4 نشانه افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخورد دارند

هوش هیجانی یا هوش عاطفی یکی ازانواع هوش است که در دوران مدرن بیش از پیش به آن‌می دهند.

هوش هیجانی شیوه ای است که با استفاده از آن احساسات و عواطف خود را دریافت،درک،بیان و مدیریت می کنید.این جنبه از هوش بسیار اهمیت دارد چرا که هرچه شما بیش تر این ابعاد خود را بشناسید،سلامت ذهنی و رفتار اجتماعی شما بهتر می شود.

احتمالا خیلی از آدم ها هوش هیجان بالایی دارند اما از وجود آن آگاه نیستند و برخی دیگر کاملا از این ویژگی آگاهی دارند و سعی می کنند روی آن کار کنند و آن را در خود بهبود بخشند.داشتن هوش هیجانی می تواند در شرایط مختلف زندگی مانند محل کار،خانه،مدرسه یا حتی هنگام معاشرت با دوستان به شما کمک فراوانی کند.

اما چه کسانی دارای هوش هیجانی بالایی هستند؟

۱-به واکنش های خود فکر میکنند.

هوش هیجانی میتواند به معنی تفاوت بین یک واکنش خوب با یک واکنش بد در شرایط مختلف باشد.احساسات و عواطف اطلاعات مهمی را در دل خود جای داده اند که این اطلاعات به ما در فعالیت های شخصی و اجتماعی کمک می کنند اما گاهی این احساسات و عواطف آن قدر به ما فشار می آورند که باعث می شوند در شرایط مختلفی رفتاری خارج از میل و اراده از ما سر بزند.

افرادی که فاقد هوش هیجانی لازم هستند بیش تر در معرض واکنش هایی اند که بدون سبک و سنگین کردن شرایط و تفکر درست درباره آن ها سر میزند. افرادی که توانایی لازم در تنظیم و کنترل احساسات منفی خودندارند بیش تر احتمال دارد که در روابط اجتماعی خود دچار مشکل شوند و این مساله باعث تشدید احساس افسردگی در فرد می شود.

نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که افسردگی شدید دارند در درک و مدیریت احساسات و عواطف خود مشکل دارند. همچنین علایم افسردگی در افرادی که دارای هوش هیجانی پایینی هستند (حتی اگر از نظر بالینی افسرده نباشند)بیش تر دیده شده است.

 

۲-به شرایط مثل یک چالش نگاه می کنند.

اگر شما می توانید احساسات منفی درون خود را تشخیص داده و به شرایط دشوار مثل یک چالش نگاه کنید و به آن ها دیدی مثبت و رویکردی با ثبات داشته باشید،شما جز افرادی هستید که هوش هیجانی بالایی دارند.

تصور کنید شغل خود را از دست داده اید. فردی که هوش هیجانی بالایی دارد احساسات و عواطف خود را به عنوان نشانه و دستاویزی برای حرکت و عمل میبیند تا هم با چالش های موجود تعامل برقرار کند و هم افکار واحساسات خود را کنترل کند. اما کسی که هوش هیجانی بالایی ندارد عمیقا در این موضوع فرو می رود،خود را ناامیدانه فردی بیکار تلقی می کند و به سمت افسردگی حرکت می کند.

۳-احساسات و عواطف خود را اصلاح می کند.

بدیهی است لحظاتی در زندگی وجود دارد که در آن احساسات ما به خوبی کار نمیکند،اما اگر شما فردی با هوش هیجانی بالایی باشید این توانایی را دارید تا در هنگام مواجهه یا بعد از بروز چنین شرایطی احساسات و عواطف خود را اصلاح کنید. برای مثال،گرچه سطح مناسبی اضطراب عملکرد شناختی ما را با افزایش تمرکز و انگیزه بهبود می بخشد،اما میزان زیاد آن روی عملکرد شناختی ما تاثیر منفی می گذارد. بنابر این پیدا کردن نقطه میانگین بین اضطراب بسیار زیاد و اضطراب بیش از حد کم می تواند در عملکرد ما تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.

بدیهی است که اعتدال نکته کلیدی در مدیریت احساسات و عواطف است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند از این موضوع آگاهی کامل دارند و توانایی اصلاح درست و به موقع احساسات و عواطف خود را دارند. شاید به همین دلیل است که نتایج  پژوهش ها نشان می دهد افراد دارای هوش هیجیانی بالا میزان کم تری از استرس را در زندگی و شرایط مختلف تجربه می کنند.

۴-می توانند خود را جای دیگران بگذارند.

اگر می توانید در شرایط مختلف دیگران را درک کرده و خود را جای آن ها بگذارید،شما هوش هیجانی بالایی دارید. هوش هیجانی عنصری بسیار مهم در فضاهای کاری است که کار کردن در آن ها نیازمند کار احساسی زیادی است. در این فضاهای کاری کارمندان باید طبق دستور العمل های سازمانی احساسات و عواطف خود را کنترل و مدیریت کنند. برای مثال در شغل های مربوط به خدمات مشتریان این ویژگی نمود زیادی پیدا میکند چراکه کارکنان این بخش ها باید با مشتریان هم ذات پنداری کنند حتی اگر مشتری در حال فریاد زدن بر سر آن ها باشد.

به همین دلیل هم هست که آموزش هوش هیجانی در محل کار بسیار متداول شده است. در این آموزش ها بیش تر روی تمرکز بر مدیریت و بیان احساسات و عواطف کار می شود که به طور مستقیم به ارتباطات و عملکردهای کاری مرتبط می شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که هوش هیجانی یک قابلیت شناختی است که می تواند با افزایش سن افزایش یابد. اگر شما فاقد این ویژگی های ذکر شده هستید اصلا نگران نباشید،همیشه زمان

برای کار و تمرکز روی افزایش هوش هیجانی وجود دارد.

 

 

اگر مطلب مورد پسند شما بود با این ستاره ها به آن امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *