۱۴ توصیه کابردی برای مطالعه با تمرکز بالاتر

افزایش تمرکز مطالعه

فهرست مطالب

مقدمه

تمرکز تلاش ذهنی‌ای است که باعث می‌شود کاری که در حال انجامش هستیم را با بازده بالاتری انجام دهیم و در نتیجه در سال کنکور که به دنبال افزایش بازده مطالعه هستیم از اهمیت بالایی برخوردار است اگر تا به حال برایتان پیش آمده که در هنگام مطالعه احساس حواس پرتی و عدم تمرکز داشته باشید این مقاله میتواند برای شما مفید باشد.

با کارشناسان مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی همراه باشید.

یک محیط مطالعه مناسب پیدا کنید

حین مطالعه تا حد امکان عوامل حواس پرتی را از بین ببرید تا بتوانید روی چیزی که مطالعه میکنید تمرکز کنید. مکانی را پیدا کنید که از نظر دکوراسیون برای شما دلپذیر و راحت باشد. یک مکان آرام، مانند یک اتاق خصوصی یا یک کتابخانه انتخاب کنید.

تمام چیزهایی که برای مطالعه نیاز دارید را آماده کنید

برای جلوگیری از ایجاد حواسپرتی و افزایش بازده مطالعه تمام چیزهایی که در واحد مطالعاتی خودنیاز دارید از قبیل خلاصه‌نویسی‌ها، کتاب درسی، جزوه، دفترچه، خودکار، میانوعده مثل آجیل و یک بطری آب و… را نزدیک دست خود نگه دارید تا وقتی مشغول مطالعه هستید با رفتن و گشتن به دنبال وسایل موردنیاز تمرکز خود را مختل نکنید.

فضای مطالعه خود را خلوت و تمیز نگه دارید

کتاب های اضافی را در یک کمد نگه دارید، به دیوارهای اتاق خیلی استیکر و تابلو وصل نکنید به طورکلی داشتن وسایل اضافی در اتاق مطالعه حواسپرتی را افزایش میدهد و تمرکز را مختل میکند.

همچنین اتاق را تمیز نگه دارید مثلا ظروف غذا، زباله‌های کاغذی و … را دور بریزید چون به عنوان عوامل بالقوه حواس پرتی عمل می‌کنند.

وسایل الکترونیکی غیر ضروری را از برق جدا کنید.

هر وسیله الکترونیکی را که به آن نیاز ندارید خاموش کنید، مخصوصاً تلفن های همراه، اسپیکرها و لپتاپ (به شرطی که برای مطالعه مطالب خود به لپتاپ نیاز نداشته باشید)

لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما می‌تواند به عنوان منبع بزرگی برای حواس‌پرتی در هنگام تلاش برای تمرکز و افزایش بازده مطالعه باشد

افزایش تمرکز

به یک روتین پایبند باشید

برای افزایش بازده مطالعه برنامه ای برای زمان مطالعه تنظیم کنید و آن را رعایت کنید. این به شما امکان می‌دهد زمان مطالعه را به یک عادت تبدیل کنید و با احتمال بیشتری برنامه‌های مطالعه را دنبال کنید.

از سطح انرژی خود در طول روز آگاه باشید

به این توجه کنید که در طول روز انرژی بیشتری دارید یا شب و بنابراین در آن زمان‌ها توانایی بیشتری برای تمرکز دارید سپس زمانی که بیشترین انرژی را دارید به مطالعه موضوعات سخت‌تر بپردازید و به این ترتیب با تمرکز بیشتری مطالعه کنید.

یک پارتنر برای مطالعه پیدا کنید

گاهی اوقات مرور مطالب با شخص دیگری می‌تواند به از بین بردن یکنواختی مطالعه کمک کند و باعث کاهش حواسپرتی شود. این دوست می تواند به شما کمک کند تا در مسیر مطالعاتی خود ادامه دهید و روی کار پیش روی خود تمرکز کنید.

البته باید در انتخاب این دوست دقت لازم را بکنید سعی کنید فردی معقول و متمرکز پیدا کنید مثلا دانش‌آموزی در کلاس بیشتر از شما فعال است این باعث می‌شود شما بیشتر از همیشه به خودتان فشار بیاورید تا با او هماهنگ بمانید.

افزایش تمرکز

برای خودتان پاداش تعیین کنید

قبل از شروع مطالعه، به چیزی فکر کنید که می تواند به عنوان پاداشی برای مطالعه موفق شما باشد. به عنوان مثال، پس ازپایان یک واحد مطالعاتی با دوست خود ۱۰ دقیقه صحبت کنید یا به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. یک پاداش می‌تواند به شما انگیزه دهد که برای مدت زمان مشخصی روی مطالعه تمرکز کنید.

پاداش‌ها را براساس بزرگی اهدافتان تعیین کنید مثلا انگیزه‌ای که برای یک واحد مطالعه نیاز دارید با تکمیل کامل برنامه یک هفته شما متفاوت است.

شیوه‌های درست مطالعه را بیاموزید

یافتن یک روش مطالعه موثر که مناسب شما باشد می تواند به شما کمک کند در حین مطالعه تمرکز داشته باشید. شیوه‌های علمی و درست مطالعه باعث افزایش بازده مطالعه شما میشود.

(ارجاع به مقاله شیوه مطالعه دروس)

یک یادگیرنده فعال باشید

هنگام خواندن درس یا گوش دادن به معلمتان، سعی کنید با مطالب درگیر شوید تا کمتر حواسپرتی را تجربه کنید. این بدان معناست که به جای اینکه فقط مطالب را بخوانید و حفظ کنید، مطالب را و خودتان را به چالش بکشید. درباره آنچه که  معلمتان توضیح میدهد سؤال بپرسید مطالب را به زندگی واقعی خود متصل کنید، آن را با سایر اطلاعاتی که در طول زندگی خود آموخته اید مقایسه کنید و این مطالب جدید راربرای افراد دیگر توضیح دهید

مشارکت فعال در مطالعات، مطالب را معنادارتر می کند و می تواند علاقه شما را حفظ کند، که به نوبه خود، تمرکز روی آن را آسان تر می کند

برخی از استراتژی های تمرکز ذهنی را تمرین کنید

افزایش تمرکز نیاز به زمان و صبر دارد. پس از تمرین برخی از این استراتژی ها، احتمالاً در عرض چند روز شاهد بهبود درتمرکز و کاهش حواسپرتی خواهید بود.

برخی از استراتژی های افزایش تمرکز عبارتند از:

«الان اینجا باش.»

 این استراتژی ساده و موثر به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را به کار مورد نظر بازگردانید: وقتی متوجه شدید که فکرتان دیگر به درس‌هایتان نیست، به خودتان بگویید: «اکنون اینجا باش» و سعی کنید بر ذهنتان مسلط باشید و بر روی مطالب مطالعه خود تمرکز کنید.

به عنوان مثال، شما در کلاس هستید و تمرکز شما از صحبت‌های معلم به این واقعیت که هوس قهوه کردید منحرف شده است. همانطور که به خود می گویید: «اکنون اینجا باش»، توجه خود را معلم معطوف می کنید و تا زمانی که می توانید تمرکزخود را روی معلم حفظ میکنید.

نگرانی‌های خود را بنویسید

در هنگام مطالعه هر بار که فکر می کنید از چیزی که باید روی آن تمرکز کنید دور می شوید، دقیقا همان چیزی که در ذهنتان آمده را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید توجه خود را به مطالبی که مطالعه میکنید برگردانید این روش به گونه ای عمل میکند که انگار فکر حواسپرتی را از ذهنتان وارد کاغذ کردید و ذهنتان خالی میشود.

زمانی برای نگرانی در نظر بگیرید.

تحقیقات نشان داده است که وقتی افراد زمان مشخصی را برای نگرانی کنار می گذارند و به چیزهایی فکر می کنند که آنها را تحت فشار قرار می دهد، افراد در عرض چهار هفته ۳۵ درصد کمتر نگران می شوند. این ثابت می‌کند که وقتی به خودتان اجازه می‌دهید نگران باشید و در مدت زمان معینی به چیزهایی که نگرانتان میکند فکر کنید، زمان کمتری را صرف نگرانی و حواسپرتی می‌کنید. در نتیجه به نگرانی‌هایی که روی کاغذ نوشتید زمانی اختصاص دهید و به آنها فکر کنید.

در این زمان انتخابی  نگران باشید، بنابراین زمانی که مجبور به مطالعه هستید، می توانید تمام توجه و تمرکز خود را صرف افزایش بازده مطالعه خود کنید.

اهداف کوچک تعیین کنید

اهداف کلی را به هدف‌های کوچکتر خورد کنید.به عنوان مثال، به جای داشتن هدف «امشب باید تمام فصل ۶ را مطالعه کنم»، با چیزی مانند «قسمت های۱-۳ را تا ساعت ۴:۳۰ مطالعه می کنم و سپس یک ربع استراحت می کنم» برای خود هدف تعیین کنید. به این ترتیب اتمام مطالعه از یک کار بزرگ و دلهره آور به بخش های کوچکتر و دست یافتنی تر تبدیل می شود. این تقسیم زمان مطالعه تمایل شما را برای تمرکز و رسیدن به هدف مطالعه افزایش می دهد.

با استراحت‌های کوتاه مطالعه کنید

به طور معمول، مطالعه برای حدود یک ساعت در هر زمان و سپس استراحت ۱۰-۵ دقیقه ای موثرترین برنامه مطالعه برای حفظ تمرکز بر روی یک کار مشخص و افزایش بازده مطالعه است. استراحت کوتاه به ذهن شما زمان استراحت می دهد، بنابراین ذهن می تواند برای بهره وری و تمرکز روی اطلاعات آماده باشد و شما حواسپرتی کمتری را تجربه کنید.

فعالیت بدنی داشته باشید

بعد از حدود یک ساعت نشستن بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. شما می توانید یوگا، یا هر نوع فعالیت بدنی دیگری برای پمپاژ خون خود انجام دهید. این وقفه های کوتاه در مطالعه باعث می شود زمانی که برای مطالعه صرف می کنید مفیدتر و با تمرکز بیشتر باشد.

افزایش تمرکز

با مشاورین مرکز مشاوره درسی پوردستمالچی در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

تمرکز یکی از توانایی های شناختی مغز است که در سال کنکور به واسطه تاثیری که بر کیفیت و افزایش بازده مطالعه میگذارد از اهمیت بالایی برخوردار است. شما میتوانید با انجام دادن کارهای ساده ای مثل برنامه ریزی، هدف گذاری، اختصاص مکان مناسب و تمیز به مطالعه، داشتن پارتنر مطالعاتی، ورزش و یادگیری تکنیک‌های رفتاری افزایش تمرکز باعث افزایش تمرکز خود بشوید و حواسپرتی خود در حین مطالعه را کاهش دهید. امید است این مقاله توانسته باشد به بخش زیادی از پرسش های شما در ارتباط با افزایش تمرکز پاسخ دهد. در صورتی که سوال دیگری داشتید با ما در بخش نظرات حتما مطرح نمایید.

سوالات رایج

تکنیک‌های افزایش تمرکز چیست؟

الان اینجا باش، نوشتن نگرانی‌ها و اختصاص زمان برای فکر کردن در مورد نگرانی‌ها

آیا شیوه مطالعه بر میزان تمرکز موثر است؟

بله، شیوه‌های علمی و درست مطالعه باعث افزایش بازده مطالعه شما میشود.

تنهایی درس خواندن بهتر است یا با دوستان؟

اگر دوستی معقول و متمرکز داشته باشید که شما را برای ویشرفت تحت فشار قرار ده دبا تمرکز بالاتری درس میخوانید.

اتاق یک کنکوری باید چگونه باشد؟

اتاق مطالعه باید عاری از عوامل حواسپرتی، تمیز با نور مناسب باشد و همه امکانات موردنیاز برای درس خواندن در یک جا جمع شده باشند.

اگر مطلب مورد پسند شما بود با این ستاره ها به آن امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *