راهکارهای نه گفتن

فهرست مطالب

مقدمه

این پست ویژه را برای کلیه دانش اموزان و محصلان عزیز در نظر گرفتیم. زمانی که آینده شما درگیر یک دو راهی میشود! زمانی که راه درست را میدانید اما خجالت سبب میشود از گفتن آن پرهیز کنید! بعضی اوقات نیز تحت شرایط مختلف قادر به قبول راه درست نیستید. در این پست انگیزشی قصد داریم مسائلی را برای افرادی که هنر نه گفتن را نمیشناسند بیان کنیم. اگر شما نیز از افرادی هستید که نمیتوانید تسلیم خواسته های غیر منطقی دیگران شوید در ادامه با ما باشید:

بپذیرید که نمیتوان هر کاری را انجام داد

گاهی اوقات میدانید که زمان و شرایط لازم برای انجام کاری را ندارید. میدانید اگر کاری که دوستان یا افراد دیگر از شما خواسته اند اجابت شود؛ به خودتان آسیب وارد خواهد شد. بنابراین درمقابل این درخواست ایستادگی کنید. با یک نه گفتن ساده سعی کنید بار شرایط دشوار را از دوش خود بردارید. اگر بپذیرید که اولویت خودتان هستید میپذیرید که نباید تن به هر خواسته ای بدهید!

انسان ها نمیتوانند همه را از خود راضی نگهدارند

هرچقدر هم انسان خوبی باشید همیشه افرادی وجود دارند که به دلایل مختلف از شما ناراضی باشند. افرادی که هنر نه گفتن را بلد نیستند همیشه در احساس عذاب وجدان و ناراحتی نسبت به افرادی به سر میبرند که از آن ها ناراضی اند. بسیاری از مواقع افرادی وجود دارند که با جواب های مثبت از شما سوء استفاده میکنند. این در مورد محیط مدرسه ، همکلاسی ها و دوستان بسیار به چشم میخورد. اگر میبینید الان باید به تکالیف یا دروس یا سایر کارها ضروری خود برسید پس الان زمان انجام دادن آن هاست. از گفتن نه به سایر کارها هراسی نداشته باشید.

نه گفتن آن قدرها هم جنبه های منفی ندارد!

سعی کنید زمانی که نه میگویید؛ درست زمانی که تشخیص دادید کار درستی را انجام دادید مدام این مساله را در ذهن خود برجسته نکنید! بعضی افراد تا مدت ها بعد از گفتن نه دچار حالت بد و پریشانی و عذاب وجدانند. به جوانب مثبت کاری که انجام دادید فکر کنید. فکر کنید الان اگر فلان کار را انجام میدادی یا فلان جا بودید به طور مثال چقدر اتلاف زمان داشید. یا مجبور بودید ساعت ها برای جبران این زمان از دست رفته بیدار باشید تا زمان از دست رفته را جبران کنید. تاکید دوباره بر طاینکه باز هم شمایید که در اولویت خودتان هستید. گاهی اوقات نیز قضیه کمی متفاوت است. یعنی شما ممکن است توانایی انجام کاری را نداشته باشید اما بنا به دلایلی زیر بار مسئولیت هایی که گاه چه بسا سنگین است رفته اید؛ این نیز به نوعی دیگر سبب آسیب و فشار روی شما میشود.

بیشتر بخوانید: دو دلیل مهم نیاز به مشاوره تحصیلی  

با مشورت و فکر کردن دلایل تسلیم شدنتان را کشف کنید

گاهی اوقات دانش آموزان یا مهم تر داوطلبان کنکور به دلیل ترس از نه گفتن دردسرهای زیادی را متحمل میشوند. به این فکر کنید که چه محدودیت های ذهنی و فیزیکی باعث جلوگیری از نه گفتن شما شده. اگر خود به تنهایی قادر به کشف آن نیستید میتوانید از یک مشاوره و روانشناس و مشاور تحصیلی نیز کمک بگیرید.

 همیشه آرامش خود را در صحبت کردن حفظ کنید

یکی از مهم ترین دلایل قانع کردن افراد و القای حس منطقی بودن، صحبت کردن با آرامش است. اگر زمانی که در حال متقاعد کردن طرف مقابل هستید صدای لرزان و یا شک برانگیز داشته باشید؛ طرف مقابل از این حس برداشت های متفاوتی میکند. گاهی نیز ممکن است سوء استفاده و سوء تعبیر نیز در این برداشت ها جای بگیرد. در صورتی که لحن ملایمی داشته باشید برداشت افراد از حرف شما و پذیرش آن اسان تر خواهد بود.

سعی کنید با حالات چهره و بدن با شخص مقابل صحبت کنید

حین صحبت کردن با حال ناراحتی، تاسف یا دودلی صحبت نکنید. همیشه سعی کنید محکم و مصمم صحبت کنید. نگاهتان را از طرف مقابل ندزدید یا سعی نکنید حالت عصبی با دست های جمع شده در سینه به خود بگیرید. این حالت در طرف مقابل این حس را القا میکند که شما مردد هستید در نتیجه ممکن است از روش های مختلف برای قانع کردن کمک بگیرد.

بیشتر بخوانید: مهارت هایی که باید در کودکی به فرزندان بیاموزید  

 تا اندازه ای عذرخواهی کنید که معقول باشد!

بعض از افراد به دلیل عذاب وجدان زیادی که بعد از نه گفتن میگیرند مدام از نفر مقابل خود عذرخواهی میکنند.

این کار بیشتر این حس را در طرف مقابل القا میکند که شما کار بسیار اشتباهی در حق او انجام دادید. حتی ممکن است این کار باعث تشدید ناراحتی فرد نیز بشود. بنابراین ابتدا دلیل خود را از نه گفتن بگویید و سپس مودبانه یک “عذر میخواهم” ساده بگویید و تمام!

 سعی کنید به طرف مقابل راه های جایگزین پیشنهاد دهید

اگر دوست داشتید در کنار نه گفتن کمکی به طرف مقابل هم بکنید حتما از این جملات در ادامه صحبت هایتان استفاده کنید:

متاسفم من امروز امتحان دارم اما میتوانم فردا کتاب را به تو قرض بدهم

عذر میخوام من باید جایی باشم اما ممکنه این هفته فرصت خالی پیدا کنم

امروز باید سرکار بروم اما میتوانم فردا جلسه ای باهات داشته باشم

همانطور که در جملات بالا میبینید سعی شده در کنار آن یک دلیل کوتاه نیز آورده شود. در همین حد دلیل بیاورید و سعی کنید از شاخ و برگ دادن یا توضیحات اضافه جدا خودداری کنید.

 جمع بندی

در این مقاله تلاش شد تا حد زیادی درباره دلایل و مسائل مربوط به رد کردن پیشنهادات غیر منطقی صحبت کنیم و به گونه ای هنر نه گفتن را بیاموزیم. در صورتی که فکر میکنید دلیل دیگری برای ترس از نه گفتن در شما وجود دارد حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذراید. کارشناسان ما در مرکز مشاوره درسی پوردستمالچی آماده شنیدن نظرات شما عزیزان هستند.

سوالات رایج

✅ اصلی ترین دلیل خودداری از نه گفتن چیست؟

ترس و خجالت

✅ بهترین راهکار مقابله با پیشنهادات غیر منطقی دیگران چیست؟

رد کردن درخواست با آرامش و منطق

✅ دلیل اصلی القای حس بد به فرد مقابل در هنگام رد کردن پیشنهاد غیر منطقی چیست؟

استفاده نا بجا از زبان بدن، عذر خواهی زیاد، شاخ و برگ دادن و توضیح بیش از حد

4.9/5 - (10 امتیاز)