7 پاسخ برای افزایش موفقیت فرزندان در کنکور

موفقیت فرزندان در کنکور

فهرست مطالب

مقدمه

 موفقیت فرزندان در کنکور چقدر برایتان مهم است؟ در داستان پرفشار و پرمخاطره کنکور، دانستن اینکه کدام راهبردهای فرزندپروری واقعاً باعث موفقیت فرزند می شود، بسیار مهم است. داشتن تجربه موفقیت در کنکور فقط مربوط به قبولی در رشته و دانشگاه مطلوب نیست. در حالت ایده آل ، فرزند شما یاد می گیرد که چگونه یاد بگیرد، اطلاعات را حفظ کند، مستقل فکر کند، سوال بپرسد و اعتمادبنفس خود را پرورش دهد و با دشواری‌هایی مثل اضطراب و فشار دست و پنجه نرم کند.

در اینجا چند دستورالعمل برای اطمینان از اینکه شیوه برخورد شما تضمین کننده موفقیت فرزندان در کنکور است ارایه می‌شود:

موفقیت فرزندان در کنکور

استراتژی افزایش موفقیت فرزندان در کنکور 

به میزان تلاش فرزند خود ارزش بدهید نه نتیجه

مغز انسان به طور طبیعی به یادگیری و اکتشاف علاقه دارد و این به آن معناست که با بی‌ارزش ساختن فرآیند یادگیری و جایگزینی آن با نمره یا درصد به عنوان محصول نهایی ما فرایند طبیعی مغز برای ایجاد احساس تسلط، شایستگی و خودکارامدی که نوعی انگیزه درونی است تضعیف میکنیم و نوعی انگیزه بیرونی به نام درصد یا نمره ایجاد میکنیم که در دراز مدت میل دانش‌آموز به مطالعه و یادگیری را تضعیف می‌کند و از آنجا که موفقیت در کنکور نیازمند استمرار است احتمال موفقیت فرزند شما پایین می‌آید. برای حفظ انگیزه درونی فرزندتان  میتوانید:

از توجه به کارنامه خودداری کنید

شما میتوانید به فرزندتان نشان دهید که به  قبولی او در دانشگاه و موفقیت فرزندتان اهمیت میدهید اما وقتی فقط از او درباره درصدهایش میپرسید به او نشان می‌دهید که بیشترین ارزش را برای نمرات قایلید. اینکه درصدهای فرزندتان را با بقیه مقایسه کنید هم  فشار را بر او افزایش می‌دهد و به او می‌آموزد که محبت و تأیید شما منوط به محتوای کارنامه آنها است.

روی فرآیندی که برای گرفتن آن نمره استفاده کردند تمرکز کنید

می توانیم از فرزندانمان سؤالاتی بپرسیم، مثلاً برای گرفتن این نمره چه کردی؟ کدام تکنیک های مطالعه برای شما کارساز بوده و کدامیک نه؟ دفعه بعد قرار است چه کاری متفاوت انجام دهی؟

موفقیت فرزندان در کنکور

به جلو نگاه کنید نه به عقب

بهترین سوالی که والدین در مواجهه با نمره، چه بالا و چه پایین، می توانند بپرسند این است: چگونه می خواهی از این تجربه برای موفقیت فرزندان در کنکوراستفاده کنی؟ این تکنیک مخصوصاً برای دانش‌آموزهای مضطرب و بیش از حد کمال‌گرا خوب کار می‌کند، زیرا آنها می‌توانند در یک حلقه بازخورد منفی گیر کنند و کاملاً روی اعداد و نمرات برای موفقیت در کنکور وسواس داشته باشند. کمک به آنها برای تغییر تمرکز خود به فرآیند می تواند این اضطراب را کاهش دهد، به ویژه زمانی که برای موفقیت فرزندتان به آنها کمک می کنیم جنبه های یادگیری را که می توانند کنترل کنند در اولویت قرار دهند.

به هدف فرزند خود توجه کنید نه درصدها

یک راه آسان برای توجه به فرایند و موفقیت فرزندان در کنکور تعیین هدف‌هایی هم به صورت فردی هم خانوادگی است. سعی کنید در شروع هر ماه یا دوره مطالعاتی کنکور به همراه یکدیگر سه هدف کوتاه مدت و قابل دستیابی برای موفقیت فرزند خود تعیین کنید. مثلا «من قصد دارم در این ماه  درصد ریاضی ام ۵۰ درصد پیشرفت کند» هدف قابل دستیابی نیست. به جای آن «این ماه بیشتر برای ریاضی وقت میگذارم»، «به چندجلسه معلم خصوصی برای ریاضی نیاز دارم» و «این ماه تعداد تست‌های ریاضی ام را دوبرابر میکنم» را پیشنهاد بدهید.

قبل از تعیین اهداف جدید با فرزندتان درباره اهداف ماه قبل صحبت کنید پس از تعیین برای موفقیت فرزند خود اهداف آنها را یک یا دوبار در طول ماه به فرزندتان یاداوری کنید در پایان ماه اگر نتوانستید به اهداف خود دست یابید، در مورد چرایی و آنچه قصد دارید دفعه بعد متفاوت انجام دهید، صحبت کنید. اگر موفق شدید، آن موفقیت را جشن بگیرید!

به اهداف بلندمدت بیشتر اهمیت بدهید

موفقیت در کنکور یک فرایند طولانی مدت است ویک روزه اتفاق نمی‌افتد. وقتی فرزندتان درصدهای یکی از آزمون‌هایش را به شما گزارش میدهد به این فکر کنید که دوست دارید فرزندتان چه نتیجه ای از کنکور بگیرد. کدام یک برای شما مهمتر است اینکه در فلان آزمون آزمایشی چه درصدی کسب کرده یا موفقیت در کنکور؟

در منزل یک روتین ثابت برای فعالیت‌ها ایجاد کنید

برای موفقیت فرزندتان در کنکورباید تا حدی سبک فعالیت‌های روزمره شما نیز تغییر کند. مثلا در ساعات مشخصی برای فرزند خود میانوعده تعیین کنید، تنها پس از پایان ساعات مطالعه فرزندتان به مدت مشخصی تلوزیون را روشن کنید، یک نیم‌روز در هفته را با خانواده به تفریح سپری کنید و در روزهای دیگر هفته برنامه مهمانی یا دورهمی نداشته باشید. این روتین ها به واسطه منظم کردن ذهن آن را برای فراگیری و فعالیت‌های ثمربخش‌تر آماده میکند و همچنین این پیام ضمنی را که درس خواندن او و موفقیت در کنکور برای شما اهمیت دارد.

موفقیت فرزندان در کنکور

برای استفاده از تکنولو‌‌ژی برنامه‌ریزی کنید

قوانینی برای استفاده از تلفن همراه با گفتگو با یکدیگر وضع کنید. مثلا از فرزندتان بخواهید در بازه‌های زمانی مطالعه تلفن همراه را بیرون از اتاق در جایی که برایش امنیت ذهنی کافی را دارد بگذارد چون امواج تلفن حتی زمانیکه استفاده نمیشود باعث حواسپرتی میشود. یا قرار بگذارید که در زمان شام هیچکس از تلفن استفاده نکند. دلیل تاکید ما بر استفاده محدود ار تلفن همراه اضافه بار شناختی است که با دادن اطلاعات زیاد و به دردنخور برای ما ایجاد میکند و تمرکز و توجه ما را برای موفقیت در کنکور کاهش میدهد. برای اینکه فرزندتان را راضی کنید استفاده از تلفن را محدود کند خودتان نیز این کار را انجام بدهید وقتی از بچه‌ها می خواهیم فداکاری کنند که خودمان حاضر نیستیم انجام دهیم، آنها ما را می بینند.

با مشاورین مرکز مشاوره درسی پوردستمالچی در ارتباط باشید.

با مدرسه فرزندتان ارتباط داشته باشید

مطابق نتایج تحقیقات مشارکت خانواده و ارتباط مثبت خانه و مدرسه با بهبود نمرات، رفتار و نگرش مثبت در مورد یادگیری، افزایش مشارکت در کلاس و افزایش حضور در مدرسه همراه بوده است. در نتیجه برای موفقیت فرزند خود سعی کنید معلم‌های فرزندتان را بشناسید و در مواقع مناسب از طرف فرزندتان از زحمات آنها تشکر کنید. هرگز معلم را جلوی فرزندتان تضعیف یا تحقیر نکنید چون فرزندتان آنچه را که در مورد معلمانشان می گویید می شنود، و حفظ رابطه دانش آموز و معلم برای موفقیت در کنکور به هر قیمتی ضروری است.

نتیجه گیری

با توجه به نقش کلیدی والدین برای موفقیت فرزند خود در کنکوروالدین خود نیازمند برنامه‌ریزی و انجام کارهای جدید در بافت خانواده هستند آنچه بیش از همه اهمیت دارد برآورده کردن نیازهای اولیه فرزندان است. پس از آن باید توجه کنید که شما باید بر فرایند و مسیر حرکت فرزندتان تا رسیدن به موفقیت در کنکور تاکید کنید پیشرفت‌های کوچک را تشویق کنید و بر نقاط مثبت اهمیت دهید و برای برطرف کردن نقاط منفی به همراه فرزندتان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنید. همچنین درجریان برنامه‌های مدرسه باشید و با معلم‌های فرزندتان ارتباط برقرار کنید.

سوالات رایج

چگونه در فرزندم انگیزه درس خواندن برای کنکور ایجاد کنم؟

همانطور که سبک زندگی فرزند شما در نتیجه کنکور بسیار تغییر کرده شما نیز تغییراتی در این راستا در خانواده ایجاد کنید اینگونه به صورت ضمنی میزان اهمیتی که به موفقیت او میدهید را به او نشان میدهید.

چگونه گوشی موبایل را از فرزند کنکوری خود بگیریم؟

توصیه ما به شما محدود کردن میزان استفاده از تلفن به زمان‌های مشخصی در طول روز و وضع قوانین ساده برای جلوگیری از مزاحمت تلفن همراه است به جای حذف آن.

برای افزایش درصدهای فرزندم در آزمون‌های آزمایشی چه کاری میتوانم انجام دهم؟

بصورت ماهانه اهداف قابل دستیابی و مشخصی را در راستای رفع نقاط ضعف با فرزندتان تعیین کنید و در طول ماه رسیدن به آنها را پیگیری نمایید.

وقتی فرزندم با ناراحتی از درصدهایش میگوید چه کار کنم؟

او را تشویق کنید به فرایند مطالعه توجه کند تا نتیجه. بهترین سوالی که میتوانید بپرسید این است که: چگونه می خواهی از این تجربه برای موفقیت در کنکوراستفاده کنی؟ این تکنیک مخصوصاً برای دانش‌آموزهای مضطرب و بیش از حد کمال‌گرا خوب کار می‌کند.

اگر مطلب مورد پسند شما بود با این ستاره ها به آن امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *