قبولی در رشته فیزیوتراپی

فهرست مطالب

مقدمه

ابتدا قبل از پرداختن به قبولی در این به این بپردازیم که فیزیوتراپی چیست فیزیوتراپ کسیت و بازار کار ان به چه صورت است .

  • فیزیوتراپی چیست ؟

اگر به این کلمه دقت کنید از دو بخش فیزیک و تراپی ساخته شده . در نتیجه میتوان به دو صورت درمان فیزیکی بدن واستفاده از قوانین فیزیک برای درمان استفاده کرد .

فیزیوتراپی شاخه‌ای از پزشکی است که هم نقش مهمی در  بهبود کیفیت زندگی افراد دارد و هم از عواملی مانند گرما، سرما، الکتریسیته، نور، عوامل مکانیکی و ورزش‌های اصلاحی استفاده میکند تا به توان‌بخشی بیمارانی که بر اثر سوانح مختلف مانند: تصادفات، سکته‌های مغزی، بیماری‌های ارتوپدی، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های زنان و زایمان، عوارض ناشی از دیابت و بیماری‌های کلیه و مجاری سیستم ادراری و … در یک یا چند قسمت از اندام خود حرکت را از دست داده‌اند، کمک کند .

  • فیزیوتراپیست کیست ؟

فیزیوتراپیست‌ها با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی، روانی، عاطفی و اجتماعی افراد به ارزیابی بیماران می‌پردازند و براساس یافته‌های خود و با آگاهی از وضعیت بیماری، برنامه درمانی مناسبی را ارائه می‌دهند .

از ویژگی های مهم فیزویوتراپیست داشتن صبر و حوصله است . زیرا با بیمارانی سروکار دارند که یا سکته ای اند یا از لحاظ مغزی  دچار اسیب اند و همچنین پروسه درمان بیماران طولانی مدت است .

رشته فیزیوتراپی در دانشگاه زیر شاخه پزشکی است ، اما به دلیل اینکه فیزیوتراپ ها مقطع پزشکی عمومی را نمی گذرانند به انها پزشک گفته نمی شود .

به دلیل نو ظهور بودن این رشته و نیاز جوامع و زندگی های ماشینی به خصوص در دهه های اخیر ، بازار کار این رشته اشباع نشده و فیزیوتراپیست ها به درامد خوبی در این حوزه میرسند .

  • فیزیوتراپی در دانشگاه

میزان متقاضیان ان بیشتر از ظرفیت دانشگاه ها است ، در نتیجه قبولی در این رشته نیازمند تلاش و برنامه دقیق هست .

همچنین علاوه ‌بر ظرفیت، رشته فیزیوتراپی جزو لیست رشته‌های تحصیلی با گزینش بومی و دارای تعهد خدمت در دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و در صورت انتخاب هر دانشگاه در هر شهری باید به مدت سه برابر تحصیل در آن شهر خدمت کند. به علاوه این رشته پذیرش بومی _ قطبی دارد. در ایران ما 5 قطب داریم و کسانی که بومی هر قطب باشند، احتمال قبولی در فیزیوتراپی آن‌ها نسبت به رتبه برابر یک داوطلب غیربومی بیش‌تر خواهد بود.

طبق دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش کشور، در سال 1400 مجموع ظرفیت رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌های سراسری معادل 357 نفر بوده که از این میان، 287 نفر ظرفیت پذیرش در دوره روزانه و در حدود 61 نفر نیز ظرفیت پذیرش شهریه پردازان بوده است.

 و همچنین طبق دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش کشور، در سال 1401 مجموع ظرفیت این رشته در دانشگاه‌های سراسری معادل 361 نفر بوده که از این میان، 303 نفر ظرفیت پذیرش در دوره روزانه و در حدود 58 نفر نیز ظرفیت پذیرش شهریه پردازان بوده است.

  • دانشگاه های پذیرنده رشته فیزیولوژی

دانشگاه هایی که سال 1401 در رشته فیزیوتراپی دانشجو پذیرفته اند.

دانشگاه روزانه شهریه پرداز
علوم پزشکی تبریز 20
علوم پزشکی تهران 21 5
علوم پزشکی اصفهان 14 4
علوم پزشکی ایران 20
علوم پزشکی بهشتی 17 8
علوم پزشکی مشهد 13 3
توان بخشی و سلامت اجتماعی 16 5
علوم پزشکی جندی شاپور 18 6
علوم پزشکی سمنان 20
علوم پزشکی زاهدان 20 5
علوم پزشکی شیراز 20 3
علوم پزشکی کرمان 20
علوم پزشکی کرمانشاه 12 3
علوم پزشکی گیلان 12 3
علوم پزشکی لرستان 10
علوم پزشکی بابل 20 8
علوم پزشکی همدان 20 5

مشاوره کنکور 1402

  • رشته فیزیوتراپی در دانشگاه ازاد

بر خلاف تصور فیزیوتراپی در دانشگاه ازاد ارائه نمی شود . طبق دفترچه سازمان سنجش این رشته فقط در دانشگاه های روزانه و شهریه پرداز ارائه می شود .

  • رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

این رشته در دانشگاه های ازاد با ازمون برگذار نمیشود ، چه برسد در دانشگاه های بدون ازمون .

  • فیزیوتراپی در دانشگاه علمی _ کاربردی

افرادی که موفق به قبولی در دانشگاه سراسری نشدند، بعد از یه مدت افسردگی به فکر راه‎‌های میان‌ بر برای ورود به رشته‌های تاپ مانند فیزیوتراپی می‌افتند. بعد از گزینه‌های دانشگاه آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و .. به سراغ دانشگاه علمی – کاربردی می‎‌روند.

اما در واقع، هیچ یک از رشته‌های پزشکی، دندان، دارو و فیزیوتراپی پذیرش بدون کنکور علی‌الخصوص در دانشگاه‌های علمی _ کاربردی نداشته و ندارند.

  • درصد مورد نیاز برای قبولی فیزیوتراپی

درصد های نسبی پذیرفته شدگان کنکور 1401 در رشته فیزیوتراپی :

  • درس زیست‌شناسی: درصد نسبی پذیرفته‌شدگان از 54 تا 70 بوده است.
  • درس فیزیک: درصد نسبی پذیرفته‌شدگان از 9 تا 40 بوده است.
  • درس ریاضی: درصد نسبی پذیرفته‌شدگان از 22 تا 50 بوده است.
  • درس شیمی: درصد نسبی پذیرفته‌شدگان از 26 تا 30 بوده است.

لازم به ذکر است این درصد ها در کنکور 1401 هستش و درصد های عمومی نیز تاثیر گذار بوده است.

اما با توجه به اینکه در کنکور 1402 دروس عمومی حذف شده. در نتیجه امکان بالا رفتن کمی از این درصدها هست .

  • رتبه مورد نیاز برای فیزیوتراپی

سالانه رتبه های قبولی طبق انتخاب رشته های دانشجویان متغیر اند . اما حدود رنج قبولی تا 4000 امکان قبولی وجود دارد.

برای درک بهتر نمونه هایی از قبولی دانشجویان را ببینم :

رتبه سهمیه دانشگاه
3070 منطقه 1 علوم پزشکی ایران
4052 منطقه 2 علوم پزشکی اهواز
2032 منطقه 2 علوم پزشکی تهران
1743  منطقه 3 علوم پزشکی تهران
2154 5 درصد ایثارگران علوم پزشکی گیلان
2221 5 درصد ایثارگران علوم پزشکی جندی شاپور
1803 25 درصد ایثارگران علوم پزشکی مشهد
1930 25 درصد ایثارگران علوم پزشکی بابل

انتخاب رشته کنکور سراسری

  • بازار کار فیزیوتراپی

همان‌طور که در مطالب فوق و در قسمت دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته فیزیوتراپی به آن پرداختیم، رشته فیزیوتراپی فقط در 15 دانشگاه دولتی ایران ارائه می‌شود و از آن جایی که دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، علمی _ کاربردی و .. رشته فیزیوتراپی ندارند، می‌توان گفت که این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است و هنوز به مرحله اشباع شدن نرسیده است.

  بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز رشته حقوق

از طرفی، به دلیل کهولت سن، افزایش زندگی ماشینی و بی‌تحرکی، نیاز به مراکز فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست‌های ماهر در جامعه افزایش می‌یابد. بنابراین، انتظار می‌‌رود اگر فارغ‌التحصیل رشته فیزیوتراپی در کسب مهارت‌های خود با جدیت تلاش کند و به صورت تجربی به تقویت مهارت‌های خود بپردازد، می‌تواند از درآمد خیلی خوبی برخوردار شود.

فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی می‌توانند در مراکز مختلف مانند: بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های دولتی و خصوصی، مراکز هلال احمر، فدراسیون‌های ورزشی، مراکز توان‌بخشی، مجموعه‌های ورزشی و .. مشغول به فعالیت شوند. علاوه‌بر این، فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند بعد از گذراندن دوران طرح و کسب سابقه کاری لازمه، اقدام به تأسیس کلینیک خصوصی فیزیوتراپی کنند.

البته فراموش نکنید، برای تأسیس کلینیک خصوصی، فرد باید دارای 6 سال سابقه کاری در مراکز استان‌ها و 3 سال سابقه در شهرستان‌ها دارا باشد.

  • درآمد رشته فیزیوتراپی

درآمد رشته فیزیوتراپی به عوامل مختلف محیطی و سابقه فعالیت‌های پیشین بستگی دارد. یک فیزیوتراپیست می‌تواند بدون سابقه کاری خاصی و با فعالیت در مراکز دولتی و بیمارستانی، حداقل درآمد 2 تا 4 میلیونی کسب کند. در رشته فیزیوتراپی مدرک تحصیلی در مقاطع بالاتر تأثیر آن چنانی بر درآمد فرد نخواهد داشت! آنچه حائز اهمیت است، توانایی و مهارت تجربی فرد خواهد بود.

اما اگر فردی بتواند مجوزهای لازم جهت تأسیس کلینیک یا مرکز فیزیوتراپی خصوصی خود را دریافت نماید، بعد از مدتی می‌توان انتظار داشت تا فرد به درآمد بالا 10 میلیون ماهانه نیز دست یابد.

 

  • رشته فیزیوتراپی برای مهاجرت

چنانچه از افرادی هستید که به فکر مهاجرت و ادامه تحصیل و اشتغال در کشورهای اروپایی می‌باشید، باید به عرضتان برسانیم در سال گذشته کشورهای آمریکا و استرالیا از برترین کشورهای دنیا برای فیزیوتراپیست‌ها شناخته شده‌اند، به این صورت که در سال 2020 کشور آمریکا با جذب و استخدام 39 درصدی فیزیوتراپیست، رکورد بیش‌ترین استخدام را ثبت کرده است.

گفتنی است، درآمد فیزیوتراپیست‌هایی که در آمریکا  85 هزار دلار و در استرالیا  60 هزار دلار به استخدام دولت درآمده‌اند.

اگر چنانچه در این زمینه نیاز به توضیحات بیشتری داشتید حتما با کارشناسان ما در مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی در ارتباط باشید.

سوالات رایج

درآمد رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور چقدر است؟

در آمریکا  85 هزار دلار و در استرالیا  60 هزار دلار

درآمد فیزیوتراپیست در کشور ایران چقدر است؟

بدون هیچ سابقه حداقل 2 تا 4 میلیون تومان

حداکثر رنج رتبه برای قبولی در فیزیوتراپی چقدر است؟

4000 حداکثر

5/5 - (2 امتیاز)