چگونه مهندسی عمران قبول شوم

فهرست مطالب

مقدمه

یکی از پرطرفدارترین رشته ها برای داوطلبان ریاضی و فنی قطعا مهندسی عمران است. مهندسین عمران افرادی هستند که ساخت سازه از سازها های ساختمانی تا سازه های آبی و زیر بنایی، جاده ها، تسویه خانه ها، تونل ها و.. را بر عهده دارند.

مهندسین عمران در ساخت تمامی مسائل مربوط به بودجه بندی ها و زیر ساخت ، بررسی ساختار خاک و مواد ،آزمایش زمین، طراحی ساختمان، نقشه برداری و .. حضور دارند. بنابراین مهندسی عمران یکی از مهم ترین و پرکاربردترین رشته های گروه ریاضی و فنی است. این رشته میتواند از شغل های آینده دار و پردرآمد در ایران و خارج از کشور باشد. بنابراین ارزش جنگیدن در صحنه پرتلاطم کنکور سراسری را نیز دارد. با این مقاله که توسط تیم مشاوره پوردستمالچی آماده شده حتما همراه باشید:

 برای ورود به رشته مهندسی عمران چه الزاماتی لازم است:

ابتدا در مورد این رشته بسیار تحقیق کنید

منظور این است که قبل از انتخاب رشته مهندسی عمران درباره تمامی زیر شاخه های آن تحقیق کنید. بعد از تحقیق مشخص کنید کدام زیر شاخه برای شما مناسب تر است برای آن کسب آمادگی کنید و برای قبولی در آن برنامه ریزی کنید. با توجه به اینکه شاخه های مهندسی عمران از نقشه برداری تا ساخت سازه، زلزله شناسی، بررسی زمین، آب و فاضلاب و تونل ها و زیر ساخت های کشور و.. متفاوت است انتخاب نیازمند علاقه و تناسب شخصی با رشته است.

راهنمای دفترچه کنکور سراسری

برای قبولی در رشته مهندسی عمران از دبیرستان شروع کنید

تا زمانیکه به یک رشته ورود پیدا نکنید رویاهای شما نیز در مورد آن محقق نخواهد شد. بنابراین شرط اصلی برای ورود به مهندسی عمران قبولی در رقابت نفس گیر کنکور سراسری است. برای کنکور وقت بگذارید، از مشاوره تحصیلی کمک بگیرید، تمرین کنید و تست بزنید. دروس دبیرستان را به دقت و مفهومی بخوانید. در آزمون های آزمایشی شرکت کنید. دروسی مانند ریاضی و فیزیک را به دقت مطالعه کنید چون پیشینه آن ها میتواند در اینده شغلی مهندسی عمران کمکتان کند.

فقط به یادگیری نرم افزارهای دانشگاه بسنده نکنید

رشته مهندسی عمران جزء آن دسته از رشته هایی است که هرچه تخصص شما تعداد نرم افزارهایی که با آن ها سر و کار دارید بیشتر باشد به طراحان موفقی در آینده تبدیل میشوید. به عنوان یک فارغ التحصیل از رشته مهندسی عمران میتوانم بگویم بسیاری از این نرم افزارها مجال کافی برای شناخته شدن توسط دانشجو در دوران تحصیل را ندارند. بنابراین علاوه بر کلاس درس از کلاس های کمکی برای افزایش مهارت خود استفاده کنید. مراکز فنی و حرفه ای یا کلاس های متفرقه بسیاری وجود دارد که میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند.

انتخاب بهترین مرکز مشاوره تهران

سعی کنید مدارک مفید رشته تحصیلی خود را دریافت کنید

در کنار درس خواندن در دانشگاه مورد نظر خود به کلاس های مختلف فنی حرفه ای بروید. سعی کنید تا قبل از ورود به بازار کار با این رشته درگیر شوید. به صورت تجربی و عملی کسب اطلاع کنید. این موسسات در زمینه چرایی ها و باید و نباید های رشته تان به شما کمک شایانی میکنند. شما باید تا زمانی که فارغ التحصیل میشوید سطح تجربه و اگاهی خود را افزایش دهید و این مساله تا زمانیکه کار میکنید باید ادامه پیدا کند. در این صورت خواهید توانست مهندس عمران موفقی شوید.

حتما برای پیشرفت عملی در رشته مهندسی عمران، لیسانس بگیرید

یک مهندس عمران با سواد باشید. بسیاری از افراد گمان میکنند با پیمانکاری یا مشاغل ساخت و سازی شبیه به این میتوانند به سرعت در این حرفه رشد کنند. این در حالی است که در این گونه مشاغل شما نخواهید توانست در این رشته موفق باشید. علت اصلی آن هم این است که برای تبدیل شدن به یک مهندس موفق نیاز به کسب دانش و مهارت دارید. اگرچه تجربه همیشه مکمل این رشته بوده است اما به هیچ وجه برای آن کافی نیست. دانش ریاضی، فیزیک، آمار و محاسبات یکی از الزامات اصلی تبدیل شدن به یک طراح موفق عمران است.

در رشته مهندسی عمران چه خواهید آموخت

چگونه مهندسی عمران قبول شوم

در این رشته در سال اول مانند تمام رشته های مهندسی اصول مهندسی را آموزش میبینید. برای آموزش تخصصی مهندسی عمران ابتدا باید آشنایی کامل با اصول ریاضی، فیزیک، ریاضیات مهندسی، آمار و.. داشته باشید. بسته به اینکه در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس یا حتی دکترا باشید از سه تا 10 سال باید درس بخوانید. هرچه مقاطع بالاتری را برای تحصیل انتخاب کنید شانس شما برای دریافت موارد کاری بهتر نیز بالاتر میرود.

البته هرگز فراموش نکنید عمران نیز ار شته هایی است که در کنار دانش بحث هوش و تجربه کاری نیز مهم است. لذا برای پشرفت در کار الزاما مقطع تحصیلی مهم نیست اما بسیار کمک کننده خواهد بود.

واحد های درسی مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی عمران

برخی دروس این رشته به ترتیب اهمیت عبارتست از:

تحلیل سازه ها

مقاومت مصالح

مکانیک سیالات

ساختمان سازی و معماری

زمین شناسی

مواد معدنی و آمار

ریاضایات 1 ، 2 و مهندسی

آمار مهندسی

مکانیک سازه

نرم افزارهای مهم مهندسی عمران که آموزش آن ها کمک بسیاری به شما میکند:

Autocad

Etabs

ArcGIS

HEC-RAS

Revit

MicrosoftAccess

STAADpro

Google earth

Seismosignal

Microstation

سوالات متداول

آیا رشته مهندسی عمران از رشته های پردرآمد محسوب میشود؟

بله این رشته در صورت داشتن تجربه و مهارت کاری میتواند یکی از پردرآمدترین رشته ها باشد.

اصلی ترین دروس برای قبولی در رشته عمران برای دوره لیسانس چیست؟

دروس تخصصی رشته ریاضی: ریاضی، فیزیک، شیمی

مهم ترین نرم افزارها در رشته مهندسی عمران چیست؟

Etabs، Matlab، autocad

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *