فهرست مطالب

مقدمه

اعتراض به نتایج کنکور سراسری یکی از مسائل پرحاشیه می باشد که هر ساله افراد زیادی با آن درگیر می شوند. به صورت کلی باید در نظر داشت که به دست آوردن یک نتیجه مطلوب در گرو کسب تراز و رتبه خوب در کنکور سراسری می باشد. از همین رو برای انتخاب رشته کنکور سراسری باید نمره خوبی نیز کسب نموده باشید. هر سال پس از اینکه نتایج کنکور اعلام می شود، افرادی نیز به نمرات و درصد ها شاکی می باشند. لذا اعتراض به نتایج کنکور سراسری یک امر روتینی است که اتفاق می افتد. حال اگر شما نسبت به پروسه اعتراض، اطلاعات کامل و جامعی نداشته باشید، نمی توانید از اعتراض خود نتیجه مثبتی نیز دریافت کنید.

آیا اعتراض به نتایج آزمون سراسری 1401 دارای زمانبندی خاصی است؟

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، داوطلبانی که نسبت به درصد های خود شکایت داشته باشند، می توانند اعتراض خود را از داخل سامانه ثبت نمایند. از همین رو اعتراض به نتایج کنکور سراسری پس از اعلام نتایج نهایی کنکور 1401 صورت می گیرد. البته باید بیان نمود که برای آزمون کنکور 1401 تا به این لحظه هیچ تاریخ معینی جهت اعتراض به نتایج کنکور سراسری عنوان نشده است. اما تجربه نشان می دهد که این مورد در نیمه دوم شهریور ماه خواهد بود. زمان اعتراض از طریق تلویزیون، سایت سازمان سنجش و مواردی از این قبیل اعلام می شود.

در نظر داشته باشید که اگر اعتراض به نتایج کنکور سراسری به صورت منطقی و با ذکر دلیل های محکم باشد، اقدامات لازم صورت گرفته و مشکلات داوطلبان حل خواهند شد. عموما سازمان سنجش ظرف مدت 24 الی 72 ساعت به این اعتراضات پاسخ می دهد.

آشنایی با روند اعتراض به نتایج آزمون سراسری 

اگر قصد اعتراض به نتیجه کنکور را دارید، لازم است که دقت نمایید، اعتراض عموما به دو صورت انجام می شود که هر دو راه از طریق اینترنت است. این دو روش در زیر به تفکیک توضیح داده شده اند:

روش اول اعتراض

ابتدا وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org می شوید. سپس گزینه “ورود به سیستم پاسخگویی” را باز می نمایید. در این صفحه باید روی بخش سمت چپ مطابق با تصویر زیر کلیک نمایید:

 

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

 

در این مرحله اگر در سایت عضو نباشید برای اعتراض به نتیجه کنکور باید ابتدا اطلاعات خود را از بخش “عضویت در سایت”  وارد کرده و سپس وارد پنل خود شوید. در غیر این صورت می توانید با اطلاعات قبلی از بخش ورود به سیستم لاگین نمایید.

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

 

 برای عضویت، کاربران جدید می توانند مطابق با آموزش و مراحل زیر پیش روند:

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

 

ابتدا اطلاعات مورد نیاز را برای اعتراض به نتیجه کنکور در کادر های مربوطه وارد کرده و در نهایت روی “تایید” کلیک می نمایند. پس از اینکه تمام بخش ها به درستی وارد شد، اطلاعات ورود به پنل کاربری که شامل یوزرنیم و پسورد است به ایمیل داوطلب ارسال خواهد شد. پس از طی نمودن این مراحل، داوطلبان هم اکنون می توانند از بخش “ورود به سیستم” وارد پنل خود شوند.

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

پس از ورود به سایت برای اعتراض به نتیجه کنکور لازم است تا از بخش چپ تصویر روی “درخواست جدید” کلیک نمایید تا به صفحه ارسال درخواست هدایت گردید.

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

 

در صفحه بعد نیاز است تا نوع آزمون خود را با توجه به گروه آزمایشی و سال مربوطه انتخاب کنید:

 

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

در این مرحله از اعتراض به نتیجه کنکور، لازم است تا ابتدا نوع مشکل خود را شرح داده و از بخش “پیام” درخواست خود را تایپ نمایید. دقت کنید که در زمان نوشتن متن پیام حتما شماره ملی، شماره داوطلبی و شماره پرونده خود را وارد کنید.

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

روش دوم اعتراض

در روش دوم از اعتراض به نتیجه کنکور لازم نیست تا حتما وارد سایت اصلی سازمان سنجش شوید. زیرا این سازمان برای ثبت اعتراض یک سامانه مشخص به آدرس darkhast.sanjesh.org تعبیه نموده است. در سامانه مذکور لازم است تا اطلاعات هویتی نظیر شماره همراه، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و … را وارد کرده و سپس گزینه “ثبت” را انتخاب نمایید.

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

پس از اتمام این مرحله؛ سامانه به شماره درج شده در مرحله قبل یک کد تایید ارسال می نماید. لازم است تا کد تایید را وارد کرده و گزینه “ثبت” را انتخاب نمایید.

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

به عنوان آخرین مرحله از اعتراض به نتیجه کنکور نیز لازم می باشد تا متن پیام خود را به صورت کامل تایپ نمایید. چنانچه نیاز است تا مدرکی همچون عکس، فایل و … را در سایت خود آپلود نمایید، حتما باید از قسمت “بارگذاری” اقدام کنید. پس از اتمام تمام این مراحل می توانید گزینه “ثبت” را کلیک کنید.

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

دقت داشته باشید که سامانه اعتراض به نتیجه کنکور تنها مربوط به کنکور دانشگاه سراسری نیست و شما می توانید به نتایج اعلام شده از دانشگاه آزاد نیز اعتراض نمایید. برای این مورد می توانید با بخش ارتباط با مرکز سنجش دانشگاه آزاد ارتباط برقرار نمایید. در این قسمت امکان ثبت اعتراض برای رشته های با آزمون و بدون آزمون به تفکیک قابل مشاهده هستند. از این طریق درخواست اعتراض خود را به صورت اینترنتی و غیر حضوری درج خواهید نمود.

البته گفتنی است که روش ثبت اعتراض نتایج دانشگاه آزاد از طریق سامانه ثبت درخواست الکترونیکی دانشگاه آزاد به نشانه seda.iau.ac.ir می باشد.

 

اعتراض به نتایج کنکور سراسری

برای اعتراض به نتیجه کنکور از این طریق نیز حتما نیاز است تا شناسه و گذر واژه داشته باشید تا بتوانید به سیستم لاگین نمایید. در این سامانه منظور از گذ واژه، کد دسترسی می باشد که در برگه نتیجه کنکور سراسری به عنوان کد دسترسی دانشگاه آزاد درج شده است. در بخش پسورد نیز می توانید کد ملی خود را وارد نمایید.

اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1401 شامل چه مواردی می شود

تا به اینجا در خصوص نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری توضیحات لازم ارائه گردید اما قطعا برای شما نیز این سوال ایجاد شده است که به چه مواردی در کنکور می توان اعتراض نمود؟ قبل از اینکه اقدام به اعتراض کنید، لازم است تا این مورد را مد نظر قرار دهید که حتما به موارد معقول و با داشتن دلایل کافی اعتراض نمایید. در این صورت احتمال بررسی درخواست شما بسیار زیاد است. از همین رو در ادامه برخی از مواردی که اغلب مورد اعتراض قرار می گیرند، بیان شده اند. بنابراین می توانید از نکات بیان شده برای اعتراض به نتایج کنکور سراسری استفاده نمایید.

اعتراض هایی که به سوالات و پاسخ آنها مربوط می باشند:

اگر سوال یا پاسخ کلیدی که پس از آزمون در دسترس عموم قرار می گیرند، ایراد و مشکلی داشته باشند، درصد داوطلبین تغییر می یابد. لذا داوطلبین کنکور 1401 که این موضوع را یافته و به نتایج کنکور 1401 خود اعتراض دارند، می توانند اعتراض خود را با ادله لازم در سایت سازمان سنجش وارد نمایند تا بررسی صورت گیرد. تمام بررسی های صورت گرفته بر اساس کلید کنکور سراسری میباشد.

اعتراض به سوابق تحصیلی داوطلب

مورد بعدی که در اعتراض به نتایج کنکور سراسری بسیار دیده می شود، عدم همخوای سوابق تحصیلی داوطلب در سامانه با موارد واقعی است. به عبارت دیگر اطلاعات سوابق تحصیلی داوطلب داخل سامانه صحیح نیستند و همین مورد نیز موجب می شود تا رتبه وی بسیار تغییر کند. برای رفع این مشکل شما می توانید از طریق سامانه  پاسخگویی سازمان سنجش، اعتراض خود را بیان دارید تا آنها در اولین فرصت مشکل را بررسی نمایند.

اعتراض هایی که برای اعمال نشدن سهمیه رزمندگان و ایثارگران صورت می پذیرد

قطعا شما نیز قبول دارید که در کنکور سال 1401، سهمیه ها نقش بسیار مهم و پر رنگی دارند. از همین رو چنانچه این موارد اعمال نشوند یا به اشتباه اعمال گردند، می توانند روی آینده تحصیلی فرد تاثیر مستقیمی بگذارند. از همین رو بحث سهمیه ها حتما باید در کارنامه ها لحاظ شود. بحث اعتراض به سهمیه رزمندگان و ایثارگران، افراد زیادی را در سال های اخیر درگیر خود نموده است. گاها جابجا شده تصویر پاسخ داوطلبان یا عدم ارسال وضعیت نظام وظیفه برای آقایان مشکلات زیادی را در این حوزه ایجاد نموده است. البته گفتنی است که موارد فوق پس از بررسی و پیگیری قابل رفع شدن هستند.

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، می توان دریافت، اعتراض به نتایج کنکور سراسری هر ساله یکی از مشکلات مهم داوطلبان است. اما می توان با پیگیری، مواد فوق را برطرف کرد.

 

اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1401 به محض مشخص شدن تاریخ از طریق وبسایت پوردستمالچی اطلاع رسانی خواهد شد

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 

✅زمان اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1401 در چه تاریخی است؟

تا کنون سازمان سنجش برای این مورد زمان دقیقی عنوان نکرده است. اما بر اساس تجربه سال های قبل، ممکن است زمان اعتراض نیمه دوم شهریور ماه باشد.

✅ چگونه می توان اعتراض به نتایج کنکور سراسری را ثبت نمود؟

برای این مورد لازم است تا از طریق سایت سازمان سنجش به صورت اینترنتی اقدام نمایید. البته برخی از دفاتر پیشخوان نیز این کار را انجام می دهند.

✅ برای چه مواردی می توان در کنکور 1401 اعتراض ثبت نمود؟

اعتراض به نتیجه کنکور مواردی مانند سهمیه ها، سوابق تحصیلی، اشتباه سوالات و … را شامل می شود.

3.4/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *