کامل ترین معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان

فهرست مطالب

مقدمه

دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از علمی ترین و پرطرفدارترین دانشگاه های ایران واقع در شهر اصفهان است. در این بخش قصد داریم شما دانشجویان و داوطلبات عزیز رشته ریاضی و فنی را به طور کامل با این دانشگاه و خدمات و امکانات ان آشنا کنیم.

کمی بیشتر درباره تاریخچه و تاسیس دانشگاه صنعتی اصفهان

زمین این دانشگاه در سال 1349 با هدف ساخت پردیس دانشگاه شریف به دکتر ضرغام واگذار شد. بعد از تاسیس و راه اندازی با گذشت مدت زمانی این دانشگاه در سال 1357 به از دانشگاه شریف جدا شد و به طور مستقل فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه در شمال غربی اصفهان واقع است.

این دانشگاه شامل 21 دانشکده و پژوهشکده است. تخصص اصلی این دانشگاه فنی و مهندسی ظاست اما دارای دانشکده  علوم پایه نیز میباشد. دانشجویان این دانشگاه اکثرا ایرانی هستند اما تعدادی دنشجو نیز از کشورهای سودا و لبنان قبول میکند. این دامشگاه با تاکید بر مسائل فنی و صنعتی تشکیل شد. از سال 49-50 دانشگاه صنعتی اصفهان شروع به ذب دانشجو از طریق آزمون سراسری کنکور کرد.

انتخاب رشته کنکور

 ساختار اصلی دانشگاه صنعتی اصفهان

در حال حاضر این دانشگاه دارای 478 هیات علمی دارای سمت های : استادیار، دانشیار، مربی و استاد تمام است.

بیشتر بخوانید: 5 مورد از پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی

شیوه تدریس در این دانشگاه مانند دانشگاه شریف و بر مبنای کار عملی و آشنایی به کار در صنعت است. در واقع این دانشگاه در تدریس از شیوه تدریس دانشگاه MIT آمریکا استفاده میکند.

 دانشکده ها همان طور که گفتیم دو گروه فنی و علوم پایه دارد. و دارای رشته هایی به شرح جدول زیر در هر دانشکده است:

رشته های علوم پایه
آمار
ریاضی
فیزیک : فیزیک ذرات بنیادی، ماده چگال و فیزیک هسته ای
شیمی
علوم فنی و مهندسی
مهندسی برق
مهندسی کامپیوتر
مهندسی مکانیک
مهندسی عمران
مهندسی شیمی
مهندسی مواد
مهندسی صنایع و سیستم ها
مهندسی نساجی
مهندسی معدن
مهندسی کشاورزی
مهندسی منابع طبیعی

پژوهشکده های دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به شرح جدول زیر است:

پژوهشکده اویونیک
پژوهشکده فولاد
پژوهشکده اب و فاضلاب
پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیر دریایی
پژوهشکده نانو فناوری
پژوهشکده زیست فناوری و مهندسی زیستی
پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات

 البته شهر اصفهان دانشگاه های دیگری نیز دارد. به طور مثال دانشگاه اصفهان دومین دانشگاه بزرگ در شهر اصفهان است. این دانشگاه نیز مانند دانشگاه صنعتی از امکانات و سطح علمی خوبی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: شرایط ترمیم معدل برای کنکور 

سطح علمی دانشگاه صنعتی اصفهان

✅ بنا برا جدیدترین اخبار و رتبه بندی ها دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 2021 با لاتر از دانشگاه هایی مانند : شریف، امیرکبیر و خواجه نصیر طوسی و علم و صنعت قرار گرفت و به عنوان چهارمین دانشگاه صنعتی کشور انتخاب شد.

✅ براساس گزارشات پایگاه ISC کشور این دانشگاه به لحاظ تولید علم سهم 6.55 درصدی را در کل کشور به خود اختصاص میدهد. ای جایگاه بعد از دانشگاه تهران رتبه دوم تولید علم در میان مراکز آموزش عالی کل کشور است.

✅ دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 2015 بر طبق دسته بندی لایدن در صدر فهرست برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت. این مقایسه براساس شاخص های مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی بود.

✅ براساس آخرین رتبه بندی در سال 2020 این دانشگاه بعد از دانشگاه های تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شریف در رتبه چهارم از بین 600 دانشگاه معتبر جهان قرار گرفت.

✅ در حال حاضر پردیس دانشگاه صنعتی اصفهان برای آن دسته از داوطلبانی است که نمیتوانند در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کنند. در پردیس دانشگاه صنعتی اصفهان دانشجویان با پرداخت هزینه از امکانات علمی و تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان برخوردار میشوند. در حال حاضر تعداد دانشجویان این دانشگاه در حدود 2000 نفر در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری است.

ظرفیت خوابگاه های این دانشگاه کم است. بنابراین در صورتی که به دانشجویان خوابگاه تعلق نگیرد باید با پرداخت هزینه در خوابگاه های خصوصی خود گردان یا وابسته به دانشگاه سکونت یابند.

اساتید این دانشگاه در نمره دهی سخت گیری خاص خود را دارند.

غذای سلف این دانشگاه گاهی از کیفیت مناسب برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت مدارک رشته های با کنکور وبدون کنکور دانشگاه سراسری

مسئولین خوابگاه های این دانشگاه تلاش میکنند تمامی امکانات رفاهی راه برای سکونت در این خوابگاه ها در اختیار دانشجویان قرار دهند. این خوابگاه ها دارای امکانات رفاهی و بازارچه های دانشجویی مانند نانوایی و بازارچه مواد غذایی و پوشاک و.. میباشد.

همچنین این دانشگاه تجهیزات ورزشی را نیز برای استفاده در اختیار دانشجویان قرار میدهد تا بتوانند در کنار تحصیل به ورزش نیز بپردازند.

برخی سالن های ورزشی این دانشگاه در جدول زیر آمده است:

سالن بسکتبال سالن والیبال
استخر شنا سالن بدمینتون
سالن هندبال سالن تنیس روی زمین
سالن بدنسازی سالن کشتی
سالن ورزش های رزمی سالن ژیمناستیک
زمین تنیس خاکی زمین چمن فوتبال
سالن تیراندازی

در صورتی که سوالی درباره هرکدام از دانشگاه های ایران دارید کافیست با کارشناسان مشاوره کنکور پوردستمالچی در تماس باشید. تمام تلاش ما این است که به داوطلبان عزیز در جهت کسب نتیجه هرچه بهتر و آشنایی با دانشگاه های ایران به جهت حفظ انگیزه کمک کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)