گوش دادن فعال

گوش دادن فعال یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌تواند برای دانش‌آموزان در داخل و خارج مدرسه مفید باشد. از گوش دادن به معلمان در حین آموزش دروس گرفته تا شنیدن ایده‌ها و نظرات دیگران.

 وارد شدن به دریای بی پایان گوش دادن غیرفعال و درواقع از این گوش شنیدن  و از گوش دیگر بیرون کردن و افتادن در دام حفظ اطلاعات فقط برای مدت کوتاهی آسان به نظر می‌رسد. اما  برای یادگیری واقعی، باید فعالانه گوش داد.

فهرست مطالب

 منظور از گوش دادن فعال چیست؟

 گوش دادن فعال زمانی است که شما با دقت به آنچه دیگران می‌گویند گوش دهید – نه برای اینکه فوراً پاسخی بدهید، بلکه برای درک کامل آنچه گفته می‌شود. سپس، اگر پاسخی مورد نیاز است، با آرامش و تفکر کافی پاسخ خود را آماده کنید.

گوش دادن فعال برای دانش‌آموزان، می‌تواند در طول تدریس معلم، در جلسات تدریس خصوصی یا حتی هنگام انجام تکالیف توسط خود یا با دیگران کمک بزرگی کند. اینکه بتوانید بفهمید طرف مقابل دقیقا چه گفته است و چه چیزی ممکن است از شما بخواهد، مدرسه را بسیار آسان‌تر می‌کند!

 به یاد داشته باشید، گوش دادن فعال لزوما یک ویژگی ذاتی نیست و نیاز به تمرین دارد. امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه گوش دادن فعال را بدون توجه به شرایطی که در آن قرار دارید، به کار ببرید!

گوش دادن فعال

  • مراحل تمرین گوش دادن فعال:

1.‌ توجه کنید

 اطمینان حاصل کنید که هنگام گوش دادن به دیگران، توجه کامل‌تان معطوف به آنهاست. سعی کنید از چیزهایی که ممکن است حواس شما را پرت کند، مانند تلفن، سایر مکالمات اطراف یا موارد دیگر، اجتناب کنید.

 گاهی اوقات حتی ممکن است حواس‌تان به افکار خودتان پرت شود. وقتی کسی صحبت می‌کند، لزوما نیازی به پاسخ دادن نیست. سعی کنید به جای پرت کردن حواس خود با آماده کردن جواب حرف‌هایی که می‌شنوید؛ فقط روی صحبت‌های طرف مقابل تمرکز کنید و به یاد داشته باشید که همیشه می توانید با یک فاصله زمانی پاسخ دهید.

2.‌ سوال بپرسید

 کلید گوش دادن فعال، پرسیدن سؤالات بازپاسخ است. سؤالات باز، سؤالاتی هستند که طرف مقابل نمی‌تواند با بله یا خیر پاسخ دهد و در عوض، از آنها خواسته می‌شود تا توضیحات بیشتری به شما بدهند.

پرسیدن این نوع سوالات به گوینده امکان داده که جزئیات بیشتری ارائه دهد و سردرگمی شما را  به عنوان یک شنونده برطرف کند. سوال پرسیدن می‌تواند ابزاری عالی برای کمک به درک موضوعات پیچیده‌ای باشد که در مدرسه با آن روبه‌رو می‌شوید.

 فرصت انتخاب رشته کنکور سراسری را از دست ندهید

  1. توضیح بیشتر بخواهید تا موضوع برایتان شفاف شود

 گاهی سوال پرسیدن کافی نیست. یا ممکن است پاسخ مورد نیاز خود را دریافت نکنید. در این مورد، درخواست مستقیم از گوینده برای شفاف‌سازی نکاتی که بیان کرده، می تواند به شما کمک کند تا موضوع مورد بحث را به درستی درک کنید و مکالمه از هر دو طرف واضح تر شود.

۴.  بازگویی کنید

 منظور از بازگویی کردن این است که آنچه از صحبت‌های طرف مقابل دریافت کرده‌اید را به زبان خودتان بازگو کنید. از این طریق می‌توانید  بررسی کنید که آیا اطلاعات را به درستی دریافت کرده اید یا خیر. در عین حال، نشان می‌دهید که به حرف‌هایی که می‌شنوید، توجه کرده‌اید و در تلاش هستید که آنها را درک کنید.

گوش دادن فعال

  1. به زبان بدن خود توجه کنید

 بخش بزرگی از پیام‌های ارتباطی ما از طریق زبان بدن مخابره می‌شود. اطمینان حاصل کنید که زبان بدن شما به گونه‌ایست که طرف مقابل احساس می‌کند که شما به او توجه کرده‌اید. همچنین در یک مکالمه به زبان بدن طرف مقابل خود نیز توجه کنید.

برخی از راه‌های ساده برای نشان دادن اینکه فعالانه گوش می‌دهید عبارتند از: تماس چشمی، تکان دادن سر، رو به طرف مقابل و باز نگه داشتن بدنتان. به عنوان مثال، ضربدری کردن دست ها یا پاها ممکن است به عنوان یک رفتار دفاعی تعبیر شود و نشان‌دهنده عدم رضایت شما باشد.

 

  1. همدلی کنید

 سعی کنید خود را به جای دیگران بگذارید. آنها چه حسی دارند؟ چه چیزی را تجربه کرده‌اند؟ منابع آنها چیست؟ چرا این حرف‌ها را به شما می‌گویند؟ مهم است که شما نه تنها آنچه را که به شما گفته می‌شود، بلکه چرایی آن را نیز درک کنید. با ذهنی باز وارد مکالمه شوید و در زمانی که طرف مقابل در حال صحبت است، قضاوت یا نصیحت نکنید.

  1. خلاصه کنید

 آخرین مرحله خلاصه کردن است. بعد از اتمام مکالمه صحبت‌هایی را که شنیده‌اید خلاصه کنید تا متوجه نکاتی که احیانا فراموش کرده‌اید یا هنوز به طور کامل برای شما شفاف نشده‌است؛ بشوید.

همه ما انسان هستیم و گاهی هر چقدر هم که برای شنیدن فعال تلاش کنیم، ممکن است حواسمان پرت شود! خلاصه کردن روش خوبی است تا مطمئن شوید که در طول مکالمه عملکرد خوبی داشته‌اید.

 دامنه توجه و گوش دادن فعال شما می تواند بر اساس شرایط متفاوت باشد و ممکن است در هر موقعیتی نتوانید تمام این هفت مرحله را انجام دهید. به عنوان مثال، در یک کلاس، دانش آموز ممکن است توجه بیشتری داشته باشد، زیرا مستعد حواس پرتی نیست، اما ممکن است نتواند در طول کلاس بازگویی کند.

مهم این است که حواستان باشد و تمام تلاش خود را بکنید تا فعالانه به دیگران گوش فرا دهید!

 

برای مشاوره کنکور 1402 با ما در تماس باشید 

2.4/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *