فرسودگی تحصیلی چیست

فهرست مطالب

مقدمه

یکی از مهمترین مشکلات دوران تحصیل و کنکور، فرسودگی تحصیلی می باشد. ممکن است تا حالا چنین عبارتی را نشنیده باشید، اما بدون شک همگی دانش آموزان در دوران تحصیل آن را تجربه می کنند. ممکن است بارها تجربه کرده باشید که بعد از انجام یک کار سخت و طولانی، انرژی و توان خود را از دست می دهید و بعد از آن دیگر حوصله انجام هیچ کاری را ندارید. ممکن است دانش آموزان و داوطلبان کنکور در دوران تحصیل بارها انگیزه خود را از دست دهند و تعداد ساعات مطالعه آن ها نسبت به قبل افت پیدا کند. چنین علائمی نشانه فرسودگی تحصیلی می باشد و حتی گاهی اوقات به حدی شدید می باشد که فرد برای همیشه از درس خواندن دست بر می دارد. اگر شما هم به چنین مشکلی مبتلا هستید، نیازی به نگرانی نیست. در این مقاله راهکارهای اصولی و کاربردی را جهت رفع این مشکل به شما یاد می دهیم.

فرسودگی تحصیلی چیست

فرسودگی تحصیلی یعنی چه؟

فرسودگی تحصیلی به حالتی گفته می شود که فرد بعد از یک مطالعه طولانی مدت دچار واکنش های منفی عاطفی، جسمی و ذهنی می شود، به صورتی که فرد علائمی از جمله کاهش انگیزه، افت تعداد ساعات مطالعه در روز، ناامیدی از تحصیل، کاهش فعالیت در زمینه تحصیل و… را از خود نشان می دهد. گاهی اوقات این مشکل بسیار شدید می باشد و افراد به بیماری های روانی از جمله افسردگی، اسکیزوفرنی و… مبتلا می شوند. افرادی که به این مشکل مبتلا هستند، خیلی سریع از درس خواندن خسته می شوند و انگیزه و توان برای درس خواندن ندارند. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و در صورت ابتلا به آن، باید سریع درمان شود. جهت دریافت مشاوره فرسودگی تحصیلی می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و شما را به بهترین شیوه راهنمایی می کنند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای قبولی در رشته پزشکی بدون دردسر!

علائم فرسودگی تحصیلی

بعضی از افراد فرسودگی تحصیلی را به اسم خستگی تحصیلی می شناسند. قبل از همه چیز این نکته را به شما یادآوری کنم که اکثر دانش آموزان در دوران تحصیل به این مشکل مبتلا می شوند، پس نیازی به نگرانی نیست و یک عارضه طبیعی تحصیل طولانی مدت می باشد. معمولا بعد از یک دوره طولانی مدت تحصیل، خواندن مداوم یک مطلب برای چندین بار، استرس زیاد یا شکست در یک آزمون این مشکل برای شما پیش می آید. ما در اینجا طیف وسیعی از علائم خستگی تحصیلی را بیان می کنیم. در صورتی که به چنین علائمی مبتلا هستید، سریع به فکر درمان آن باشید که دچار افت تحصیلی زیاد نشوید.

علائم فرسودگی تحصیلی عبارت اند از:

عدم تمرکز کافی هنگام درس خواندن

کاهش اعتماد به نفس

اضطراب و استرس شدید احساس و بروز نشانه های افسردگی هنگام درس خواندن
کاهش انگیزه جهت درس خواندن بی علاقگی به تحصیل
حس کلافگی و خستگی هنگام درس خواندن بروز عادات غلط از جمله پرخوابی، پرنوشی، پرخوری و..
کاهش خلاقیت در کار های مربوط به درس خواندن بروز بیماری های جسمانی
نخوابیدن تا دیر وقت جویدن ناخن
بد رفتاری با دیگران ناتوانی در به پایان رساندن تکالیف
عدم توانایی انجام برنامه های تعیین شده از قبل خستگی زیاد که با استراحت و خوابیدن هم رفع نمی شود

جلوگیری از فرسودگی تحصیلی

در صورتی که علائم فرسودگی تحصیلی را دارید، باید سریع به فکر درمان آن باشید. اگر به یک مشاوره تخصصی جهت رفع خستگی تحصیلی نیاز دارید، می توانید با مشاوران ما به صورت حضوری یا تلفنی ارتباط برقرار کنید و شما را به بهترین شیوه راهنمایی می کنند. ما در ادامه متن راهکار هایی را به شما یاد می دهیم که به درمان و پیشگیری از فرسودگی تحصیلی کمک می کند.

فرسودگی تحصیلی چیست

بیرون رفتن

بدون شک یکی از راهکار های موثر جهت درمان یا پیشگیری از فرسودگی تحصیلی، بیرون رفتن می باشد. مدت زمان بیرون رفتن شما بستگی به شدت خستگی تحصیلی شما دارد. شما می توانید هر هفته یا هرچند روز یکبار حدود 1 ساعت را به پیاده روی و بیرون رفتن اختصاص دهید. این کار به شما کمک می کند که مدت زمان کمی از فضای درس و مطالعه دور بمانید و حال و هوای شما عوض شود. البته به شما یادآوری می کنیم که این کار باید با برنامه ریزی انجام شود، نه اینکه هر وقت خواستید، بیرون بروید.

انجام ورزش

 یکی دیگر از راهکار های موثر جهت پیشگیری از خستگی تحصیلی، انجام ورزش و داشتن فعالیت فیزیکی می باشد. شما می توانید سه بار در هفته و هر بار حدود 1 ساعت را به انجام ورزش اختصاص دهید. انجام این کار در روحیه شما بسیار تاثیر می گذارد.

انجام فعالیت های لذت بخش

شما باید جهت جلوگیری از فرسودگی تحصیلی، هر هفته مدت زمانی را به انجام فعالیت های لذت بخش اختصاص دهید. شما باید با برنامه ریزی صحیح و اصولی قادر باشید بین درس خواندن و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنید. شما می توانید از طریق انجام دادن فعالیت هایی همچون کتاب خواندن، فیلم تماشا کردن، نقاشی کشیدن، آهنگ گوش دادن و… انگیزه و حوصله خود را جهت درس خواندن حفظ کنید. البته مواظب باشید که انجام دادن این فعالیت ها به حدی نباشد که موجب افت تحصیلی شما شود.

 

بیشتر بخوانید: دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

 

حفظ ارتباط با دوستان و مشاوران خود

شما می توانید از طریق حفظ ارتباط خود با دوستان و یا مشاوران خود، علائم خستگی تحصیلی را به مقدار زیادی کاهش دهید. شما می توانید هر چند وقت یکبار با دوستان خود بیرون بروید و یا اینکه هر روز به مدت زمان کوتاهی با آن ها صحبت کنید. انجام این کار استرس شما را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

متوقف نکردن برنامه درسی

یکی از اشتباهات بزرگی که دانش آموزان در هنگام فرسودگی تحصیلی انجام می دهند، متوقف کردن درس خواندن و انجام ندادن برنامه درسی می باشد. انجام این کار علاوه بر اینکه خستگی تحصیلی شما را رفع نمی کند، بلکه موجب افت تحصیلی شما می شود. در صورتی که علائم فرسودگی تحصیلی را دارید، درس خواندن را کنار نگذارید، چون این کار موجب ایجاد استرس و عذاب وجدان شدید در شما می شود. در این مواقع سعی کنید با برنامه ریزی صحیح و نکات گفته شده در بالا به درس خواندن ادامه دهید. در صورتی که احساس می کنید به فرسودگی تحصیلی مبتلا هستید، با مشاوران ما تماس بگیرید.

انتخاب بهترین مرکز مشاوره تهران

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم در مورد مبحث فرسودگی تحصیلی که در طول زمان اتفاق میوفتد صحبت کنیم.در صورتی که سوال دیگه ای داشتید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

سوالات متداول

زمان استراحت بین مطالعه جهت جلوگیری از فرسودگی تحصیلی چقدر باید باشد؟

هر وقتی که احساس کردید، از مطالعه کردن خسته شده اید، به ازای هر ساعت مطالعه، 15 دقیقه استراحت کنید.

آیا برای ورزش انجام دادن باید به باشگاه برویم؟

شما باید به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش انجام دهید و می توانید آن را در خانه بدون دستگاه های ورزشی انجام دهید. اگر به باشگاه می روید باید مدت زمان کمتری را به ورزش اختصاص دهید، چون برای رفت و آمد به باشگاه وقت کمی از شما گرفته می شود.

آیا تغذیه در فرسودگی تحصیلی نقش دارد؟

بله. تغذیه درست موجب می شود که عملکرد بهتری برای درس خواندن داشته باشید. حدالامکان از مصرف قند و چربی و غذاهای فست فودی پرهیز کنید.

 باید شبانه روز چند ساعت بخوابیم؟

شما در طول شب باید 9 ساعت بخوابید. بعد از ظهر ها هم می توانید 30 تا 45 دقیقه بخوابید. البته توجه کنید که ماه های آخر کنکور تعداد ساعات خواب ممکن است کاهش یابد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *