حل ابهامات انتخاب رشته ریاضی

فهرست مطالب

مقدمه

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری پس از اعلام نتایج کنکور سال 1401 در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. این دفترچه اطلاعاتی مانند رشته های مختلف، دانشگاه ها و شرایط ثبت نام در آنها را بیان می دارد. دفترچه مذکور توسط سازمان سنجش و به صورت اینترنتی از سایت sanjesh.org قابل دانلود است.

 

هر آنچه که باید در خصوص دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه سراسری بدانید:

پس از آنکه نتایج اولیه کنکور سراسری اعلام شد، داوطلبان باید از سایت رسمی سازمان سنجش اقدام به دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری نمایند. این مورد چند روز بعد از اعلام نتایج و مشخص شدن رتبه و درصد های داوطلبین توسط سازمان سنجش منتشر می شود. دفترچه فوق برای گروه های ریاضی، تجربی، زبان انسانی و زبان به تفکیک ارائه می گردد.

آشنایی با دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

هر دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری دارای 3 بخش اساسی است. در قسمت اول می توانید نسبت به پروسه انتخاب رشته و کارنامه دریافتی خود اطلاع لازم را به دست آورید. در بخش دوم و سوم به ترتیب اطلاعات رشته ها و دانشگاه ها بیان شده است. در ادامه تلاش شده تا تمام اطلاعات مهمی که در این دفترچه ذکر می شوند و داوطلبان از آنها گذر می نمایند به صورت کامل شرح داده شوند.

دانلود دفترچه انتخاب رشته دانشگاه سراسری سال 1401:

برای دانلود این دفترچه باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • حدود 1 الی 2 روز قبل از انتخاب رشته کنکور، شما می توانید دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را از سایت سنجش دریافت نمایید. افرادی که مایلند برای شرکت در دانشگاه، انتخاب رشته کنند باید حتما این دفترچه را به صورت کامل مطالعه نمایند.
  • طبق روال های قبلی سازمان سنجش، انتظار می رود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در روز 12 مرداد سال 1401 منتشر گردد. از همین رو پس از انتشار توصیه می شود تا مفاد آن با دقت مطالعه گردد.
  • در نظر داشته باشید که دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری هنوز منتشر نشده است لذا اگر مایلید تا نمونه ها سال قبل را مشاهده نمایید، می توانید از طریق لینک های زیر اقدام کنید:

دفترچه انتخاب رشته کنکور فنی و ریاضی

دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری هنر

دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری زبان

دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری انسانی

دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری تجربی

دفترچه پیوست انتخاب رشته

اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

تمام افرادی که قصد ورود به دانشگاه سراسری را دارند باید زمان لازم را برای مطالعه دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری و مفاد آن صرف نمایند.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری شامل چه مواردی می شود؟

آشنایی با بخش اول دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری:

در بخش اول دفترچه مذکور با توضیحات زیر روبرو خواهید شد:

  • قسمت اول در دفترچه تمام گروه های آزمایشی کنکور یکسان می باشد. عموما در این بخش مواردی چون ضوابط مربوط به پذیرش دانشجو، شرایط دانشگاه ها، توضیحات کارنامه، استثنائات و نحوه انتخاب دانشجو در هر دانشگاه درج شده است.
  • یکی از موارد مهمی که در بخش اول از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، وجود دارد، توضیحات مربوط به سهمیه می باشد. اگر قصد دارید از سهمیه هایی نظیر سهمیه بومی، رزمندگان؛ جانبازان، شهدا و … استفاده نمایید، لازم است تا ضوابط آن را در استان ها و دانشگاه های مختلف بررسی نمایید. برخی از دانشگاه ها دارای دوره های شبانه می باشند. از همین رو تمام موارد در توضیحات این دانشگاه ها عنوان شده است. همچنین لیست دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس و … نیز به همراه توضیحات آنها در این قسمت بیان گردیده اند.

آشنایی با بخش دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری:

 

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، اطلاعات مربوط به رشته ها و دانشگاه ها به تفکیک در این قسمت از دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری بیان می شوند. در نظر داشته باشید که دانشگاه ها به صورت حروف الفبا لیست می شوند لذا ارجعیتی بین آنها وجود ندارد.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

  • در قسمت دوم ابتدا دانشگاه های سراسری و سپس به ترتیب دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور قابل رویت خواهند بود. پس از نام دانشگاه ها نیز، اطلاعات مربوط به رشته ها قابل مشاهده هستند. در کنکور سراسری شما می توانید هم بر اساس رتبه خود در آزمون سراسری و هم بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) وارد دانشگاه شده و انتخاب رشته نمایید. همچنین امکان پذیرش در رشته های شبانه و غیر انتفاعی نیز وجود دارد.
  • باید دقت داشته باشید که دانشگاه های سراسری در دوره های روزانه و شبانه، پردیس خودگردان، دوره های مجازی، پیام نور و غیرانتفاعی اقدام به جذب دانشجو می کنند.

 

آشنایی با بخش سوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری:

در قسمت سوم از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، شما می توانید برخی از سوالات پرتکرار داوطلبان سال های قبل و پاسخ های آنها را مطالعه نمایید. برخی از این سوالات به قرار زیر می باشند:

  • هر کدام از دانشگاه ها دارای چه امکانات رفاهی می باشند؟
  • آیا دانشگاه انتخابی برای دانشجویان شبانه خوابگاه اختصاص می دهد؟
  • آدرس هر کدام از دانشگاه ها کجا است؟
  • آیا دانشگاه ها شرایط خاصی برای پذیرش دانشجو دارند؟
  • آیا دانشگاه انتخابی برای قبول شدگان برتر شرایط خاصی در نظر می گیرد؟
  • و ….

موارد فوق تنها بخشی از سوالات پرتکرار می باشند که داوطلبان می توانند در بخش سوم دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری خود پاسخ آنها را بیابند. به عبارت دیگر هر سوالی که مربوط به دانشگاه های سراسری باشد در این قسمت عنوان شده اند. با این توضیحات می توان دریافت که اگر مایل هستید، اطلاعات کامل از دانشگاه ها به دست آورید لازم است تا بخش سوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را به صورت کامل مطالعه نمایید.

نکته: اگر مایل هستید تا در دانشگاه های آزاد ثبت نام نمایید، لازم است تا دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد سال 1401 را به صورت مجزا از سایت سازمان سنجش دریافت نمایید.

گاهی ممکن است برای داوطلبین سوالات زیادی در خصوص انتخاب رشته کنکور 1401 پیش آید. در همین راستا توصیه می شود تا حتما با مشاوران کاربلد و حرفه ای در این خصوص مشورت نمایید.

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

با توجه به موارد عنوان شده در بالا می توان نتیجه گرفت که برای یک انتخاب رشته خوب لازم است تا حتما دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، به صورت کامل مطالعه شود و چنانچه سوالی نیز به وجود آمد با کارشناسان و مشاوران حرفه ای در این راستا مشورت صورت گیرد. انتخاب رشته خوب موجب می شود تا آینده تحصیلی و شغلی داوطلبین به درستی رقم بخورد. از همین رو توجه به دفترچه فوق بسیار مهم است.

 

سوالات رایج

✅ دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 در چه تاریخی از سایت سازمان سنجش قابل دانلود می باشد؟

این دفترچه چند روز قبل از انتخاب رشته توسط سازمان سنجش به صورت اینترنتی منتشر می شود. لذا داوطلب باید آن را دانلود کرده و با دقت مطالعه نماید.

✅ آیا در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، اطلاعات مربوط به انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز وجود دارد؟

خیر. برای دانشگاه آزاد به صورت جداگانه دفترچه ای توسط این سازمان منتشر می شود که داوطلبان می توانند آن را دانلود نمایند. این دفترچه از سمت سازمان پذیرش دانشگاه آزاد نیز در دسترس داوطلبین قرار داده خواهد شد.

✅ آیا در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، تنها لیست رشته ها عنوان شده است؟

خیر، در این دفترچه شما می توانید اطلاعات دیگری را نیز به دست آورید. در واقع لیست رشته ها، تنها بخش کوچکی از اطلاعات مندرج در دفترچه مذکور است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *