نکات تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

فهرست مطالب

مقدمه

تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری 1401 در واقع یک شانس دوباره برای داوطلبان کنکوری می باشد که پس از تعیین رشته و عدم قبولی در دانشگاه، مجدد می توانند از طریق این دفترچه اقدام به ورود به دانشگاه نمایند. در واقع اگر در رشته و دانشگاه مد نظر شما پذیرش دانشجو تکمیل نشده باشد شما می توانند از این تبصره بهره ببرید. به همین دلیل در مقاله فعلی شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری 1401 بیان شده است.

افرادی که از طریق بند “تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری” مجدد برای ورود به دانشگاه تلاش می نمایند، یک شانس دوباره دارند تا شرایطشان برای قبولی در رشته و دانشگاه مد نظر بررسی گردد. برای استفاده از این حالت، لازم است تا ابتدا دفترچه مربوط به تکمیل ظرفیت که توسط سازمان سنجش ارائه می شود، دانلود گردد و سپس چنانچه داوطلبی دارای شرایط مذکور بود نسبت به تکمیل فرم مربوط به انتخاب رشته اقدام نماید. اگر مایل هستید تا با شرایط و ضوابط مربوط به تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری آشنا شوید، لازم است تا مقاله فعلی مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی را تا انتها مطالعه کنید.

البته به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید که زمان ثبت نام در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری، توسط سازمان سنجش و پس از اعلام نتایج نهایی کنکور بیان می شود. از همین رو افرادی که مایل هستند در کارزار کنکور موفق شوند، باید حتما اخبار و سایت سازمان سنجش را با دقت دنبال نمایند.

نکات تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

در مورد تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری چه می دانید؟

کنکور و قبولی در دانشگاه سراسری یکی از چالش های بزرگ در زندگی هر دانشجو و دانش آموز می باشد. اگر فردی از ثبت نام در دانشگاه جا بماند یا به هر دلیلی نتواند برای ثبت نام حاضر شود، با مشکلات بسیار روبرو می شود. از همین رو سازمان سنجش تمهیداتی اندیشیده که افراد جامانده نیز شانس دوباره برای ورود به دانشگاه داشته باشند. تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری به این معنا است که اگر شخصی در کنکور قبول شده است اما به هر دلیلی مایل نیست تا در آن رشته یا دانشگاه تحصیل نماید، جای او در دانشگاه خالی نماند و شخص دیگر با کمک دفترچه تکمیل ظرفیت بتواند به دانشگاه وارد شود.

طرح کلاس های جمع بندی پوردستمالچی

پذیرش از طریق دفترچه تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری بر اساس رتبه و تراز می باشد. لذا داوطلب باید ضمن داشتن نمره مناسب، شرایط لازم را نیز داشته باشد. به طور قطع جواب این مورد پس از اینکه نتایج کنکور و قبول شدگان در آن عنوان شد، بیان می گردد. سازمان سنجش بر اساس قبولی ها و نتایج آنها هر ساله ظرفیت های خالی دانشگاه های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، نوبت دوم و پیام نور را اعلام می نماید. ظرفیت های فوق در دفترچه بیان می شوند تا داوطلبان تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری آن را مطالعه نموده و با نحوه انتخاب رشته، زمان آن و همچنین لیست رشته های موجود آشنا شوند. این تبصره می تواند امکان ادامه تحصیل را برای افراد زیادی فراهم آورد. از همین رو توجه به آن مهم است.

زمان تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری چه تاریخی است

تاریخ دقیق تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری هر سال توسط سازمان سنجش بیان می شود. این مورد برای سال 1401 هنوز اعلام نشده است. البته زمانی که اطلاع رسانی صورت گیرد، این مورد نیز حتما در سایت بیان می شود. خاطرنشان می گردد که در سال 1397 بیان شد تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری در هیج رشته و هیچ دانشگاهی انجام نمی شود اما این مورد برای سال جاری انجام خواهد شد.

برای قبولی در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری باید چه شرایطی داشته باشیم

برای اینکه بتوانید در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری شرکت نمایید لازم است تا حتما در جلسه کنکور حضور به عمل آورده باشید. از سوی دیگر بسیار مهم است تا برای شما کارنامه نیز صادر شده باشد. افرادی که این دو مورد شامل حال آنها نمی شود، نمی توانند در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری شرکت نمایند. البته توصیه می شود تا دفترچه راهنمایی که برای این موضوع صادر می شود را نیز به صورت کامل مطالعه نمایید زیرا در این صورت با شرایط عمومی و اختصاصی انتخاب رشته آشنا خواهید شد. اما به صورت کلی شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری به قرار زیر می باشد:

طرح ویژه اردوی مطالعاتی نوروز 1402

الف) شرایط عمومی:

برای اینکه در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری بتوانید انتخاب رشته نمایید، لازم است تا دارای شرایط عمومی زیر باشید:

  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
  • نداشتن سابقه کیفری
  • دارای تابعیت قوانین جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن تابعیت دین اسلام یا یکی از دین هایی که توسط جمهوری اسلامی تصریح شده است

ب) شرایط اختصاصی:

قبولی در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری، نیاز به داشتن یک سری شرایط اختصاصی دارد که به قرار زیر هستند:

  • داوطلب باید حتما مدرک خود را تا پایان شهریور ماه دریافت نموده باشد.
  • اگر داوطلب دارای مدرک دیپلم از نوع فنی و حرفه ای باشد، در صورتی می تواند در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری شرکت نماید که فوق دیپلم داشته باشد.
  • اگر فردی دارای دیپلم فنی و حرفه ای یا کار و دانش بوده اما فوق دیپلم نداشته باشد، نمی تواند در بخش تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری قبول شود. البته با ثبت نام کنندگان در این بخش برخورد قانونی هم خواهد شد.
  • داوطلبان باید معدل دیپلم خود را با دقت وارد نمایند. در غیر این صورت تمام مسئولیت ها بر عهده خود داوطلب می باشد. افرادی که تخلف نمایند، با آنها برخورد جدی می شود.
  • برخی از افراد برای تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری، از طریق کافی نت اقدام می نمایند. لذا باید حتما اطلاعاتی که اپراتور وارد می کند را قبل از تایید نهایی بررسی و تایید نمایند.
  • پس از اینکه ثبت نام در بخش تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری انجام شود، سیستم به داوطلبان کد پیگیری و شماره پرونده می دهد که لازم است تا آنها را نزد خود نگهداری نمود. این موارد نشان دهنده ثبت نام صحیح است.

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

برای ثبت نام در بخش تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری چه مواردی نیاز است

هر داوطلبی که بخواهد اقدام به انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری نماید، لازم است مدارک زیر را آماده کند:

  • یک عکس 3*4 مربوط به امسال
  • ارائه اصل و دو کپی از تمام برگه های شناسنامه
  • ارائه کارت ملی و کپی پشت و روی آن
  • تکمیل نمودن فرم مربوط به تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

توجه داشته باشید که پس از اعلام نتایج لازم است تا دانشجویان به سایت یا مرکزی که در آن قبول شده اند، مراجعه نمایند. در این صورت با ضوابط ثبت نام آشنا خواهند شد. مشاهده شده است که دانشگاه ها یا موسسات عالی شرایط متفاوتی برای پذیرش دارند.

نکات تکمیلی در خصوص تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

افرادی که با شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری آشنا نباشند به مراتب شانس کمتری جهت قبولی دارند. از همین رو شانس تحصیل در دانشگاه یا رشته مدنظر خود را از دست می دهند. به همین دلیل بیان می شود که جهت قبولی حتما با مشاوران کاربلد مشورت نمایید. در این صورت با اطمینان بیشتری قادر خواهید بود تا رشته و دانشگاه مد نظر را انتخاب نمایید. خوشبختانه امروزه مشاوران و موسسات زیادی در این حوزه فعالیت می نمایند که دارای سابقه کافی هستند. لذا اگر می خواهید تا فرصت ادامه تحصیل را از دست ندهید، حتما از مشاوره های تخصصی که در این حوزه ارائه می شود، بهره ببرید.

مشاوران عموما بر اساس آمار قبولی سال های قبل، رتبه و تراز داوطلبان اقدام به ارائه مشاوره می نمایند. از همین رو راهنمایی هایی که در اختیار شما قرار می دهند به واقعیت نزدیک تر است. در همین راستا توصیه می شود تا حتما از کمک آنها بهره بگیرید.

انتخاب بهترین مرکز مشاوره تهران

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

سال گذشته افرادی که اقدام به انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری نمودند، نتایج خود را در روز شنبه 16 بهمن 1400 دریافت نمودند. پس از مشاهده قبولی نیز توانستند به درگاه اطلاع رسانی دانشگاه ها یا موسسات مد نظر خود مراجعه کرده و شرایط ثبت نام را جویا شوند. زمان ثبت نام و مدارک مورد نیاز نیز برای هر دانشگاه  متفاوت است. از همین رو به تمامی قبول شدگان توصیه می شود تا حتما با دانشگاهی که در آن مجوز قبولی دریافت نموده اند، شرایط و نحوه ثبت نام را بررسی نمایند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش شد تا شرایط انتخاب رشته و قبولی در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری بیان شود. بسیاری از داوطلبین به دلیل عدم آشنایی با این تبصره، از رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل باز می مانند. خاطرنشان می شود که بهره گیری از دانش و تخصص افراد کاربلد و مشاوران، کمک می نماید تا بتوان با اطمینان بیشتر اقدام به انتخاب رشته نمود.

سوالات رایج

✅  تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری از چه طریقی انجام می شود؟

این مورد به صورت اینترنتی است و توسط سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org انجام می شود.

✅ برای اینکه بتوان در بخش تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری شرکت نماییم، لازم است که چه شرایطی داشته باشیم؟

 این مورد به صورت کامل در مقاله بالا توضیح داده شد. لذا داوطلب با داشتن شرایط عمومی و اختصاصی، ضمن کسب نمره و تراز خوب از کنکور سراسری می تواند جواز انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری را به دست آورد.

✅ چگونه می توان در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری موفق شد؟

برای اینکه بتوان در تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری حتما موفق شد، بهتر است تا از تجربه و دانش مشاوران تحصیلی که در این حوزه فعالیت می نمایند، استفاده نمود. این افراد به شما در گزینش بهترین راه کمک شایانی می کنند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *