(https://s1.mediaad.org/serve/88987/retargeting.js)

فهرست مطالب

مقدمه

درس منطق یک درس حفظی – تمرینی است که البته بیشتر قسمت های آن شامل مطالب تمرینی است. این درس دارای ضریب بالایی در زیرگروه های رشته ی علوم انسانی است،بنابراین در ادامه به توضیح روش مناسب مطالعه این درس خواهم پرداخت.

درس منطق شامل دروسی است که به صورت به هم پیوسته است و فرد برای یادگیری هر درس باید به مطالب تمام دروس قبلی اشراف کامل داشته باشد، پس اصل مهم در مورد مطالعه درس منطق شروع و پیگیری مطالعه به ترتیب دروس است.

نکته ی مهم دیگر این است که یادگیری مباحث فلسفه ی پیش دانشگاهی منوط به یادگیری دقیق مباحث درس منطق است و این مطلب بر اهمیت یادگیری دروس منطق می افزاید. مطالعه درس منطق در اکثر مباحث (به غیر از مباحث اندکی که از نوع حفظی میباشد از نوع مطالعه دروس تمرینی است. بدین صورت که ابتدا از روی کتاب و جزوه متن درس منطق مطالعه شود و سپس از مباحث خوانده شده تست آموزشی به تعداد مناسب و مکفی که فرآیند یادگیری را تکمیل کند حل شود. سپس خلاصه ی همان مطالب درس منطق و نکته های مهم و جدید آن در خلاصه نویسی به صورت الگوی یادآوری یا درخت دانش نوشته شود. چرا که از مطالب  درس منطق به خاطر ماهیت طبقه بندی شده و مطالب دسته بندی شده  اش به راحتی می توان خلاصه برداشت. با توجه به نوع این درس که تمرینی است باید 30 درصد زمان واحد مطالعه به خواندن درس و 70 درصد آن به حل تست آموزشی اختصاص یابد. نکته ی قابل ذکر دیگر این است که طراحان کنکور در سال های گذشته از سؤالات و تمرین های هر درس استفاده کرده اند، بنابراین حل کردن و یافتن پاسخ آن ها ضروری به نظر می رسد. علاوه بر این باعث آشنا شدن با قالب و شکل سؤالات احتمالی هم می شود.

بیشتر خوانید : راهنمای دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401

رعایت نکاتی چند می تواند در مفیدتر بودن فرآیند مطالعه درس منطق  مثمرالثمر باشد:

  1. پس از اتمام مطالعه ی هر درس از کتاب، تست های مربوطه آن حل شود و در صورت عدم توانایی در حل هر سؤال ابتدا به کتاب و جزوه و سپس به پاسخ تشریحی آن سؤال مراجعه شود. در صورت یافتن نکته جدید حتما آن نکته فراگرفته و در خاطر سپرده شود؛ هم چنین نکات جدید پاسخ های درس منطق به خلاصه برداری افزوده شود.

روش مطالعه درس منطق

 2. نکته ی مهم دیگر اهمیت مرور های مرتب و منظم مباحث مطالعه شده است. به دلیل ماهیت حفظی-مفهومی مطالب درس منطق باید هر چند وقت یک بار و طی بازه های مرور ( یک روز، یک هفته، یک ماه ،…) مرور شوند تا از فراموشی شان جلوگیری و در نهایت باعث تثبیت شان در ذهن شود.

    3. درس منطق کاملا معلم محور است؛ بدین معنا لزوم یادگیری صحیح آن فراگیری از طریق تدریس دبیر است. اگر داوطلب با مشکلی در حین مطالعه درس منطق مواجه شود باید به دبیر مراجعه کرده و برای رفع اشکال از او یاری طلبد. بنابراین در شرایط عدم امکان دسترسی به دبیر به هیچ طریق ممکن، استفاده از فیلم های آموزش درس غیرقابل اجتناب به نظر میرسد. ( البته توجه به این نکته ضروری است که تدریس دبیر در هر شرایطی بر سایر طرق ممکن ارجحیت دارد.)

    4. مطالعه درس منطق و اخذ درصد مناسب در آزمون سراسری علی الخصوص برای رشته های زیرگروه های 1 و 2 گروه آزمایشی علوم انسانی و رشته هایی چون (حقوق، فلسفه، ادبیات فارسی، ادبیات عرب، تاریخ و …) از اهمیت زیادی برخوردار است.

    5. سؤالات درس منطق که جزء درس فلسفه و منطق در آزمون سراسری است طی سال های اخیر و از سال 1391 بسیار دشوار شده است و حتی بعضا        سؤالات اشتباه هم در میان آن ها دیده شده است. لذا افزایش تسلط بر مطالب این کتاب به جهت جلوگیری از پاسخ دادن های اشتباه و در صورت لزوم عدم پاسخ به سؤالات شبهه دار امری ضروری است.

 6. سؤالات این درس در آزمون های سراسری سال های گذشته به صورت ترکیبی و از مباحث مختلف کتاب طراحی شده است؛ بنابراین باید تست های ترکیبی به تعداد زیادی حل شوند.

 

 بیشتر بخوانید: مشاوره کنکور 1402

مشاوره کنکور 1402

جمع بندی

در این مقاله در مورد روش های اصولی مطالعه ی درس منطق در کنکور صحبت کردیم. این درس یکی از مهم ترین درس های معلم محور و مفهومی کنکور است . حتما به نکات گفته شده در این مورد دقت کنید و ان ها را اجرا کنید تا بتوانید تست های درس را با موفقیت بزنید . اگر سوالی در مورد نحوه مطالعه دروس کنکور داشتید حتما با همکران ما در تماس باشید:

02122141440

 

سوالات رایج

طرح اکثر سوالات منطق در کنکور به چه شکل است؟

به صورت سوالات ترکیبی و مفهومی

مرور منطق در کنکور باید چند وقت یک بار باشد؟

هفتگی

تقسیم اصولی زمان درس منطق باید به چه شکل باشد؟

30 درصد برای مطالعه و 70 درصد برای تست آموزشی

5/5 - (1 امتیاز)

آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد.

نوشته های عمومی

mnb