روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور

فهرست مطالب

مقدمه

یکی از پردردسر ترین و چالش برانگیزترین بخش های مطالعه برای کنکور به خاطر سپردن دروس حفظی برای کنکور است. چطور مطالعه کنیم تا بهترین بهره وری را داشته باشیم یا مطالب از یادمان نرود؟ با مجله مشاوره کنکور پوردستمالچی همراه باشید تا اهم نکات را بررسی کنیم:

به منظور بررسی چگونگی مطاله دروس حفظی برای کنکور در اولین گام بهتر است ساختار مغز را بررسی کنیم. این که چطور ممکن است یک مطلب از بخش کوتاه مدت که همان بخش فراموشی است وارد بخش بلند مدت شود.

با توجه به حفظ کردن مطالب به طوری که فراموش نشود روش های خاصی دارد و اصلا آن چنان که به نظر میرسد آسان نیست!

 نقش اصلی حافظه در مطالعه دروس حفظی برای کنکور

برای این که مطلبی در حافظه باقی بماند باید ابتدا از طریق حواس پنجگانه دریافت شود. در ابتدا  در این صورت مراحلی طی شده و بعد از طی آن وارد حافظه بلند مدت مغز میشود. این گونه است که بعد از مطالعه دروس حفظی برخی در ذهن ما میمانند و برخی از یاد میروند.

حافظه بر سه نوع اساسی است:

حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

حافظه حسی

این نوع حافظه دارای حجم ذخیره سازی بالایی است. اولین مرحله از حفظ کردن مطالب دقیقا از این حافظه شروع میشود. این حافظه مدت ذخیره سازی پایینی دارد، چیزی در حدود 1 الی 3 ثانیه. چون این حافظه حسی است یعنی اطلاعات اولیه از طریق عوامل حسی مانند: نور، صوت، لامسه و… وارد این بخش از مغز میشوند. در مطالعه دروس حفظی برای کنکور ما به دنبال افزایش زمان ماندگاری مطالب هستیم. پس این بخش را به طور موقت کنار میگذاریم.

حافظه کوتاه مدت

در مورد نگهداری اطلاعات در این حافظه باید گفت که میزان حجم کمتر اطلاعات را در زمان بیشتر از حافظه حسی در خود نگهدرای میکند. این حافظه اطلاعات را تا زمانی که عمل نتیجه گیری، حل مساله یا تصمیم گیری در یک مورد خاص انجام شود نگهداری و سپس محو میکند. البته در این مورد بادی گفت در صورت برجسته کردن، تکرار و تمرین اطلاعات در حافظه کوتاه مدت اطلاعات به بخش بعدی یعنی بلند مدت و دائمی نیز منتقل میشوند.

 حافظه بلند مدت

اگر اطلاعات وارد این بخش از مغز شوند به طور دائمی در ذهن باقی میمانند. تمامی تلاش ما برای مطالعه دروس حفظی کنکور انتقال اطلاعات به این بخش از مغز است. این بخش از مغز با یادگیری، تکرار و تمرین میتواند مطالب را به مدت طولانی در خود نگهدارد طوری که هرگز فراموش نشود و البته ظرفیت نامحدودی نیز دارد.

حال بیایید عوامل به خاطر سپاری یک مطلب را بررسی کنیم:

اصلی ترین نکات در مورد به خاطر سپاری مطالب

سه چیز است:

تکرار و تمرین مستمر

بسط دادن دروس

سازماندهی ذهنی

 از بین تمام موارد عنوان شده مورد اول نقش بسزایی در ورود اطلاعات به حافظه بلند مدت دارد. در این صورت این بخش بسیار با اهمیت است. با توجه به این مورد بررسی میکنیم چه عواملی باعث میشود که از این طریق مطالعه دروس حفظی برای کنکور به سادگی آب خوردن شود:

دروس را یک جا نخوانید

حتما این جمله را به سادگی درک میکنید. در این نوع مطالعه شما هر مبحث را به چند بخش و هر بخش را به چند پاراگراف تقسیم میکنید. این گونه روی حجم کمتری از مطالب در مدت زمان بیشتر تمرکز میکنید. همین کار بسیار ساده باعث میشود مطالعه دروس حفظی برای شما آسان تر شود و در مدت کوتاهی مطالب به حافظه بلند مدت منتقل شود.

  نکات مهم را هایلایت و یادداشت برداری کنید

این نکته بارها در تمامی مطالب مربوط به آموزش و مطالعه دروس در سایت مرکز مشاوره بیان شده است. نکات مهم مربوط به هر درس را حتما یادداشت کنید. حتما دفترچه ای به هرماه داشته باشید و از رنگ کردن مطالب و نکات اصلی و مهم غفلت نکنید. همین کار یعنی رنگی کرن مطالب آن مطلب را در نظر مغز برجسته میکند و باعث میشود تاکید بیشتری بر آن داشته باشد. در نتیجه سریعتر آن را در اولویت بندی قرار داده و دیرتر از یاد میبرد.

بیشتر بخوانید: شرایط ترمیم معدل برای کنکور 

 مباحث را کد گذاری ذهنی کنید

این به چه معناست. این یعنی گاهی اوقات مرور یک اتفاق یک رویداد یک جمله یا کلمه که در حافظه بلند مدت شما جای دارد باعث به خاطر سپردن مطالب جدید نیز میشود. به طور مثال تشابه های اسمی، شغلی ، ماهی و … با دوستان یا نزدیکان و خودتان باعث میشود مطلب سریعتر به حافظه بلند مدت منتقل شود.

 تصویر سازی  ذهنی کنید

یکی از پرتکرار ترین و مهم ترین مسائل در به خاطر سپاری است. تصویر سازی از حفظ کردن مطالب تا جذب کردن خواسته ها بسیار کارایی دارد. دلیل تاکید و استفاده ما در این مبحث نیز همین است. در صورتی که این کار با حفظ تمرکز صورت بگیرد میتواند کاری کند که دروس حفظی بلافاصله وارد حافظه بلند مدت شود. به طور مثال شما برای به خاطر سپاری یک رویداد و تاریخ ان میتوانید آن را در ذهن مجسم کنید. صحنه ها و اشیا و امکانات بسازید و کاری کنید که ملموس تر شود. در این صورت این مطلب جزء فراموش نشدنی ترین مطالب ذهنی شما خواهد شد.

برای مرور مطالب از خود سوال بپرسید

این راه از نظر من تضمینی ترین روش برای مطالعه دروس حفظی برای کنکور است. شیوه درست انجام ان نیز این گونه است: بعد از اینکه مطالعه مطلبی تمام شد خیلی بدون مقدمه درباره آن از خود سوال بپرسید. به طور مثال از پاراگراف اول درس اول که خواندید چه چیزی به خاطر دارید؟ نکات مهم ان بخش چه چیزهایی بود؟ آیا مطلبی وجود دارد که برای شما تفهیم نشده باشد؟ این روش تا 90 درصد میتواند مطالب را در همان روز به حافظه بلند مدت منتقل کند. البته مشروط بر اینکه همراه با تمرکز و مرور و یادداشت برداری مطالب مهم نیز باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت مدارک رشته های با کنکور وبدون کنکور دانشگاه سراسری

حفظ نکنید

درست است که هدف حفظ کردن مطالب است اما حاغظه شما از قبول مطالبی که حفظ شده باشند بدون اینکه مفهوم آن دریافت شود اجتناب میکند. ابتدا مفهوم مطلب را دریافت کنید سپس آن را به زبان خود بنویسید. بهترین روش انجام آن هم این است که بعد از خواندن مطلبی ابتدا آن را به زبان خود بگویید سپس نگاه کنید که کدام یک از نکات مهم را از قلم انداختید و دوباره آن را مرور کنید.

مطالب درسی را با بقیه مرور کنید

بعد از اینکه مطلبی را خواندید حتما آن را با یک نفر مرور کنید. این روش نیز از روش ها ی اساسی  و موثر در مطالعه دروس حفظی برای کنکور است. در مجموع این روش به شما آموزش میدهد که چگونه مطلبی را مرور کنید و اشکالات خود را پیدا کنید. شما متوجه میشوید کدام مطالب را حفظ نکردید کدام مطلب کامل برای شما هضم نشده ضمن اینکه موارد مرور شده را آسان تر به حافظه بلند مدت میفرستید.

انتخاب رشته کنکور

 مرور و تکرار و تمرین

این که شما مطلبی را که مفهوم آن را نیز دریافتید تکرار کنید به شدت در میزان موفقیت مطالعه دروس حفظی شما تاثیر دارد. بازخوانی و تکرار یادداشت های شما نیز در این مطالعه بسیار حائز اهمیت است.

 مشورت با مشاوران تحصیلی نیز وجهی از مطالعه است

سعی کنید از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید. وظیفه یک مشاور تحصیلی آن است که با توجه به روحیات و اخلاق شما به شما یک روش مطالعه اصولی معرفی کند. یک مشاور تحصیلی یک روانشناس خوب نیز هست و دقیقا میتواند متوجه شود شما از کدام دریچه قادر به یادگیری مطالب هستید.

 جمع بندی

در این بخش در مورد یکی از مهم ترین دغدغه های بچه های پشت کنکوری صحبت کردیم.  تلاش شد مهم ترین و کاربردی ترین مطالب درباره روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور

عنوان شود. در صورتی که سوالی داشتید در انتهای مطلب حتما با ما در میان بگذراید.

سوالات رایج

✅ مراحل ثبت نام در المپیاد دانش آموزی چگونه است؟

داوطلبانی باید با به همراه داشتن کد ملی و رمز عبور همگام خود، به سامانه ی المپیاد دانش آموزی به آدرس: oly.medu.ir مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را طی کنند.

✅ آیا شرکت کنندگان در المپیاد از معافیت در آزمون سراسری بهره مند می شوند؟

دارندگان مدال طلا در برخی از شاخه های المپیاد های دانش آموزی ، میتوانند بدون کنکور، در رشته و دانشگاه دلخواه خود تحصیل کنند.

✅ آیا شرکت در المپیاد دانش آموزی شرایط به خصوصی دارد؟

دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه در صورتی که وقفه یا ترک تحصیل نکرده باشند، میتوانند در این المپیاد ها شرکت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)