فهرست مطالب

مقدمه

انتخاب رشته کنکور همیشه یکی از بزرگترین چالش های زندگی یک نوجوان دانش آموز بوده و همچنان نیز هست. از مرحله ورود به آزمون سراسری هزاران اتفاق پیش بینی شده و پیش بینی نشده رخ میدهد. به دلیل درجه حساسیت این مرحله از زندگی شخصی امروز تصمیم داریم پیرامون بزرگترین اشتباهات انتخاب رشته صحبت کنیم پس با ما همراه باشید:

در مصاحبه‌ای با محمدرضا پوردستمالچی، مشاور تحصیلی و کارشناس آموزشی صدا و سیما در خصوص اهمیت انتخاب رشته صحیح و اصولی برای داوطلبان آزمون سراسری و همچنین خطاهای احتمالی داوطلبان در انتخاب رشته گفتگو شد. مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی در این مقاله به تفصیل این موارد را عنوان کرده است:

درست است که انتخاب رشته کنکور سراسری مهم ترین تصمیم زندگی ما نیست، اما بدون شک یکی از تاثیرگذارترین تصمیماتی است که ما در طول زندگی خود می‌گیریم.

تصمیمی که نه تنها در زندگی شخصی، بلکه در زندگی اجتماعی ما نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

انتخاب رشته اشتباه، تمام جنبه‌های آینده فرد را تحت تاثیرات مخرب قرار می دهد و برعکس، انتخاب رشته صحیح و اصولی، می تواند تضمین کننده موفقیت های آتی فرد باشد.

پژوهش‌های زیادی ارتباط مستقیم بین رضایت شغلی و رضایت از زندگی را نشان داده اند.

پس لازم است دانش آموزان و داوطلبان عزیز به اهمیت این موضوع توجه داشته باشند و انتخاب رشته خود را با روش درست و با در نظر گرفتن همه جوانب انجام دهند.

متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد این موضوع هستیم که دانش آموزان انتخاب رشته ی خودشان را به اشخاصی می‌سپارند که کوچک ترین تخصص و مهارتی در امر انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی ندارند و صرفا با وعده و وعیدهای جذاب دروغین مثل قبولی در رشته‌های پرطرفدار با هر رتبه‌ای، آینده‌ی دانش آموزان را به بازی می‌گیرند.

عوامل موثر بر انتخاب رشته را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

۱.عوامل بیرونی مانند خانواده، محیط آموزشی، افراد تاثیر گذار در زندگی فرد، گروه های همسالان، رسانه ها و…

۲.عوامل درونی مانند علاقه، ارزش های فرد، اعتقادات، توانمندی ها و مهارت ها، ویژگی های شخصیتی، اهداف، تجربیات و…

 

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

اشتباهات بزرگ انتخاب رشته کنکور سراسری

1- یکی از رایج‌ترین اشتباهات انتخاب رشته، انجام این کار با اطلاعات ناقص و نادرست است. داوطلبان باید در مورد شرایط و ضوابط انتخاب رشته اطلاعات کامل را از منابع معتبر کسب کنند و فریب وعده‌ها و گفته‌های دروغین را نخورند.

2- داوطلبان نباید بدون اطلاع کامل از شرایط دانشگاه‌ها انتخاب رشته کنند. خیلی از دانشگاه‌ها شرایط و ویژگی‌های خاص برای پذیرش دانشجو دارند. (مثل دانشگاه‌های ارتش، فرهنگیان، شاهد، الزهرا و  …). از دیگر اشتباهات انتخاب رشته نیز در نظر نگرفتن همین نکته ظریف و مهم است.

3- داوطلبان نباید بدون کسب اطلاعات کامل و کافی در مورد شرایط دوره های تحصیلی انتخاب رشته کنند. (مثل محرومیت قبولی در دوره روزانه برای سال آینده در صورت پذیرش و عدم تمایل به ثبت نام)

4- از دیگر اشتباهات انتخاب رشته این است که داوطلب گاهی انجام آن را به فرد دیگری واگذار میکند. دقت کنید که به هیچ وجه نباید کسی به جز داوطلب (مشاور، دوست، فامیل و …) کد رشته‌ها را وارد سایت سازمان سنجش کند. مشاور و یا هر فرد دیگر صرفا می تواند داوطلب را در مسیر انتخاب آگاهانه راهنمایی ‌کند، اما وارد کردن کدرشته‌های نهایی در سایت سازمان سنجش، فقط باید توسط خود داوطلب انجام شود.

5- داوطلبان عزیز نباید بدون شناخت و آگاهی کافی از خود و بدون توجه به ویژگی‌های شخصیتی، علاقه و استعداد و توانایی‌های خود انتخاب رشته کنند. به قول معروف «هر کسی را بهر کاری ساختند»

6- داوطلبان نباید با اطلاعات سطحی و دم دستی از رشته‌های تحصیلی بسنده کنند، بلکه باید  از شرایط  تحصیل در هر رشته‌، امکان ادامه تحصیل، رشته‌های شبیه به هم، محتوای دروس رشته‌ها، توانایی‌های لازم برای هر رشته و … اطلاعات کافی داشته باشند.

7- داوطلبان نباید به امید وعده‌‌ی انتقالی یا وعده‌های مشابه انتخاب رشته کنند. این یکی از فاحش ترین و البته رایج ترین مسائلی است که در این چند سال اخیر به وفور تکرار شده است.

شایعاتی که در فضای مجازی از عوامل اصلی اشتباهات انتخاب رشته هستند

معمولا هر سال در دوران انتخاب رشته شاهد شایعه پراکنی‌های گوناگون توسط برخی افراد غیرمتخصص به منظور جذب دانش‌آموزان هستیم؛ شایعاتی مثل:

«چون امسال آزمون سراسری سخت شده است، انتخاب رشته کار پیچیده‌تری خواهد بود.»

یا مطرح کردن الفاظی چون حباب رتبه‌ها، هم ترازسازی و یا مسائل این چنینی که باعث گیج شدن مخاطب و پیچیده شدن فضا می‌شود.

درست است که انتخاب رشته فرایندی حرفه‌ای و تخصصی است و جزئیات زیادی را در بر دارد، اما داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها نباید با توجه کردن به این شایعات بر آتش اشتباهات انتخاب رشته هیزم بیافزایند.

سخن نهایی

در آخر باید به این نکته توجه کرد که انتخاب رشته معجزه نیست؛ اگر شما از رشته های دانشگاهی آگاهی کافی داشته باشید، اصول و قوانین انتخاب رشته را بشناسید و از کمک مشاوران با تجربه در امر انتخاب رشته استفاده کنید، می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن با توجه به رتبه‌ی خود برسید.

در صورتی که تصمیم به گام نهادن در مسیر درست دارید از همینک میتوانید با همکاران ما در مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *