افزایش درصد در روزهای آخر امتحان

فهرست مطالب

مقدمه

به دلیل رقابت زیاد میان داوطلبان کنکوری عزیز گاهی اوقات یک سوال نیز میتواند بین داوطلبان تعیین کننده برای قبولی در رشته بهتر، کرسی بهتر یا دانشگاه بهتر باشد. در این مبحث ما به راهکارهایی میپردازیم که سبب افزایش درصد در روزهای نزدیک به امتحان میشود:

سرعت تست زنی خود را افزایش دهید

به این مساله در خلال مجموعه مقالات مرکز مشاوره پوردستمالچی بارها اشاره شده است. علت آن هم این است که سرعت بالای تست زنی ارتباط بسیار مستقیمی با ذخیره زمانی و در نتیجه و افزایش درصد شما دارد. در کل یکی از راهکارهای افزایش درصد در روزهای نزدیک امتحان کار کردن بر روی این مساله است.

این توانایی از دو طریق کلی به دست می آید:

تکرار و تمرین

سعی کنید هنگام تست زنی زمان های خود را در نظر بگیرید. هر بار سعی کنید زمان کمتری برای مطالعه وقت بگذارید. این که چطور هر بار درصد پاسخ های مثبت خود را افزایش دهید بستگی مستقیمی به مورد بعدی دارد!

 

بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک های تست زنی 

خودشناسی در مطالعه

شما برای افزایش درصد در روزهای نزدیک امتحان باید بتوانید دو مورد را در مورد خود تشخیص دهید؟

چه سوالاتی را اشتباه پاسخ داده بودید؟

علت پاسخ اشتباه به سوالات چه بوده؟

در صورتی که درک کنید چرا پاسخ اشتباه دادید؟ آیا مشکل از درک مفهوم سوالات بوده یا با راه حل دچار مشکل بودید و اینکه چطور میتوانید کاری کنید که هرکدام از این مشکلات از بین برود. برای این موارد حتما زمان بگذراید زیرا به ازای پاسخ ندادن و زمانی که برای این سوالات گذاشته بودید ممکن است سوالات بعدی  را نیز از دست بدهید.

 نقاط ضعف را اصلاح کنید و نقاط قوت را تقویت کنید

این مساله نیز برای افزایش درصد در روزهای آخر امتحان یا کنکور بسیار مهم است. ابتدا در مورد نقاط قوت توضیح میدهیم. فرض کنید شما مهارت یادگیری زبان انگلیسی را دارید و مطالب را خیلی سریع یاد میگیرید. اگر یک مدت طولانی از این درس فاصله بگیرید چه اتفاقی میوفتد؟ ناخودآگاه مطالب زیادی را فراموش میکنید. حتی اگر در مورد آن درس استعداد داشته باشید. بنابراین برای افزایش درصد در روزهای نزدیک امتحان سعی کنید اگر استعداد خاصی دارید اجازه ندهید در شما افول کند.

در مورد بهبود نقاط ضعف میتوانید لیستی از اشتباهاتی که معمولا باعث میشود رتبه یا نمره شما در امتحانات افت کند را یادداشت کنید. به طور مثال در لیست بنویسید:

من همیشه در خواندن صورت سوالات ریاضی بی دقتی میکنم. یا من همیشه اشتباهات محاسباتی دارم. یا در درس دین و زندگی ایات قرآنی را فراموش میکنم.

بعد از نوشتن نقاط ضعف آن ها را الویت بندی کنید. شما ممکن است لیست بسیار طولانی تهیه کنید یا برای رسیدگی به تمام موارد فرصت کافی نداشته باشید. بنابراین الویت بندی نقاط ضعف بسیار مهم است.

 بیشتر بخوانید: روش های جلوگیری از حواس پرتی در امتحان

سوالات امتحان را نیز الویت بندی کنید

هیچ گاه صد درصد سوالات آزمون کنکور یا امتحان دشوار نیست. سوالات سه سطح دشوار ، متوسط و آسان دارد. تا بتوانید به تمام سولات با بالانس فکری و روحی پاسخ دهید. در ابتدا سعی کنید به سوالاتی پاسخ دهید که فکر میکنید تسلط دارید. در الویت بعدی به سوالاتی که کمی نیاز به فکر کردن دارند پاسخ دهید. مرحله آخر را برای پاسخ دادن به سوالات دشوار که زمان شما را زیاد تلف میکنند بگذارید. چون اولا اضطراب شما در مواجهه با این سوالات کمتر است زیرا به تعداد زیادی از سوالات پاسخ دادید و با ارامش بیشتری میتوانید به باقی سوالات بپردازید. ثانیا اگر این سوالات را جواب نداید چیز زیادی را با این شیوه از دست نخواهید داد.

اشتباهات خود را بشناسید

مدام مطالعه نکنید. گاهی لازم است دست از خواندن بردارید و برای شناخت اشتباهات خود وقت بگذارید.

 منابع درست را شناسایی کنید

سعی کنید منابع درسی را به درستی انتخاب کنید. انتخاب یک منبع اشتباه باعث میشود ساعت ها و روزها را با سردرگمی بگذرانید.

تمرین کنید و تمرین کنید

سعی کنید تکرار و تمرین خود را بیشتر کنید. شما هر اندازه هم در هر درسی استعداد داشته باشید باز هم بدون تمرین آمادگی لازم را ندارید. به یاد داشته باشید خیلی از اوقات تمرین میتواند جای استعداد را بگیرد.

باید قادر باشید آزمون را تحلیل کنید

یعنی زمانی که در یک ازمون قرار دارید باید قادر باشید سوالات را تشخیص و دسته بندی کنید. در ذهن خود سریعا ارزیابی کنید به چه تعداد از سوالات میتوانید پاسخ دهید چگونه میتوانید به سوالات به گونه ای پاسخ دهید که نمره مناسبی کسب کنید.

 

زمان و استرس خود را مدیریت کنید

تمرکز داشته باشید و سعی کنید تمامی عوامل منفی دور کننده از موفقیت را از خود دور کنید. به خود یادآوری کنید که شما به حد کافی تلاش کردید در نتیجه باید با ارامش برای بهترین نتیجه در جلسه امتحان حاضر شوید. قبل از امتحان به هیچ چیز فکر نکنید. نه گذشته و نه آینده. در حال حاضر قرار بگیرید و تمرکز خود را تنها بر روی سوالات و توانایی های خود بگذارید.

 

 

جمع بندی

در این مقاله درباره روش های افزایش درصد در روزهای نزدیک امتحان صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم تا حدی با این مقاله در مسیر طولانی و البته لذت بخش کنکور موثر واقع شویم. با ما در تماس باشید:

مشاوره کنکور 1402

 برنامه ریزی داشته باشید

حتما برنامه ریزی درستی داشته باشید. برنامه ریزی به این معنا نیست که یک برنامه در ذهن یا روی کاغذ بنویسید . ویژگی های بسیاری برای یک برنامه ریزی خوب وجود دارد: یکی از آن ها این است که برنامه باید به نیازهای شما توجه کند، متناسب با روحیات شما باشد، دارای زمان استراحت مناسب و به دفعات باشد، مستمر باشد و…

 در مشاوره کنکور تجربی تمامی این موارد با جزئیات و به تفصیل و برحسب آزمون شخصیت شناسی به شما گفته خواهد شد. با توجه به موارد مشابه توصیه میشود حتما برنامه ریزی را در کنار یک متخصص با تجربه انجام دهید.

بیشتر بخوانید: نکات برنامه ریزی موفق تحصیلی

 کیفیت مهم تر از کمیت است

 این نکته بسیار مهم است. ما هنگام مشاوره کنکور تجربی به داوطلب توصیه میکنیم که هرگز به دنبال تسلط بر تمامی دروس نباشد. چرا که تسلط بر یک درس ارزش بیشتری از خواندن تعداد زیادی مطلب درسی دارد بدون اینکه به هیچ کدام به اندازه کفایت تسلط داشته باشید! پس سعی کنید در زمانی که در اختیار شماست به تسلط فکر کنید نه به تعدد!

 برنامه ریزی حجمی زمانی داشته باشید

این به این معناست که محتوا و زمان را با هم تنظیم کنید.یعنی به طور مثال X تایم را به مطالعه درس Y اختصاص دهید . این طور بهتر میتوانید به دروس خوانده شده در زمان مقرر رسیدگی کنید.

مشاوره کنکور تجربی در مورد دروس اختصاصی و اصلی

درس شیمی

اولین نکته ای که در مورد درس شیمی مهم این است که سوالات این گروه به شکل ترکیبی مطرح میشوند. یعنی شنا ابتدا باید به یک سطح تسلط در مورد مفاهیم درس برسید. سعی کنید سوالات را به صورت ترکیبی در هم ادغام کنید. یعنی موقع مطالعه مفاهیم مختلف درس را با هم ادغام کنید. در این صورت تسلط شما روی هر مبحث نیز افزایش میابد.

درس زیست شناسی

در مطالعه این درس سرفصل ها و عناوین را مطالعه کرده و متون و تصاویر را نیز مطالعه کنید. پس از برای تثبیت درس به سراغ تست زدن بروید. حتما مواردی که درست و یا غلط زدید را مطالعه کنید.

برای اینکه متوجه شوید چه تعداد از تست ها را یاد گرفتید مجدد خود را محک برنید . همان مبحث را تست بزنید و زمان و تعداد تست های درست را ملاک بررسی قرار دهید.

جمع بندی

در این مبحث یکی از بخش های مشاوره کنکور تجربی در مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی را مطرح کردیم. در کنار این مباحث سعی کردیم به 10 مورد از نکات مهم در مشاوره کنکور تجربی 1402 نیز اشاره کنیم. مشاوره تخصصی کنکور به صورت جزئی وارد هرکدام از این مراحل شده و با توجه به روحیات داوطلب این موارد را بررسی میکند.

5/5 - (2 امتیاز)