فهرست مطالب

مقدمه

انتخاب رشته نهم به دهم یکی از گزینش های سختی می باشد که دانش آموزان با آن روبرو می باشند. در واقع با انتخاب رشته دبیرستان، افراد برای آینده کاری و تحصیلی خود برنامه ریزی می نمایند. از همین رو این مورد دارای اهمیت و حساسیت زیادی است. اگر دانش آموزان برای انتخاب رشته نهم به دهم با دقت و هوشیاری عمل نکنند، این امکان وجود دارد که شوق به تحصیل را برای همیشه در وجود خود از بین ببرند.

در خصوص انتخاب رشته نهم به دهم باید در نظر داشته باشید که پس از تمام شدن امتحانات خرداد ماه، دانش آموزان می توانند با در نظر گرفتن علاقه، سابقه 3 سال آخر تحصیلی و آزمون هایی که بابت مشاوره تحصیلی سال 1401-1402 برگزار می شوند، رشته خوبی را برای خود برگزینند. معمولا زمان انتخاب رشته دبیرستان توسط آموزش و پرورش مشخص شده و با مراجعه به سایت pada.medu.ir (سامانه پادا) که تحت نظر آموزش و پرورش مدیریت می شود، صورت می گیرد.

در نظر داشته باشید که آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزش در گرو انتخاب رشته نهم به دهم می باشد.

دانستنی های مهم در خصوص انتخاب رشته نهم به دهم در سال تحصیلی 1401-1402

پس از اینکه دانش آموزان پایه نهم، کارنامه خود را دریافت نمودند، باید اقدام به انجام پروسه هدایت تحصیلی کنند. در این مرحله رشته مد نظر انتخاب می شود. در نظر داشته باشید که انتخاب رشته نهم به دهم به صورت غیر حضوری و اینترنتی است. در قدیم برای تکمیل نمودن فرم هدایت تحصیلی لازم بود تا به سایت همگام مراجعه میشد اما در حال حاضر تکمیل فرم فوق و ارسال آن از طریق سایت پادا کفایت می نماید که توسط وزارت آموزش و پرورش کشور اداره می شود.

تاریخ انتخاب رشته نهم

دانش آموزان پس از اتمام امتحانات خرداد ماه پایه نهم می توانند در آزمون های مشاوره ای شرکت کرده و فرم های مربوط به هدایت تحصیلی خود را تکمیل نمایند تا انتخاب رشته نهم به دهم را انجام دهند. زمان دقیق انتخاب رشته هر سال توسط سایت سازمان آموزش و پرورش، کانال های تلویزیونی و … اطلاع رسانی می گردد.

انتخاب رشته نهم به دهم

روش انتخاب رشته نهم به دهم در سال تحصیلی 1401-1402

همانگونه که در بالا نیز بیان شد، انتخاب رشته دبیرستان در سال های قبل به صورت اینترنتی و از طریق سامانه همگام بوده اما در سال تحصیلی 1401-1402 از سامانه پادا انجام می شود. برای این منظور باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • ابتدا وارد سایت medu.ir شده و “مشاهده کارنامه” را انتخاب نمایید.
  • برای ورود نیاز به وارد کردن کد ملی و رمز عبور است. در مرحله بعد می توانید “ورود کاربران” را در پورتال شخصی خود انتخاب کنید.
  • در پنل خود می توانید گزینه “انتخاب رشته پایه نهم و رویت فرم شماره 6 تحصیلی” را مشاهده نمایید. آن را انتخاب کرده و فایل اولویت بندی را برگزینید.
  • در مرحله بعد می توانید اقدام به انتخاب کنید.

نکات مهم از شرایط انتخاب رشته نهم به دهم در سال تحصیلی 1401-1402

نکته 1:

انتخاب رشته دبیرستان در سال تحصیلی 1401-1402 دچار تحولاتی شده است از همین رو بسیار مهم است دانش آموزان در نظر داشته باشند که تاثیر سوابق تحصیلی 3 سال دوران دبیرستان(متوسطه اول) و ضریب آنها برای همه رشته ها یکسان می باشد. در واقع رتبه دانش آموز برای انتخاب رشته ملاک قرار داده می شود و اگر دانش آموزی نتواند در رشته ریاضی رتبه لازم را به دست آورد باید رشته دیگری را انتخاب نماید.

نکته 2:

در انتخاب رشته نهم به دهم سهمیه هایی چون منطقه، خانواده شهدا، رزمندگان، ایثارگران و جانبازان نیز برای رتبه بندی تاثیرگذار هستند. از همین رو در کل برای انتخاب رشته 100 امتیاز در نظر گرفته می شود.

در خصوص نحوه امتیاز بندی می توانید موارد زیر را برای انتخاب رشته دبیرستان در سال 1401-1402 در نظر بگیرید:

  • سوابق تحصیلی دانش آموزی: 35 امتیاز
  • نتایج آزمون های مشاوره ای: 30 امتیاز
  • علاقه و نظر دانش آموز: 10 امتیاز
  • نظر معلم: 10 امتیاز
  • نظر مشاوران تحصیلی: 10 امتیاز
  • نظر والدین: 5 امتیاز

نکته 3:

موردی که باید در نظر داشته باشید این است که آزمون های مشاوره ای طی سه سال دوره متوسطه اول با عناوینی چون شخصیت و ارزش های تحصیلی – شغلی دانش آموز، استعداد و رغبت برگزار می شوند. این موارد در انتخاب رشته تاثیرگذار هستند.

نکته 4:

اگر دانش آموزی قصد داشته باشد تا وارد رشته های نظری، فنی و حرفه ای و فنی شود باید حداقل، میانگین نمره را از دروس تخصصی پایه های هفتم تا نهم به دست آورد. لذا دقت نمایید که نمرات دروس برای پایه ها هفتم و هشتم با ضریب 1 و برای پایه نهم با ضریب 3 اعمال می شوند.

انتخاب رشته نهم به دهم

در انتخاب رشته دبیرستان سال تحصیلی 1401-1402 چه رشته هایی وجود دارند؟

به صورت کلی در دوره دوم متوسطه سه رشته اصلی نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش وجود دارند. در ادامه در خصوص شرایط انتخاب رشته نهم به دهم توضیحات بیشتر ارائه می شود:

نظری

این شاخه که دارای علاقه مندان زیادی است، شامل رشته های ریاضی، تجربی و انسانی است.

انسانی

در رشته انسانی دانش آموز باید به دروسی چون ادبیات و عربی علاقه بیشتری داشته باشد. به عبارت دیگر توانایی حفظ کردن خوبی در این درس نیاز است. بسیاری از دانش آموزان تصور می نمایند که در این رشته نیاز به ریاضی نیست و به همین دلیل وارد رشته انسانی می شوند. اما برای اینکه سطح خود را در این رشته افزایش دهید باید دارای توانایی ریاضی نیز باشید.

فارغ التحصیلان رشته انسانی اغلب افراد سخنوری هستند که روابط عمومی بالایی دارند. در واقع قدرت حفظ کردن و مهارت های ارتباطی در آنها زیاد است. رشته های آکادمیکی چون حقوق، مشاوره، مدیریت و اقتصاد نیز به این توانایی ها نیاز مبرم دارند. برای پذیرش در رشته علوم انسانی باید دارای شرایط زیر باشید:

  • از درس ادبیات فارسی باید حداقل نمره 14 را کسب کنید. ضریب این درس 4 است.
  • از درس مطالعات اجتماعی باید حداقل نمره 13 را کسب کنید. ضریب این درس 3 است.
  • از درس عربی باید حداقل نمره 12 را کسب کنید. ضریب این درس 2 است.
  • معدل شما باید حداقل 14 باشد.
  • مجموع نمرات ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی شما نیز باید حداقل 42 باشد.
  •  

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

علوم و معارف اسلامی

اگر جزو دانش آموزانی هستید که به مواردی چون فقه، عربی و تفسیر قرآن علاقه دارید، در انتخاب رشته نهم به دهم می توانید رشته علوم و معارف اسلامی را انتخاب نمایید. در این رشته نیز توانایی حفظیات شما مهم است. از لحاظ آکادمیک نیز در دانشگاه هایی مانند دانشگاه علوم و حدیث یا حوزه علمیه می توانید تحصیل کنید. برای پذیرش در این رشته باید شرایط زیر شامل حال شما شوند:

  • از درس ادبیات فارسی باید حداقل نمره 14 را کسب کنید. ضریب این درس 4 است.
  • از درس مطالعات اجتماعی باید حداقل نمره 13 را کسب کنید. ضریب این درس 3 است.
  • از درس عربی باید حداقل نمره 12 را کسب کنید. ضریب این درس 2 است.
  • معدل شما باید حداقل 14 باشد.
  • مجموع نمرات ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی شما نیز باید حداقل 42 باشد.

علوم تجربی

این رشته جزو رشته های پرمخاطب می باشد. از همین رو در انتخاب رشته کنکور سال 1401-1402 شاهد تعداد زیاد متقاضیان رشته فوق هستیم. اگر علاقه دانش آموز به درس هایی چون فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست زیاد است، می تواند در این رشته موفق شود. تمرکز و قدرت حفظیات زیاد می تواند به موفقیت دانش آموزان کمک شایانی نماید. به صورت کلی در این رشته به بررسی زندگی موجودات زنده و فاکتورهای تاثیرگذار در زندگی آنان پرداخته می شود. برای اینکه بتوانید در این رشته موفق شوید، لازم است تا شرایط زیر شامل حال شما شود:

  • از درس ریاضی باید حداقل نمره 13 را کسب کنید. ضریب این درس 3 است.
  • از درس علوم تجربی باید حداقل نمره 14 را کسب کنید. ضریب این درس 3 است.
  • معدل شما باید حداقل 14 باشد.
  • مجموع نمرات ریاضی و علوم تجربی شما نیز باید حداقل 42 باشد.

ریاضی و فیزیک

ریاضی و فیزیک دو درس تاثیرگذار در این رشته هستند. البته پیشنهاد می شود که پایه شیمی خود را نیز در این درس قوی نمایید. افرادی که قدرت تجسم بالایی دارند، در رشته فوق موفق تر می باشند.

برای انتخاب رشته نهم به دهم در این رشته باید شرایط زیر برایتان صدق نماید:

  • از درس ریاضی باید حداقل نمره 14 را کسب کنید. ضریب این درس 3 است.
  • از درس علوم تجربی باید حداقل نمره 13 را کسب کنید. ضریب این درس 3 است.
  • معدل شما باید حداقل 14 باشد.
  • مجموع نمرات ریاضی و علوم تجربی شما نیز باید حداقل 42 باشد.

فنی و حرفه ای

این رشته تحصیلی خود از 4 زیرگروه به نام های هنر، مدیریت، صنعت و خدمات تشکیل شده است. توجه به این نکته دارای اهمیت زیادی است که انتخاب رشته در این شاخه ها به شما امکان برگزیدن رشته های مختص به ریاضی و فیزیک را نیز می دهد. در واقع می توانید در دانشگاه های خوب کشور برای مقطع ارشد، تحصیل کنید. در این رشته اغلب فعالیت ها به صورت عملی می باشد. از همین رو فنون زیادی یاد خواهید گرفت و به راحتی می توانید وارد بازار کار شوید. جهت قبولی در این رشته ها باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • از درس ریاضی باید حداقل نمره 10 را کسب کنید.
  • معدل شما باید حداقل 12 باشد.
  • مجموع نمرات ریاضی، حرفه و فن و علوم تجربی شما نیز باید حداقل 30 باشد.

کاردانش

در زمان انتخاب رشته نهم به دهم باید این مهم را در نظر داشته باشید که رشته های شاخه کاردانی بسیار شبیه به شاخه فنی و حرفه ای هستند. البته این شاخه دارای رشته های ریزتری است که می توانید در آنها دیپلم دریافت نمایید. البته امکان اخذ دیپلم آنها از طریق ثبت نام در دوره های فنی و حرفه ای آموزشگاه های آزاد نیز وجود دارد. در این رشته واحد های کارگاهی بیشتر است اما بازار کار آن نسبت به رشته های فنی و حرفه ای ضعیف تر است. البته باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که  دروس گروه فنی و حرفه ای به مراتب دشوارتر از دروس گروه کاردانش هستند. برای قبولی در این رشته نیز باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • درس ریاضی در این رشته ضریب 2 دارد.
  • درس کار و فناوری در این رشته ضریب 3 دارد.
  • معدل شما باید حداقل 12 باشد.
  • مجموع نمرات ریاضی و کار و فناوری شما نیز باید حداقل 36 باشد.

مشاوره برای انتخاب رشته نهم به دهم سال 1401-1402

برای انتخاب رشته نهم به دهم لازم است تا دانش آموزان به علاقه و بازار کاری رشته مد نظر خود دقت بسیاری نمایند. اگر آنها نسبت به رشته انتخابی دانش و آگاهی لازم را ندارند باید حتما با مشاوران یا والدین خود صحبت کنند. مشاوران تحصیلی بهترین افرادی هستند که می توانند در زمینه انتخاب رشته به شما کمک نمایند. زیرا آنها با دروس مختلف، ضرایب آنها و موقعیت کاری هر رشته در ارتباط بوده و آگاهی کافی را دارند. برای یک انتخاب رشته خوب و موفق لازم است تا موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • به توانایی های خود دقت نمایید: برای انتخاب رشته نهم به دهم لازم است تا استعداد های خود را شناخته و نمرات و علایق خود را در نظر بگیرید. برای این کار به هیچ وجه رویاپردازی پیشنهاد نمی شود. به این نکته توجه نمایید که امروزه آزمون ها و تست های ارزیابی زیادی وجود دارند که میزان استعداد و علاقه شما را در دروس مختلف می سنجند. از همین رو می توانید از آنها برای کمک به انتخاب رشته بهره ببرید.
  • در مورد رشته مد نظر، توانایی و امکانات خود اطلاعات کسب کنید: برای اینکه متوجه شوید آیا رشته مدنظرتان مناسب است باید دانش خود را در خصوص رشته انتخابی بالا ببرید. همچنین امکانات و بازار کاری را در نظر داشته باشید. یکی از مواردی که برای انتخاب رشته دبیرستان توجه به آن الزامی می باشد، این مورد است که دانش آموز باید حتما استعداد خود را در نظر بگیرد. گاها نیز برخی از دانش آموزان امکانات تحصیل در یک رشته خاص را ندارند. لذا با انتخاب آن شوق به تحصیل را از دست خواهند داد.
  • از رشته انتخابی اطلاعات دقیق به دست آورید: برای این مورد می توانید با مشاوران تحصیلی و معلمان مدرسه صحبت کنید تا در مورد رشته ها و ضرایب آنها اطلاعات کافی در اختیارتان بگذارند. با توجه به ضرایب درس ها می توانید به راحتی اقدام به تعیین رشته کنید.

چنانچه دانش آموزی نتواند در خرداد ماه حداقل نمره را برای ورود به رشته مد نظر خود به دست آورد، می تواند مجدد در آزمون مربوطه شرکت کند. با توجه به موارد ذکر شده در یک انتخاب رشته خوب مواردی چون علاقه، استعداد، بازار کار رشته، درآمد و شغل تاثیر گذار هستند. از همین رو در زمان انتخاب رشته دبیرستان توصیه می شود تا به هیچ وجه بر اساس موفقیت های سایر افراد تصمیم گیری نکنید. هر اندازه در این حوزه آگاهی خود را افزایش دهید به همان اندازه در آینده شغلی و تحصیلی خود نیز موفق تر خواهید بود.

انتخاب رشته نهم به دهم

آیا می توان به انتخاب رشته نهم به دهم اعتراض نمود؟

همواره این امکان برای دانش آموزان وجود دارد تا نسبت به نتایج تعیین رشته خود در سامانه پادا اعتراض نمایند. البته باید در نظر داشته باشید که شما می توانید از دو طریق حضوری و اینترنتی به نتایج انتخاب رشته اعتراض نمایید:

روش اول: غیر حضوری

در این روش باید وارد سامانه پادا شوید و گزینه کارنامه را انتخاب نمایید. البته این مورد فعلا در سایت غیرفعال است چون کارنامه سال جاری هنوز در سامانه درج نگردیده است. لذا پس از درج کارنامه پایه نهم در نشانی pada.medu.ir می توان نمرات را مشاهده نمود و در صورت لزوم اعتراضات را ثبت کرد.

روش دوم: حضوری

در این روش دانش آموز باید به مدرسه خود رجوع کرده و فرم مربوط به اعتراض را دریافت نماید. پس از تکمیل آن می بایست به اداره آموزش و پرورش ناحیه خود رجوع نماید.

در نظر داشته باشید که اعتراض انتخاب رشته نهم به دهم در کمیسیون های ثبت نام بررسی می شود. اگر شما با توجه به نمرات و امتیازاتی که در بالا شرح داده شد، امتیاز لازم را دریافت نموده اید اما در تعیین رشته مردود شده اید؛ می توانید اعتراض خود را ثبت کنید. البته باید در نظر داشته باشید افرادی که نمرات و امتیاز های لازم را به دست آورده اند، می توانند پس از ثبت اعتراض خود در رشته مد نظر ثبت نام نمایند. این گمان نیز وجود دارد که پس از بررسی، اعتراض آنها تایید شود. با توجه به این موارد باید دقت نمود که از داشتن امتیازهای لازم، حتما اطمینان حاصل نمایید. جهت مشاوره رایگان با همکاران ما در مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی با ما در ارتباط باشید:

 

[saswp_tiny_multiple_faq headline-0=”p” question-0=”✅ زمان انتخاب رشته نهم به دهم سال تحصیلی 1401 چه تاریخی است؟” answer-0=”این مورد پس از اتمام امتحانات نهایی خرداد ماه دانش آموزان پایه نهم بوده و تاریخ دقیق آن از طریق سازمان آموزش و پرورش اعلام می گردد.” image-0=”” headline-1=”p” question-1=”✅ در انتخاب رشته نهم به دهم 1401 چه سهمیه هایی دخیل می باشند؟” answer-1=”در بحث انتخاب رشته مواردی مانند سهمیه رزمندگان، جانبازان، شهدا، مناطق و ایثارگران دخالت داده می شوند.” image-1=”” headline-2=”p” question-2=”✅ برای اینکه بتوانید در انتخاب رشته 1401 وارد رشته های نظری شوید، باید چه معدلی داشته باشیم؟” answer-2=”در رشته های نظری حداقل به معدل 14 در زمان انتخاب رشته نیاز می باشد.” image-2=”” count=”3″ html=”true”]

3.4/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *