۱۳ توصیه برای افزایش سرعت درس خواندن

سرعت مطالعه در کنکور

فهرست مطالب

مقدمه

 افزایش سرعت درس خواندن یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان کنکوری است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از ساعت‌ها مطالعه ببیند حجم مطالب خیلی کمی را مطالعه کردید. آیا واقعا راهی هست که بتوان سریعتر مطالب را آموخت؟ در سال پر اهمیت کنکور ا آنجایی که حجم مطالب مورد نیاز برای یادگیری بالا و زمان به دلیل فشار کلاس‌ها کم است اینکه یک دانش‌آموز بتواند مطالعه سریع را در خود پرورش دهد از اهمیت بالایی برخوردار است شما میتوانید با یادگیری خواندن سریع و برداشتن چند قدم برای مطالعه موثرتر، باعث افزایش سرعت درس خواندن خود شوید. شما همچنین می توانید حافظه خود را بهبود بخشید و از این طریق باعث افزایش سرعت درس خواندن خود شوید چون اگر بتوانید مطالب را راحت‌تر به خاطر بسپارید، یادگیری آنها زمان بسیار کمتری می‌برد.

افزایش سرعت مطالعه

 

 افزایش سرعت درس خواندن یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان کنکوری است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از ساعت‌ها مطالعه ببیند حجم مطالب خیلی کمی را مطالعه کردید. آیا واقعا راهی هست که بتوان سریعتر مطالب را آموخت؟

در سال پر اهمیت کنکور ا آنجایی که حجم مطالب مورد نیاز برای یادگیری بالا و زمان به دلیل فشار کلاس‌ها کم است اینکه یک دانش‌آموز بتواند مطالعه سریع را در خود پرورش دهد از اهمیت بالایی برخوردار است شما میتوانید با یادگیری خواندن سریع و برداشتن چند قدم برای مطالعه موثرتر، باعث افزایش سرعت درس خواندن خود شوید. شما همچنین می توانید حافظه خود را بهبود بخشید و از این طریق باعث افزایش سرعت درس خواندن کنکور خود شوید چون اگر بتوانید مطالب را راحت‌تر به خاطر بسپارید، یادگیری آنها زمان بسیار کمتری می‌برد.

با کارشناسان مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی همراه باشید.

کلمات کوچک را نادیده بگیرید

برای افزایش سرعت درس خواندن، از کلمات کوچکی مانند «و»، «این»، «همچنین»، «را» و… بگذرید. مغز شما به طور خودکار این کلمات را در صورت نیاز پر می کند.

اگر در حال خواندن درسی مثل زیست هستید، ممکن است هنگام مطالعه سریع، برخی از جزئیات دقیق نوشته را از دست بدهید در این صورت برای افزایش سرعت درس خواندن شما هنوز هم می توانید از این روش استفاده کنید و بعداً برای جزییات به عقب برگردید.

از ابزارهای ارائه شده توسط کتاب‌های کمک آموزشی یا معلم خود استفاده کنید.

 بسیاری از درسنامه‌ها دارای ویژگی هایی هستند که به طور خاص برای افزایش سرعت درس خواندن شما طراحی شده اند. همچنین جزوه شما ممکن است شامل فهرستی از اصطلاحات کلیدی، چارت‌ها، نمودارها یا جدول‌هایی باشد که داده ها را به وضوح ارائه می کنند.از این ابزارها برای درک سریع نکات کلیدی و مطالعه سریع و افزایش سرعت درس خواندن خود استفاده کنید.

اگر در حال مطالعه متن کتاب درسی هستید، به عبارت‌های کلیدی که با فونت پررنگ یا زیر آن خط کشیده شده است، توجه کنید.

درست بنشینید!

وقتی خم می‌شوید، بدنتان برای نفس کشیدن باید سخت‌تر کار کند و انرژی اضافی مصرف کند. برای افزایش سرعت درس خواندن از حالت بدنی خوب استفاده کنید تا تمام انرژی شما سریعتر به سمت مطالعه برود و مطالعه سریع داشته باشید. أصلا در حالت درازکش مطالعه نکنید.

افزایش سرعت مطالعه

ایجاد عادت مطالعه درست و کارآمد برای مطالعه سریع

یک فضای مخصوص برای مطالعه داشته باشید

اگر در فضایی راحت و بدون حواس‌پرتی مطالعه کنید، باعث افزایش سرعت درس خواندن شما میشود. برای مطالعه سریع  یک میز در یک مکان کم سروصدا از خانه خود قرار دهید برای مثال گوشه ای از اتاق خواب شما  مکان مناسبی است. به سایر افراد خانواده خود اطلاع دهید که در حال مطالعه هستید و نمی خواهید مزاحم شوند.

– صدای تلویزیون را قطع کنید. اگر مطالعه در سکوت محض تمرکز شما را پایین می‌آورد، یک موسیقی بدون متن آرام پخش کنید.

– برای افزایش سرعت درس خواندن هر آنچه را که نیاز دارید با خود به محل مطالعه خود ببرید تا مجبور نباشید دوباره بلند شوید. چیزهایی شامل کتاب، خلاصه‌نویسی‌ها، آب یا تنقلات.

– اگر وسوسه می‌شوید تلفن خود را مرتب چک کنید، آن را خارج از فضای مطالعه خود بگذارید.

 در تکمیل نکات گفته شده مقاله تکنیک های کلی طلایی افزایش سرعت مطالعه را نیز بخوانید

یک نمودار یاداوری بکشید

یک راه مطالعه سریع در یادگیری، کشیدن نمودار یاداوری است. نمودار یاداوری به شما کمک می کند تا مطالعه خود را تقسیم بندی کنید و از به اصطلاح قاطی کردن اطلاعات با یکدیگر و گیج شدن شما جلوگیری میکند و باعث افزایش سرعت درس خواندن میشود.

– برای کشیدن الگوی یاداوری ابتدا نکات اصلی مطلب را فهرست کنید و سپس نکات فرعی و جزییات هر بخش را مقابل آن‌ها بنویسید.

– با نگاه کردن به نمودار یاداوری خود به جای همه مطالب، می توانید در زمان مرور باعث افزایش سرعت درس خواندن خود شوید

سر کلاس حواس خود را جمع کنید

اگر از قبل با مطالب آشنا باشید، می توانید مطالعه سریع تری داشته باشید. برای افزایش سرعت درس خواندن در منزل شما باید از نظر ذهنی در کلاس حضور داشته باشید.

– صاف بنشینید و به صحبت های معلم گوش دهید. وقتی دانش آموزان دیگر سؤال می کنند یا نظر می دهند، به صحبت‌های آنها توجه کنید.

– با شرکت در یک بحث سازنده با سایر دانش آموزان با مطالبی که معلمتان آموزش میدهد درگیر شوید.

– نکات کلیدی و سوال‌های که برایتان پیش می‌آید را یادداشت‌برداری کنید.

افزایش سرعت مطالعه

اگر گیج هستید سوال بپرسید

برای افزایش سرعت درس خواندن وقت خود را با تلاش برای فهمیدن منظور معلم یا آنچه که بعدا از شما می‌خواهد، تلف نکنید. و در مورد هر چیزی که برایتان نامشخص است از معلم خود بپرسید. مثلا می‌توانید بپرسید: «آیا مهم‌ است که عدد اتمی همه عناصر را بدانیم یا کافی‌است گروه‌های آنها را حفظ کنیم؟»

ایجاد عادت هایی برای بهبود حافظه در راستای افزایش سرعت مطالعه

مغز خود را با فعالیت های جدید یا چالش برانگیز تمرین دهید.

مغز شما نیز مانند بدن شما به ورزش نیاز دارد. برای اینکه آن را روی فرم نگه دارید، و برای تیز نگه داشتن حافظه، باید به طور منظم در فعالیت های ذهنی چالش برانگیز شرکت کنید. چون خوب به یاد سپردن مطالب باعث افزایش سرعت درس خواندن شما میشود. شما می توانید چیزی جدید بیاموزید یا یک مهارت موجود را تقویت کنید.

اگر موسیقی می‌نوازید، سعی کنید یک قطعه جدید دشوار بیاموزید. یا می توانید یک جدول کلمات متقاطع پیچیده را انجام دهید.

هر روز ورزش کنید

ورزش‌هایی که ضربان قلبتان را افزایش میدهند برای تقویت حافظه خوب هستند و حافظه خوب باعث مطالعه سریع میشود. ورزش های هوازی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

ورزش‌هایی که نیاز به هماهنگی چشم و دست دارند مثل تنیس یا پینگ‌پونگ نیز موثر هستند.

افزایش سرعت مطالعه

خوب بخوابید

برای افزایش سرعت درس خواندن خود باید بدانید که اگر خواب را از دست بدهید، حافظه و مهارت‌های تفکر انتقادی شما ممکن است آسیب ببیند و مطالعه سریع به خطر می‌افتد. سعی کنید هر شب ۷.۵ تا ۹ساعت بخوابید. همچنین هر روز در در ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید.

تلویزیون و وسایل الکترونیکی را ۱ ساعت قبل از خواب خاموش کنید.

از طریق معاشرت با دوستانتان و خندیدن استرس خود را مدیریت کنید

شما می توانید با معاشرت با دوستان خود مغز خود را سالم نگه دارید. این شما را از استرس دور می کند، وقتی استرستان کم باشد تمرکزتان بالا میرود و این باعث افزایش سرعت درس خواندن شما میشود.

زمانی را برای معاشرت با دوستان خود اختصاص دهید. سعی کنید با هم به یک فیلم خنده دار ببینید.

افزایش سرعت مطالعه

نتیجه‌گیری

افزایش سرعت درس خواندن یک موضوع مهم در سال کنکور است که میتوان با روش‌هایی آنرا افزایش داد. شما میتوانید با استفاده از تکنیک‌های افزایش سرعت درس خواندن مثل تمرکز بر جملات اول و آخر پاراگراف، یادداشت‌برداری از نکات کلیدی، استفاده از چارت‌ها، نمودارها، خلاصه‌نویسی‌ها مطالعه سریع داشته باشید. همچنین شما اگر به شکل درست و کارآمد مطالعه کنید و عوامل اشتباه در مطالعه را حذف کنید میتوانید باعث افزایش سرعت درس خواندن شوید. در نهایت برای بهبود حافظه خود تلاش کنید اگر شما بتوانید مطالب را خوب بخاطر بسپارید این موضوع خود باعث افزایش سرعت درس خواندن میشود.

با مشاورین مرکز مشاوره درسی پوردستمالچی در ارتباط باشید.

سوالات رایج

‌آیا راهی برای افزایش سرعت درس خواندن وجود دارد؟

بله تکنیک‌های افزایش سرعت درس خواندن، مطالعه کارامد و تقویت حافظه وجود دارد که میتواند مطالعه شما را سریعتر کند.

خلاصه‌نویسی چه تاثیری بر سرعت مطالعه دارد؟

نمودار یاداوری به شما کمک می کند تا مطالعه خود را تقسیم بندی کنید و از به اصطلاح قاطی کردن اطلاعات با یکدیگر و گیج شدن شما جلوگیری میکند و باعث افزایش سرعت مطالعه میشود.

آیا باشگاه و موسیقی را در سال کنکور کنار بگذارم؟

ورزش‌هایی که ضربان قلبتان را افزایش میدهند برای تقویت حافظه خوب هستند و حافظه خوب باعث مطالعه سریع میشود. و اگر موسیقی مینوازید یادگیری قطعات جدید میتواند چالش ذهنی و ورزشی برای مغز باشد.

✅ ایا برای یادگیری درسنامه بخوانم یا خیر؟

بسیاری از درسنامه‌ها دارای ویژگی هایی هستند که به طور خاص برای افزایش سرعت درس خواندن شما طراحی شده اند. همچنین جزوه شما ممکن است شامل فهرستی از اصطلاحات کلیدی، چارت‌ها، نمودارها یا جدول‌هایی باشد که داده ها را به وضوح ارائه می کنند.از این ابزارها برای درک سریع نکات کلیدی و مطالعه سریع و افزایش سرعت درس خواندن خود استفاده کنید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *