تغییرات اساسی کنکور 1402

فهرست مطالب

مقدمه

بعد از اتمام استرس و مراحل نفس گیر کنکور 1401 نوبت به کنکور 1402 رسید. از بزرگترین سولات هر پشت کنکوری روشن شدن مساله تغییرات اساسی کنکور 1402 نسبت به سال قبل است. به دلیل اهمیت فراوان این مساله، برآن شدیم که در قالب یک مقاله به بررسی تغییرات اساسی کنکور 1402 بپردازیم. پس این مقاله را با حساسیت زیاد دنبال کنید.

یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای نوجوانان 17 -18 ساله بحث کنکور سراسری بوده و هست. کنکوری که برای بارهای نخستین زمزمه های حذف آن به گوش رسید اما نهایتا به عنوان یک قانون تصویب شد.

 بررسی تغییرات اساسی کنکور 1402:

در ابتدا موارد را مطرح و سپس درباره آن ها صحبت خواهیم کرد

👈 از مهم ترین تغییرات حذف دروس عمومی است!

👈دومین تغییر بزرگ کنکور 1402 برگزاری دوبار کنکور در سال است

👈ضمن اینکه، اعتبار نتایج کنکور دو ساله شد

👈از دیگر تغییرات اساسی کنکور حذف زیر گروه های سال 1402 است

👈در سال 1402 نیز مانند سال های گذشته تاثیر معدل وجود دارد و تاثیر آن صد درصدی است.

تغییرات اساسی کنکور 1402

تغییرات اساسی کنکور 1402

1: حذف دروس عمومی

بنا به مصوبات دروس عمومی از کنکور سال 1402 حذف خواهد شد اما…. این دورس عمومی انحصارا فقط دروس سال دهم، یازدهم هستند و دروس عمومی سال دوازدهم تاثیر بسیار زیادی در کنکورر دارند. ضمن اینکه با توجه به تاثیر معدل در کنکور 1402 حتما باید دروس عمومی در برنامه مطالعه گنجانده شوند.

2: برگزاری دوبار کنکور در سال 1402

یکی از تغییرات اساسی کنکور سال 1402 برگزاری دوبار کنکور است! تاریخ های برگزاری کنکور 1402 یک بار در دی ماه  1401 و بار دیگر در تیر ماه 1402 است. آزمون اول 29 و 30 دی ماه 1401 برگزار میشود و زمان ثبت نام آن نیز 14 الی 18 آبان است. آزمون دوم نیز 14 و15 تیر 1402 برگزار میشود و زمان ثبت نام آن نیز 15 الی 21 فروردین 1402 است. دقت داشته باشید داوطلب میتواند در هردوی امتحانات شرکت کند. داوطلب میتواند از هرکدام از رتبه های خود که بهتر بود استفاده کند. همچنین چند مرحله ای شدن کنکور 1402 تا حدود زیادی از استرس روانی داوطلب میکاهد. خیال او راحت میشود که کنکور نوبت تیر ماه تنها فرصت او برای برنده شدن در قابت نیست.

البته توجه داشته باشید که پذیرش دانشگاه فقط یک بار صورت میگیرد. به گفته مشاوران برتر کنکور شرکت در کنکور دی ماه فرصت مناسبی است برای آن داوطلبانی که در کنکور قبل نتیجه رضایت بخشی کسب نکردند.

انتخاب رشته کنکور سراسری

همچنین برای داوطلبان مذکری که سربازی دارند فرصت مناسبی است. در کل این قانون یک فرصت دوباره به داوطلبان میدهد. یک فرصت قبل از سال 1402 و یک فرصت بعد از سال 1402. بسته به نیاز خود سعی کنید حتما از این فرصت برای کسب رتبه مناسب استفاده کنید.

 3: اعتبار دو ساله نتیجه کنکور

این یکی از تغییرات اساسی کنکور 1402 است. شما میتوانید از نتیجه کنکور خود مانند آزمون های بین المللی مثل آیلتس یا تافل به مدت 2 سال استفاده کنید. به این معنی که تا 2 سال مهلت دارید از نتیجه خود برای ثبت نام در دانشگاه استفاده کنید. در این زمان شما میتوانید آزمون های دیگر هم بدهید و از نتایج آن ها استفاده کنید.

4: حذف زیر گروه ها

از دیگر تغییرات اساسی کنکور 1402 حذف زیر گروه ها است. اگر به خاطر داشته باشید در سال های قبل زیر گرو های هر رشته با ضرایب متفاوت در کنکور نقش داشتند. اما اکنون با توجه به حذف این زیر گروه ها ضرایب متفاوتی برای دروس وجود ندارد و ارزش تمامی درس ها یکی است. یعنی امسال دروسی وجود ندارد که ضرایب پایین تر و تاثیر کمتری در کنکور داشته باشد. ارزش تمامی دروس یکسان خواهد شد.

5: افزایش تاثیر شرط معدل

همانند سال های گذشته باید بگوییم نوع مطالعه در سال دوازدهم و معدل همچنان تاثیر بسیاری در موفقیت دانش آموز دارد. تاثیر معدل در کنکور سراسری سال 1402 افزایش یافته است. بنابراین تحت هیچ شرایطی برنامه ای که در آن مطالعه سال آخر گنجانده نشده باشد را تنظیم نکنید! البته در این میان سخن بسیار وجود دارد. عده ای نیز با این تغییر مخالفند و میگویند تدوین این شرایط به نفع طبقه ثروتمند جامعه است. دلیل آن هم روشن است خانواده هایی که هزینه های زیادی برای تحصیل و امتحانات فرزندانشان میکنند در اکثریت موارد نتیجه بهتری نیز میگیرند. همچنین مدارسی که غیر دولتی هستند و امکانات تحصیلی و بازده های قبولی بهتری دارند در این رقابت برنده تر هستند. به طبع این مدارس هزینه های بیشتری  نیز برای ثبت نام دانش آموز میگیرند.

طرح ویژه اردوی مطالعاتی نوروز 1402

سخن نهایی

برای تغییرات اساسی کنکور سال 1402 خود را هرچه سریعتر آماده کنید. در این میان آماده سازی تنها به عهده داوطلب نیست. خانواده ها بزرگترین وظیفه را دارند. برای آشنایی و وفق دادن با شرایط جدید، محیط تازه باید امکانات لازم و بستر شرایط جدید را فراهم کنند و نهایت همکاری روحی ، روانی و اجتماعی را با فرزندان داشته باشند.

مسولین نیز باید تلاش کنند قوانین را بدون تغییر برای یک سال تنظیم کنند و با وضع قوانین جدید در میانه راه از استرس و شوک روانی به داوطلب جلوگیری کنند.

سوالات رایج

✅ از بزرگترین تغییرات اساسی کنکور 1402 که با هدف کاهش استرس انجام شده چیست؟

دو مرحله ای شدن کنکور

✅ آیا در کنکور سال 1402 زیر گروه ها حذف میشود؟

بله جز سال دوازدهم سایر زیر گروه ها حذف میشود.

✅ اولین و دومین مرحله کنکور سال 1402 چه زمان هایی است؟

دی ماه 1401 و تیرماه 1402

✅ آیا افراد میتوانند هر دو مرحله کنکور را بدهند؟

بله داوطلبین میتوانند در دو مرحله شرکت کنند و با رتبه بهتر خود انتخاب رشته نمایند.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *