هدایت تحصیلی پایه نهم

فهرست مطالب

مقدمه

با ورود دانش آموز به پایه نهم یا مقطع دوم متوسطه نیاز به انتخاب رشته تحصیلی است. اینجاست که بحث هدایت تحصیلی مطرح میشود. در واقع انتخاب رشته دبیرستان با ورو به مرحله جدیدی از تحصیل هرماه است. در این بخش از مجموعه مقالات مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی قصد داریم هدایت تحصیلی را برای دانش آموزان و والدین شرح دهیم.

هدایت تحصیلی چیست

هدایت تحصیلی که در پایه نهم تحصیلی اتفاق می افتد؛ هدایت کردن مسیر تحصیلی دانش آموز با توجه به سطح علاقه، استعداد و مهارت های فردی وی، بازار کار، هوش و تیپ شخصیتی وی میباشد. این مرحله از تحصیل حتما باید با راهنمایی مربیان آموزشی و کادر مدرسه با دقت صورت بگیرد تا در آینده پشیمانی برای دانش آموز همراه نداشته باشد.

هدایت تحصیلی پایه نهم

روند  تکمیل فرم هدایت تحصیلی 

دانش آموزان باید در بازه های زمانی مشخصی به سایت همگام مراجعه کنند و فرم های خود را دریافت و تکمیل کنند. تکمیل فرم هدایت تحصیلی نهم از طریق سامانه انجام میشود بنابراین باید در تکمیل آن دقت کنید چون انتخاب رشته پایه نهم براساس فرم هدایت تحصیلی است.

آخرین زمان دریافت فرم آزمون هدایت تحصیلی در سال 1400-1401 در اواخر مرداد یعنی بعد از امتحانات نوبت دوم بود.

دانش آموزان برای دریافت فرم هدایت تحصیلی پایه نهم با رماجعه به سایت همگام میتوانند فرم های 6 و 7 را دریافت کنند. در صورتی که سامانه به دلایلی دچار اشکالاتی بود بعد از اعلام زمان مربوط میتوانید از طریق مراجعه به مدرسه فرم را دریافت کنید.

هدایت تحصیلی پایه نهم

عوامل موثر در هدایت تحصیلی با توجه به وبسایت

هدایت تحصیلی با توجه به عملکرد تحصیلی و مجموعه آزمون های مشاوره ای انجام میشود. این آزمون های مشاوره ای از طریق سامانه همگام در دسترس هستند. هر دوی این موارد مجموعا 6 فاکتور هستند و تاثیر زیادی در نتایج هدایت تحصیلی دانش آموز دارند.

عملکرد تحصیلی دانش آموز

مجموع امتیاز دریافتی دانش آموز در این روند 100 امتیاز است که 35 امتیاز آن مربوط به عملکرد تحصیلی دانش آموز است.

آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

این آزمون ها که شامل ازمون های ( رغبت دانش آموز، خود ارزیابی و سلامت روحی و روانی ) هستند براساس پاسخ های دانش آموز رشته مناسب برای او را تعیین میکنند. امتیاز این بخش از هدایت تحصیلی 30 از 100 است.

نظر معلم ها و دانش آموزان

هر کدام از این مراحل دارای 10 امتیاز هستند.

در نظر سنجی مربوط به دانش آموز علاقمندی وی سنجیده میشود.

در نظرسنجی مربوط به معلم ها نیز استعداد و توانایی دانش آموز در رابطه با رشته های تحصیلی با توجه به عملکرد تحصیلی وی سنجیده میشود .

نظر مشاور

آخرین مرحله از نتیجه هدایت تحصیلی نظر مشاور است که 10 امتیاز از 100 نمره را به خود اختصاص میدهد. مشاور با بررسی نهایی فرم و صحبت با والدین دانش آموز امتیاز نهایی را محاسبه میکند. نهایتا نتیجه نهایی فرم هدایت تحصیلی دانش آموز مشخص میشود.

 مراحل تکمیل فرم هدایت تحصیلی  

✅ مراجعه به سامانه همگام به آدرس : hamgam.medu.ir

 

✅ ورود کد ملی و رمز عبور

مراحل هدایت تحصیلی پایه نهم

 

✅ انتخاب گزینه هدایت تحصیلی دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن

مراحل هدایت تحصیلی پایه نهم

مراحل هدایت تحصیلی پایه نهم

مراحل هدایت تحصیلی پایه نهم

✅ سایر مراحل نیز توسط بقیه کادر تکمیل خواهد شد:

✅ ثبت نمرات توسط معلمین

✅ ثبت اولویت های دانش آموز توسط مشاور

✅ ارسال نمرات پایه 7،8 و 9 توسط مدیر مدرسه

✅ نهایی کردن فرم هدایت تحصیلی و تایید نمرات و امتیازت توسط مدیر مدرسه

 

دانش آموزان برای دریافت فرم هدایت تحصیلی باید حتما رمز عبور و کد ملی خود را وارد کنند. در صورتی که رمز خود را فرموش کرده باشند میتوانند با مراجعه به سایت همگام و کلیک بر روی گزینه “رمز عبور را نمیدانم” با وارد کردن اطلاعات سریال شناسنامه، کدملی و تلفن همراه اقدام به دریافت مجدد رمز عبور کنند.

 

شرایط دریافت هدایت تحصیلی برای افرادی که نمره لازم را کسب نکرده اند

بسیار مهم است که این افراد در امتحان جبرانی که برای آن ها برگزار شده شرکت کنند. برای شرکت در این امتحان جبرانی ابتدا باید فرم های لازمه از مدرسه دریافت کنند؛ سپس با مراجعه به اداره آموزش پرورش منطقه خود برای شرکت در امتحانات اعلام آمادگی کنند.

 اطلاعیه های اداره کل امور تربیتی و مشاوره هدایت تحصیلی در ارتباط با نحوه ارسال نمرات دانش آموزان و تسهیل در روند دریافت هدایت تحصیلی در زیر اشاره شده است:

👈 نظارت به ارسال به موقع نمرات دانش‌آموزان توسط مدیر مدرسه از سیستم دانا به همگام

👈 تایید مدیر منطقه و ارسال نمره به سامانه همگام (باید دقت شود قبل از اعلام نهایی هیچ مدرسه ای از قلم نیوفتاده باشد)

👈در این برنامه باید با در نظر گرفتن رضایت اولیا و دانش آموزان کار به جلو میرود سایر موارد نیاز جامعه، استعداد و مهارت های فردی دانش آموز است.

👈مشکلات مربوط به انتقال نمره از مدرسه و منطقه بلافاصله با ذکر مصادیق به دبیرخانه کمیته اجرایی هدایت تحصیلی مستقر در اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گزارش و ارسال شود.

👈در صورت تایید نمرات دانش‌آموزان توسط رئیس اداره منطقه، چنانچه اسامی دانش‌آموزی جا مانده باشد، ضرورت دارد دلایل آن به صورت مکتوب از سوی مدیران مناطق به روسای اداره مشاوره استان اعلام شود. (نام مدرسه و مشخصات کامل دانش‌آموزان نیز باید در لیستی ضمیمه شود.)

👈پس از تایید نمرات از سوی مدیران مناطق، چنانچه به هر دلیلی مدیر/ رئیس اداره منطقه درخواست برگشت نمرات دانش‌آموزان را از سامانه همگام دارد؛ ‌لازم است به اداره کل آموزش و پرورش استان اعلام کرده و مدیرکل استان، درخواست برگشت نمرات منطقه مورد نظر را به صورت کتبی به اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ارسال کند.

در صورتی که سوال یا مورد مجهولی درباره هدایت تحصیلی داشتید حتما با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی در ارتباط باشد:

تماس با مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی

مرکز مشاوره درسی پوردستمالچی اقدام به آماده سازی بسته ویژه هدایت تحصیلی و شغلی برای درک درست از انتخاب رشته با توجه به مهارت و نیازهای شما کرده است. جهت دریافت اطلاعات بسته روی تصویر زیر کلیک کنید

بسته هدایت شغلی و تحصیلی پوردستمالچی

 

سوالات رایج

✅ از مهم ترین موارد مربوط در صدور برگه هدایت تحصیلی چیست؟

مواردی مانند عملکرد تحصیلی، آزمون مشاوره ای، نظرات معلم ها، خانواده، مشاور.

✅ برای دریافت برگه هدایت تحصیلی باید از طریق چه سایتی اقدام کرد؟

همگام

✅ اگر نمره مربوط به دریافت هدایت تحصیلی کسب نشود چه باید کرد؟

باید از طریق آزمون جبرانی مجدد امتحان داد که در مقاله به ان اشاره شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *