فهرست مطالب

مقدمه

انتخاب رشته تجربی کنکور عموما چند روز پس از اعلام نتایج اولیه آن صورت می گیرد. در این انتخاب رشته، علاقه مندان به رشته های گروه تجربی بر اساس رتبه خود می توانند رشته و دانشگاه مد نظر را انتخاب نمایند. اگر داوطلبان کنکور 1401 پس از اعلام نتایج برای انتخاب رشته مجاز شده باشند می توانند 150 کد رشته را بر اساس علاقه، رتبه و سهمیه خود انتخاب نمایند. در ادامه راهنمای کاملی برای انتخاب رشته تجربی خدمتتان بیان شده است.

انتخاب رشته تجربی کنکور 

جالب است که بدانید در بین رشته های تحصیلی دبیرستان، طی چند سال اخیر رشته تجربی علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب کرده است. از همین رو برای انتخاب رشته کنکور تجربی باید بسیار دقیق عمل کرد زیرا رقابت در آن زیاد است. آمار نشان می دهد که اخیرا رشته تجربی پرجمعیت ترین رشته کنکور محسوب می شود. در این رشته شما با مجموعه ای از نکات و مسائل ریز و درشت درگیر می باشید. اغلب وقتی نتایج اعلام می شوند، دانش آموزان از یکدیگر می پرسند که با این رشته کجا می توانم قبول شوم.

هر چند که پاسخ به سوال فوق برای انتخاب رشته کنکور سراسری مهم است اما به عنوان داوطلبی که تلاش و کوشش زیادی نموده است، باید به دنبال آن باشید که با رتبه به دست آمده بهترین انتخاب رشته را انجام دهید. در این صورت می توانید با توجه به رتبه خود در بهترین دانشگاه ثبت نام کنید.

در ادامه این مهم بررسی می شود که از چه روشی برای انتخاب رشته تجربی کنکور استفاده نماییم تا بهترین بازخورد را داشته باشیم. امروزه برخی از موسسات اقدام به انتخاب رشته می نمایند اما یا امید واهی به داوطلب می دهند یا بهترین گزینه ها را برای او انتخاب نمی نمایند که همین مورد باعث کاهش علاقه افراد به ادامه تحصیل خواهد شد.

در بحث انتخاب رشته تجربی کنکور لازم است تا مواردی چون کارنامه نتایج، رتبه قبولی، سهمیه ها، دانشگاه ها و شرایط آنها را در نظر بگیرید. با این اطلاعات می توانید بهترین نتیجه را از انتخاب رشته خود در سال 1401 مشاهده نمایید.

راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی و بررسی کارنامه

برای قبولی در کنکور 1401 و انتخاب رشته خوب باید حتما به اطلاعات مندرج در کارنامه خود دقت نمایید. این اطلاعات به قرار زیر هستند:

  • دفترچه انتخاب رشته تجربی کنکور، پس از اینکه نتایج اولیه اعلام شدند از سایت ORG قابل دانلود است. بسیاری از افراد این مورد را با نام کارنامه علمی می شناسند که دارای سه بخش مهم است.
    • اطلاعات هویتی و شخصی افراد
    • معدل افراد
    • میزان سهمیه ها و استان های بومی

در کنار موارد مذکور شما می توانید وضعیت مجاز بودن خود را نیز برای انتخاب رشته بررسی نمایید. اطلاعات آزمون شامل میزان درصدهای هر درس نیز در این کارنامه قابل رویت است که فرد بر اساس آنها و ضرایبشان راحت تر خواهد توانست اقدام به انتخاب رشته تجربی کنکور نماید.

  • در قسمت اول از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی شما می توانید اطلاعات مربوط به سهمیه ها و استان های بومی را مشاهده کنید. بخش دوم وضعیت شما برای انتخاب رشته را نشان می دهد لذا می توانید بررسی نمایید که در چه دانشگاه ها و دوره هایی مجاز به انتخاب رشته هستید.
  • در بخش سوم از کارنامه خود شما می توانید میزان درصد ها و رتبه ای که به دست آورده اید را مشاهده کنید. این قسمت مهمترین بخش در کارنامه شما به شمار می آید. افرادی که برای دانشگاه های برتر کشور با یکدیگر رقابت می نمایند باید در خصوص نمره آزمون خود و سهمیه ها اطلاعات لازم را داشته باشند تا بتوانند انتخاب رشته موفقی انجام دهند.

بررسی ظرفیت ها در انتخاب رشته کنکور تجربی

هر ساله سازمان سنجش برای هر کدام از رشته ها و دانشگاه ها که شامل، روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور آزاد و … می شوند، ظرفیت های خاصی را در نظر می گیرد. در سال 1401 بر اساس اطلاعات سال های قبل پیش بینی می شود که ظرفیت ها بر اساس نمره کسب شده و سوابق تحصیلی داوطلب صورت زیر باشند:

روزانه = 36171 نفر

شبانه = 2432 نفر

پردیس خودگردان = 4279 نفر

مناطق محروم، زلزله زده و … = 250 نفر

دانشگاه فرهنگیان = 5039 نفر

دانشگاه های غیرانتفاعی = 4356 نفر

دانشگاه پیام نور = 6779 نفر

دانشگاه آزاد = 1339 نفر

لذا مجموع دانشگاه های فوق جمعا 60968 نفر پذیرش خواهند داشت. با توجه به آمار به دست آمده از سال قبل و شرکت کنندگان این رشته که حدود 519 هزار نفر بودند لذا می توان نتیجه گرفت که از هر 3 نفر، 1 نفر شانس قبولی خواهد داشت.

موردی که در انتخاب رشته کنکور تجربی باید در نظر داشته باشید این موضوع می باشد که متقاضی می تواند از بین رشته های بدون تعهد و رشته های دارای تعهد خدمت، گزینه مناسبی را انتخاب نماید. از همین رو اگر در رشته های با تعهد قبول شد نیاز است تا در مناطق مد نظر وزارت بهداشت فعالیت کند.

زمانی انتخاب رشته شما در رشته تجربی بر اساس اصول خواهد بود که تمام اطلاعات درج شده در دفترچه را با دقت مطالعه نمایید و نکات مهم را یادداشت کنید.

در انتخاب رشته کنکور تجربی چه سهمیه هایی وجود دارد؟

همانگونه که در بالا بیان شد، در انتخاب رشته کنکور تجربی سهمیه ها نقش بسزایی دارند. یکی از سهمیه های پر استفاده سهمیه مناطق می باشد. حدود 95 درصد داوطلبین از این سهمیه بهره می برند. این سهمیه مخصوص افرادی است که نمی توانند از سهمیه های خاص بهره ببرند. منظور از سهمیه های خاص، مواردی چون شهدا، بهیاران، ایثارگران و … می باشد.

نکته مهمی که در خصوص سهمیه ایثارگران و جانبازان باید در نظر بگیرید این مورد می باشد که این سهمیه ها در انتخاب رشته، رتبه شما را بهتر نمی نمایند. بلکه سیستم به گونه ای تعریف شده است که 70 درصد از تراز آخرین فرد قبولی عادی به شخصی که دارای این سهمیه می باشد تخصیص داده می شود. لذا شانس قبولی وی به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

آشنایی با نحوه انتخاب رشته تجربی در دانشگاه آزاد

دانشگاه های آزاد برای 80 درصد از داوطلبین کنکور دارای اهمیت است. در نظر داشته باشید که در این رشته شما هم از طریق آزمون سراسری و هم از طریق سوابق تحصیلی می توانید جذب دانشگاه ها شوید. البته رشته هایی چون پزشکی و پیراپزشکی همچنان از طریق کنکور سراسری اقدام به جذب دانشجو می کنند.

زمانی شما می توانید اقدام به انتخاب رشته کنکور تجربی در دانشگاه آزاد نمایید که کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد را در اختیار داشته باشید. چون کنکور دانشگاه آزاد و سراسری ادغام شده اند لذا این مورد در کارنامه اولیه سازمان سنجش بیان شده است. با این تفاسیر می توان دریافت که برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد لازم است تا حتما در کنکور سراسری شرکت نمایید.

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که انتخاب رشته کنکور تجربی بسیار حساس است. از همین رو توصیه می شود تا از مشاوران و افراد حرفه ای برای این کار مشورت بگیرید. در این صورت می توانید با اطمینان بیشتری اقدام به انتخاب رشته کنید.

 

 

✅ برای تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور تجربی باید از چه طریقی اقدام نمود؟

برای انتخاب رشته در این گروه آزمایشی توصیه می شود تا وارد سایت سازمان سنجش به آدرس SANJESH.ORG شوید. از این طریق می توانید فرم اینترنتی مذکور را تکمیل نمایید.

✅ آیا می توان در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی از چندین رشته محل بهره برد؟

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که هر داوطلب می تواند نهایتا 150 کد رشته را انتخاب نماید و در فرم اینترنتی وارد کند.

✅ آیا انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارای هزینه می باشد؟

انتخاب رشته کنکور تجربی در دانشگاه آزاد با پرداخت هزینه صورت می گیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *