3 قانون مهم در مدیریت زمان به همراه 8 مهارتی که باید بدانید

مدیریت زمان در مطالعه

فهرست مطالب

مقدمه

مدیریت زمان مبحثی است که تمام دانش آموزان و به ویژه داوطلبان کنکور باید آن را در نظر بگیرند. در همین راستا مهارت های زیادی نیز توسط افراد محقق و پژوهشگر ها آموزش داده می شوند که می توان از آنها برای بهبود کارایی بهره برد. در آغاز هر سال تحصیلی دانش آموزان با امید به این موضوع که می توانند با درس خواندن و انجام تکالیف خود موفق شوند، راهی مدارس می شوند. اما آنها باید بدانند که در کنار این موارد نیاز به برنامه ریزی دقیق نیز دارند. در صورتی که برای فعالیت های خود برنامه ریزی نداشته باشند، طی پروسه تحصیل خود ناکام می مانند.

مدیریت زمان بحث مهمی است که در هر ترم یا سال تحصیلی باید به آن دقت نمود. در این مقاله قصد داریم تا یکسری تکنیک و مهارت مهم در حوزه مدیریت زمان برای درس خواندن در اختیارتان قرار دهیم تا به کمک آنها بتوانید مطالعه نمایید و به موفقیت برسید. این مبحث برای داوطلبان کنکور بسیار مهم می باشد.

البته خاطرنشان می شود که در بحث مدیریت زمان بسیار مهم است تا از کمک مشاوران تحصیلی نیز بهره ببرید. زیرا این افراد تجربه کافی در این خصوص دارند و می توانند به شما مواردی را بیاموزند که باعث بالا رفتن سرعت و کیفیت هنگام مطالعه می شود.

مدیریت زمان در مطالعه

3 قانون مهم برای مدیریت زمان که باید بدانید

قبل از اینکه به سراغ مدیریت زمان و برنامه ریزی بروید، لازم است تا با 3 اصل مهم در این حوزه آشنا شوید. پیاده نمودن این اصول توسط دانش آموزان، موفقیت آنها را تضمین می نماید. البته باید این مورد را نیز بیان داریم که این اصول تنها برای موفقیت در درس خواندن مفید نمی باشند بلکه برای نایل شدن به هر هدفی می توان از آنها بهره برد.

استفاده از یک تقویم برای درس خواندن

برای مدیریت زمان شما نیاز به یک تقویم ترمی دارید. با تنظیم این تقویم می توانید یک چشم انداز از کارها و هدف های خود داشته باشید. در این صورت برنامه ریزی نمودن و مدیریت زمان بسیار آسان خواهد بود. به همین دلیل بیان می شود، قبل از اینکه ترم یا سال تحصیلی آغاز شود و قبل از اینکه درگیر مطالعه شوید، نیاز است یک تقویم برای خود تهیه نمایید که شامل کل دوره تحصیل است. این تقویم می تواند، ماهانه، سالانه یا ترمی باشد. در تهیه تقویم توجه نمودن به موارد زیر الزامی می باشد:

  • تعیین زمان برای انجام تکالیف
  • تعیین زمان برای تست زدن
  • لیست کارهای انجام شده داخل مدرسه
  • لیست فعالیت های انجام شده داخل خانه

بکارگیری یک تکنیک خوب برنامه هفتگی جهت مدیریت زمان

برای مدیریت زمان جهت درس خواندن شما نیاز به یک برنامه هفتگی دارید. این برنامه همانگونه که از نام آن مشخص است در ابتدای هر هفته تدوین می شود. در انتهای هر هفته بر اساس موفقیت های کسب شده یا حوادثی که در آن هفته رخ داد، نیاز است برنامه را بازبینی نمایید. جهت تهیه یک برنامه هفتگی خوب توجه به موارد زیر الزامی است:

بیشتر بخوانید: راهکارهای قبولی در رشته پزشکی بدون دردسر!

  • کلاس هایی که هر روز باید در آنها شرکت نمایید را داخل برنامه بنویسید. این کلاس ها می توانند از نوع فوق برنامه یا کلاس های ورزشی باشند. به صورت کلی تمام برنامه های شما که از قبل معین شده است باید در این تقویم درج گردد.
  • مواردی چون زمان انجام تست ها، تکالیف یا همایش ها را با توجه به برنامه ترمی خود در برنامه هفتگی وارد نمایید. در این صورت مدیریت زمان آسان تر می شود.
  • حتما یادداشت های کلاسی را بررسی نمایید. گاها نیاز است تا در اواسط هفته، مواردی را در برنامه هفتگی خود وارد نمایید.
  • اگر نیاز است تا در کلاس فوق برنامه ای برای درس خواندن شرکت نمایید، به برنامه خود آن را اضافه کنید.
  • بهترین برنامه هفتگی، برنامه ای می باشد که در آن تاریخ دقیق و ساعت کلاس ها، مدت زمان انجام تکالیف، ساعات فوق برنامه و … درج شده باشد.

برنامه ریزی روزانه برای مدیریت زمان

تا به اینجا در مورد برنامه ترمی و هفتگی صحبت شد. اما این دو مورد برای موفقیت کافی نیستند و لازم است تا یک برنامه ریزی روزانه نیز داشته باشید. برنامه روزانه برای درس خواندن عالی می باشد. از همین رو توصیه می شود که پس از مدرسه، هر روز برای فردای خود یک برنامه داشته باشید و به محض اینکه هر کدام را انجام دادید، کنارشان یک تیک بزنید. در تهیه یک برنامه خوب در نظر گرفتن موارد زیر الزامی است:

  • مواردی که در برنامه هفتگی وجود دارند و نیاز است تا در روز خاصی انجام شوند را در برنامه روزانه وارد کنید. به طور مثال باید زمان کلاس های فوق برنامه را در این برنامه وارد کنید.
  • اگر کار خاصی در برنامه روز قبل انجام نشده است، آن را به برنامه روز بعد منتقل نمایید.

مدیریت زمان در مطالعه

  • حتما برای مدیریت زمان، برنامه امروزتان را مشخص نمایید. شاید نیاز باشد تا برنامه ای را به روز بعد منتقل کنید.
  • در نظر داشته باشید که برنامه روزانه یک بخش از برنامه هفتگی است.

مدیریت زمان برای درس خواندن زمانی درست انجام می شود که شما یک دید بزرگ داشته باشید و کم کم جزئیات را وارد آن نمایید. مواردی چون تقویم ترمی برایتان دید کلی را ایجاد می کند. اما برنامه های روزانه و هفتگی در وارد نمودن جزئیات کمکتان می نماید. با این 3 اصل شما می توانید برنامه های خود را به درستی انجام دهید.

8 مهارت مدیریت زمان که باید در نظر داشته باشید

برای درس خواندن و نتیجه گرفتن لازم است تا با مهارت های مربوط به مدیریت زمان آشنا باشید. البته این روش از هر شخصی به شخص دیگر متفاوت است. اما در ادامه تلاش شده است تا برخی از کاربردی ترین مهارت ها بیان شوند.

کارهای خود را اولویت بندی نمایید

قطعا هر چقدر پایه تحصیلی بالاتر می رود، مباحث مشکل تر و پیچیده تری می شوند. از همین رو برای درس خواندن باید از منابع بیشتری استفاده کنید و زمان بیشتری صرف نمایید. توصیه می شود تا مطالعه خود را با درس های دشوار یا مهم آغاز نمایید. عموما در ابتدای مطالعه، افراد انرژی بیشتری دارند و سرحال تر هستند.

برای درس خواندن یک فضای اختصاصی داشته باشید

در بحث مدیریت زمان، بیان می شود که اغلب دانش آموزان در 20 دقیقه اول مطالعه به دنبال یک مکان مناسب هستند. از همین رو توصیه می شود تا حتما جهت جلوگیری از حواس پرتی یک فضای معین، از قبل به عنوان مکان مطالعه برای خود در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

برای درس خواندن خود یک بازه زمانی تعریف نمایید

همواره در نظر داشته باشید که برای مدیریت زمان بهتر است تا مطالعات خود را در بازه های از پیش تعریف شده انجام دهید. معمولا مشاوران هر بازه را حدود 40 تا 50 دقیقه در نظر می گیرند. در این صورت شما روی موضوع تمرکز بیشتری خواهید داشت.

تکالیف مدرسه در اولویت هستند

در برنامه ریزی برای درس خواندن باید بدانید که انجام تکالیف مدرسه در اولویت است. این کار ممکن است سخت به نظر برسد اما می بایست در نظر داشت که در برنامه ریزی شما جهت موفق شدن تاثیر بسزایی دارد. برخی از دانش آموزان تکالیف خود را به ساعات پایانی روز و قبل از خواب، زمانی که انرژی کمی دارند موکول می نمایند. این کار تمرکز و کارایی آنها را به شدت کاهش می دهد. لذا توصیه می شود که تکالیف را در ابتدای برنامه خود قرار داده تا بدون استرس انجام دهید.

برای درس خواندن از منابع مناسب بهره ببرید

زمانی که شما دوره دبیرستان خود را با موفقیت پشت سر بگذارید، می توانید وارد دانشگاه شوید. از همین رو توصیه می شود تا تجربیات و دانش دیگران نیز بکار گیرید. لذا دوستان، مشاوران، اینترنت، مدرسین و مقالات آموزشی می توانند کمک شایانی به شما نمایند.

با گروه های مطالعاتی اقدام به درس خواندن نمایید

برای اینکه مدیریت زمان بهتری داشته باشید، می توانید در گروه های مطالعاتی عضو شوید. کار کردن گروهی فرصت تحقیق و یاد گرفتن سریع را برایتان فراهم می نماید. در این گروه ها هر عضو درگیر موضوعی خاص می شود و داخل گروه در مورد کارشان توضیح می دهد. این گروه ها سود زیادی به افراد می رسانند.

انتخاب بهترین مرکز مشاوره تهران

ورزش کافی، غذای مناسب و استراحت کافی را از یاد نبرید

برای اینکه موفق شوید، لازم است تا در وضعیت ایده آل خود باشید. در این صورت بازدهی شما بالا می رود. انرژی کافی برای مطالعه زمانی تامین می شود که به اندازه و کافی بخورید و بخوابید. همچنین ورزش کردن برای افزایش تمرکز شما مفید است. تغذیه سالم، استراحت و ورزش کافی از جمله مقوله هایی می باشند که در کلاس های کنکور توسط مشاورین به آنها پرداخته می شود.

منعطف رفتار نمایید

تا به اینجا 7 تکنیک مهم برای مدیریت زمان جهت درس خواندن معرفی شدند. اما در نظر داشته باشید که شما نمی توانید تمام موارد را برنامه ریزی نمایید. در برخی حالات موانع و اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ می دهند که ممکن است تمرکز و برنامه های شما را خراب نمایند. از همین رو باید انعطاف پذیر رفتار نمایید و سریع تر به برنامه خود برسید.

در بالا تلاش شد تا نکات و مهارت های مهم مدیریت زمان برای درس خواندن معرفی شده و توضیح داده شوند. اما توجه داشته باشید که این نکات و مهارت ها زمانی مفید هستند که شما بتوانید آنها را به خوبی اجرا نموده و پیاده نمایید. تکنیک ها و مهارت های بالا همگی نیاز به تمرین و تکرار دارند. از همین رو توصیه می شود تا هیچ وقت در وسط راه دست از تلاش نکشید. گاها نیاز است تا مدت زمان زیادی را برای دستیابی به یک برنامه درست صرف نمود.

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

سوالات متداول

سه اصل مهم مدیریت زمان کدام موارد هستند؟

داشتن یک تقویم ترمی، استفاده از برنامه هفتگی و بکارگیری برنامه روزانه، سه اصل مهمی باشند که برای مدیریت زمان و درس خواندن باید استفاده شوند تا دانش آموزان بازدهی لازم را داشته باشند.

تکالیف مدارس در کجای برنامه روزانه قرار دارند؟

انجام تکالیف مدرسه باید در ابتدای برنامه روزانه و قبل از هر مطالعه دیگری قرار گیرد. در این صورت دانش آموز تمرکز و انرژی بیشتری دارد. لذا بازدهی وی زیادتر خواهد بود.

چگونه می توان از حواس پرتی حین درس خواندن جلوگیری نمود؟

تمام دانش آموزان برای مدیریت زمان و بهره بردن از آن، باید قبل از مطالعه، اقدام به یافتن یک محل مناسب جهت مطالعه کنند. در این صورت میزان حواس پرتی کاهش و تمرکز افزایش می یابد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *