انتخاب شغل آینده تحت تاثیر چه عواملی است؟

انتخاب شغل آینده

فهرست مطالب

مقدمه

یکی از بزرگترین و مهمترین دغدغه های افراد، انتخاب شغل مناسب برای آینده می باشد. در گذشته معمولا انتخاب شغل آینده به صورت موروثی انجام می گرفت و فرزندان شغل والدین خود را ادامه می دادند. امروزه برخلاف گذشته تنوع شغلی بسیار بالا می باشد و افراد با توجه به شرایط و عوامل خود شغل آینده را انتخاب می کنند. انتخاب شغل یک تصمیم پر اهمیت و سرنوشت ساز می باشد که افراد باید در انتخاب آن دقت کنند. در این مقاله قصد داریم با بیان عوامل موثر بر انتخاب شغل به شما در انتخاب یک حرفه مناسب کمک کنیم.

عوامل موثر بر انتخاب شغل آینده

عوامل بسیار زیادی بر انتخاب شغل آینده شما تاثیر می گذارند که در اینجا مهمترین عوامل را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد. در صورتی که در رابطه با انتخاب شغل آینده خود هر سوالی دارید، می توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید و به بهترین شیوه شما را راهنمایی می کنند. جهت کسب رضایت شغلی حتما قبل از انتخاب آن، از مشاور های باسواد و باتجربه کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای قبولی در رشته پزشکی بدون دردسر!

 

تاثیر شخصیت افراد بر انتخاب شغل آینده

یکی از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب شغل آینده افراد، شخصیت و خلق و خوی آنان می باشد. بعضی ها فکر می کنند که آن ها در طول روز برای چند ساعت در محیط کار هستند و لزومی نمی بینند که شغل شان متناسب با شخصیت شان باشد. چنین تفکری اصلا صحیح نمی باشد و ارتباط بسیار نزدیکی بین شخصیت افراد و شغل آن ها وجود دارد. به عنوان مثال فردی که دارای شخصیت درون گرا می باشد، هرگز نمی تواند در شغل هایی که نیاز به ارتباط اجتماعی قوی دارند، موفق شود. پس در قدم اول شخصیت خود را به خوبی شناسایی کنید و سپس شغل متناسب با آن را انتخاب کنید. برای شناسایی شخصیت و تعیین شغل متناسب با آن می توانید از مشاوران باسواد کمک بگیرید. به عنوان نمونه بهتر است افراد برونگرا شغل فروشندگی و افراد جستجوگر و کنجکاو شغل های مربوط به مهندسی را انتخاب کنند.

انتخاب شغل آینده

 

بازار کار و درآمد افراد

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در انتخاب شغل آینده، توجه به نیاز بازار کار می باشد. متاسفانه امروزه در کشورمان بعضی از شغل ها بازار کار و درآمد مناسبی ندارند و پاسخگوی نیاز های ما نخواهند بود. هدف اصلی همگی ما از کار کردن، درآمد زایی می باشد، بنابراین به شما توصیه می کنیم که حتما قبل از انتخاب شغل آینده درباره بازار کار آن تحقیق کنید و از درآمد بالای آن مطمئن شوید.

 

بیشتر بخوانید: پر درآمدترین مشاغل ایران!

تاثیر علایق افراد در انتخاب شغل آینده

بدون شک هیچ کسی نمی تواند تاثیر علاقه را بر انتخاب شغل آینده انکار کند. قرار نیست که شما هرچند وقت یکبار شغل تان را تغییر دهید، بلکه برای رسیدن به یک درآمد خوب باید شغل تان را برای مدت زمان طولانی ادامه دهید. همچنین شما هر روز حداقل یک شیفت را در محل کاری خود سپری می کنید. در صورتی که به شغل خود علاقه نداشته باشید، نمی توانید مدت زمان طولانی آن را تحمل کنید و باید بعد از مدتی آن را تغییر دهید. بنابراین حتما شغلی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.

مهارت و استعداد

یکی دیگر از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب شغل آینده، مهارت و استعداد فرد می باشد. اگر شغلی را که انتخاب می کنید، در آن استعداد و مهارت داشته باشید، قطعا نسبت به افرادی که در آن استعداد ندارند، خیلی سریعتر به پیشرفت دست خواهید یافت. امروزه خوشبختانه یک سری آزمون هایی وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها استعداد خود را کشف کنید. یکی از عوامل مهم در کسب رضایت شغلی، داشتن استعداد و مهارت در آن حرفه می باشد. به عنوان نمونه فردی که صدای خوبی دارد، می تواند شغل هایی همچون خوانندگی، دوبلوری، مجری گری و… را انتخاب کند.

انتخاب بهترین مرکز مشاوره تهران

توجه به ارزش های خود در انتخاب شغل آینده

یکی از مهمترین عامل های تاثیرگذار در انتخاب شغل آینده، توجه به ارزش های فرد می باشد. قطعا هر فرد یک سری ارزش های مختص به خود را دارد که حاضر نیست در هیچ شرایطی آن ها را زیر پا بگذارد. بنابراین قبل از شروع به انتخاب حرفه، ارزش های مهم و اساسی خود را تعیین کنید و آن ها را جزو معیار های انتخاب شغل خود قرار دهید.

طرح کلاس های جمع بندی پوردستمالچی

توجه به محدودیت های خود

همگی ما در زندگی خود یک سری محدودیت داریم که باید در هنگام انتخاب شغل آینده حتما به آن ها دقت کنیم. توجه نکردن به این محدودیت ها باعث شکست ما می شود. به عنوان نمونه یکی از انواع محدودیت ها، محدودیت جسمانی یا توانایی فرد می باشد. بعضی از شغل ها به قدرت بدنی زیادی نیاز دارد و شما حتما باید توانایی جسمانی کافی را داشته باشید. همچنین یکی دیگر از محدودیت ها، محدودی جغرافیایی می باشد. حتما در هنگام تعیین شغل به این محدودیت ها دقت کنید.

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

جمع بندی

در این مقاله تلاش شد تا در مورد انتخاب شغل آینده و روش های انتخاب شغل موفق صحبت شود. موسسه مشاوره تحصیلی پوردستمالچی این افتخار را دارد که در زمینه فراهم آوردن بسته های هدایت شغلی و تحصیلی همواره در کنار دانش آموزان عزیز بوده است. در نتیجه مسیر انتخاب شغل برای آینده را با سرعت بشتر و مطمئن تری طی خواهند کرد. شما دوستان عزیز در صورتی که نیاز به هرگونه توضیحات بیشتری داشتید میتوانید از طریق دیدگاه ها با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

آیا سابقه کار قبلی بر انتخاب شغل آینده تاثیر می گذارد؟

بله. بدون شک سابقه کار قبلی بر انتخاب شغل آینده تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان داده است که معمولا افراد قصد دارند در کاری که قبلا آن را انجام داده اند، فعالیت کنند تا اینکه یک شغل جدید را شروع کنند.

افرادی که قصد مهاجرت دارند، باید چه شغلی را انتخاب کنند؟

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب شغل آینده توجه به مهاجرت می باشد. در صورتی که قصد مهاجرت دارید، باید شغلی را انتخاب کنید که در کشور های خارجی نیز بتوانید آن را ادامه دهید و درآمد مناسبی نیز داشته باشد.

خانواده چه تاثیری بر شغل آینده دارد؟

خانواده تاثیر زیادی در انتخاب شغل آینده دارد. معمولا فرزندان به سمت شغل های والدین شان گرایش پیدا می کنند. همچنین اگر والدین فردی دارای شغل عالی و پردرآمدی باشند، فرزندان نیز معمولا در آینده شغل عالی رتبه خواهند داشت. برعکس این مورد هم صدق می کند.

طبقه اجتماعی چه تاثیری بر شغل آینده دارد؟

بعضی از خانواده هایی که در طبقه اجتماعی بالا زندگی می کنند، حاضر نیستند در شغل های طبقه پایین اجتماعی فعالیت کنند و از آن شغل ها گریزان هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *