۹ توصیه برای یادگیری بهتر مطالب سخت و جدید

مطالعه مطالب سخت

فهرست مطالب

مقدمه

یادگیری مطالب جدید ممکن است مدتی طول بکشد، اما با توجه به زمان محدودی که برای مطالعه کنکور دارید یادگیری روش‌هایی که به شما کمک کند مطالب سخت را سریعتر یاد بگیرید به شما کمک میکند بازده مطالعاتی خود را بالا ببرید. ما چند راه را گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید فرآیند یادگیری خود را در مطالعه مطالب سخت  تسریع کنید.

مطالعه مطالب سخت

۱

اطلاعات را برای یادگیری مطالب جدید به قطعات جدا کنید

این می تواند به شما در هضم سریعتر اطلاعات کمک کند. به عنوان مثال، اگر درحال یادگیری مبحث انواع تابع در ریاضی هستید میتوانید آن را به نمودار، فرمول، نکات ترکیبی و … تقسیم کنید. این کمک می کند تا مطالعه مطالب سخت کمتر اذیت کننده باشد، و به شما مسیری را در مورد چگونگی مطالعه آن می دهد.

۲

اهداف کوچک را برای یادگیری مطالب سخت برای خود ایجاد کنید

اهداف کوچکی که  واضح باشند و متناسب با زمانی که دارید قابل دستیابی باشند انتخاب کنید در واقع برای یادگیری هریک از بخش‌های اطلاعات که در قسمت قبل توضیح داده شد برنامه‌ریزی کنید. این به تفکیک موضوع کمک می کند تا تحت تأثیر یک حوزه دانش کامل قرار نگیرید.

  • به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه انواع تابع در ریاضی هستید، سعی کنید روز اول با مفاهیم اولیه تابع آشنا شوید و سپس، به سمت مفاهیم سخت تر مثل ترکیب توابع بروید.
  • می توانید موارد را بر اساس فصل های کتاب درسی تقسیم کنید.

۳

خلاصه نویسی کنید

خلاصه‌نویسی خوب مطالعه را بسیار آسان تر می کند. به اطلاعات ارائه شده گوش دهید و آن را با کلمات خود یادداشت کنید. اطلاعات کلیدی را به جای استفاده از جملات کامل، در عبارات کوتاه بنویسید و از فعل استفاده نکنید. در یادداشت های خود فاصله بگذارید تا نظرات یا سؤالات را بعداً یادداشت کنید.

  • به عنوان مثال، به جای نوشتن، “زنجیره غذایی مجموعه ای سلسله مراتبی از موجودات است که هر کدام به عنوان منبع غذا به دیگری وابسته هستند”، می توانید بنویسید: “زنجیره غذایی: مجموعه ای از موجودات که یکدیگر را می خورند.”
  • سعی کنید خلاصه ای بنویسید که نوشتن و درک آن آسان باشد. به عنوان مثال، اگر در حال یادگیری مفاهیم شیمی هستید، می توانید کاتالیزور را به cat، کروماتوگرافی را به کروم یا استوکیومتری را به استوکی کوتاه کنید.
  • اگر در مورد نحوه انجام کاری متوالی، مانند نحوه حل یک مسئله ریاضی، یادداشت برداری می کنید، یادداشت های خود را به صورت مرحله ای یادداشت کنید. به این ترتیب، به خاطر سپردن نحوه اعمال همان مراحل برای مشکلات مختلف آسان تر خواهد بود.

. مطالعات نشان می‌دهد که نوشتن یادداشت‌ها با دست، اطلاعات را در ذهن شما محکم می‌کند.

  • نوشتن یادداشت‌هایتان میتواند مقداری طول بکشد ، بنابراین مهم است که عبارت بنویسید و از کوتاه‌نویسی استفاده کنید.

مطالعه مطالب سخت

۴

اگر احساس می کنید بخشی از مطلب را یاد نگرفتید سؤال بپرسید

اگر کسی مطلب سختی که در آن مشکل دارید را برایتان توضیح دهد به شما کمک کند سریعتر یاد بگیرید. اگر یک مفهوم کلیدی وجود دارد که کاملاً متوجه آن نمی شوید، از پرسیدن نترسید. اگر در محیط کلاس هستید، از معلم یا یکی از همکلاسی‌هایتان برای یادگیری مطالب سخت کمک بگیرید.

۵

روزی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه برای یادگیری مطالب سخت وقت بگذارید

واحدهای طولانی مطالعه به شما در حفظ اطلاعات در دراز مدت کمک نمی کند. در عوض، سعی کنید زمان مطالعه خود را در مطالعه مطالب سخت کوتاه در نظر بگیرید ولی هرروز تا زمان یادگیری کامل مطالب جدید به آن زمان اختصاص دهید. سعی کنید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه هر شب یا هر زمان که وقت دارید به مطالعه آن مطلب جدید اختصاص دهید.

  • مطالعات نشان می دهد که مطالعه شب امتحانی مطالب را فقط در حافظه کوتاه مدت شما حفظ میکند.
  • اگر زمان محدودی دارید، ممکن است نتوانید مطالعه خود را در چند روز پخش کنید. اگر اینطور است، در طول مدت مطالعه حتما استراحت کنید تا به مغزتان فرصت یادگیری مطالب سخت را بدهید.

۶

مطالب سختی که یاد گرفتید را به شخص دیگری توضیح دهید

برای جا افتادن مطالب سخت وانمود کنید که معلم هستید. مفاهیم اساسی آنچه را که یاد می گیرید مرور کنید و به سؤالاتی که ممکن است داشته باشند پاسخ دهید. اگر در هر نقطه‌ای گیر کردید یا مشکل داشتید، به عقب برگردید و مواردی را که با آنها مشکل دارید، دوباره بررسی کنید.

۷

مطالب جدید را با صدای بلند بخوانید

بخشی از مطالب را بخوانید، سپس آنچه را که یاد گرفتید بگویید. نیازی نیست با کسی صحبت کنید . صحبت کردن با صدای بلند به شما کمک می کند آن را سریعتر به خاطر بسپارید و برای مدت طولانی تری در ذهن خود نگه دارید.

  • پس از إتمام یادگیری مطالب جدید کار، یک بار دیگر اطلاعات را مرور کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی دریافت کرده اید. اگر چیزی را از دست دادید یا در یک زمینه مشکل داشتید، چند بار دیگر آن را مرور کنید.

۸

مطالب سخت را به اطلاعات دنیای واقعی متصل کنید

این یادگیری در آینده چه کمکی به شما می کند؟ در حال حاضر چه کمکی به شما می کند؟ اتصال یک موضوع به کاری که در خارج از محیط کلاس انجام می دهید، یک راه عالی برای حفظ علاقه شما به یادگیری مطالب جدید است.

مطالعه مطالب سخت

۹

میزان یادگیری مطالب جدید را از طریق دادن آزمون‌های شبیه سازی شده محک بزنید

دادن آزمون از مطالب سختی که به تازگی آموختید به شما نشان میدهد که در کجای مطلب با مشکل مواجه هستید. وس از دادن آزمون حتما پاسخ‌های خود را بررسی کنید و پس از آنکه مشکل را پیدا کردید روی آن کار کنید.

نتیجه‌گیری

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در یادگیری مطلب خاصی در درس خاصی مشکل داشته باشید و به نظرتان آن مطلب سخت  باشد. یادگیری مطالبی از این دست استراتژی‌های خاص خود را میطلبد همچون دادن آزمون شبیه سازی، اتصال مطالب به دنیای واقعی، بلند خواندن مطالب، توضیح مطالب به شخص دیگر، خلاصه‌نویسی، قطعه قطعه کردن مطلب به مطالب ساده‌تر و …

سوالات رایج

چگونه مطالب سخت را یاد بگیرم؟

برای مطالعه مطالب سخت راههایی هسن مثل قطعه قطعه کردن موضوع، قرار دادن اهداف کوچک، خلاصه‌نویسی، اختصاص زمان روزانه برای مطالعه آن، آموزش مطلب سخت به دوستانمان، اتصال آن مطلب به دنیای واقعی و …

آیا بلند خواندن مطالب کمکی برای یادگیری مطالب جدید میکند؟

صحبت کردن با صدای بلند به شما کمک می کند آن را سریعتر به خاطر بسپارید و برای مدت طولانی تری در ذهن خود نگه دارید.

خلاصه‌نویسی چه کمکی به یادگیری مطالب سخت میکند؟

خلاصه‌نویسی خوب مطالعه را بسیار آسان تر می کند. به اطلاعات ارائه شده گوش دهید و آن را با کلمات خود یادداشت کنید. اطلاعات کلیدی را به جای استفاده از جملات کامل، در عبارات کوتاه بنویسید و از فعل استفاده نکنید. در یادداشت های خود فاصله بگذارید تا نظرات یا سؤالات را بعداً یادداشت کنید.

چگونه یک مطلب جدید را زود یاد بگیرم؟

برای یادگیری مطالب جدید راههایی هسن مثل قطعه قطعه کردن موضوع، قرار دادن اهداف کوچک، خلاصه‌نویسی، اختصاص زمان روزانه برای مطالعه آن، آموزش مطلب سخت به دوستانمان، اتصال آن مطلب به دنیای واقعی و …

با مشاورین مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی در ارتباط باشید.

1/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *