رتبه بندی دانشگاه ها استفاده شده است عبارتست از:

تعداد اعضای هیات علمی و دانشجویان

میزان شناخته شدن اعضای هیات علمی در عرصه بین المللی و تخصصی

تعداد دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل

امکانات دانشگاه  به لحاظ علمی و رفاهی

تعداد مقالات دانشجویان و اساتید بسته به میزان دانشجویان

تمایز تحصیل در بهترین دانشگاههای مهندسی ایران

از تمام مزایا که بگذریم با توجه به شرایط کنونی حتی قرار گرفتن نام برند یک دانشگاه در کنار اسم یک دانشجو میتواند تاثیر بسیار زیادی در پذیرفته شدن او در زمینه موارد مربوط به کار داشته باشد.

در کنار این امتیاز فوق العاده تحصیل در کنار سایر دانشجویان نمونه و نخبه کشوری فرصت بسیار مناسبی برای رشد و تبادل اطلاعات هرکدام است. در عین حال که هزینه تحصیل در این دانشگاه ها بسیار کم است. همچنین میتوان در کنار سایر اساتید پروژه های بزرگ ملی یا بین المللی به اتمام رساند. از طرف دیگر به دلیل رنک بالای این دانشگاه ها امکان مهاجرت به سایر کشورها نیز بسیار آسان است.

حال به ترتیب اولویت اسامی بهترین دانشگاه های مهندسی ایران را بررسی اجمالی میکنیم:

رتبه اول: دانشگاه صنعتی شریف

به جرات میتوان گفت هیچ داوطلب مرتبط یا غیر مرتبطی وجو ندارد که نام این دانشگاه را نشنیده باشد. یکی از آرزوهای بزرگ هر داوطلب فنی و ریاضی قبولی در این دانشگاه است. این دانشگاه جزء قدیمی ترین دانشگاه های ایران است که در سال 1344 تاسیس شده است. کیفیت تدریس در این دانشگاه بسیار بالا است و این دانشگاه هر سال در حدود هزار داوطلب را پذیرش میکند.

این دانشگاه مجهز به مراکز تحقیقاتی است. کیفیت آموزشی و سطح علمی اساتید به دلیل چاپ مقالات بسیار قدرتمند در سطح بین المللی بالاست. رتبه های زیادی نیز در مسابقات جهانی دارد. همچنین از امکانات علمی ، آموزشی مناسبی برخوردار است.

 رتبه دوم: دانشگاه تهران

از بهترین دانشگاههای مهندسی ایران و از قدیمی ترین دانشگاه های ایران است که در سال 1313 تاسیس شد.

برخی از امکانات موجود در دانشگاه تهران عبارتست از:

دارای کتابخانه های مجهز به تعداد 5 عدد، آزمایشگاه ها و انستیتو های تخصصی مهندسی نفت، سایت های کامپیوتر، دارای موسسه تحقیقات و پژوهش در مدیریت انرژی موسسه زیست مواد، توربو ماشین و…

رتبه سوم: دانشگاه امیر کبیر

از با سابقه ترین دانشگاه های کشر در علوم مهندسی و فنی دانشگاه امیرکبیر است. این دانشگاه به دانشگاه پلی تکنیک ایران نیز معروف است از سال 1337 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. دارای 16 دانشکده، 6 گروه آموزشی در تهران و 3 واحد در شهر های بندرعباس، گرمسار و ماهشهر است.

رتبه چهارم: دانشگاه علم و صنعت

هسته اصلی این دانشگاه در سال 1308 شکل گرفت. این دانشگاه از بهترین دانشگاه های مهندسی ایران و جزء 5 دانشگاه برتر کشور است. طبق رتبه بندی QS این دانشگاه در سال های 2016-17 به عنوان دومین دانشگاه برتر کشور انتخاب شد.

رتبه پنجم: دانشگاه تربیت مدرس

از اهداف اصلی دانشگاه تربیت مدرس که از بهترین دانشگاه های مهندسی کشور است؛ تربیت افرادی برای کادر هیات علمی ها در مقطع ارشد و دکترا است. این دانشگاه از ابتدا در زمینه پذیرش دانشجوی فنی و ریاضی قوی بود اما سپس اقدام به پذیرش در رشته های مدیریت و علوم انسانی نیز کرد.

 برای انتخاب رشته کنکور سراسری موفق چه برنامه ای داری؟

رتبه ششم: دانشگاه شهید بهشتی

این دانشگاه در سال 1338 با نام دانشگاه ملی ایران تاسیس َشد. مکان فعلی این دانشگاه در ولنجک و در منطقه اوین و در قسمت شرقی درکه است. این دانشگاه 19 دانشکده، 3 پردیس و 16 پژوهشکده دارد.

رتبه هفتم: دانشگاه صنعتی اصفهان

این دانشگاه در سال 1356 با نام دانشگاه فنی آریا مهر تاسیس شد. این دانشگاه ارائه دهنده رشته های فنی و مهندسی است.

رتبه هشتم: دانشگاه تبریز

از دانشگاه های بسیار قدیمی است که درسال 1325 خورشیدی تاسیس شد. این دانشگاه نیز ارائه دهنده رشته های فنی و مهندسی نیز هست.

رتبه نهم : دانشگاه شیراز

این دانشگاه نیز در زمینه رشته های فنی و مهندسی جزو دانشگاه های اصلی و مادر است. این دانشگاه در سال 1325 تاسیس شد و دانشگاه پنسیلوانیا برای ایجاد محیط آموزشی به شیوه آمریکایی به دولت ایران کمک کرد.

رتبه دهم: دانشگاه فردوسی مشهد

این دانشگاه سومین دانشگاه بنیان گذاری شده ایران است که جشن تولد 73 سالگی خود را برگزار میکند.این دانشگاه 13 دانشکده، 8 پژوهشکده و 814 عضو هیات علمی دارد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد بهترین دانشگاه های مهندسی ایران صحبت کردیم. کشور ایران دانشگاه های زیادی دارد اما آشنایی با دانشگاه های برتر این کشور میتواند انگیزه دانش آمزوان بسیاری برای  ادامه مسیر تحصیلی و درسی باشد. قطعا اهمیت آزمون سراسری به اندازه ای زیاد است که سرنوشت مبهم تحصیلی یک دانش آموز را در طی یکسال رقم میزند. بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی و مطالعه کرد که سرنوشت رقم خورده نتیجه خوبی داشته باشد.

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *