چگونه در بهمن و اسفند یک استراتژی مطالعه و برنامه‌ریزی تنظیم کنیم؟

مطالعه در ماه‌های بهمن و اسفند از اهمیت فراوانی برخوردار است .

با توجه به اینکه این دوره دقیقا پس از امتحانات نیمسال اول قرار گرفته ممکن است به‌دلیل خستگی از امتحانات، دانش آموزان اهمیت بهمن و اسفند  را نادیده گرفته و دچار بی‌انگیزگی شوند.

اما باید توجه داشته باشید که با تمام شدن دوره امتحانات و شروع نیمسال جدید شما نیز بایستی استراتژی و دوره‌ی جدیدی را آغاز کنید.

طبق تجربه از بین دانش آموزان  سال‌های گذشته، افراد اندکی بودند که توانستند در دوره امتحانات ، مباحث نیمسال اول خود را به صورت کامل جمع‌بندی کنند؛ به همین دلیل است که نام این دوره را پیش‌جمع‌بندی مبحثی 1 ( نیمسال اول )  انتخاب کردیم و جمع‌بندی اصلی و نهایی را به دوره مطالعاتی خرداد اختصاص دادیم.

حال که دوره جمع‌بندی دروس نیمسال اول به اتمام رسیده است، در این زمان(بهمن و اسفند) شما بایستی دروس نیمسال اول را کنار گذاشته و تمرکز اصلی خود را بر روی دروس نیمسال دوم سال دوازدهم و مابقی دروس پایه‌ای بگذارید و صرفاً به مرورهای اصولی (۳۰ دقیقه‌ای) روزانه برای مرور نیمسال اول اکتفا کنید.

بهترین اقدام برای انجام این کار تهیه یک فهرست از نگرانی‌ها و به عبارت دیگر فهرستی از مباحث و اقدامات باقیمانده از نیمسال اول و مشخص کردن زمان مطالعه‌ی آن‌ها است.

زمانی که اقدامات باقی مانده از مباحث نیمسال اول یا به عبارتی نگرانی‌هایتان را فهرست کنید و برای انجام آن‌ها زمانی را در نظر بگیرید، می‌توانید با تمام تمرکز برای شروع مطالعه مباحث نیمسال دوم آماده شوید .

اتفاق مهم‌تر این است که اگر در ماه‌های بهمن و اسفند  دروس نیمسال دوم‌ را به صورت کامل مطالعه نمایید، می‌توانید در دوران طلایی نوروز مباحث پایه‌های دهم و یازدهم را جمع‌بندی کنید و در دوران مطالعاتی اردیبهشت نیز به رفع اشکال و تکمیل مباحث باقیمانده‌ دروس نیمسال اول دوازدهم بپردازید . اما تمام این اقدامات نیازمند یک استراتژی مطالعه و برنامه‌ریزی مباحث نیمسال دوم است.

برای این کار نیاز به تمرکز و توجه کافی برای مطالعه و شروعی دوباره داریم.

استراتژی مطالعه‌ در  ماه‌های بهمن و اسفند برای دانش آموزان درحال تحصیل، در اولویت اول همگام با‌ تدریس دبیر و سپس با برنامه‌ی  مطالعاتی آزمون‌های آزمایشی است ,استراتژی مطالعه  داوطلبان فارغ‌التحصیل هم صرفا  همگام با برنامه‌ی آزمون های آزمایشی است  .

با توجه به اهمیت بالای مطالعه بهمن و اسفند، متوجه می‌شویم که نیاز است برنامه‌ریزی جدید و شروعی دوباره داشته باشیم. برای سهولت و دقت در انجام این کار باید تصمیمات جدیدی اخذ شود. این تصمیمات جدید باید با توجه به مطالعه در چند ماه گذشته و نتیجه‌ای که از آن حاصل شده گرفته شود. تصمیمات راهبردی باید برای هر درس به صورت جداگانه اتخاذ شود.

به طور مثال:

برای تصمیم راهبردی در درس زیست‌شناسی نحوه‌ی مطالعه در چند ماه گذشته (نیمسال اول) و در کنار آن نتایج آزمون‌های آزمایشی در درس زیست‌شناسی، نتایج امتحانات نیمسال اول و در نهایت نتیجه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

با توجه به بررسی‌ این نتیجه‌ها، علت ضعف و عدم پیشرفت را در درس زیست شناسی مشخص می‌کنیم.

علت‌ها می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

۱) عدم مطالعه‌ی کافی

۲) بی دقتی در مطالعه

۳) تسلط کم (که بدلیل تعداد تست پایین است)

۴) عدم انجام مروراصولی

۵) نداشتن دسته‌بندی مناسب و نظم ذهنی

زمانی که علل عدم کسب نتیجه مطلوب در هر درس را پیدا کردیم، تصمیمی برای تصحیح و پیشرفت می‌گیریم. حتما شنیده‌اید که در فوتبال می‌گویند:«نیمه دوم نیمه مربی‌هاست.» در این نیمه، مربی با بررسی نیمه اول بازی و ارزیابی آن، راهبردهایی را برای نیمه دوم بازی به بازیکنان ارائه می‌کند تا تیم بتواند در نیمه دوم بازی بهتری را ارائه کند. این تصمیمات نیز نقش همین راهبردهای مربی را ایفا خواهند کرد، شما با بررسی و تحلیل نتایجتان در نیمسال اول، برای نیمسال دوم تصمیمات مهمی را اخذ می‌کنید تا بتوانید پیشرفت خوبی را تجربه کنید.

تصمیم‌های راهبردی بر اساس علت عدم کسب نتیجه مطلوب در هر درس است که شما با بررسی هایی که توضیح داده شد ، آن ها را تشخیص داده و برای هر یک از آن ها میتوانید یکی از راه کار های زیر را انتخاب کنید و در استراتژی  مطالعاتی نیمه ی دوم سال تحصیلی خود اعمال کنید .

این تصمیمات شامل :

  1. افزایش ساعت مطالعه هفتگی در درس مربوطه
  2. افزایش تعداد تست آموزشی
  3. استفاده از معلم خصوصی در مبحث یا درس مربوطه
  4. رعایت فواصل زمانی مرور در برنامه مطالعاتی هفتگی
  5. بررسی، تکمیل و اصلاح خلاصه‌نویسی ها
  6. تمرین هنر آزمون دادن از طریق طراحی آزمون فرضی

و…

برای افزایش مهارت‌های آزمون دادن خود می‌توانید از تنکیک‌های هنر آزمون دادن ،  استفاده و قدرت تست‌زنی خود را افزایش دهید.

فراموش نکنید از دست دادن این دوره می‌تواند باعث بی نظم شدن استراتژی کلی برنامه مطالعاتی شما در طول سال تحصیلی شود.

پس ماه‌های بهمن و اسفند را حتما جدی گرفته و مسیرتان را پرتلاش ادامه دهید.

پروزتان بلند و مدوام

محمدرضا پوردستمالچی

1/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *