رشته های متمرکز و نییمه متمرکز

فهرست مطالب

مقدمه

اصطلاحات گنگ دفترچه ی انتخاب رشته

تمامی داوطلبان ، بعد از سر وکله زدن با پستی بلندی های سال تحصیلی و شکستن شاخ غول کنکور، وقتی به دفترچه ی انتخاب رشته می رسند ، با رشته های متمرکز و نیمه متمرکز گاها با شرایط خاص مواجه می شوند. یکی از این شرایط خاص نداشتن اطلاعات درباره رشته های متمرکز و نیمه متمرکز است.  قرار است در این نوشته این علامت سوال را به یک پاسخ روشن تبدیل کنیم.مثل آب خوردن! پس با مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی همراه باشید:

رشته های متمرکز رشته هایی هستند که پذیرش در آن ها تک مرحله ای است. تنها معیار برای ثبت نام و ادامه ی تحصیل در این رشته ها رتبه ی اکتسابی شما در کنکور سراسری ست و شما بلافاصله بعد از ثبت نام، سر کلاس ها حاضر خواهید شد.

رشته های نیمه متمرکز یا متمرکز خاص و یا با شرایط خاص، رشته هایی هستند که برای پذیرش شما، تنها به رتبه ی کنکور بسنده نخواهند کرد. این رشته ها، همانند عنوانشان، نیازمند توانایی های علمی، فیزیکی و یا ذهنی ای هستند که احتمالا کنکور سراسری قادر به اندازه گیری آنها نخواهد بود. پس برای پذیرش دانشجو از مصاحبه، آزمون عملی و یا آزمون های شفاهی بهره می گیرند. مثلا برای تحصیل در رشته ی تربیت بدنی، نیاز به آمادگی جسمانی خاصیست که لازم است قبل از پذیرفتن دانشجو سنجیده شود.

به نوعی اگر به زبان شما کنکوری ها بگوییم:

رشته های متمرکز= رتبه ی کنکور=> ثبت نام=> شرکت در کلاس ها

رشته های نیمه متمرکز= رتبه ی کنکور=> مصاحبه/آزمون عملی => شرکت در کلاس ها

با تغییرات کنکور 1402 چه کنم؟

برخی رشته های متمرکز و نیمه متمرکز

از بین تمام رشته های متمرکز و نیمه متمرکز، حدود 90 درصد رشته های موجود در دفترچه متمرکز هستند. رشته های نیمه متمرکز در دسته بندی های مراکز عالی تربیت مربی عقیدتی سپاه، بهداشت عمومی، مبارزه با بیماری ها، بهداشت عمومی، بهداشت خانواده، فوریت های پزشکی، علوم ورزشی، علوم پزشکی ارتش، رشته های دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی و اطلاعات و امنیت ملی جای می گیرند.

البته کد رشته ها، دانشگاه های ارائه دهنده و جزئیات و شرایط پذیرش در هر یک از این رشته ها ، در دفترچه ی انتخاب رشته که مدتی پس از اعلام نتایج اولیه در سایت سازمان سنجش www.sanjesh.org  قرار میگیرد ، قابل مشاهده خواهد بود.

مشاوره کنکور 1402

نحوه ی انتخاب رشته های متمرکز و نیمه متمرکز چگونه خواهد بود؟

هر دو نوع از رشته ها در همان فرم انتخاب رشته با 150 ظرفیت قرار می گیرند. اگر شما هم از رشته های متمرکز و نیمه متمرکز در انتخاب های خود داشته باشید، در انتخاب رشته خود نهایتا مجوز شرکت کردن در یکی از آنها را خواهید داشت. لازم به ذکر است که اگر به شرکت در رشته های هر کدام از این دو دسته بندی علاقه ی بیشتری دارید، باید در چیدمان آنها دقت کنید.

*برخی از دانشگاه ها با شرایط خاص، هنگام ثبت نام آزمون سراسری در صفحه ی ثبت نام قابل مشاهده هستند و نیاز به اعلام علاقه مندی و پرداخت هزینه ی ثبت نام جداگانه هستند.( اعلام علاقه مندی پس از کنکور سراسری نیز امکانپذیر است.)

 بیشتر بخوانید: مشاوره کنکور 1402

زمان اعلام نتایج رشته های متمرکز و نیمه متمرکز

در مورد رشته های متمرکز داوطلبان پس از اعلام نتایج که در نیمه دوم شهریور ماه در سایت سازمان سنجش انجام میشود، بعد از ثبت نام در کلاس ها شرکت خواهند کرد. ولی در مورد سایر رشته ها پس از وارد کردن کد رشته های مربوطه در فرم انتخاب رشته، دعوت به مصاحبه/ آزمون عملی خواهند شد. این دعوت ها معمولا چندبرابر ظرفیت پذیرش انجام می شود و پس از گزینش تمامی موارد، تنها تعدادی انتخاب خواهند شد. اعلام نتایج این گزینش ها در نیمه ی دوم مهرماه اتفاق می افتد.

در مصاحبه مربوط به رشته های نیمه متمرکز چه میگذرد

مدت زمان کمی پس از انتخاب رشته های نیمه متمرکز، در صورت پذیرفته شدن، میتوانید با مراجعه به سایت دانشگاه موردنظر و یا سازمان سنجش به اطلاعات، جزئیات، مدارک و مکان زمان برگزاری این مصاحبه ها دست پیدا کنید. گاها مراکز آموزشی از داوطلب های خود آزمون های عقیدتی، روانشناختی و علمی به عمل می آورند . توصیه می شود که با صداقت و آرامش به سوال ها پاسخ دهید. نتایج نهایی این مصاحبه ها در پذیرش یا عدم پذیرش شما در رشته و دانشگاه مورد نظر موثر خواهد بود.

انتخاب رشته های خاص و نیمه متمرکز ، علیرغم سختی ها و سلسله مراتبی که باید برای پذیرش در آنها طی شود، اگر طبق ارزیابی شما از علاقمندی و توانمندی های خودتان باشد بسیار انتخاب خوشایندی خواهد بود.

بیشتر خوانید : راهنمای دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401

جمع بندی

در این بخش درباره جزئیات رشته های متمرکز و نیمه متمرکز صحبت شد. امیدواریم که این توضیحات توانسته باشد تا حدی علامت سوال های ذهنی مهم شما را برطرف کرده باشد و این بار با اطمینان خاطر بیشتری به مطالعه ی جزئیات رشته های دفترچه ی انتخاب رشته بپردازید. در صورتی که نیاز به هرگونه راهنمایی بیشتر درباره رشته های متمرکز و نیمه متمرکز داشتید حتما با همکاران ما در ارتباط باشید یا سوالات خود را در کامنت ها با ما در میان بگذارید:

02122141440

سوالات رایج

فرق بین رشته های نیمه متمرکز و رشته های دارای شرایط خاص چیست؟

این دو دسته بندی دارای رشته هایی هم تراز بوده و روش های موازی ای برای جذب دانشجو داشتند؛ بنابراین چندسالی است که وزارت علوم تفاوتی بین آنها قائل نمی شود و هر دو به همان نام « نیمه متمرکز » شناخته می شوند.

برای آشنایی با  رشته های نیمه متمرکز چه باید کرد؟

پس از اعلام نتایج اولیه، لیست این رشته  ها با جزئیات در دفترچه ی انتخاب رشته منتشر خواهد شد.

اعلام نتایج رشته های متمرکز و نیمه متمرکز چه زمانی است؟

نتایج نهایی رشته های متمرکز در نیمه ی دوم شهریور ماه و نیمه متمرکز ها در نیمه دوم مهرماه و پس از مراحل عملی  منتشر می شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)