راهنمای مقابله با ترس از شکست

فهرست مطالب

مقدمه

یکی از مهم ترین ترس های بشر، ترس از شکست است. گاهی میزان این ترس به حدی زیاد میشود که به دلیل ترسی که از شسکت خوردن دارند گام اول شروع را نیز برنمیدارند!!

در این بخش از مقالات کارشناسان گروه آموزشی پوردستمالچی قصد داریم دلایل ترس از شکست را بررسی کنیم و راه اساسی مبارزه با ترس های خود را پیدا کنیم.

 علل و ریشه های ترس از شکست

در اولین گام لازم است بدانید ذهن افرادی که ترس از شکست دارد از کلیه موقعیت های ایجاد کننده شسکت دوری میکند. در حالت کلی باید گفت که ذهن و مغز انسان از تغییر بیزار است. ذهن تمایل دارد در حاشیه امن خود باقی بماند و هرگونه تغییر ناخواسته ذهن را دچار آشفتگی میکند.

 

راهنمای مقابله با ترس از شکست

✅ ترس از شکست میتواند ریشه در برخی مشکلات روانی مانند اختلالات اضطرابی داشته باشد. میزان این اختلال بسته به طبیعت فرد متفاوت است.

✅ ترس از شکست میتواند در تجربیات ناخوشایند فرد در گذشته ریشه داشته باشد. زمانی که فرد شکست سنگینی تجربه کرده است و دچار خود بی ارزش پنداری شده است.

✅ ترس از شکست میتواند جنبه اجتماعی داشته باشد. بسیاری از افراد از نگاه دیگران به زندگی خود نگرانند. برای قضاوت های آن ها ارزش خاصی قائلند و این باعث ترس از شکست هایی میشود که شاید هرگز رخ نخواهد داد!!

✅ ریشه های شکست میتواند از اعتماد بنفس های خورد شده فرد در کودکی نشات بگیرد. زمانیکه والدین برای وی در محیط های فردی و اجتماعی به حد کافی ارزش قائل نبودند. بی توجهی نسبت به موفقیت های فرزند یا مقایسه موقعیت های او با سایر هم سالان اعتماد بنفس کودک را له خواهد کرد.

✅ تجربیات شنیداری و یا بصری تلخ از شکست های دیگران نیز میتواند عامل ترس از شکست در فرد باشد. ممکن است بارها شنیده باشید که در موقعیت های مشابه افراد شکست های بسیار سنگینی متحمل شدند. این تجربیات تلخ فرد را دچار ترس های ناخواسته از شکست و عدم عملگرایی خواهد کرد.

تماس با مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

آسیب های فردی و اجتماعی ترس از شکست

درباره آسیب های ترس از شکست میتوان ها صحبت کرد. به اندازه ای که مقوله ” ترس” به زندگی انسان آسیب وارد میکند شاید خود فرد در حالت عادی قادر نباشد چنین آسیبی را با کم کاری به خود وارد کند.

✅ بسیاری از مواقع فرد استعداد و مهارت لازم را دارد اما ترس از شکست مانع از حرکت و شکوفایی استعداد های او میشود.

✅ شکست باعث کاهش اعتماد بنفس فرد میشود و فرد در آینده نیز توانایی انجام کارهای مثبت را از دست خواهد داد.

ترس از شکست باعث نارضایتی از زندگی، حس خشم و آشفتگی و اضطراب های دائمی میشود. چون فرد احساس میکند نمیتواند کاری برای زندگی آینده خود انجام دهد و فرد غیر مفیدی است.

✅ شکست سبب ایجاد زمینه های افسردگی در فرد میشود.

 روش های درمان ترس از شکست

راهنمای مقابله با ترس از شکست

هرچقدر به درمان ترس از شکست کمک کنید آسیب های ناشی از آن را نیز بیشتر جبران خواهید کرد.

 برای درمان ترس ناشی از شکست مراحل زیر را انجام دهید:

📌 سعی کنید مهارت هایی مانند ارتباطات اجتماعی خود را زیاد کنید. سایر مهارت هایی که به آن نیاز دارید مهرات حل مساله و مهارت خود شناسی و تصمیم است.

📌 سعی کنید با استراتژی مناسب جلو بروید و برای هر اتفاق ناخوشایندی آماده بوده و پیامدهای آن را پیش بینی کنید.

📌 از انتخاب هدف های دور از دسترسی و خارج از توانایی خود خودداری کنید.

📌 سعی کنید زمانیکه نیاز به مشورت دارید از نظرات دیگران استفاده کنید. از تک روی و استفاده از نظرات شخصی بیش از اندازه خودداری کنید.

📌 به جای تکیه بر افسردگی تلاش کنید کارهای خود را درست و با تعهد انجام دهید. شانه خالی کردن از انجام کار باعث میشود به شکست نیز نزدیکتر شوید.

📌 دوستان خود را افزایش دهید. دوستان صمیمی که در مواقع شکست یا مشورت همراه شما هستند و به شما کمک میکنند.

📌 کتاب بخوانید. مطالعه کنید و اطلاعات شخصی خود را گسترش دهید. از راه مطالعه ترس از شکست را از خود دور کنید. خواندن کتاب های خود شناسی، مهارت های حل مساله و مهارت های رویایی با مسائل زندگی از مفیدترین کتاب ها است.

📌 به خود اهمیت دهید. ورزش و تغذیه سالم باعث حال بهتر در شما میشود.

📌 مهارت ها و استعداد های خود را یادداشت کنید. مهارت های فعلی خود را تقویت کنید. روز به روز به دانش خود بیافزاید. مهارت های جدید کسب کنید. این کار یکی از مهم ترین کارها در افزایش اعتماد به نفس و دور کردن ترس از شکست در شماست.

جمع بندی

در این مقاله درباره عوامل ایجاد کننده ترس از شکست و راه های مقابله با آن صحبت شد. یکی از مهم ترین عوامل مبارزه با شکست افزایش خود شناسی و اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس باعث میشود اهداف را ببینید نه عواقب دور شدن از هدف های خود را. هموراه در حال رشد باشید در جا نزنید و با ترس های خود روبرو شوید. فراموش نکنید مسیری که کاملا هموار باشد مسیری است که انتهایی ندارد و زندگی را نیز دچار یکنواختی خواهد کرد. پس از سقوط نترسید چون برای رسیدن راهی جز مواجهه با ترس ها و رویارویی با شکست وجود ندارد.

 

سوالات رایج

✅ از مهم ترین عوامل ترس از شکست چیست؟

اختلالات روانی مانند اختلال اضطرابی، تجارب تلخ گذشته و عدم اعتماد بنفس

✅ از عواقب اصلی ترس از شکست چیست؟

کاهش اعتماد بنفس و افزایش استرس و خشم و نارضایتی فردی

✅ آیا مرکز مشاوره درسی پوردستمالچی راهکارهای روانشناختی را برای مشاوره های خود در نظر میگیرد؟

از آن جا مهم ترین بخش در مراحل تحصیل مشکلات و مسائل روحی و روانی است؛ از مهم ترین بخش های یک مشاوره تحصیلی صحیح مناسب نیز توجه به همین بخش است.

5/5 - (1 امتیاز)

آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد.

نوشته های عمومی

mnb

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *