وسواس فکری مطالعاتی چیست

فهرست مطالب

مقدمه

از آن جا که نوع درس خواندن افراد مختلف متفاوت است تصمیم گرفتیم در این مقاله به بیان یکی از عادات مطالعاتی غلط افراد بپردازیم. وسواس فکری مطالعاتی مساله ای است که ممکن است حتی برای شما که خواننده این بخش هستید ولو گذرا ایجاد شده باشد. با ما همراه باشید تا علائم و راه حل های این مشکل را بیان کنیم. با مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی همراه باشید:

وسواس چیست

کلمه وسواس یک نوع اختلال فکری است که به طور مخفف OCD یا obsessive compulsive disorder نامیده میشود. در این نوع بیماری که ممکن است به هر جنبه ای از زندگی کردن مربوط شود فرد دچار چرخه اشتباهی میشود که برای او حل نشده باقی میماند و به همین دلیل دوست دارد این چرخه را مدام تکرار کند. وسواس افکار، تصاویر، خواسته های ناخواسته و.. به طور مثال فرد در این چرخه تمایل دارد مدام خود را تمیز کند و یا فکر میکند هیچ چیز به اندازه کافی تمیز نشده است. اعمالی انجام میدهد که این چرخه را تمام کند اما موفق نمیشود و این چرخه مدام تکرار میشود.

وسواس فکری مطالعاتی چیست

حال با توجه به توضیحاتی که دادیم گاهی برخی افراد در دام چرخه مطالعاتی یا وسواس فکری مطالعاتی گرفتار میشوند.

وسواس فکری مطالعاتی چیست؟

اولین مساله ای که در مورد یک فرد مبتلا به وسواس فکری مطالعاتی وجود دارد این است که او هیچوقت زمان کافی ندارد. افراد مبتلا به وسواس فکری مطالعاتی ممکن است یک خط را بارها بخوانند چون فکر میکنند به اندازه کافی مطلب را متوجه نشده اند. سرعت پیشروی در مطالعه برای افرادی که مبتلا به وسواس مطالعاتی هستند بسیار کند است.

از آن جا که با تغییر شیوه های برگزاری آزمون سراسری زمان برای مطالعه کمتر شده است؛ این افراد نمیتوانند در کنکور نتیجه مطلوبی کسب کنند.

 علائم وسواس مطالعاتی

👈از علائم اصلی وسواس فکری مطالعاتی کم آوردن زمان برای درس خواندن است.

👈 اعتماد بنفس پاین به دلیل تفکر عدم تسلط به دروس

👈 تسلط ناکافی به دروس مطالعه شده

👈 استرس شدید به دلیل کم آوردن زمان و اعتماد بنفس پایین

 چطور اختلال وسواس فکری مطالعاتی را درمان کنیم

اعتماد بنفس خود را تقویت کنید

اولین موضوعی که سبب میشود یک دانش آموز بارها یک سطر را مطالعه کند این است که برای خودش کافی نیست! این چه معنایی دارد؟

وقتی دانش آموز مدام از عملکرد مطالعاتی خود ناراضی باشد و حس کند توانایی حفظ یا فهم دروس را ندارد مدام هم یک بخش را میخواند. بنابراین با راهکارهای مختلف سعی کنید اعتماد بنفس خود را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید : 6 راهکار تقویت اعتماد بنفس 

مطالب را خط به خط نخوانید

 از آن جا که افراد وسواسی عادت دارند جزء به جزء مطالب را بخوانند و مدام همان اجزا را مرور کنند باید دایره خواندن مطالب را گسترش دهند. یعنی به جای اینکه مطلبی خط به خط بارها خوانده شود سعی شود پاراگراف به پاراگراف یا بخش به بخش خوانده شود.

موفقیت و پیروزی را در ذهن خود معنا کنید

برخی افراد فکر میکنند باید همیشه کامل باشند.  این که چرا برخی فکر میکنند باید بتوانند کامل و بدون نقص مطالب را از بر کنند مشکلی است که میتواند ریشه های روانشناسی بسیاری داشته باشد. برای یادگیری یا درک عمیق یک مطلب نیاز به تکرار و تمرین است. حتی افرادی که رتبه های برتر کنکور بودند نیز بارها و بارها تمرین کردند ، سختی کشیدند و حتی بارها به شکست و بن بست رسیدند. اطمینان داشته باشید آن چه که یک رتبه برتری را رتبه برتری کرده حفظ بودن خط به خط دروس نیست بلکه تسلط به مفاهیم اصلی و مطالعه در مسیر درست با حداقل زمان است.

 مطالب مهم را هایلایت و مطالعه کنید

هرگز تلاش نکنید حجم عظیمی از مطالب درسی را خط به خط در ذهن خود جای بدهید. با تکرار تمامی مطالب هم زمان خود را از دست میدهید هم اعتماد بنفس شما کاهش میابد. از طرفی میزان وسواس فکری مطالعاتی نیز افزایش میابد. مطالب مهم را درجایی یادداشت برداری کنید و یا روی کتاب هایلایت و مدام ان ها را مرور کنید.

 برای جلوگیری از تکرار یک مطلب را با تمرکز بخوانید

به جای قرار گرفتن در محیط های پر از شلوغی و صدا یک مطلب را به تعداد دفعات کمتر و در محیط های دارای تمرکز و سکون بخوانید. با یک بار امتحان این روش و تمرکز هنگام مطالعه متوجه اثرهای معجزه آسای این روش خواهید شد.

برنامه ریزی داشته باشید

با برنامه ریزی میزان وسواس فکری مطالعاتی شما به طرز چشمگیری کاهش میابد. زمانی که در مسیر خود برای هر میزان درس خواندن برنامه ریزی داشته باشید هرگز چندین ساعت از وقت خود را به طور مثال برای خواندن یک صفحه نمیگذارید. چون میدانید از برنامه خود عقب میمانید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم برنامه ریزی تحصیلی موفق 

 و در آخر

خلاصه نویسی داشته باشید

سعی کنید خلاصه ای از مطالبی که میخوانید را در جایی برای خود نگهدارید. با توجه به میزان فراموشی مطالب همیشه مهم ترین مطالب را مرور کنید تا میزان تسلط شما به درس افزایش یابد.

جمع بندی

در این بخش به طور کامل در مورد علایم و روش های درمان وسواس فکری مطالعاتی صحبت شد. امیدواریم این بخش توانسته باشد به شما در جهت مطالعه بهتر کمک کرده باشد. برای یک مطالعه خوب باید حتما برنامه ریزی مطالعاتی را در دستور کار خود قرار دهید. برنامه ریزی میتواند در بسیاری از جوانب به شما برای اتلاف زمان کمتر کمک کند. در صورتی که در این زمینه سوالی داشتید با ما در میان بگذارید.

 

سولات رایج 

بهترین کار برای از بین بردن وسواس فکری مطالعه چیست؟

تقویت اعتماد بنفس فردی

وسواس فکری مطالعاتی بیشتر از چه چیزی ناشی میشود؟

در اثر اعتماد بنفس پایین  و عدم باور قلبی به خود ایجاد میشود.

از مهم ترین علایم وسواس فکری در مطالعه چیست؟

طولانی شدن زمان مطالعه و کم آوردن زمان

5/5 - (1 امتیاز)