بهترین تکنیک های تست زنی

فهرست مطالب

مقدمه

با وجود افزایش تعداد مراکز کنکور و موسسات مشاوره تحصیلی روش های جدید و فراوان و گاهی بی استفاده برای تست زنی توسط افراد مختلف ابداع شده است. بعضی افراد نیز در این بین به دنبال سود شخصی و درآمد زایی منفعت طلبانه هستند. از تمام روش های غیر واقعی مانند تست زنی در 10 ثانیه، روش های عجیب غریب مهندسی معکوس در تست زدن و مانند این ها که بگذریم؛ تست زنی اصول و قواعد خاص خود را دارد. جدا از هرگونه روش خاص و فضایی باید بدانید مهارت در تست زنی به تمرین و تلاش و البته تسلط زیاد نیاز دارد.

در این مقاله مشاورین کنکور پوردستمالچی قصد دارند شما را با تکنیک های مفید تست زنی و انواع تست زنی آشنا کنند پس با این مقاله همراه باشید:

انواع تست زنی و توضیحات آن

تست آموزشی

این تست زنی برای تثبیت مطالب به خاطر سپرده شده استفاده میشود. هدف از این نوع تست زنی مرور کلی مطالب مهم وکلیدی بعد از مطالعه است. هرگز نباید بعد از خواندن مطلبی آن را به حال خود رها نکنید. بعد از خواندن تست بزنید تا مطالب مهم در خاطرتان بماند.

تست تسلطی

همان طور که از نام این روش تست زنی نیز مشخص است این روش برای تسلط نهایی به مطالبِ مطالعه شده است. در صورتی که دروس مورد نظر را مطالعه کرده باشید براساس نوع درس میتوانید یک یا چند بار از تست زنی تسلطی استفاده کنید.

این تست زدن برای تسلط است پس شما ابتدا تست را میزنید سپس جواب را بررسی میکنید. مثلا 10 یا 15 تست میزنید و بررسی میکنید کدام تست را غلط زدید. علت پاسخ غلط خود را پیدا میکنید و همین سبب تسلط شما به درس در طول زمان میشود. فقط باید دقت کنید در این روش تست زنی شما باید رفع اشکال کنید و ایرادات مطالب را پیدا کنید و به دنبال دلیل برای بخش های غیر قابل فهم مطالب درسی باشید.

بیشتر بخوانید: با تغییرات کنکور 1402 چه کنم ؟

تست سنجشی

این روش تست که معمولا در مراحل پایانی تست زدن استفاده میشود؛ برای بررسی میزان دقت در تست زنی، توانایی کنترل کردن استرس، توانایی کنترل زمان با وجود تسلط به مطلب و… است. در مورد آزمون های آزمایشی کنکور نیز این نوع تست در مراحل پایانی آموزش است. یکی از مراحل مشاوره تحصیلی ما، آموزش این نوع نحوه تست زنی است. به این صورت که در این مرحله برای پاسخگویی، زمانی در نظر گرفته میشود. یعنی تعداد مشخصی تست پاسخ داده میشود. در انتها : زمان پاسخگویی، درصد پاسخ داده شده و بررسی پاسخنامه انجام میشود.

بیشتر بخوانید: 14 تکنیک افزایش هوش 

سعی کنید ابتدا به بررسی سوالات ساده تر بپردازید. در مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی با استفاده از طرح مشاوره سالیانه، داوطلب با مشاوره های هفتگی و فردی و آزمون های فوق هوشمندی مواجه است که وضعیت وی را به طور کامل بعد از هر آزمون مشخص میکند. سپس بر اساس آزمون های داده شده انواع مشاوره های درسی، روانشناسی، تغذیه ای و… به داوطلب و البته والدین داده میشود.

انتخاب بهترین مرکز مشاوره تهران

 در ادامه به بررسی روش های مناسب تست زنی میپردازیم:

هرگز تست ها را تک تک بررسی نکنید

برای بررسی جواب تست ها همیشه صبر کنید تا تعداد مشخصی تست بزنید سپس پاسخ را بررسی کنید. به طور مثال 15 تست را حل کنید سپس تمامی تست ها را تک تک با پاسخنامه چک کنید. تست های اشتباه را کاملا بررسی کنید و به دنبال پاسخ سوالات نزده نیز باشید. بعد از پایان بررسی تست هایی که فکر میکنید مشکل دارید را هایلایت کنید. سعی کنید مجددا تست های مشکل دار را تا 24 ساعت آینده بررسی کنید.

مدیریت زمان داشته باشید

برای مدیریت زمان در تست زدن باید از ساده به دشوار شروع کنید. ابتدا سوالات ساده را حل کنید سپس در صورت داشتن زمان کافی به دنبال سوالات دشوار باشید.

از روش حذف گزینه استفاده کنید

این روش چه معنایی دارد؟ یعنی فرض کنید شما پاسخ گزینه مناسب را نمیدانید. بنابراین سعی کنید از روش حذف گزینه های غلط به پاسخ درست برسید. ابتدا گزینه های غلط را حذف کنید سپس سایر کزینه های احتمالی را بررسی کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

داشتن هدف برای تست زنی

همیشه قبل از شروع آزمون هدف خود را برای حل تعداد تست مشخص کنید. سعی کنید تا جاییکه میتوانید به تعداد سوالات مشخصی که برای پاسخگویی انتخاب کرده اید پاسخ دهید.

سوالات را با دقت بخوانید

اجازه ندهید استرس یا حواس پرتی باعث خواندن ناقص مطالب شود. خواندن دقیق سوالات موجب میشود بتوانید دپاسخ های بهتر و دقیقتری بدهید.

مراقب سوالاتی که تشابه دارند باشید

همیشه در تست ها مراقب آن دسته از گزینه هایی که شبیه هم هستند باشید. گاهی پاسخ سوال را میدانید اما دقت نکردن به این موضع باعث پاسخ اشتباه میشود.

در ادامه بررسی میکنیم که چرا اصلا باید روش های متفاوتی برای انواع تست زدن در تایم های مختلف وجود داشته باشد؟

چگونه مطالب را به حافظه بلند مدت بسپاریم:

پس از تحقیق های فراوان اثبات شده که مغز انسان برای نگهداری تمامی مطالبی که در خود گنجانده ظرفیت ندارد. به طوری که مطابق با نمودار زیر بعد از گذشت یک روز تنها 33 درصد از مطالب حفظ شده در مغز باقی میماند. بنابراین نیاز به مرور مطالب خوانده شده داریم.

بهترین زمان بندی برای مرور مطالب درسی بدین شرح است:

مرور اول: 9 ساعت اول بعد از اولین بار خواندن مطلب

مرور دوم: فردای همان روز

مرور سوم : 2 روز بعد از اولین مطالعه یا تدریس

مرور چهارم: یک هفنه بعد از اولین مطالعه یا اولین تدریس

مرور پنجم: یک ماه بعد از اولین مطالعه یا اولین تدریس

چگونه سرعت تست زنی خود را زیاد کنم

در صورتی که برای آمادگی و آزمایشی تست میدهید حتما اول در زمان مشخص به سوالات پاسخ دهید. بعد از اتمام زمان با رنگ دیگری به سوالاتی که بعد از اتمام زمان پاسخ دادید پاسخ بدهید. یک تحلیل موفق آزمون نقش بسیار خوبی در پیشرفت و سرعت پاسخگویی به سوالات دارد.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم به تکنیک های افزایش سرعت تست زنی در کنکور سراسری و آزمون آزمایشی اشاره کنیم. جد از تمام بحث های داغی که  امروزه درباره روش های جادویی افزایش سرعت تست زدن وجود دارد باید بدانید هیچ جادوی خاصی در کار نیست. همه چیز به تلاش، ابتکار، شناخت شما از زمان بندی و تحلیل بعد از هر آزمون بستگی دارد. تمامی این موارد با هم به مرور شما را برای آزمون نهایی آماده میکند.

در صورتی که هر گونه سوالی داشتید در انتهای این مقاله با ما مطرح کنید کارشناسان ما ر اسرع وقت پاخ شما را خواهند داد.

سوالات رایج

چند نوع تست زنی وجود دارد؟

 سه نوع: آموزشی، سنجشی، تسطی

اولین مرور هر مطلب باید چه مدت بعد از اولین مطالعه باشد؟

9 ساعت

بعد از گذشت یک روز چند درصد از مطالب در ذهن باقی میماند؟

تنها 33 درصد از کل مطالب

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *