۱۶ توصیه کاربردی برای بهتر درس خواندن در قاعدگی

درس خواندن در قاعدگی

فهرست مطالب

مقدمه

درس خواندن در قاعدگی یکی از چالش‌های داوطلبان دختر در سال کنکور است. پریود بخشی طبیعی از زندگی خانم‌ها است.دانش‌آموزان دختر بطور متوسط در هر ماه یک هفته با قاعدگی سپری میکنند با توجه به اهمیت زمان در سال کنکور توصیه‌هایی برای درس خواندن در قاعدگی وجود دارد که میتواند به شما برای بهترین استفاده از زمانتان کمک کند.دوره قاعدگی می تواند باعث شود شما زودتر خسته شوید، یا میتواند استرس‌زا دردناک و ناراحت کننده باشد. با این حال، زمانی که از نظر فیزیکی و ذهنی برای دوره پریود خود آماده باشید، مقابله با آن می تواند بسیار آسان تر باشد. با مراقبت از بدن و مدیریت علائم خود، می توانید با پریود خود کنار بیایید در این مقاله راهکارهایی برای درس خواندن در قاعدگی به شما ارایه میشود تا در این دوره نیز با بهترین بازده ممکن درس بخوانید.

۱

برای پریود اماده شوید

ذهنیت خود را در مورد درس خواندن در قاعدگی تغییر دهید. بسیاری از دانش‌آموزان از رسیدن پریود خود می ترسند و آن را چیزی می دانند که باید از آن رنج ببرند و نمیتوانند در آن دوره به خوبی درس بخوانند. در طول چرخه قاعدگی، بالانس هورمون‌ها در مغز شما تغییر می‌کنند به همین دلیل پریود بر خلق و خوی شما تأثیر میگذارد، اما می‌توانید آگاهانه طرز تفکر خود را در مورد پریود نیز تغییر دهید. فکر کردن به دوره ی قاعدگی  خود به عنوان نماد بزرگسالی و به عنوان بخشی طبیعی از زندگی تان می تواند کمک کننده باشد.

۲

قاعدگی خود را ثبت کنید.

پریود شدن به طور غیرمنتظره می تواند احساس ناآمادگی و استرس در شما ایجاد کند. می‌توانید روز شروع و پایان قاعدگی خود را با یک تقویم، یک دفترچه یادداشت یا با یک برنامه برای تلفن همراه خود پیگیری کنید. این مساله باعث میشود بدانید چه زمانی قرار است پریود شوید و آماده درس خواندن در قاعدگی بشوید..

البته توجه داشته باشید که در دوره نوجوانی پریودها اغلب غیرقابل پیش بینی هستند و به صورت تصادفی می آیند. این کاملا طبیعی است.

چرخه های قاعدگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. آنها می توانند بین ۲۱ تا ۳۵روز طول بکشند و دوره قاعدگی شما ممکن است دو تا هفت روز طول بکشد. قاعدگی شما ممکن است منظم باشد و هر ماه در همان زمان اتفاق بیفتد، یا ممکن است نامنظم باشد. چیزی که در این باره مهم است پیدا کردن روتین بدنتان و اعتماد به آن است. این موضوع استرس پریود را کمتر میکند.

۳

محصولات بهداشتی قاعدگی را همیشه همراه خود داشته باشید.

یک تامپون یا پد اضافی در کیف و کوله پشتی  خود نگه دارید. به این ترتیب، اگر در مدرسه یا کتابخانه پریود شوید و به فروشگاه دسترسی نداشتید دچار استرس نمیشوید. این امر برای درس خواندن در قاعدگی به ویژه در صورتی مهم است که قاعدگی شما نامنظم باشد و قادر به پیش بینی دقیق زمان شروع قاعدگی بعدی خود نباشید.

۴

غذاهای غنی از آهن بخورید.

در طول تخمک گذاری، که ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افتد، بدن شما برای بارداری احتمالی آماده می شود.هورمون مختلف پروژسترون و استروژن در بدن ترشح میشود که به بدن شما می گوید که باید برای بارداری آماده شود. متابولیسم شما در این مدت سرعت می‌گیرد،  بنابراین برای بهتر درس خواندن در قاعدگی  باید کالری بیشتری نسبت به معمول مصرف کنید. مقدار زیادی غذاهای غنی از آهن بخورید تا به جبران آهنی که درست قبل و در طول قاعدگی از دست خواهید داد، کمک کنید.

گوشت، لوبیا، عدس، تخم مرغ، و سبزی های دارای برگ تیره همه منابع خوب آهن هستند

برای بهتر درس خواندن در قاعدگی باید به خوردن غذاهای غنی از آهن ادامه دهید. این می تواند به تسکین برخی از علائم پریود مانند خستگی و گرفتگی کمک کند.

ویتامین C می تواند جذب آهن بدن شما را بهبود بخشد. سعی کنید از غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، فلفل و کلم پیچ نیز استفاده کنید.

۵

هیدراته بمانید

بسیاری از افراد در طول دوره قاعدگی خود احساس نفخ و ناراحتی می کنند. شما می توانید با نوشیدن مایعات زیاد به رفع نفخ و بهتر درس خواندن در قاعدگی کمک کنید. سعی کنید مقدار کافئین و نوشیدنی های شیرین را که مصرف می کنید محدود کنید. نوشیدن مایعات زیاد، به ویژه آب، راه خوبی برای کمک به کاهش نفخ است.

۶

داروی ضد درد مصرف کنید

 بسیاری از افراد در طول دوره قاعدگی خود مقداری درد را تجربه می کنند. معمولاً این درد با انقباض دیواره رحم مربوط به گرفتگی است. برای کمک به کنترل درد و بهتر درس خواندن در قاعدگی  می توانید از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین بدون نسخه استفاده کنید

اگر مسکن های بدون نسخه موثر نبودند و درد شدید پریود شما ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید

۷

از گرما برای تسکین گرفتگی عضلات استفاده کنید

گرما به شل شدن عضلات شکم در هنگام گرفتگی کمک می کند و باعث بهتر درس خواندن در قاعدگی میشود. می توانید یک کیسه آب گرم بردارید و آن را روی شکم خود در جایی که درد دارید قرار دهید، یا یک دوش آب گرم بگیرید.

ماساژ دادن پایین شکم با حرکات سبک و دایره ای نیز ممکن است به تسکین درد کمک کند.

درس خواندن در قاعدگی

۸

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

در طول دوره قاعدگی، ممکن است متوجه شوید که هوس خوردن غذاهای مختلفی دارید. متأسفانه، غذاهای شور، شیرین و فرآوری شده می توانند گرفتگی عضلات را دردناک تر کنند. برای بهتر درس خواندن در قاعدگی غذاهایی که می خورید باید مغذی باشند و در طول روز به شما انرژی بدهند. ممکن است هوس خوردن یک خوراکی خاص مانند شکلات یا بستنی داشته باشید، و بد نیست مقداری از هوس خود را مصرف کنید، البته تا زمانی که در حد اعتدال باشد

غذاهای سرشار از پتاسیم، مانند موز و سبزیجات برگدار، می توانند به طور طبیعی به کاهش نفخ کمک کنند

غذاهای غنی از کلسیم مانند لوبیا، بادام و لبنیات زیاد بخورید

۹

حالت تهوع را مدیریت کنید

بسیاری از افراد در طول دوره قاعدگی خود حالت تهوع دارند که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و درس خواندن در قاعدگی را چالش‌برانگیزتر کند. تغییرات در سطح هورمون شما می تواند منجر به ناراحتی گوارشی شود، یا ممکن است در نتیجه درد ناشی از گرفتگی یا سردرد، حالت تهوع داشته باشید. با این که ممکن است اشتهای خود را از دست داده باشید، سعی کنید غذاهای ملایم مانند برنج سفید، سیب و نان تست بخورید که معده شما را آرام می کند. زنجبیل، چه در چای، چه در مکمل ها و چه به شکل ریشه ای آن، یک راه طبیعی برای تسکین حالت تهوع می باشد.

حالت تهوع خود را با داروهای بدون نسخه، به ویژه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن درمان کنید. اینها می توانند با جلوگیری از تولید هورمونی به نام پروستاگلاندین، که ممکن است علت تهوع شما باشد، به حالت تهوع مرتبط با پریود خاتمه دهد باعث بهتر درس خواندن در قاعدگی بشود.

۱۰

فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش یک راه عالی برای مدیریت طبیعی درد پریود است. وقتی ورزش می‌کنید، بدنتان اندورفین‌های تقویت‌کننده خلق و خوی ترشح می‌کند که می‌تواند درد را کاهش داده و ذهن شما را از ناراحتی‌های مربوط به پریود دور نگه دارد. به این ترتیب به بهتر درس خواندن در قاعدگی کمک میکند.

ورزش سبکی مانند یوگا، همچنین می تواند به کاهش نفخ نیز کمک کند.

۱۱

اگر علائم شما غیر قابل کنترل است با پزشک خود صحبت کنید

در حالی که برخی از دردها و ناراحتی ها در طول قاعدگی طبیعی هستند، ممکن است لازم باشد در صورت غیرقابل کنترل بودن علائم با پزشک مشورت کنید تا دردرس خواندن در قاعدگی به شما کمک کند. شما می توانید با پزشک عمومی یا متخصص زنان در مورد این مسائل صحبت کنید

اگر بین دوره های قاعدگی لکه بینی دارید، خونریزی بسیار شدید یا گرفتگی خیلی  دردناک دارید یا اگر پریود شما بیش از ۱۰ روز طول میکشد  باید به پزشک مراجعه کنید .

۱۲

استراحت کافی داشته باشید

 در طول قاعدگی، ممکن است بیش از حد معمول احساس خستگی کنید. درد و ناراحتی ناشی از گرفتگی و نفخ می‌تواند خواب را دشوارتر کند، در حالی که خستگی در واقع تحمل درد شما را کاهش می‌دهد. سعی کنید حداقل هشت ساعت در طول شب بخوابید و در صورت نیاز در طول روز چرت بزنید برای بهتر درس خواندن در قاعدگی

ورزش های سبک، مانند مدیتیشن، تمرین یوگا، و کشش می تواند به شما کمک کند.

دمای مرکزی بدن شما در طول قاعدگی افزایش می یابد و باعث می شود احساس گرما کنید. احساس گرما می تواند خواب را دشوار کند، بنابراین دمای اتاق خواب خود را از حالت عادی پایینتر نگه دارید.

درس خواندن در قاعدگی

۱۳

لباس راحت بپوشید

برای درس خواندن در قاعدگی لباسی را بپوشید که در آن احساس راحتی می کنید و از لباس های تنگ، چسبان و ناراحت کننده اجتناب کنید. سعی کنید برای دوره قاعدگی خود لباس زیر نخی تهیه کنید. چون نه تنها راحت است، بلکه خطر ابتلا به عفونت های قارچی را کاهش میدهد.

۱۴

راه هایی برای آرامش پیدا کنید

در سال کنکور پریود می توانند بر استرس شما بیفزایند و باعث ناراحتی شما شوند. بنابراین برای بهتر درس خواندن در قاعدگی به خود فرصت دهید تا استراحت کنید و فضایی آرام برای جمع آوری افکار و احساسات خود پیدا کنید. راه هایی برای آرامش و دور کردن ذهن خود از هر گونه درد یا ناراحتی که ممکن است احساس کنید بیابید.

در زمان استراحت بین واحدهای مطالعاتی کارهایی را انجام دهید که شما را خوشحال می کند. به عنوان مثال، به آهنگ ها و هنرمندان مورد علاقه خود گوش دهید

فعالیت هایی را بیابید که به نظر شما آرامش بخش است، مانند مدیتیشن، نوشتن در دفتر خاطرات، نقاشی کشیدن، گوش دادن به موسیقی آرام بخش، یا تماشای تلویزیون.

رایحه درمانی نیز ممکن است به آرامش شما و بهتر درس خواندن در قاعدگی کمک کند. سعی کنید از اسانس مریم گلی، اسطوخودوس یا گل رز استفاده کنید

۱۵

تغییرات خلق و خوی خود در طول قاعدگی را در نظر بگیرید

 تغییرات هورمونی می تواند بر خلق و خوی شما در طول قاعدگی تاثیر بگذارد. برای مثال، ممکن است نسبت به موقعیت‌هایی که در حالت عادی بر شما تأثیری ندارند، غمگین، مضطرب یا تحریک‌پذیر باشید. توجه داشته باشید که اگر از چیزی ناراحت هستید، ممکن است احساسات شما به هورمون‌هایتان مرتبط باشد تا احساس واقعی شما. بنابراین در این مدت از تصمیم گیری های مهم اجتناب کنید

می توانید احساسات خود را هر روز در طول قاعدگی یادداشت کنید تا ببینید آیا در این دوران احساس غمگینی یا اضطراب بیشتری دارید یا خیر

اگر نوسانات خلقی شدید را تجربه می کنید یا هر گونه فکری در مورد آسیب رساندن به خود دارید، فوراً به روانشناس مراجعه کنید شما ممکن است از بیماری به نام اختلال نارسایی پیش از قاعدگی رنج ببرید که می تواند به طور قابل توجهی بر خلق و خوی شما و درس خواندن در قاعدگی تأثیر بگذارد.

۱۶

هر وقت احساس نیاز کردید محصول بهداشتی قاعدگی خود را عوض کنید

پدها باید هر سه تا شش ساعت و تامپون ها هر چهار تا شش ساعت یکبار تعویض شوند. هرگز تامپون را بیش از هشت ساعت نگه ندارید چون خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) را افزایش می دهد.تغییر محصول بهداشتی قاعدگی می تواند به شما کمک کند تا احساس شادابی بیشتری داشته باشید و اطمینان بیشتری داشته باشید که پس نمیدهید و این برای درس خواندن در قاعدگی بهتر است.

نتیجه‌گیری: قاعدگی بخش طبیعی زندگی دانش‌آموزان دختر کنکوری است که باید یادبگیرند با توجه به تغییراتی که در بدن آنها رخ میدهد چگونه همچنان با بیشترین بازده ممکن درس بخوانند. آنها میتوانند با ایجاد آمادگی ذهنی و بدنی برای پریو در خود، ورزش، مدیتیشن، کنترل تغذیه و مدیریت تغییرات خلق و خو، استرس، درد، نفخ و… خود را آماده کنند تا بتوانند استمرار مطالعه خود را در این دوره حفظ کنند.

سوالات رایج

چگونه استرس پریود را در سال کنکور کاهش دهم؟

در زمان استراحت بین واحدهای مطالعاتی کارهایی را انجام دهید که شما را خوشحال می کند. به عنوان مثال، به آهنگ ها و هنرمندان مورد علاقه خود گوش دهید فعالیت هایی را بیابید که به نظر شما آرامش بخش است، مانند مدیتیشن، نوشتن در دفتر خاطرات، نقاشی کشیدن، گوش دادن به موسیقی آرام بخش، یا تماشای تلویزیون

چگونه بر خستگی دوران قاعدگی غلبه کنم تا بیشتر درس بخوانم؟

سعی کنید حداقل هشت ساعت در طول شب بخوابید و در صورت نیاز در طول روز چرت بزنید برای بهتر درس خواندن در قاعدگی

ورزش های سبک، مانند مدیتیشن، تمرین یوگا، و کشش می تواند به شما کمک کند.

دمای مرکزی بدن شما در طول قاعدگی افزایش می یابد و باعث می شود احساس گرما کنید. احساس گرما می تواند خواب را دشوار کند، بنابراین دمای اتاق خواب خود را از حالت عادی پایینتر نگه دارید.

اثر ورزش بر پریود در دوره کنکور چیست؟

ورزش یک راه عالی برای مدیریت طبیعی درد پریود است. وقتی ورزش می‌کنید، بدنتان اندورفین‌های تقویت‌کننده خلق و خوی ترشح می‌کند که می‌تواند درد را کاهش داده و ذهن شما را از ناراحتی‌های مربوط به پریود دور نگه دارد.

برای بهتر درس خواندن در دوره پریود چه چیزهایی بخورم؟

غذاهای سرشار از پتاسیم، مانند موز و سبزیجات برگدار، می توانند به طور طبیعی به کاهش نفخ کمک کنند.غذاهای غنی از کلسیم مانند لوبیا، بادام و لبنیات زیاد بخورید.

با مشاورین مرکز مشاوره درسی پوردستمالچی در ارتباط باشید.

4.8/5 - (24 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *