تکنیک های طلایی افزایش سرعت مطالعه

روش افزایش سرعت در مطالعه

فهرست مطالب

مقدمه

شمار زیادی از افراد و داوطلبان کنکور سراسری ورودی دانشگاه ها به دنبال افزایش سرعت مطالعه خود و جستجوی یافتن بهترین جواب برای این سؤال یعنی چگونه سرعت مطالعه را بالا ببریم ؟ هستند.. اما باورهای غلطی در رابطه با تند خوانی وجود دارد مثلا افراد فکر میکنند اگر کند بخوانند مطالب درسی را بهتر درک میکنند در صورتی که کاملا برعکس است.

برای موفق شدن در آزمون کنکور نباید از روش های افزایش سرعت مطالعه و تند خوانی غافل شوید زیرا شرایط کنکور به دلیل زمان کم و تعداد زیاد شرکت کنندگان آن خاص است و برای رسیدن به اهدافتان باید تمامی نکات را کنار هم رعایت کنید.

در واقع افزایش سرعت مطالعه یکی از فاکتورهای مهم موفقیت در کنکور است . هرچه شما سرعت بیشتری داشته باشید ، مباحث بیشتری هم مطالعه می کنید البته توجه داشته باشید که سرعت مطالعه یک شاخص انتخابی است ما باید سعی کنیم که سرعت مطالعه مان را به نسبت قبل افزایش دهیم. حال یادگیری روش های افزایش سرعت مطالعه چه فوایدی می تواند داشته باشد؟

فواید روش های افزایش سرعت مطالعه

  • رسیدن به برنامه ریزی درسی مشاور
  • صرفه جویی در وقت و رفع مشکل کمبود زمان
  • افزایش سرعت عملکرد مغز و تمرکز
  • افزایش کیفیت مطالعه و درک مطلب
  • بالا رفتن اعتماد به نفس
  • افزایش انگیزه برای یادگیری و مطالعه بیشتر
  •  امکان مرور چندین باره دروس
  •  جلوگیری از حواس پرتی
  • جلوگیری از خستگی جسمی یا روحی

با این گونه مطالعه مسلماً نتیجه بهتری را در کنکور سراسری عاید خود می کنید و هرچه سریعتر به هدف خود که قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه است نزدیک می شوید.

افزایش سرعت مطالعه

عوامل کندخوانی

دو تصور غلط در بین دانش آموزان وجود دارد که برای یادگیری دقیق مبحث، آرام و کند باید مطالعه کرد و برای موفقیت در آزمون سراسری باید همه جزئیات را یاد گرفت. در کنار این دو تصور، عادات غلط مطالعاتی در میان داوطلبان نیز عامل کند خوان شدنشان می شود:

مطالعه با صدای بلند، زیر لب و درون خوانی که بعضی به این شیوه عادت دارند باید سعی کنید با چشم مطلب را بخوانید یعنی ببینید و درک کنید، این روش انرژی جسمی بیشتری از شما گرفته و زودتر خسته تان می کند به علاوه سرعت مطالعه شما را به علت ادای کلمات کاهش می دهد.

کلمه‌خوانی به جای جمله خوانی که هم سرعت شما را کم میکند هم میزان درکتان از مطلب را کاهش می دهد، فراموش نکنید کلمات در جمله معنی پیدا میکنند پس روی کلمات مکث نکنید.

برگشت غیر ارادی چشم به عقب، شاید برای شما این اتفاق زیاد افتاده باشد که حین خواندن یک جمله ناخودآگاه حواستان پی یک و یا دو جمله ی قبلی است… یعنی چشمتان در صفحه سرگردان است راهکارش خط بردن زیر جملات کتاب است که در ادامه به توضیح آن خواهیم رسید.

حفظ کردن به جای یادگیری اگر بار اول بخواهید همه ی مطالب را به ذهنتان بسپارید هم زمان زیادی از دست داده اید و هم ورودی کمتری به حافظه ی بلند مدت خود فرستادید، جزییات و نکات مهم و فرمول ها را با تست زنی یاد بگیرید نه با مطالعه.

افزایش سرعت مطالعه

راه رفتن حین مطالعه هم مانند بلند درس خواندن سرعت مطالعه را کم می کند و انرژی جسمی بیشتری مصرف می کند. برای تمرکز و افزایش سرعت مطالعه باید شرایط استاندارد مطالعه را با تمرین رعایت کنید، مثلا انتخاب مکان و زمان مناسب برای مطالعه کردن هرکس با توجه به روحیاتی که دارد می تواند با انتخاب مکان مناسب باعث افزایش سرعت مطالعه خود شود. اما چند مطلب را باید حتما رعایت کنیم اول اینکه بهتر است مکانی که قرار است در آن مطالعه کنید دمای مطلوبی داشته باشد، همچنین بهتر است عواملی که باعث حواس پرتی شما می شوند (مثل تلویزیون) را از فضا دور کنید.

از سوی دیگر این که چه زمانی مطالعه کنیم هم می‌تواند بر روی کاهش یا افزایش سرعت مطالعه ما موثر باشد معمولا صبح ها به علت هوشیاری بیشتر مناسب تر است.

وسواس هنگام مطالعه، وسواس در مطالعه یعنی یک مطالب را باید بارها و بارها مطالعه کنید تا خیالتان راحت شود که آن را یاد گرفته اید با روش هایی که در ادامه مطرح می شود می توانید این امر را بهتر کنترل کنید.

 

بیشتر بخوانید: وسواس فکری مطالعاتی چیست؟

روش های افزایش سرعت مطالعه

روش اول استفاده از عبارت خوانی به جای کلمه خوانی: همانطور که گفته شد مکث نکردن بر روی کلمات و جمله و پاراگراف خوانی هم باعث درک بیشتر مطلب شده و هم کیفیت مطالعه را بالا می برد.

روش دوم– استفاده از روش خط بردن با انگشت اشاره یا نشانگر کتاب: این روش احتمال حواس پرتی را به حداقل می رساند و همچنین باعث میشود که با چشممان به عقب برنگردیم و یا خطی که هستیم را گم نکنیم. خط بری باید با انگشت اشاره باشد و سعی ما هم بر این باشد که چشممان با انگشتمان هماهنگ باشد . انجام مداوم این تمرین باعث افزایش سرعت مطالعه دانش آموزان میشود.

بیشتر بخوانید: تکنیک های افزایش درصد در روزهای نزدیک کنکور 

روش سوم- نوشتن افکار مزاحم: مسلما همه ما در حین مطالعه ذهن مشغولی هایی داریم، افکاری که تمرکز ما را برهم می زند که بیشترین علت کاهش سرعت مطالعه هستند. برای همین همیشه در زمانی که درس می خوانید، یک کاغذ سفید در کنار خود داشته باشید و افکار مزاحم خود را یادداشت کنید و به آنها قول دهید که حتما در زمان بهتری به آن ها رسیدگی می کنید (مثلا در زمان استراحت). این کار موجب می شود که افکار مزاحم دیگر شما را آزار ندهد و با ذهنی باز و سرعتی بالا به ادامه مطالعه بپردازید.

روش چهارم- انجام تمرینات تندخوانی: تمریناتی تقویتی برای افزایش سرعت مطالعه وجود دارد که شما می توانید با مشاوره گرفتن از مرکز مشاوره پوردستمالچی آن ها را فرا بگیرید و تمرین کنید، تمریناتی مانند ماساژ چشمی، توقف کره چشم، حرکت دورانی کره چشم و …

روش پنجم- برنامه ریزی درسی: داشتن یک برنامه درسی به شما کمک می کند تا مطالعه ی با هدف تری داشته باشید و زمان شروع و پایان یک درس برایتان مشخص باشد، که می توانید با تماس با مرکز مشاوره درسی پوردستمالچی برنامه اختصاصی خود را داشته باشید.

روش ششم- نت برداری و خلاصه نویسی: همیشه نوشتن باعث افزایش تمرکز می شود، و افزایش تمرکز رابطه مستقیمی با افزایش سرعت مطالعه دارد مثل حاشیه نویسی برای دروس خواندنی پس با نت برداری حین مطالعه سرعت خواندن بالا می رود.

روش هفتم هدف گذاری: هر دفعه که خواستید هدف گذاری کنید، سعی کنید یک صفحه بیشتر از آن چیزی که دفعه قبل مطالعه داشتید بخوانید و کم کم با این کار سرعت مطالعه خودتان را افزایش دهید. می توانید در یک برگه رکوردی که هر دفعه می زنید را یادداشت کنید.

روش هشتم بازه های مرور: رعایت بازه های زمانی مرور به شما کمک شایانی برای بیشترشدن سرعت مطالعه تان خواهد کرد.

روش نهم- استفاده از تکنیک های تمرکز: هرچه تمرکز فرد برای مطالعه بالاتر رود مکث آن روی متن کمتر، دقت وی بیشتر و کیفیت و سرعت مطالعه بالاتر می رود. تکنیک های متنوعی در این زمینه وجود دارد که در این مقاله به آن ها اشاره نخواهیم کرد.

ما سعی کردیم با معرفی کاربردی روش های افزایش سرعت مطالعه و بررسی آن ها دغدغه بسیاری از داوطلبان را برطرف کنیم در نهایت با توجه به این که، هر فرد پشت کنکوری نیاز به یادگیری انواع روش ها و مهارت های لازم برای مطالعه دروس مربوطه به کنکور از جمله روش تندخوانی کنکور دارد از این رو یاری خواستن از مشاوری خبره در این رابطه می تواند واقعاً مفید باشد.

جمع بندی

در این مقاله درباره افزایش سرعت در مطالعه و تندخوانی صحبت شد. عمل کردن به حتی بخشی از این مطالب گفته شده میتواند تاثیر بسیاری در میزان موفقیت شما در امتحانات و به خصوص در کنکور سراسری داشته باشد.  شما عزیزان در صورتی که نیاز به توضیحات بیشتری داشته باشید میتوانید با همکاران ما در موسسه مشاوره کنکور پوردستمالچی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا در روش های تندخوانی یادگیری مطالب می تواند به صورت کامل اتفاق بیفتد؟

بله، در حوزه تحصیلی چون از ابتدای کودکی به ما آموزش داده شده است که آرام و عمیق بخوانید تا خوب یاد بگیرید، این باور غلط در ذهن اغلب دانش آموزان نقش بسته است که برای یادگیری بیشتر و عمیق تر باید حتما این مطالب را با سرعت بسیار پایینی مطالعه نمایند. در حالی که امروزه اغلب دانشمندان حوزه تندخوانی در دنیا با مطالعات دقیق ثابت کرده‌اند که ذهن قدرت پردازش بیشتر و کامل تری در سرعت های بالای خواندن دارد. البته لازم به ذکر است که افراد باید حتماً روش های تندخوانی مثل کنترل حرکات چشم ، هنر پیش از دیدن و … را به صورت کامل و دقیق آموخته باشند.

چگونه می توانیم سرعت مطالعه مان را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه ی سرعت مطالعه به نحو زیر عمل می‌کنیم:
یک متن کوتاه را در نظر بگیرید (مثلاً یک متن 3۰ خطی). تعداد متوسط کلمات هر سطر را به دست آورید (مثلاً ۱۰ کلمه) و سپس آن را در تعداد سطرها ضرب کنید، 3۰۰ = ۱۰ × 3۰. متن را بخوانید و زمان آن را ثبت کنید. با استفاده از فرمول زیر سرعت مطالعه ی شما به دست می‌آید:

 مدت زمان بر حسب ثانیه ضربدر 60  تقسیم بر تعداد کلمات خوانده شده

برای ارزیابی عدد به دست آمده از این راهنما استفاده می‌کنیم:

  • سرعت خوانندۀ مبتدی،۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه است.
  • سرعت خوانندۀ متوسط،۲۵۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه است
  • سرعت خوانندۀ ماهر،۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه در دقیقه است.
3.7/5 - (3 امتیاز)