معرفی رشته حسابداری

فهرست مطالب

مقدمه

رشته حسابداري يک سيستم است که در آن فرآيند جمع آوري، طبقه بندي، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهيه گزارشهاي مالي و صورتهاي حسابداري در شکل ها و مدلهاي خاص انجام مي گيرد. این کار برای این انجام میشود تا افراد ذي نفع درون سازماني مثل مديران سازمان و يا برون سازماني مثل بانک ها، مجتمع عمومي سازمان مورد نظر و يا مقامات مالياتي بتوانند از اين اطلاعات استفاده کنند.

توانایی های لازم برای رشته حسابداری

داشتن‌ شم‌ رياضي‌ در رشته‌ حسابداري‌ از اهميت‌ بسياري‌ برخوردار است‌. همچنين‌ يک‌ گزارش های خود را خیلی خوب ارائه دهد بنابراین باید نگارش و نوشتار خوبی نیز داشته باشد. همچنين‌ دانشجوي‌ رشته حسابداری‌ بايد تحمل‌ ساعت‌ها کار در پشت‌ يک‌ ميز و صندلي‌ و سروکار داشتن‌ با اعداد و ارقام‌ را داشته‌ و دقيق‌ و منظم‌ باشد.

برخی دروس تخصصي رشته حسابداری

  • مدیریت مالی
  • اصول حسابداری
  • حسابداری پیشرفته
  • حسابداری مالیاتی
  • اصول و تنظیم کنترل بودجه
  • متون حسابداری

 بیشتر بخوانید: معرفی رشته فیزیوتراپی 

گرایش‌های رشته حسابداری (کارشناسی)

حسابداری دولتی: مقطع تحصيلي کارشناسي رشته حسابداري با گرايش دولتي يکي از رشته هاي آموزش عالي است که هدف آن آموزش و تربيت کارشناسان مالي و محاسباتي در نظام دولتي مي باشد

حسابداری مالیاتی: مقطع تحصيلي کارشناسي حسابداري با گرايش مالياتي از رشته هايی که در آموزش عالي تدریس میشود و هدف آن تربيت متخصصان و کارشناسان مالي و مالياتي در سازمان های مالیاتی در سطوح مختلف است.

معرفی رشته حسابداری

حسابرسی: حسابرسي فرآيندي منظم و با قاعده (سيستماتيک) جهت جمع­آوري و ارزيابي بي طرفانه شواهد درباره ادعاهاي مديريت در ارتباط با فعاليت­ها و وقايع اقتصادي، به منظور تعيين درجه انطباق اين ادعاها و اظهارات با معيارهاي از پيش تعيين شده و گزارش نتايج به افراد ذي نفع است.

رشته حسابداری: یکی از رشته های پرطرفدار چند سال اخیر است. از وظایف اصلی حسابداران جمع آوری و تهیه گزارش های مالی ، گروهبندی اطلاعات مالی و اقتصادی است.

حسابداری صنعتی : با توجه به رشد انواع صنایع بعد از انقالاب صنعتی نیاز است که از بهای تمام شده محصولات به منظور انتخاب قیمت فروش و عملکرد مناسب اطلاع داشته باشیم. بنابراین وجود این گرایش یکی از گرایشات مهم رشته حسابداری است.

مقاطع بالاتر رشته حسابداری 

در مقطع کارشناسي ارشد داراي گرايش هاي حسابداري، حسابرسي، حسابداري مديريت ميباشد.

در این رشته ادامه تحصیل تا مقطع دکترا امکان پذیر است.

انتخاب رشته کنکور سراسری

موقعيت شغلي رشته حسابداری

فرصت‌هاي‌ شغلي‌ يک‌ حسابدار با توجه به میزان عملکرد بسیار وسیع است و از پايين‌ترين‌ تا بالاترين‌ سطح‌ را در بر مي‌گيرد. به همين دليل با اين‌ که‌ در دانشگاه‌هاي‌ مختلف‌ کشور اعم‌ از دولتي‌، غيرانتفاعي‌ و آزاد، دانشجويان‌ بسياري‌ در رشته‌ حسابداري‌ تحصيل مي‌کنند اما تعداد فارغ‌التحصيلان‌ بيکار اين‌ رشته‌ از بيشتر رشته‌ها کمتر است‌. دلیل ان هم این است که از يک‌ مؤسسه‌ کوچک‌ گرفته‌ تا بزرگترين‌ کارخانه‌هاي‌ کشور ‌ براي‌ تهيه‌ اظهارنامه‌ مالياتي‌ نيازمند حسابدار هستند.

 آینده شغلی رشته حسابداری

افرادی که در رشته حسابرسی مشغول به کار هستند در صورتی که ارشد رشته حسابرسی را دریافت کنند میتوانند مسول حسابداری یا حسابرس یا مسول امور مالی در موسسات و شرکت های مختلف شوند.

با توجه به میزان کارایی افراد در صورتی که فرد در شرکت های بزرگی استخدام شود قادر خواهد بود در بخش های تخصصی تر منابع یا سیستم های اطلاعاتی مدیریت بخش و یا حسابرسی داخلی مشغول به کار شود.

مشاوره کنکور 1402

بودجه بندی، تجزیه تحلیل و برنامه ریزی و آینده نگری نیز از دیگر وظایف افراد فارغ التحصیل رشته حسابداری است. بر حسب تجربه ای که افراد به دست می آورند میتوانند در موقعیت های مختلف با پرداختی های بسیار زیاد مشغول به کار شوند. بنابراین داشتن شم یک حسابدار و کسب تجربه در کار برای کسب رتبه های بالا و دریافت های مناسب الزامی است.

 جمع بندی

 از دیگر بخش های این مقاله که به آن پرداخته شد معرفی رشته حسابداری برای داوطلبان عزیز بود که توسط کارشناسان مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تشریح شد. موقعیت های کاری و حقوقی، گرایش های این رشته در دانشگاه و تعریف کلی از رشته حسابداری برای شما عزیزان تشریح گردید. در صورتی که سوالی داشتید  از طریق شماره های زیر با با همکاران ما در مرکز مشاوره تحصیلی در ارتباط باشید:

02122141440

سوالات رایج

آیا حسابداری فرصت ادامه تحصیل تا مقطع دکترا را دارد؟

بله این رشته از کارشناسی تا دکترا دارای فرصت ادامه تحصیل است.

چرا فارغ التحصیل بیکار حسابدار کمتر از سایر رشته هاست؟

به دلیل اینکه تمامی موسسات از کوچک تا بزرگ نیازمند برنامه و اظهار نامه مالیاتی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *