نقش موفقیت در کنکور

فهرست مطالب

مقدمه

یکی از مهم ترین نکاتی که برای ازمون سراسری اهمیت دارد نقش هوش در موفقیت کنکور است. بسیاری از افراد بعد از شکست در کنکور دچار این تناقض میشوند که حتما کم استعداد هستند یا توانایی لازم برای برامدن از پس کنکور را ندارند. در این بخش از مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی به این مساله و چالش های ذهنی که داوطلبان با آن درگیر هستند میپردازیم.

ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که داشتن هوش برای قبولی در کنکور شرط الزامی نیست. هوش یک پدیده نسبی است که افراد با توجه به تفاوت های ذهنی از میزان متفاوتی برخوردارند. در زمان های گذشته یکی از عوامل اصلی موفقیت همین هوش بود اما اکنون از لحاظ علمی نیز اثبات شده که داشن هوش بالا الزامی برای موفقیت در کنکور نخواهد بود.

پدیده ای به نام هوش هیجانی

امروزه در کنار ضریب هوشی (IQ) از واژه ای به نام هوش هیجانی ( EQ) نیز صحبت میکنند. بنابراین نقش هوش در موفقیت کنکور به تنهایی کافی نیست!

اما هوش هیجانی چیست؟ هوش هیجانی یعنی این که فرد بتواند در انتقال احساسات خود توانمند باشد. از لحاظ علمی اثبات شده است که وجود هوش هیجانی نقش بسیار موثرتری در موفقیت فرد در مراحل زندگی دارد.

تفاوت هوش هیجانی و ضریب هوشی

 اگر بخواهیم درباره تفاوت ضریب هوش هیجانی و ضریب هوشی صحبت کنیم باید بدانیم ضریب هوشی با تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی هر فرد حاصل خواهد شد. سپس این ضریب در 100 ضرب میشود . به طور مثال اگر سن عقلی فردی 15 و سن تقویمی او 9 باشد میزان ضریب هوشی او ( حاصل ضرب 15 در 9 ) 135 خواهد شد.

و اما سوال اینجاست ایا این ضریب هوشی به نسبت خوب میتواند عامل تعیین کننده ای در موفقیت فرد در طول زندگی باشد یا خیر.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحلیل آزمون آزمایشی پوردستمالچی 

 نقش هوش هیجانی در موفقیت کنکور

مجموعه عوامل هوش هیجانی که باعث موفقیت در هر مرحله ای از زندگی میشود شامل:

خود شناسی و خود اگاهی مانند داشتن اعتماد بنفس و ارزیابی از خود

خود گردانی مانند داشتن انگیزه برای پیشرفت و ارتقا، کنترل نفس و قابل اعتماد بودن

آگاهی های اجتماعی و مهارت های اجتماعی مانند رهبری و مدیریت بحران و …

مساله اینجاست که گاهی شما استعداد و هوش لازم را دارید اما عوامل بیرونی مانع از رشد و پیشرفت شما میشود. به طور مثال عواملی مانند استرس یا مدیریت زمان یا عدم اعتماد بنفس باعث میشود نتوانید آن طور که باید استعداد های خود را در معرض نمایش بگذارید. بنابراین نقش هوش در موفقیت کنکور به تنهایی کافی نیست و گاهی هوش هیجانی نقش بسیار پر رنگ تری از IQ دارد.

نقش موفقیت در کنکور

نقش پشتکار در موفقیت کنکور

در ادامه پاسخ به این پرسش که ایا نقش هوش برای موفقیت در کنکور کافیست  به مساله ای به نام پشتکار و تلاش فردی برخورد میکنیم. بگذارید در مورد این مساله بیشتر توضیح دهیم :

 فرض کنید دو دانش آموز را مد نظر داریم. یک دانش آموز با 6 ماه مطالعه میتواند نتایج قابل قبولی را کسب کند اما دانش آموز دیگر با یک سال میتواند این نتیجه را کسب کند. در هر دو دانش اموز تلاش و پشتکار به عنوان یک رکن اساسی است. یعنی ممکن است این زمان تغییر کند اما چیزی که باید ثابت باشد تلاش و مطالعه هر دو دانش آموز است.

بنابران این جمله که گفته میشود فردی بدون مطالعه نمرات خوبی دارد و اصلا درس نمیخواند کاملا غلط است. میزان مطالعه باس توجه به یادگیری و استعداد و سایر عوامل محیطی در هر فرد متفاوت خواهد بود.

 بله حقیقت اینجاست هر چقدر هم با هوش باشید و توانایی رهبری و مدیریت زمان و خود را داشته باشید اما تلاشتان به حد کافی و معقول نباشد چه بپذیرید و چه نپذیرید شما شکست میخورید!

نقش هوش در موفقیت کنکور

 چطور با IQ  پایین در کنکور موفق شوم؟

همان طور که در این مقاله نیز توضیح دادیم سه عامل اصلی برای پیشرفت و موفقیت در کنکور داشتن پشتکار، هوش هیجانی و ضریب هوشی است. باید بدانید که یک نفر حتی با ضریب هوشی پایین میتواند نتیجه بهتری از فردی که دارای ضریب هوشی بالایی است کسب کند. این تنها بستگی به دو موضوع دارد: این که شما چه اندازه تلاش مفید داشته باشید و اینکه شما به چه اندازه بتوانید این تلاش را در آزمون واقعی به وهله اجرا بگذارید ( خوددار باشید ، استرس نداشته باشید ، اعتماد بنفس داشته باشید، مدیریت زمان داشته باشید و… )

بیشتر بخوانید: با تغییرات کنکور 1402 چه کنم؟

برای جهت دادن به تلاش خود برنامه ریزی مفید داشته باشید و آن را به مرحله اجرا بگذارید. برای برنامه ریزی حتما با یک مشاوره متخصص در ارتباط باشید.

مشاوره کنکور 1402

در نتیجه در صورت به کارگیری هوش هیجانی و پشتکار حتی اگر ضریب هوشی پایینی داشته باشید نیز میتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. تنها کافیست به تحقق این مساله ایمان داشته باشید.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد نقش هوش در موفقیت کنکور صحبت کردیم.

در حالت نهایی باید گفت نقش هوش در موفقیت کنکور مانند نقش یکی از اجزای تشکیل دهنده یک وسیله است؛ لازم است اما به تنهایی کافی نیست. برای موفقیت نهایی باید چند عامل دیگر هم در کنار استعداد ذاتی به کمک داوطلب بیایند. با مطالعه این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد این عوامل بدست خواهید آورد. در انتهای مقاله اگر چنان چه سوالی داشتید با همکاران ما در ارتباط باشید:

مشاوره تحصیلی پوردستمالچی 

02122141440

سوالات 

مهم ترین عامل در کسب موفقیت در کنکور سراسری چیست؟

پشتکار و تلاش مفید و هدفمند

 آیا نقش هوش در موفقیت کنکور اثبات شده است؟

بله اما تنها عامل نیست در مورد سایر عوامل در مقاله توضیح داده شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *